Vaculík, Libor: Porovnání verzí
m (Jakubcova přesunul stránku Vaculík Libor na Vaculík, Libor) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Libor</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Libor</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Vaculík</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Vaculík</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
10. 3. 1957 | 10. 3. 1957 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Absolvent TKP 1977 a VŠMU v Bratislavě 1990 (choreografie). Angažmá: sólista SND Bratislava 1977–91, souběžně šéf souboru Balet Bratislava 1985–90 a choreograf Nové scény v Bratislavě 1991–94, choreograf ND Praha 1994–99, 1998–2000 umělecký šéf Pražského komorního baletu/Baletu Praha. Jako interpret vynikal čistou, stylovou a přesnou technikou, fyzické předpoklady a herecký talent mu daly možnost obsazování do všech typů rolí. Tančil desítky rolí oboru danseur noble, dramatické, charakterní a komické postavy: Romeo v ''Romeovi a Julii'' (1977), Vronskij v ''Anně Karenině'' (1977), Colas v ''Marné opatrnosti ''L. Hérolda/J. Lanchberyho (1977), Princ v ''Louskáčkovi ''(1978), Princ v ''Popelce'' (1978), tit. role v ''Petruškovi'' (1979), Don José v ''Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina (1979), Franz v ''Coppélii'' (1980), tit. role a Harmodius ve ''Spartakovi'' (1981), Pepe v ''Domě Bernardy Alby'' S. F. Barossa (1981), Quasimodo ve ''Zvoníkovi od Matky Boží'' M. Jarreho (1982), Ferchad v ''Legendě o lásce'' (1982), Syn v ''Marnotratném synovi ''(1983), Čert v ''Čertovi na vsi'' (1984), Princ v ''Labutím jezeře ''(1985), Mandarín v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1989), choreografie a tit. role v ''Odysseovi'' (Laterna magika 1991), Matka v ''Psychu ''(1994). Vedle domovské Bratislavy hostoval v ND Praha (tit. role Romea v ''Romeovi a Julii'', 1980; Smrt v ''Životě a smrti'', 1993) a v zahraničí v San Antoniu, Nancy, Paříži, Miláně, Barceloně, Monte Carlu. Jako choreograf debutoval 1984 a vytvořil přes 60 choreografií zahrnujících sóla, dueta, komorní díla vážná i humorná, celovečerní tituly, rozsáhlé koláže a projekty tanečního a totálního divadla. Jeho choreografie se vyznačovaly velkou krokovou zásobou, řemeslnou znalostí a samozřejmostí v používání klasické techniky, uvolněnou fantazií, zjitřenou citovostí a smyslem pro intimní výpověď i teatrální okázalost (''Broučci'' T. Freša, Poznaň 1986; ''Písně potulného tovaryše'', Bratislava 1989; ''Petruška'', Brno 1989; ''Romeo a Julie'', SND Bratislava 1989, ND Praha 1998; ''Dáma s kaméliemi ''F. Liszta/R. Wagnera, SND Bratislava 1990; ''Sněhurka a sedm závodníků'' V. Patejdla, Bratislava 1991; ''Písně o mrtvých dětech'', Bratislava 1991; ''Odysseus'' a ''Minotaurus'', Laterna magika 1991; ''Sen o kouzelné flétně'', Laterna magika 1992; ''Oči plné slz ''na h. R. Wagnera, Bratislava 1992; ''Malý pan Friedemann'' a ''Psycho'', Praha 1993; ''Notre Dame de Paris ''M. Jarreho, Brno 1993; ''Někdo to rád…'', ND Praha 1994 (obnoveno 2001); ''Čajkovskij'', ND Praha 1994; ''Coppélia'', ND Praha 1995; ''Jana z Arku na hranici'' A. Honeggera, Brno 1995; ''Mauglí'', ND Praha 1996;''Isadora Duncan'', ND Praha 1998; ''Marie Stuartovna'', Brno 1999; ''Slovanské dvojzpěvy'', Balet Praha 1999; ''Edith – Vrabčák z předměstí'', Plzeň 2000; ''Oedipus Rex'', Brno 2000; ''Hirošima ''V. Bukového/A. Pärta, Balet Praha 2000; ''Dáma s kaméliemi'' G. Verdiho/S. Poluektova-Ornoffa, Plzeň 2001). Zúčastnil se domácích i zahraničních baletních soutěží: na celostátní baletní soutěži v Praze 1975 získal 2. cenu, v Brně 1977 2. cenu, bronzovou medaili ve Varně 1978, 1979 na celostátní baletní soutěži v