Dreyer, Giovanni: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
(Automatická aktualizace šablony)
 
Řádka 22: Řádka 22:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Příjmením psán též Drayer, Drejer, nazýván detto il Todeschino, Tedeschino, di Firenze. – Kastrát-altista německého původu, pravděpodobně syn tenoristy Johanna Conrada D., který kolem 1700 působil v hamburském operním divadle. Ve dvacátých letech 18. stol. vystu­­poval '''D'''. jako zpěvák v řadě italských měst ­(Reca­nati, Řím, Lucca, Florencie, Benátky), v Braun­schweigu a ve Vratislavi u impresária L. Wussina (1726/27), pro jehož operní společnost zkomponoval oratorium ''Christo nell Orto'' [Kristus na hoře Olivetské]. 1727/28 zde společně se S. Burigottim operní společnost vedl a jako zpěvák v ní zůstal do 1730. 1730/31 působil v Praze, poté pobýval v Moskvě a Petrohradě jako zpěvák carské kapely (1731–33). Odtud cestoval přes Vídeň a Drážďany zpět do Florencie, kde 1737 zpíval titulní roli v opeře ''Temistocle ''od G. Chinzera (l: → P. Metastasio). Téhož roku zanechal divadelní kariéry, vstoupil do řádu Ordine dei Servi di Maria, sloužil jako kapelník ve florentském kostele sv. Annunziaty (od 31. 1. 1739) a komponoval duchovní hudbu.
 
Příjmením psán též Drayer, Drejer, nazýván detto il Todeschino, Tedeschino, di Firenze. – Kastrát-altista německého původu, pravděpodobně syn tenoristy Johanna Conrada D., který kolem 1700 působil v hamburském operním divadle. Ve dvacátých letech 18. stol. vystu­­poval '''D'''. jako zpěvák v řadě italských měst ­(Reca­nati, Řím, Lucca, Florencie, Benátky), v Braun­schweigu a ve Vratislavi u impresária L. Wussina (1726/27), pro jehož operní společnost zkomponoval oratorium ''Christo nell Orto'' [Kristus na hoře Olivetské]. 1727/28 zde společně se S. Burigottim operní společnost vedl a jako zpěvák v ní zůstal do 1730. 1730/31 působil v Praze, poté pobýval v Moskvě a Petrohradě jako zpěvák carské kapely (1731–33). Odtud cestoval přes Vídeň a Drážďany zpět do Florencie, kde 1737 zpíval titulní roli v opeře ''Temistocle ''od G. Chinzera (l: → P. Metastasio). Téhož roku zanechal divadelní kariéry, vstoupil do řádu Ordine dei Servi di Maria, sloužil jako kapelník ve florentském kostele sv. Annunziaty (od 31. 1. 1739) a komponoval duchovní hudbu.
  
Řádka 40: Řádka 40:
 
<div class="names"><ee:names>
 
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
<ee:names_lastname>Drayer</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Drejer</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>detto il Todeschino</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Tedeschino</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>di Firenze</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
+
<ee:names_lastname>Drayer</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>Drejer</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>detto il Todeschino</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>Tedeschino</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>di Firenze</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 
</ee:names></div>
 
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 51: Řádka 55:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
 
<cshow logged="0">
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
 
</cshow>
 
<cshow logged="1">
 
 
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav  – Academia 2007, s. 148–149{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Dagmar Glüxam]]{{break}}</ee:author>
 
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav  – Academia 2007, s. 148–149{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Dagmar Glüxam]]{{break}}</ee:author>
</cshow>
+
 
 
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]]
 
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 66: Řádka 65:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:58

Giovanni DREYER
* kolem 1703 Florencie (Itálie)
13. 4. 1772 Florencie
zpěvák, kapelník, skladatel


