Haas, Václav Antonín: Porovnání verzí
m |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 22: | Řádka 22: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Působil jako varhaník katedrálního kostela v Hradci Králové. Jeho chrámové skladby byly rozšířeny v Čechách i na Moravě (dochovaly se např. v Praze, Hradci Králové, Broumově, Mělníku; jsou zaznamenány v inventářích z Brtnice a Kvasic). | Působil jako varhaník katedrálního kostela v Hradci Králové. Jeho chrámové skladby byly rozšířeny v Čechách i na Moravě (dochovaly se např. v Praze, Hradci Králové, Broumově, Mělníku; jsou zaznamenány v inventářích z Brtnice a Kvasic). | ||
Řádka 36: | Řádka 36: | ||
* <ee:chronology_date_from>2. 10. 1768</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Hradec Králové</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>2. 10. 1768</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Hradec Králové</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names/></div> | + | <div class="names"><ee:names> |
+ | |||
+ | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 46: | Řádka 48: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 219{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Magdaléna Jacková]]{{break}}</ee:author> | <ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 219{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Magdaléna Jacková]]{{break}}</ee:author> | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | <ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 61: | Řádka 58: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:59
Působil jako varhaník katedrálního kostela v Hradci Králové. Jeho chrámové skladby byly rozšířeny v Čechách i na Moravě (dochovaly se např. v Praze, Hradci Králové, Broumově, Mělníku; jsou zaznamenány v inventářích z Brtnice a Kvasic).
H. je autorem oratoria Ortus et occasus seu Vita et Mors… Divi Joannis Nepomuceni [Zrození a skon neboli Život a Smrt… Svatého Jana Nepomuckého], provedeného 16. 4. 1730 v Hradci Králové. Ortus et occasus začíná předehrou (introductio symphoniaca) a sborem. Vlastní děj, rozdělený do deseti krátkých výstupů, předvádí ve zkratce Janův osud. V prvním výstupu se Čechie (Boëmia) raduje nad Janovým narozením a Zbožnost (Pietas) předpovídá, že ještě větší radost nastane po jeho smrti. Další výstupy zobrazují známé etapy Janova života – odmítnutí vyzrazení zpovědního tajemství, věznění, mučení, smrt, první posmrtný zázrak (Královna vidí na Vltavě, nad místem jeho smrti, hvězdy) i úsilí o šíření jeho kultu. Oratorium končí sborem a zpěvem Laudetur Jesus Christus. Všechny výstupy jsou vystaveny na stejném principu – střídání krátkých veršovaných recitativů a árií. U některých výstupů označení „recitativ“ chybí, svou stavbou se však neliší od ostatních. V jednom recitativu vystupují tři postavy, jeden je monologem Královny, jinak se jedná vždy o dialogy. V oratoriu vystupuje celkem 13 postav, devět alegorických a čtyři konkrétní (Jan, Král, Královna a epizodní postava jednoho z dvořanů). Z malého počtu účinkujících i nevelkého textového rozsahu lze soudit, že se zřejmě nejednalo o příliš výpravné představení.
Prameny a literatura
NK, sign. 52 C 21, č. 6: Ortus et occasus seu Vita et mors in compendio magistri virtutum omnium consumatissimi confessionis sigilli secretarii maximi fama periclitantium defensoris, ac vindicis singularissimi, thaumaturgi Czechiae gloriosissimi Divi Joannis Nepomuceni, [Hradec Králové] 1730, libreto. • J. Port: Divadelní akce škol a bratrstev v Československu III (rkp. KČD); E. Trolda: Kostelní archiv mělnický, Hudební revue 9, 1916, s. 80; A. Kraus: Husitství v literatuře zejména německé II, Praha 1918, s. 89; J. Mikan: Jesuitské divadlo v Hradci Králové, Hradec Králové 1939, s. 17n., 35; T. Straková: Kvasický inventář z roku 1757, Časopis Moravského musea (Brno) 38, 1953, s. 127. • ČHS, DČD I
Životní události
- kolem 1694: narození
- 2. 10. 1768: úmrtí, Hradec Králové
Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 219
Autor: Magdaléna Jacková