Vangeli, Nina: Porovnání verzí
m (Jakubcova přesunul stránku Vangeli Nina na Vangeli, Nina) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Nina</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Nina</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Vangeli</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Vangeli</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
17. 10. 1946 | 17. 10. 1946 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>teatroložka, choreografka, režisérka, publicistka,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>teatroložka, choreografka, režisérka, publicistka,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Vl. jménem Marie Hrušková. Absolvovala FF UK (čeština, ruština 1969; divadelní věda, francouzština 1978). Vedoucí redaktorka vydavatelství divadelních textů Dilia 1987–91. Po prvních samostatných pokusech (''Hra na krále Leara'', 1973) se jako dramaturgyně připojila k alternativnímu uměleckému souboru Křesadlo (''Naivní mystérium'', 1974; ''Tanec sv. Víta'', 1975), kterému po jeho zákazu 1975 zajistila záštitu na Strojní fakultě ČVUT (pod názvem Studio pohybového divadla soubor vystupoval 1976–93 v Branickém divadle pantomimy). N. Vangeli zahájila činnost Studia inscenací ''Proměn podle Ovidia'' (Martin 1976), v níž rozvíjela představu pohybového divadla-rituálu, žití divadlem, jehož vyjadřovací prostředky se odvíjely ze schopnosti pohybové a herecké improvizace. Inscenace mj. nesly podtext uměleckého protestu: ''Kniha mrtvých starého Egypta'' (1978), ''Labyrint světa a ráj teď!'' (1982), ''Lučavka královská ''(1984),''Mezopotamie'' na poezii R. Weinera (1986), ''Requiem'' A. Dvořáka (1987) a meditace na téma smrti ''Bardo Thedol'' (1991). Poté se věnovala teoretickým otázkám pohybového divadla ve studiích pro časopisy Svět a divadlo, Taneční listy, Taneční sezóna, Lidové noviny, Literární noviny, Divadelní noviny aj. V 90. letech uvedla autorskou inscenaci ''Cesty k prosperitě'' (M divadlo, České Budějovice 1992) a vedle členství v porotách, redakčních radách a poradních orgánech MK ČR se věnovala operní režii: scény z Mozartovy Kouzelné flétny pro inscenaci Best of Mozart (Opera Mozart, 1991), Lucia z Lammermooru (Plzeň 1997) aj. Od 2000 šéfredaktorka časopisu Taneční zóna. | Vl. jménem Marie Hrušková. Absolvovala FF UK (čeština, ruština 1969; divadelní věda, francouzština 1978). Vedoucí redaktorka vydavatelství divadelních textů Dilia 1987–91. Po prvních samostatných pokusech (''Hra na krále Leara'', 1973) se jako dramaturgyně připojila k alternativnímu uměleckému souboru Křesadlo (''Naivní mystérium'', 1974; ''Tanec sv. Víta'', 1975), kterému po jeho zákazu 1975 zajistila záštitu na Strojní fakultě ČVUT (pod názvem Studio pohybového divadla soubor vystupoval 1976–93 v Branickém divadle pantomimy). N. Vangeli zahájila činnost Studia inscenací ''Proměn podle Ovidia'' (Martin 1976), v níž rozvíjela představu pohybového divadla-rituálu, žití divadlem, jehož vyjadřovací prostředky se odvíjely ze schopnosti pohybové a herecké improvizace. Inscenace mj. nesly podtext uměleckého protestu: ''Kniha mrtvých starého Egypta'' (1978), ''Labyrint světa a ráj teď!'' (1982), ''Lučavka královská ''(1984),''Mezopotamie'' na poezii R. Weinera (1986), ''Requiem'' A. Dvořáka (1987) a meditace na téma smrti ''Bardo Thedol'' (1991). Poté se věnovala teoretickým otázkám pohybového divadla ve studiích pro časopisy Svět a divadlo, Taneční listy, Taneční sezóna, Lidové noviny, Literární noviny, Divadelní noviny aj. V 90. letech uvedla autorskou inscenaci ''Cesty k prosperitě'' (M divadlo, České Budějovice 1992) a vedle členství v porotách, redakčních radách a poradních orgánech MK ČR se věnovala operní režii: scény z Mozartovy Kouzelné flétny pro inscenaci Best of Mozart (Opera Mozart, 1991), Lucia z Lammermooru (Plzeň 1997) aj. Od 2000 šéfredaktorka časopisu Taneční zóna. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 49: | Řádka 47: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 65: | Řádka 57: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:55
Vl. jménem Marie Hrušková. Absolvovala FF UK (čeština, ruština 1969; divadelní věda, francouzština 1978). Vedoucí redaktorka vydavatelství divadelních textů Dilia 1987–91. Po prvních samostatných pokusech (Hra na krále Leara, 1973) se jako dramaturgyně připojila k alternativnímu uměleckému souboru Křesadlo (Naivní mystérium, 1974; Tanec sv. Víta, 1975), kterému po jeho zákazu 1975 zajistila záštitu na Strojní fakultě ČVUT (pod názvem Studio pohybového divadla soubor vystupoval 1976–93 v Branickém divadle pantomimy). N. Vangeli zahájila činnost Studia inscenací Proměn podle Ovidia (Martin 1976), v níž rozvíjela představu pohybového divadla-rituálu, žití divadlem, jehož vyjadřovací prostředky se odvíjely ze schopnosti pohybové a herecké improvizace. Inscenace mj. nesly podtext uměleckého protestu: Kniha mrtvých starého Egypta (1978), Labyrint světa a ráj teď! (1982), Lučavka královská (1984),Mezopotamie na poezii R. Weinera (1986), Requiem A. Dvořáka (1987) a meditace na téma smrti Bardo Thedol (1991). Poté se věnovala teoretickým otázkám pohybového divadla ve studiích pro časopisy Svět a divadlo, Taneční listy, Taneční sezóna, Lidové noviny, Literární noviny, Divadelní noviny aj. V 90. letech uvedla autorskou inscenaci Cesty k prosperitě (M divadlo, České Budějovice 1992) a vedle členství v porotách, redakčních radách a poradních orgánech MK ČR se věnovala operní režii: scény z Mozartovy Kouzelné flétny pro inscenaci Best of Mozart (Opera Mozart, 1991), Lucia z Lammermooru (Plzeň 1997) aj. Od 2000 šéfredaktorka časopisu Taneční zóna.
Literatura
Dvořák, J.: Opera Furore & Opera Mozart, Praha, Pražská scéna, 1994 • Petišková, L.: Křesadlo, Divadelní revue 1992, č. 4 • Petišková, L.: Studio pohybového divadla, Divadelní revue 1992, č. 4
Životní události
- 17. 10. 1946: narození, Praha
- : úmrtí
Další jména
Hrušková Marie
Vznik: 2001