Gassmann, Florian Leopold: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
(Automatická aktualizace šablony)
 
Řádka 22: Řádka 22:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Příjmení psáno také Gaßmann, Gaismann, Gasman, Gazman, Gaszmann. – Předpokládá se, že studoval na jezuitském gymnáziu v Chomutově a že další hudební vzdělání získal u ředitele mosteckého kůru J. Vobořila. Tyto informace však archivní průzkum (⇒ ''Dichtl'' 1997) nepotvrdil, podobně jako '''G'''. pobyt v Karlových Varech 1742, kde si měl jako harfenista vydě­lávat na cestu do Itálie. Podnikl ji proti vůli ­rodičů a 1742–45 studoval v Bologni a v Benátkách. Pro benátská divadla 1757–62 kom­po­no­val italské opery. Jako první byla 1757 uvedena opera ''Merope ''v divadle S. Moisè, 1759 pak '''G'''. první opera buffa ''Gli uccellatori'' [Ptáčníci], s níž zahájil kariéru jednoho z předních skladatelů italské buffy předmozartovského období. 1762 přišel '''G'''. do Vídně a 1763 se zde natrvalo usadil, angažován zprvu jako baletní skladatel a 1764 ustanoven císařským dvorním divadelním kapelníkem jako následovník → Ch. W. Glucka. Nejpozději 1766 se stal dvorním komorním skladatelem a 1772 převzal po smrti G. Reuttera ml. místo císařského dvorního kapelníka. 1771 inicioval založení vídeňské Společnosti hudebních umělců pro podporu vdov a sirotků (Musikalische Sozietät der ­Witwen und Waisen – Tonkünstlersozietät). První akademie této společnosti, na níž bylo 29. 3. 1772 provedeno '''G'''. oratorium ''La Betulia liberata'' [Osvobozená Betulie], se stala první veřejnou koncertní produkcí ve Vídni. '''G'''. žákem byl A. Salieri. '''G'''. předčasně zemřel na následky zranění, které utrpěl při cestě do Itálie.
 
Příjmení psáno také Gaßmann, Gaismann, Gasman, Gazman, Gaszmann. – Předpokládá se, že studoval na jezuitském gymnáziu v Chomutově a že další hudební vzdělání získal u ředitele mosteckého kůru J. Vobořila. Tyto informace však archivní průzkum (⇒ ''Dichtl'' 1997) nepotvrdil, podobně jako '''G'''. pobyt v Karlových Varech 1742, kde si měl jako harfenista vydě­lávat na cestu do Itálie. Podnikl ji proti vůli ­rodičů a 1742–45 studoval v Bologni a v Benátkách. Pro benátská divadla 1757–62 kom­po­no­val italské opery. Jako první byla 1757 uvedena opera ''Merope ''v divadle S. Moisè, 1759 pak '''G'''. první opera buffa ''Gli uccellatori'' [Ptáčníci], s níž zahájil kariéru jednoho z předních skladatelů italské buffy předmozartovského období. 1762 přišel '''G'''. do Vídně a 1763 se zde natrvalo usadil, angažován zprvu jako baletní skladatel a 1764 ustanoven císařským dvorním divadelním kapelníkem jako následovník → Ch. W. Glucka. Nejpozději 1766 se stal dvorním komorním skladatelem a 1772 převzal po smrti G. Reuttera ml. místo císařského dvorního kapelníka. 1771 inicioval založení vídeňské Společnosti hudebních umělců pro podporu vdov a sirotků (Musikalische Sozietät der ­Witwen und Waisen – Tonkünstlersozietät). První akademie této společnosti, na níž bylo 29. 3. 1772 provedeno '''G'''. oratorium ''La Betulia liberata'' [Osvobozená Betulie], se stala první veřejnou koncertní produkcí ve Vídni. '''G'''. žákem byl A. Salieri. '''G'''. předčasně zemřel na následky zranění, které utrpěl při cestě do Itálie.
  
Řádka 44: Řádka 44:
 
<div class="names"><ee:names>
 
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
<ee:names_lastname>Gaßmann</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Gaismann</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Gasman</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Gazman</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Gaszmann</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
+
<ee:names_lastname>Gaßmann</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>Gaismann</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>Gasman</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>Gazman</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>Gaszmann</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 
</ee:names></div>
 
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 55: Řádka 59:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
 
<cshow logged="0">
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
 
</cshow>
 
<cshow logged="1">
 
 
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav  – Academia 2007, s. 188–191{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Alena Jakubcová]]{{break}}</ee:author>
 
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav  – Academia 2007, s. 188–191{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Alena Jakubcová]]{{break}}</ee:author>
</cshow>
+
 
 
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]]
 
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 70: Řádka 69:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:58

