Hra o nanebevstoupení Páně: Porovnání verzí
m |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | <ee:template>Dílo</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Dílo | + | <ee:template>Dílo</ee:template><ee:progress> |
+ | <span id="PageFillProgress"></span> | ||
+ | </ee:progress>{{Infobox Dílo | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
| fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc> | | fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc> | ||
Řádka 9: | Řádka 11: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Užíván též název ''Ludus de ascensione Domini''. – Česko-latinský rukopisný zlomek představuje v české středověké dramatice jediný známý doklad samostatné hry o nanebevstoupení Páně. Dochovaný úvod o 63 verších a dvou latinských zpěvech tematicky uzavírá velikonoční soubor dramatických textů Drkolenského rukopisu z hornorakouského Schläglu (Drkolná). Obsahuje část nábožného rozhovoru mezi apoštoly (Petr, Jan, Jakub, Filip) a Kristem zjevujícím se učedníkům v období 40 dnů po vzkříšení těsně před jeho nanebevstoupením. | Užíván též název ''Ludus de ascensione Domini''. – Česko-latinský rukopisný zlomek představuje v české středověké dramatice jediný známý doklad samostatné hry o nanebevstoupení Páně. Dochovaný úvod o 63 verších a dvou latinských zpěvech tematicky uzavírá velikonoční soubor dramatických textů Drkolenského rukopisu z hornorakouského Schläglu (Drkolná). Obsahuje část nábožného rozhovoru mezi apoštoly (Petr, Jan, Jakub, Filip) a Kristem zjevujícím se učedníkům v období 40 dnů po vzkříšení těsně před jeho nanebevstoupením. | ||
Řádka 22: | Řádka 24: | ||
<ee:bibliography_content>Knihovna kláštera premonstrátů, Schlägl (Rakousko), bez signatury: ''Drkolenský rukopis ''(kopie v knihovně Ústavu pro jazyk český AV ČR). • J. Truhlář: O staročeských dramatech velikonočních, ČČM 65, 1891, s. 171; Menčík 1895, s. 28; J. Máchal: Drkolenský zlomek staročeských her dramatických, ''Listy filologické ''33, 1906, s. 24–30; viz Edice. • DČD I</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Knihovna kláštera premonstrátů, Schlägl (Rakousko), bez signatury: ''Drkolenský rukopis ''(kopie v knihovně Ústavu pro jazyk český AV ČR). • J. Truhlář: O staročeských dramatech velikonočních, ČČM 65, 1891, s. 171; Menčík 1895, s. 28; J. Máchal: Drkolenský zlomek staročeských her dramatických, ''Listy filologické ''33, 1906, s. 24–30; viz Edice. • DČD I</ee:bibliography_content> | ||
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
− | <div class="chronology"><ee:chronology/></div> | + | <div class="chronology"><ee:chronology> |
− | <ee:ats/> | + | |
+ | </ee:chronology></div> | ||
+ | <ee:ats> | ||
+ | |||
+ | </ee:ats> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 32: | Řádka 38: | ||
| resultsfooter=\n\n | | resultsfooter=\n\n | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
− | }} | + | }} |
− | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 254–255{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Kateřina Kvízová]]{{break}}</ee:author> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | <ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | ||
[[Category:Díla]]</ee:category> | [[Category:Díla]]</ee:category> |
Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:59
Užíván též název Ludus de ascensione Domini. – Česko-latinský rukopisný zlomek představuje v české středověké dramatice jediný známý doklad samostatné hry o nanebevstoupení Páně. Dochovaný úvod o 63 verších a dvou latinských zpěvech tematicky uzavírá velikonoční soubor dramatických textů Drkolenského rukopisu z hornorakouského Schläglu (Drkolná). Obsahuje část nábožného rozhovoru mezi apoštoly (Petr, Jan, Jakub, Filip) a Kristem zjevujícím se učedníkům v období 40 dnů po vzkříšení těsně před jeho nanebevstoupením.
Hru zahajuje výstup apoštola Petra latinským zpěvem Domine ecce nos reliquimus. V následující české recitaci („Synu, boží, přežádúcí“) vyjadřuje Petr lítost nad ztrátou Pána, jehož prosí o odpuštění hříchů a viny, kterou pociťují všichni učedníci za Kristovu vykupitelskou smrt. Po latinském zpěvu Amen, amen dico vobis svěřuje Petrovi Kristus s klíči moc nad nebeskou branou. Apoštol Jan pak vyjadřuje zármutek a bolest v duši a žádá Krista o ulehčení, jež by přineslo apoštolům hlubší poznání pravdy a Písma. Ježíš poté učedníky utěšuje. Apoštol Jakub prosí Krista o trvalou ochranu před nepřáteli a „zlou vírou“. Útěšnými slovy o společném věčném životě v nebeském království se pokouší Ježíš zbavit učedníky strachu před pohany a smrtí. Jako poslední z učedníků promlouvá Filip, jenž prosí Krista o přímý důkaz – zjevení nebeského Otce. V závěru zlomku Ježíš poučuje Filipa a ostatní o tom, že poznání Boha Otce je možné skrze jeho vlastní osobu. Děj pravděpodobně pokračoval rozhovorem Krista s dalšími učedníky a vrcholil vlastním aktem nanebevstoupení.
Zlomek náleží svým přísně nábožným obsahem a biblickým pojetím k nejvážnějším dramatickým textům Drkolenského rukopisu. Hra mohla být provozována duchovními jako součást výročních příležitostí církevního roku.
Edice
A. Patera: Drkolenské zbytky staročeských her dramatických ze XIV. století, ČČM 63, 1889, s. 138n.; J. Máchal: Staročeské skladby dramatické původu liturgického, Praha 1908, s. 94–97.
Prameny a literatura
Knihovna kláštera premonstrátů, Schlägl (Rakousko), bez signatury: Drkolenský rukopis (kopie v knihovně Ústavu pro jazyk český AV ČR). • J. Truhlář: O staročeských dramatech velikonočních, ČČM 65, 1891, s. 171; Menčík 1895, s. 28; J. Máchal: Drkolenský zlomek staročeských her dramatických, Listy filologické 33, 1906, s. 24–30; viz Edice. • DČD I
Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 254–255
Autor: Kateřina Kvízová