Brně 1. cenu a bronzovou medaili v americkém Jacksonu, v japonské Ósace 1980 bronzovou medaili (spolu s L. Jarošíkovou). Získával ceny i jako choreograf: na celostátní choreografické soutěži v Bratislavě 1985 dostal Hlavní cenu za koláž ''V jako Vivaldi'' a 1988 Hlavní cenu za choreografii ''Stmíváníčka'', 1992 mu udělila cenu Slovenská televizní asociace za choreografii a režii snímku ''Fantastická'', 1993 mu byla udělena Cena ČLF za choreografii ''Malého pana Friedemanna'' a ''Psycho'', na celostátní taneční inscenační přehlídce 1996 získal Hlavní cenu za brněnské nastudování ''Notre Dame de Paris ''M. Jarreho, 1997 získal prémii ČLF za choreografii na hudbu ''Koncertu a moll ''E. Griega, 1998 obdržel Cenu ČLF za choreografii ''Pohádky ''na Janáčkovu Pohádku pro violoncello a klavír, za''Slovanské dvojzpěvy'' získal Cenu nadace ČLF, Hlavní cenu i Cenu za nejlepší choreografii na celostátní přehlídce tanečních umělců 2000. Vytvořil řadu choreografií do oper ND Praha, např. v režii J. Bednárika osobitě řešená choreografie v Gounodově Faustovi a Markétce (1994) a Carmen (1999), s režisérem J. Herzem spolupracoval na Růžovém kavalírovi (1996), s režisérem J. Průdkem na Prodané nevěstě (1999). Na muzikálech pracoval v týmu s J. Bednárikem, např. Evangelium o Marii L. Tolscvaye (Bratislava 1992), Grand hotel (NS Bratislava 1993), Josef a jeho zázračný plášť (1994), Rusalka (1999). Choreografoval pro soubory: Bralen, maďarský balet v Györu, Ostravu, Ústí n. Labem a zejm. pro bratislavskou televizi (''Portrét'', 1980; ''Romeo a Julie'' na hudbu P. I. Čajkovského, 1990; ''Fantastická'', 1991; ''Andělská pošta pro poslušné děti'', 1993; ''Malý, velký princ'', 1994; ''Motýlí život – labutí píseň'', 1995). Byl pedagogem na VŠMU v Bratislavě 1986–94. | Absolvent TKP 1977 a VŠMU v Bratislavě 1990 (choreografie). Angažmá: sólista SND Bratislava 1977–91, souběžně šéf souboru Balet Bratislava 1985–90 a choreograf Nové scény v Bratislavě 1991–94, choreograf ND Praha 1994–99, 1998–2000 umělecký šéf Pražského komorního baletu/Baletu Praha. Jako interpret vynikal čistou, stylovou a přesnou technikou, fyzické předpoklady a herecký talent mu daly možnost obsazování do všech typů rolí. Tančil desítky rolí oboru danseur noble, dramatické, charakterní a komické postavy: Romeo v ''Romeovi a Julii'' (1977), Vronskij v ''Anně Karenině'' (1977), Colas v ''Marné opatrnosti ''L. Hérolda/J. Lanchberyho (1977), Princ v ''Louskáčkovi ''(1978), Princ v ''Popelce'' (1978), tit. role v ''Petruškovi'' (1979), Don José v ''Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina (1979), Franz v ''Coppélii'' (1980), tit. role a Harmodius ve ''Spartakovi'' (1981), Pepe v ''Domě Bernardy Alby'' S. F. Barossa (1981), Quasimodo ve ''Zvoníkovi od Matky Boží'' M. Jarreho (1982), Ferchad v ''Legendě o lásce'' (1982), Syn v ''Marnotratném synovi ''(1983), Čert v ''Čertovi na vsi'' (1984), Princ v ''Labutím jezeře ''(1985), Mandarín v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1989), choreografie a tit. role v ''Odysseovi'' (Laterna magika 1991), Matka v ''Psychu ''(1994). Vedle domovské Bratislavy hostoval v ND Praha (tit. role Romea v ''Romeovi a Julii'', 1980; Smrt v ''Životě a smrti'', 1993) a v zahraničí v San Antoniu, Nancy, Paříži, Miláně, Barceloně, Monte Carlu. Jako choreograf debutoval 1984 a vytvořil přes 60 choreografií zahrnujících sóla, dueta, komorní díla vážná i humorná, celovečerní tituly, rozsáhlé koláže a projekty tanečního a totálního divadla. Jeho choreografie se vyznačovaly velkou krokovou zásobou, řemeslnou znalostí a samozřejmostí v používání klasické techniky, uvolněnou fantazií, zjitřenou citovostí a smyslem pro intimní výpověď i