Briancourt, Jacques: Porovnání verzí
m |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 22: | Řádka 22: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Herecká společnost tohoto francouzského divadelního podnikatele byla v pražském Divadle v Kotcích poprvé zaznamenána 1769–71, ale ve středoevropském prostoru se '''B'''. pravděpodobně pohyboval déle. Nejpozději 1779 se do Francie vrátil, obdržel privilegium hrát od července 1779 do Velikonoc 1784 v Pikardii a Normandii (vystoupení ve městech Amiens, Saint-Quentin a Le Havre), ale před 22. 9. 1780 v Saint-Quentin zkrachoval. V Praze byli členy jeho společnosti herci P. J. Bienfait, A. Bouvié, Bourgoin, P. de Clan, J. Deschampes, Chapisseau s manželkou, P. Mauland, P. de Marsan a J. B. Prinn. '''B'''. sem přivezl moderní repertoár klasicistické francouzské činohry a komické opery, mj. Molièrova ''Tartuffa ''(6. 12. 1769)'','' na jehož uvedení reagoval pražský arcibiskup neúspěšným protestem. Herci, zejména Mauland a Madame Chapisseau, byli vysoce hodnoceni pražskou kritikou. Obratu orientace pražského obecenstva směrem ke klasicismu, o nějž se tato společnost přičinila, vyšel v dalších sezonách vstříc principál → J. J. Brunian změnami v repertoáru své společnosti. | Herecká společnost tohoto francouzského divadelního podnikatele byla v pražském Divadle v Kotcích poprvé zaznamenána 1769–71, ale ve středoevropském prostoru se '''B'''. pravděpodobně pohyboval déle. Nejpozději 1779 se do Francie vrátil, obdržel privilegium hrát od července 1779 do Velikonoc 1784 v Pikardii a Normandii (vystoupení ve městech Amiens, Saint-Quentin a Le Havre), ale před 22. 9. 1780 v Saint-Quentin zkrachoval. V Praze byli členy jeho společnosti herci P. J. Bienfait, A. Bouvié, Bourgoin, P. de Clan, J. Deschampes, Chapisseau s manželkou, P. Mauland, P. de Marsan a J. B. Prinn. '''B'''. sem přivezl moderní repertoár klasicistické francouzské činohry a komické opery, mj. Molièrova ''Tartuffa ''(6. 12. 1769)'','' na jehož uvedení reagoval pražský arcibiskup neúspěšným protestem. Herci, zejména Mauland a Madame Chapisseau, byli vysoce hodnoceni pražskou kritikou. Obratu orientace pražského obecenstva směrem ke klasicismu, o nějž se tato společnost přičinila, vyšel v dalších sezonách vstříc principál → J. J. Brunian změnami v repertoáru své společnosti. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 34: | Řádka 34: | ||
* <ee:chronology_date_from>po 1780</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type><ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>po 1780</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type><ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names/></div> | + | <div class="names"><ee:names> |
+ | |||
+ | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 44: | Řádka 46: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 76–77{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Adolf Scherl]]{{break}}</ee:author> | <ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 76–77{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Adolf Scherl]]{{break}}</ee:author> | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | <ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 59: | Řádka 56: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:57
Herecká společnost tohoto francouzského divadelního podnikatele byla v pražském Divadle v Kotcích poprvé zaznamenána 1769–71, ale ve středoevropském prostoru se B. pravděpodobně pohyboval déle. Nejpozději 1779 se do Francie vrátil, obdržel privilegium hrát od července 1779 do Velikonoc 1784 v Pikardii a Normandii (vystoupení ve městech Amiens, Saint-Quentin a Le Havre), ale před 22. 9. 1780 v Saint-Quentin zkrachoval. V Praze byli členy jeho společnosti herci P. J. Bienfait, A. Bouvié, Bourgoin, P. de Clan, J. Deschampes, Chapisseau s manželkou, P. Mauland, P. de Marsan a J. B. Prinn. B. sem přivezl moderní repertoár klasicistické francouzské činohry a komické opery, mj. Molièrova Tartuffa (6. 12. 1769), na jehož uvedení reagoval pražský arcibiskup neúspěšným protestem. Herci, zejména Mauland a Madame Chapisseau, byli vysoce hodnoceni pražskou kritikou. Obratu orientace pražského obecenstva směrem ke klasicismu, o nějž se tato společnost přičinila, vyšel v dalších sezonách vstříc principál → J. J. Brunian změnami v repertoáru své společnosti.
Prameny a literatura
NA, fond ČG-Publ 1764–83, sign. B 11/1, kart. 286; sign. B 11/2, kart. 287; Dírná u Tábora, RA Vratislavové z Mitrovic (v majetku Maxmiliána Wratislava), odd. Vincenc Ignác Vratislav z Mitrovic, sign. III E 1, kart. 51: kvitance za nájem lóží 1769–71. • Taschenbuch von der Prager Schaubühne 1778, s. 113n.; TeuberI 1883, s. 299n.; E. Šebesta: Příspěvky k dějinám pražského divadelnictví z konce 18. a počátku 19. stol., Československé divadlo 1, 1923, s. 181; M. Fuchs: Lexique des troupes de comédiens au XVIIIe siècle, Paris 1944, s. 28; A. Scherl: Les premières acteurs français en Bohême, Revue d’histoire du théâtre (Paris) 19, 1967, s. 136–143.
Životní události
- počátek druhé poloviny 18. stol.: narození, Lyon (Francie)
- po 1780: úmrtí
Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 76–77
Autor: Adolf Scherl