Příjmením psán též Drayer, Drejer, nazýván detto il Todeschino, Tedeschino, di Firenze. – Kastrát-altista německého původu, pravděpodobně syn tenoristy Johanna Conrada D., který kolem 1700 působil v hamburském operním divadle. Ve dvacátých letech 18. stol. vystu­­poval D. jako zpěvák v řadě italských měst ­(Reca­nati, Řím, Lucca, Florencie, Benátky), v Braun­schweigu a ve Vratislavi u impresária L. Wussina (1726/27), pro jehož operní společnost zkomponoval oratorium Christo nell Orto [Kristus na hoře Olivetské]. 1727/28 zde společně se S. Burigottim operní společnost vedl a jako zpěvák v ní zůstal do 1730. 1730/31 působil v Praze, poté pobýval v Moskvě a Petrohradě jako zpěvák carské kapely (1731–33). Odtud cestoval přes Vídeň a Drážďany zpět do Florencie, kde 1737 zpíval titulní roli v opeře Temistocle od G. Chinzera (l: → P. Metastasio). Téhož roku zanechal divadelní kariéry, vstoupil do řádu Ordine dei Servi di Maria, sloužil jako kapelník ve florentském kostele sv. Annunziaty (od 31. 1. 1739) a komponoval duchovní hudbu.

Během nedlouhého pobytu v Praze 1730/31 byl členem společnosti → A. Denzia ve Šporkově divadle, kde se podílel na provedení oper → A. Vivaldiho Agrippo (v titulní roli, podzim 1730) a Alvilda regina de Goti [Alvilda, královna Gótů] (jako Alfo, jaro 1731). Zpíval zde i další role v pasticciích (Attalo, La verità nell’inganno [Pravda vyjevená lstí]; Lutezio, Penelope la casta [Cudná Penelopa]; Gualtiero, La Griselda) a v operách A. Bioniho Adone (titulní role) a T. Albinoniho Didone (Enea). Komponoval intermezza (Vespetta und Velasco, Vratislav 1728, v Praze hráno na jaře 1731 s názvem L’amante per fame [Milencem z nouze] spolu s Albinoniho operou Didone) a árie, vkládané do inscenovaných oper.

Z jeho ostatních skladeb jsou dochovány církevní kompozice (mše, ofertoria, introity, Miserere a 4 voci con organo, 1757, a kompozice Il ponte a S. Trinità in tempo d’estate pro tři hlasy s instrumentálním doprovodem.


Prameny a literatura

Zámecká knihovna Křimice (fond spravuje NMk, oddělení zámeckých knihoven), sign. 3192, přív. 3: L’amante per fame, Praga 1731(⇒ Křimice), evidence dalších libret ⇒ Kneidl, ⇒ Freeman, ⇒ Sartori. •• T. Wiel: I Tea­tri Musicali Veneziani del Settecento, Venezia 1897, reprint Leipzig 1979, s. 74n., 81n.; M. Schlesinger: Geschichte des Breslauer Theaters I, Berlin 1898, s. 20–22; H. H. Borcherdt: Geschichte der italieni­schen Oper in Breslau, Zeitschrift des Vereins für Geschichte Schlesiens (Breslau) 44, 1910, s. 27, 29, 31–33, 46–48; C. Fedeli: La cappella musicale della Ss Annunziata di Firenze, Siena 1911, s. 242; R.-A. Mooser: Annales de la musique et des musi­ciens en Russie au XVIIIe siècle I, Genève 1948, s. 86–90; R. Brockpähler: Handbuch zur Geschichte der Barockoper in Deutschland, Emsdetten 1964, s. 100, 102; M. Skalická: Die Sänger der italieni­schen Oper in Prag 1724–1735, De musica disputa­tiones Pragenses, ed. R. Smetana, sv. 2, Praha 1974, s. 159n.; D. E. Freeman: The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague, Stuyvesant (N.Y.) 1992, s. 87n., 135n., 167, 311–313. •• Grove, Meyer, MGG, Sartori

Životní události

  • kolem 1703: narození, Florencie (Itálie)
  • 13. 4. 1772: úmrtí, Florencie

Další jména

Drayer Drejer detto il Todeschino Tedeschino di Firenze


Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 148–149
Autor: Dagmar Glüxam