Florian Leopold GASSMANN
* 3. 5. 1729 Most
20. 1. 1774 Vídeň (Rakousko)
skladatel, divadelní kapelník


Příjmení psáno také Gaßmann, Gaismann, Gasman, Gazman, Gaszmann. – Předpokládá se, že studoval na jezuitském gymnáziu v Chomutově a že další hudební vzdělání získal u ředitele mosteckého kůru J. Vobořila. Tyto informace však archivní průzkum (⇒ Dichtl 1997) nepotvrdil, podobně jako G. pobyt v Karlových Varech 1742, kde si měl jako harfenista vydě­lávat na cestu do Itálie. Podnikl ji proti vůli ­rodičů a 1742–45 studoval v Bologni a v Benátkách. Pro benátská divadla 1757–62 kom­po­no­val italské opery. Jako první byla 1757 uvedena opera Merope v divadle S. Moisè, 1759 pak G. první opera buffa Gli uccellatori [Ptáčníci], s níž zahájil kariéru jednoho z předních skladatelů italské buffy předmozartovského období. 1762 přišel G. do Vídně a 1763 se zde natrvalo usadil, angažován zprvu jako baletní skladatel a 1764 ustanoven císařským dvorním divadelním kapelníkem jako následovník → Ch. W. Glucka. Nejpozději 1766 se stal dvorním komorním skladatelem a 1772 převzal po smrti G. Reuttera ml. místo císařského dvorního kapelníka. 1771 inicioval založení vídeňské Společnosti hudebních umělců pro podporu vdov a sirotků (Musikalische Sozietät der ­Witwen und Waisen – Tonkünstlersozietät). První akademie této společnosti, na níž bylo 29. 3. 1772 provedeno G. oratorium La Betulia liberata [Osvobozená Betulie], se stala první veřejnou koncertní produkcí ve Vídni. G. žákem byl A. Salieri. G. předčasně zemřel na následky zranění, které utrpěl při cestě do Itálie.

Ve funkci skladatele a kapelníka komponoval pro dvorní divadla sbory, balety, sinfonie a doplňková zpěvní čísla, pro dvorské slavnosti skládal opery seria, mj. Il trionfo d’amore ­[Triumf lásky, azione teatrale, l: P. Metastasio, Schönbrunn 25. 1. 1765] k příležitosti sňatku Josefa II. s Marií Josefou Bavorskou a operu Amore e Psiche (l: M. Coltellini, 5. 10. 1767) k plánované svatbě rakouské arcivévodkyně Marie Josefy s neapolským následníkem trůnu Ferdinandem IV., podobně jako na zakázku pro italská divadla (např. L’opera seria a Ezio pro benátský karneval 1769 a 1770).

Úspěchu a proslulosti dosáhl především svými buffami. Zpočátku byla jeho vzorem benátská produkce, zvláště kompozice B. Galuppiho. G. zralá díla ztělesňují samostatnou vídeňskou tradici, v níž se slučují zdroje a inspirace be­nátské, picciniovské, opera comique, singspiel i opera seria a podněty Gluckovy. Představují jednu z podob předmozartovské buffy, charakteristickou bohatě rozvinutým a suverénně zvládnutým hudebním vyjádřením. Hudba byla už schopna převzít režii jevištního dění, ale v G. tvorbě nejsou takové momenty příliš časté. Skladatel sice umisťuje dějové momenty do přesně vytčených míst hudebního průběhu, v řadě stěžejních dějových bodů však ponechává realizace komického efektu slovu a herecké akci. Dramaticky samostatná hudební gestika se objevuje spíše ojediněle, a hudba tak zůstává doplňujícím prvkem struktury. I přesto G. dosáhl značné virtuozity a vynalézavosti v ne­bývale rozsáhlých hudebních úsecích plného orchestrálního lesku, v nápaditých sólistických instrumentálních figurách a v předstíraných metrických nepravidelnostech, realizovaných na pozadí přísného periodického členění. Takovým dílem je La contessina [Slečna hraběnka, dramma giocoso per musica, l: M. Coltellini dle Goldoniho], poprvé uvedená 3. 9. 1770 ve speciálně postavené budově na náměstí v Uničově [Mährisch-Neustadt] při příležitosti politického jednání Josefa II. s Friedrichem II. Buffu, jejímž námětem je překonání stavovských rozdílů sňatkem mezi oklamanou sebevědomou komtesou, podporovanou otcem, náležitě pyšným na svůj šlechtický původ, a vítězícím mazaným kupeckým synkem, vzápětí po premiéře převzala do svého repertoáru také → Bustelliho operní společnost a uvedla ji v Drážďanech a v Braunschweigu (1772). Bustelli hrál G. buffy také v Praze a v Karlových Varech: ­Gli uccelatori [Ptáčníci, 1765]; Il viaggiatore ridicolo [Směšný cestující, 1767, podzim 1767 Drážďany]; L’amore artigiano [Řemeslnická láska, 1774]. V osmdesátých letech 18. stol. je v německých překladech v Praze uváděla společnost → Wahrova, ve stejné době se hrály i v Brně v překladech → L. Zehnmarka (Die Liebe unter den Handwerksleuten). Několik novodobých inscenací G. oper bylo uskutečněno koncem 20. stol. (La notte critica [Kritická noc], l: Goldoni, Vídeň 1768, Jihočeské divadlo České Budějovice 1994, JAMU Brno 1999; La contessina, Komorní opera Orfeo 1996).