teatrální okázalost (''Broučci'' T. Freša, Poznaň 1986; ''Písně potulného tovaryše'', Bratislava 1989; ''Petruška'', Brno 1989; ''Romeo a Julie'', SND Bratislava 1989, ND Praha 1998; ''Dáma s kaméliemi ''F. Liszta/R. Wagnera, SND Bratislava 1990; ''Sněhurka a sedm závodníků'' V. Patejdla, Bratislava 1991; ''Písně o mrtvých dětech'', Bratislava 1991; ''Odysseus'' a ''Minotaurus'', Laterna magika 1991; ''Sen o kouzelné flétně'', Laterna magika 1992; ''Oči plné slz ''na h. R. Wagnera, Bratislava 1992; ''Malý pan Friedemann'' a ''Psycho'', Praha 1993; ''Notre Dame de Paris ''M. Jarreho, Brno 1993; ''Někdo to rád…'', ND Praha 1994 (obnoveno 2001); ''Čajkovskij'', ND Praha 1994; ''Coppélia'', ND Praha 1995; ''Jana z Arku na hranici'' A. Honeggera, Brno 1995; ''Mauglí'', ND Praha 1996;''Isadora Duncan'', ND Praha 1998; ''Marie Stuartovna'', Brno 1999; ''Slovanské dvojzpěvy'', Balet Praha 1999; ''Edith – Vrabčák z předměstí'', Plzeň 2000; ''Oedipus Rex'', Brno 2000; ''Hirošima ''V. Bukového/A. Pärta, Balet Praha 2000; ''Dáma s kaméliemi'' G. Verdiho/S. Poluektova-Ornoffa, Plzeň 2001). Zúčastnil se domácích i zahraničních baletních soutěží: na celostátní baletní soutěži v Praze 1975 získal 2. cenu, v Brně 1977 2. cenu, bronzovou medaili ve Varně 1978, 1979 na celostátní baletní soutěži v Brně 1. cenu a bronzovou medaili v americkém Jacksonu, v japonské Ósace 1980 bronzovou medaili (spolu s L. Jarošíkovou). Získával ceny i jako choreograf: na celostátní choreografické soutěži v Bratislavě 1985 dostal Hlavní cenu za koláž ''V jako Vivaldi'' a 1988 Hlavní cenu za choreografii ''Stmíváníčka'', 1992 mu udělila cenu Slovenská televizní asociace za choreografii a režii snímku ''Fantastická'', 1993 mu byla udělena Cena ČLF za choreografii ''Malého pana Friedemanna'' a ''Psycho'', na celostátní taneční inscenační přehlídce 1996 získal Hlavní cenu za brněnské nastudování ''Notre Dame de Paris ''M. Jarreho, 1997 získal prémii ČLF za choreografii na hudbu ''Koncertu a moll ''E. Griega, 1998 obdržel Cenu ČLF za choreografii ''Pohádky ''na Janáčkovu Pohádku pro violoncello a klavír, za''Slovanské dvojzpěvy'' získal Cenu nadace ČLF, Hlavní cenu i Cenu za nejlepší choreografii na celostátní přehlídce tanečních umělců 2000. Vytvořil řadu choreografií do oper ND Praha, např. v režii J. Bednárika osobitě řešená choreografie v Gounodově Faustovi a Markétce (1994) a Carmen (1999), s režisérem J. Herzem spolupracoval na Růžovém kavalírovi (1996), s režisérem J. Průdkem na Prodané nevěstě (1999). Na muzikálech pracoval v týmu s J. Bednárikem, např. Evangelium o Marii L. Tolscvaye (Bratislava 1992), Grand hotel (NS Bratislava 1993), Josef a jeho zázračný plášť (1994), Rusalka (1999). Choreografoval pro soubory: Bralen, maďarský balet v Györu, Ostravu, Ústí n. Labem a zejm. pro bratislavskou televizi (''Portrét'', 1980; ''Romeo a Julie'' na hudbu P. I. Čajkovského, 1990; ''Fantastická'', 1991; ''Andělská pošta pro poslušné děti'', 1993; ''Malý, velký princ'', 1994; ''Motýlí život – labutí píseň'', 1995). Byl pedagogem na VŠMU v Bratislavě 1986–94. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 36: | Řádka 34: | ||
* <ee:chronology_date_from/><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type><ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from/><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type><ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names/></div> | + | <div class="names"><ee:names> |
+ | |||
+ | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 46: | Řádka 46: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 62: | Řádka 56: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:55
