Hra o vzkříšení Páně (Drkolenský rukopis): Porovnání verzí
m |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | <ee:template>Dílo</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Dílo | + | <ee:template>Dílo</ee:template><ee:progress> |
+ | <span id="PageFillProgress"></span> | ||
+ | </ee:progress>{{Infobox Dílo | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
| fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc> | | fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc> | ||
Řádka 9: | Řádka 11: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Fragment o 34 verších je nejkratším z dochovaných dramatických zlomků tzv. Drkolenského rukopisu (1412), pojmenovaného podle místa nálezu v rakouském Schläglu (Drkolná). Rukopis obsahuje dále → ''Hru veselé Magdalény'', jednu z verzí českého → ''Mastičkáře'' a → ''Hru o nanebevstoupení Páně''. | Fragment o 34 verších je nejkratším z dochovaných dramatických zlomků tzv. Drkolenského rukopisu (1412), pojmenovaného podle místa nálezu v rakouském Schläglu (Drkolná). Rukopis obsahuje dále → ''Hru veselé Magdalény'', jednu z verzí českého → ''Mastičkáře'' a → ''Hru o nanebevstoupení Páně''. | ||
Řádka 22: | Řádka 24: | ||
<ee:bibliography_content>Knihovna kláštera premonstrátů, Schlägl (Rakousko), bez sign.: ''Drkolenský rukopis ''(kopie v knihovně Ústavu pro jazyk český AV ČR). • J. Truhlář: O staročeských dramatech velikonočních, ČČM 65, 1891, s. 171; Menčík 1895, s. 18; J. Máchal: Drkolenský zlomek staročeských her dramatických, ''Listy filologické ''33, 1906, s. 24–30; viz Edice.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Knihovna kláštera premonstrátů, Schlägl (Rakousko), bez sign.: ''Drkolenský rukopis ''(kopie v knihovně Ústavu pro jazyk český AV ČR). • J. Truhlář: O staročeských dramatech velikonočních, ČČM 65, 1891, s. 171; Menčík 1895, s. 18; J. Máchal: Drkolenský zlomek staročeských her dramatických, ''Listy filologické ''33, 1906, s. 24–30; viz Edice.</ee:bibliography_content> | ||
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
− | <div class="chronology"><ee:chronology/></div> | + | <div class="chronology"><ee:chronology> |
− | <ee:ats/> | + | |
+ | </ee:chronology></div> | ||
+ | <ee:ats> | ||
+ | |||
+ | </ee:ats> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 32: | Řádka 38: | ||
| resultsfooter=\n\n | | resultsfooter=\n\n | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
− | }} | + | }} |
− | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 260{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Kateřina Kvízová]]{{break}}</ee:author> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | <ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | ||
[[Category:Díla]]</ee:category> | [[Category:Díla]]</ee:category> |
Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:59
Fragment o 34 verších je nejkratším z dochovaných dramatických zlomků tzv. Drkolenského rukopisu (1412), pojmenovaného podle místa nálezu v rakouském Schläglu (Drkolná). Rukopis obsahuje dále → Hru veselé Magdalény, jednu z verzí českého → Mastičkáře a → Hru o nanebevstoupení Páně.
Tematicky a jazykově náleží hra do velikonočního okruhu českých vernakulárních her z druhé poloviny 14. stol. Text obsahuje náznak tří scén, jež poukazují k velikonočním hrám o vzkříšení, případně k rozsáhlejším hrám pašijovým (sestup Krista do pekel, rozhovor židovské stráže u hrobu před Kristovým zmrtvýchvstáním a oznámení událostí u hrobu Pilátovi). Fragmentárnost a velmi malá provázanost jednotlivých scén, které jsou v dramatických textech podobného typu bohatě rozvinuty (např. → Hra o vzkříšení Páně z Klementinského sborníku), naznačují, že jde o stručný a patrně nekompletní výtah z rozsáhlejší hry.
Počáteční verše rozhovoru Krista s Luciferem jsou ohlasem starších latinských zpěvů (Atollite portas, Quis est iste rex glorie? apod.), objevujících se v mnoha dramatických scénách s tematikou Kristova sestupu do pekel. Ježíš vyzývá ďábla k otevření pekelné brány, z níž hodlá vysvobodit duše svatých předků. Rozzlobený Lucifer se nato táže, kdo jej ruší hlasitým bušením na vrata. Ježíš opakuje svou žádost a volá Adama, Jana a duše ostatních, aby jej následovali. Obvyklý závěr celé scény, vlastní vysvobození duší z pekel, zlomek již neobsahuje. Bezprostředně následuje scéna strážců, obsahující stručné promluvy dvou vojáků, nabádajících k ostražitosti při hlídání Kristova hrobu. Promluva třetího vojáka, kterou zlomek končí, náleží patrně ke scéně u Piláta. Voják jej oslovuje jako krále a oznamuje mu zjevení anděla v bělostném rouše, který napadl stráž u hrobu. V chybějící části scény zřejmě následovala zvěst o Kristově vzkříšení a následné uplácení vojáků za šíření falešné zprávy o zcizení Ježíšova těla učedníky.
Edice
A. Patera: Drkolenské zbytky staročeských her dramatických ze XIV. století, ČČM 63, 1889, s. 137; J. Máchal: Staročeské skladby dramatické původu liturgického, Praha 1908, s. 93–97.
Prameny a literatura
Knihovna kláštera premonstrátů, Schlägl (Rakousko), bez sign.: Drkolenský rukopis (kopie v knihovně Ústavu pro jazyk český AV ČR). • J. Truhlář: O staročeských dramatech velikonočních, ČČM 65, 1891, s. 171; Menčík 1895, s. 18; J. Máchal: Drkolenský zlomek staročeských her dramatických, Listy filologické 33, 1906, s. 24–30; viz Edice.
Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 260
Autor: Kateřina Kvízová