Cajo, Bartolomeo: Porovnání verzí
m |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
V dobových libretech byl '''C'''. označován „di Venezia“, či „Veneziano“, což dovoluje usuzovat na jeho benátský původ. Vystupoval společně se sopranistkou → C. Monti. Jejich první vystoupení byla zaznamenána v Benátkách (1726/27) a v Pavii (1729). Poté se přesunuli do střední Evropy, kde působili v Praze (1729–32), v Brně (1733–36) a v Holešově (1734). '''C'''. stopa se 1737 ztrácí ve Štýrském Hradci. | V dobových libretech byl '''C'''. označován „di Venezia“, či „Veneziano“, což dovoluje usuzovat na jeho benátský původ. Vystupoval společně se sopranistkou → C. Monti. Jejich první vystoupení byla zaznamenána v Benátkách (1726/27) a v Pavii (1729). Poté se přesunuli do střední Evropy, kde působili v Praze (1729–32), v Brně (1733–36) a v Holešově (1734). '''C'''. stopa se 1737 ztrácí ve Štýrském Hradci. | ||
Řádka 35: | Řádka 35: | ||
<div class="names"><ee:names> | <div class="names"><ee:names> | ||
== Další jména == | == Další jména == | ||
− | <ee:names_lastname>„di Venezia“</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | + | <ee:names_lastname>„di Venezia“</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> |
+ | <ee:names_lastname>„Veneziano“</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | ||
</ee:names></div> | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
Řádka 46: | Řádka 47: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 100–101{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Stanislav Bohadlo]]{{break}}</ee:author> | <ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 100–101{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Stanislav Bohadlo]]{{break}}</ee:author> | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | <ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 61: | Řádka 57: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:58
V dobových libretech byl C. označován „di Venezia“, či „Veneziano“, což dovoluje usuzovat na jeho benátský původ. Vystupoval společně se sopranistkou → C. Monti. Jejich první vystoupení byla zaznamenána v Benátkách (1726/27) a v Pavii (1729). Poté se přesunuli do střední Evropy, kde působili v Praze (1729–32), v Brně (1733–36) a v Holešově (1734). C. stopa se 1737 ztrácí ve Štýrském Hradci.
Pěvecká dvojice C. a Monti se věnovala interpretaci komických intermezz, prováděných mezi jednotlivými akty oper seria. C. lze považovat za prvního doloženého interpreta-specialistu tohoto druhu na českém území. Některé z titulů uvedených v Itálii přenesl se svou partnerkou do Prahy, kam je na podzim 1729 angažoval impresário → A. Denzio, působící ve Šporkově divadle na Novém Městě. Zpívali dvojici Armiletta – Baldacco v La cantatrice [Zpěvačka] G. B. Pescettiho (divadlo S. Samuele v Benátkách o karnevalu 1727) a dvojici Zelone – Tarpina v intermezzu Il satrapone [Despota] T. Albinoniho (Pavia jaro 1729), které bylo prvním, v němž v Praze na podzim 1729 vystoupili. Do 1732 zpívali zřejmě ve všech intermezzech, z nichž jsou librety doložena: [G. M. Orlandini]: Il marito giocatore e la moglie bacchetona [Manžel karbaník a žena pobožnůstkářka, 1730; později uvedeno → P. Mingottim v Divadle v Kotcích, postavy Bacocco a Serpilla]; anon.: L’alfier Fanfarone [Praporčík Chvástal, 1730, Griletta a Fanfarone]; → G. Dreyer: L’amante per fame [Milencem z nouze, jaro 1731, Vespetta a Velasco]; [A. Costantini]: Al sospetto l’effetto per dispetto [Zlomyslnost plodí podezření, 1731]; [G. M. Orlandini]: Monsieur de Pourceaugnac, e Madama Grilletta [Pán z Prasečkova a madam Grilletta, 1732], a v dalších rolích v intermezzech, prováděných mezi akty oper → A. Vivaldiho Dorilla in Tempe [Dorilla v údolí Tempe] a Doriclea (obě 1732), jejichž názvy dnes nejsou známy. C. vystupoval také v komických a vedlejších operních rolích.
V době Denziových finančních potíží odešel C. do Brna k impresáriovi → A. Mingottimu, kde je jeho účast doložena v pěti inscenacích uvedených v rozpětí tří let (E. Bambini: Armida abbandonata [Opuštěná Armida], 1733; La pravità castigata [Potrestaná zkaženost], 1734; B. Galuppi: Argenide; Lucio Vero, obě 1734; [G. M. Orlandini]: Antigona in Tebe [Antigona v Thébách], 1736). Společně s C. Monti figuroval C. 1734 také v inscenacích zámeckého divadla hraběte → Františka Antonína Rottala v Holešově, a to v anonymním intermezzu Il matrimonio per forza [Manželství z donucení] a v opeře G. Albertiho Amore e pace [Láska a klid]. Ve Štýrském Hradci zpíval v intermezzech uváděných společností → P. Mingottiho.
Prameny a literatura
Biblioteca Nazionale Braidense, Milano: Il matrimonio per forza, libreto, Holešov 1734 (⇒ Freeman 1992); další libreta ⇒ Kneidl, ⇒ Sehnal. • E. H. Müller: Angelo und Pietro Mingotti, Dresden 1917, s. 9; V. Helfert: Opera o Donu Juanu v Brně roku 1734, Časopis Matice moravské (Brno) 41/42, 1917/18, s. 257–261; 43/44, 1919/20, s. 65–108; J. Sehnal: Počátky opery na Moravě, O divadle na Morav, ed. E. Petrů–J. Stýskal, Praha 1974, s. 55–77; M. Skalická: Die Sänger der italienischen Oper in Prag 1724–1735, De musica disputationes Pragenses, ed. R. Smetana, sv. 2, Praha 1974, s. 156n.; D. E. Freeman: The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague, Stuyvesant (N.Y.) 1992, s. 61, 86–91, 131–133, 295, 298, 306n.; R. Batchvarova-Schweitzer: The Mingotti Opera Company in Brno, Graz, Prague and Copenhagen, dipl. práce, FF UK Praha 1994, s. 25–56, 99. • Meyer, Sartori
Životní události
- po 1700: narození, asi Benátky (Itálie)
Další jména
„di Venezia“ „Veneziano“
Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 100–101
Autor: Stanislav Bohadlo