G. patřil ke skupině hudebníků označovaných ve své době za špičkové hudební umělce pocházející z Čech. Jeho biografie byla zařazena do dobové publikace A. Voigta Effigies virorum eruditorum atque artificum Bohemiae et Moraviae. Je známo, že si udržoval přehled o pražském hudebním životě a jeho osobnostech.


Edice

La Contessina, ed. R. Haas, Wien 1914, reprint Graz 1960 (Denkmäler der Tonkunst in Österreich, sv. 42–44); Amore e Psiche (1767), faksimile ed. H. M. Brown–E. Weimer, New York 1977–84 (Italian Opera 1640–1770, sv. 87; libreto sv. 92);  L’opera seria, tamtéž sv. 89, libreto sv. 96); La Betulia liberata, faksimile, New York–London 1987 (The Italian Oratorio 1650–1800: The Oratorio in Vienna before 1750, sv. 26).

Prameny a literatura

Archiv der Gesell­schaft der Musikfreunde in Wien: rkp. biografie F. L. G.; prameny uložené v českých zemích ⇒ Donath 1914 (ČMH, MZMh, zvl. SOA Třeboň, pracoviště Český Krumlov, Schwarzenberská hudební sbírka); libreta ⇒ Kneidl, ⇒ Sartori, ⇒ Meyer. • A. Voigt: ­Effigies virorum eruditorum atque artificum Bohe­miae et Moraviae II, Pragae 1775, s. 160–163; J. Sonnleithner: Biographische Skizze über F. L. G., Wiener Theater Almanach für das Jahr 1795, s. 31–56; Allgemeine musikalische Zeitung (Leipzig) 15, 1813, s. 78n.; T. Wiel: I Teatri Musicali Veneziani del Settecento, Venezia 1897, reprint Leipzig 1979, s. 211, 216n., 220, 223n., 230n., 234, 265n.; E. Stein­hard: Ein alter deutschböhmischer Tonkünstler, Deutsche Arbeit (Berlin) 7, 1907/08, s. 745–754; G. Donath–R. Haas: F. L. G. als Opernkomponist, Studien zur Musikwissenschaft (Leipzig–Wien) 2, 1914, s. 34–211; F. Kosch: F. L. G. als Kirchenkomponist, 14, 1927, s. 213–240; C. Schoenbaum: Die böhmischen Musiker in der Musikge­schichte Wiens, 25, 1962, s. 480n.; G. Zechmeister: Die Wiener Thea­ter nächst der Burg und nächst dem Kärntner­thor von 1747 bis 1776, Wien 1971, s. 139, 265–269, 273, 280n., 287–291, 306–308, 311–313, 346–349, 358, 373; R. Strohm: Die italienische Oper im 18. Jahrhundert, Wilhelmshaven 1979, s. 278–290; J. Vyšohlídová: Bohemika ve sbírce autografů Státní knihovny v Berlíně, Miscellanea musicologica 32, 1988, s. 110–112; J. Pešková: Opery ve Schwarzenberské hudební sbírce v Českém Krumlově, Barokní divadlo. Divadelní a hudební kultura na zámku v Českém Krumlově, ed. V. Ptáčková, Praha 1993, 224n.; A. Sommer-Mathis: Tu felix Austria nube. Hochzeitsfeste der Habsburger im 18.Jahrhundert, Wien 1994, s. 110–114, 145–148; R. Kleinertz: Musik als Parodie. Bemerkungen zu F. L. G. Dramma giocoso La contessina, Die Oper in Böhmen, Mähren und Sudetenschlesien, ed. T. Fuchs, Regensburg 1996, s. 40–50; K. Dichtl: F. L. G. und seine Zeit, tamtéž, s. 36–39 + Novodobé gassmannovské bádání, Opus musicum (Brno) 29, 1997, s. 176–185. • ČHS, Dlabač, Grove, Grove O, LDM, MGG, Wurzbach

Životní události

  • 3. 5. 1729: narození, Most
  • 20. 1. 1774: úmrtí, Vídeň (Rakousko)

Další jména

Gaßmann Gaismann Gasman Gazman Gaszmann


Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 188–191
Autor: Alena Jakubcová