Absolvent TKP 1977 a VŠMU v Bratislavě 1990 (choreografie). Angažmá: sólista SND Bratislava 1977–91, souběžně šéf souboru Balet Bratislava 1985–90 a choreograf Nové scény v Bratislavě 1991–94, choreograf ND Praha 1994–99, 1998–2000 umělecký šéf Pražského komorního baletu/Baletu Praha. Jako interpret vynikal čistou, stylovou a přesnou technikou, fyzické předpoklady a herecký talent mu daly možnost obsazování do všech typů rolí. Tančil desítky rolí oboru danseur noble, dramatické, charakterní a komické postavy: Romeo v Romeovi a Julii (1977), Vronskij v Anně Karenině (1977), Colas v Marné opatrnosti L. Hérolda/J. Lanchberyho (1977), Princ v Louskáčkovi (1978), Princ v Popelce (1978), tit. role v Petruškovi (1979), Don José v Carmen G. Bizeta/R. Ščedrina (1979), Franz v Coppélii (1980), tit. role a Harmodius ve Spartakovi (1981), Pepe v Domě Bernardy Alby S. F. Barossa (1981), Quasimodo ve Zvoníkovi od Matky Boží M. Jarreho (1982), Ferchad v Legendě o lásce (1982), Syn v Marnotratném synovi (1983), Čert v Čertovi na vsi (1984), Princ v Labutím jezeře (1985), Mandarín v Podivuhodném mandarínovi (1989), choreografie a tit. role v Odysseovi (Laterna magika 1991), Matka v Psychu (1994). Vedle domovské Bratislavy hostoval v ND Praha (tit. role Romea v Romeovi a Julii, 1980; Smrt v Životě a smrti, 1993) a v zahraničí v San Antoniu, Nancy, Paříži, Miláně, Barceloně, Monte Carlu. Jako choreograf debutoval 1984 a vytvořil přes 60 choreografií zahrnujících sóla, dueta, komorní díla vážná i humorná, celovečerní tituly, rozsáhlé koláže a projekty tanečního a totálního divadla. Jeho choreografie se vyznačovaly velkou krokovou zásobou, řemeslnou znalostí a samozřejmostí v používání klasické techniky, uvolněnou fantazií, zjitřenou citovostí a smyslem pro intimní výpověď i teatrální okázalost (Broučci T. Freša, Poznaň 1986; Písně potulného tovaryše, Bratislava 1989; Petruška, Brno 1989; Romeo a Julie, SND Bratislava 1989, ND Praha 1998; Dáma s kaméliemi F. Liszta/R. Wagnera, SND Bratislava 1990; Sněhurka a sedm závodníků V. Patejdla, Bratislava 1991; Písně o mrtvých dětech, Bratislava 1991; Odysseus a Minotaurus, Laterna magika 1991; Sen o kouzelné flétně, Laterna magika 1992; Oči plné slz na h. R. Wagnera, Bratislava 1992; Malý pan Friedemann a Psycho, Praha 1993; Notre Dame de Paris M. Jarreho, Brno 1993; Někdo to rád…, ND Praha 1994 (obnoveno 2001); Čajkovskij, ND Praha 1994; Coppélia, ND Praha 1995; Jana z Arku na hranici A. Honeggera, Brno 1995; Mauglí, ND Praha 1996;Isadora Duncan, ND Praha 1998; Marie Stuartovna, Brno 1999; Slovanské dvojzpěvy, Balet Praha 1999; Edith – Vrabčák z předměstí, Plzeň 2000; Oedipus Rex, Brno 2000; Hirošima V. Bukového/A. Pärta, Balet Praha 2000; Dáma s kaméliemi G. Verdiho/S. Poluektova-Ornoffa, Plzeň 2001). Zúčastnil se domácích i zahraničních baletních soutěží: na celostátní baletní soutěži v Praze 1975 získal 2. cenu, v Brně 1977 2. cenu, bronzovou medaili ve Varně 1978, 1979 na celostátní baletní soutěži v Brně 1. cenu a bronzovou medaili v americkém Jacksonu, v japonské Ósace 1980 bronzovou medaili (spolu s L. Jarošíkovou). Získával ceny i jako choreograf: na celostátní choreografické soutěži v Bratislavě 1985 dostal Hlavní cenu za koláž V jako Vivaldi a 1988 Hlavní cenu za choreografii Stmíváníčka, 1992 mu udělila cenu Slovenská televizní asociace za choreografii a režii snímku Fantastická, 1993 mu byla udělena Cena ČLF za choreografii Malého pana Friedemanna a Psycho, na celostátní taneční inscenační přehlídce 1996 získal Hlavní cenu za brněnské nastudování Notre Dame de Paris M. Jarreho, 1997 získal prémii ČLF za choreografii na hudbu Koncertu a moll E. Griega, 1998 obdržel Cenu ČLF za choreografii Pohádky na Janáčkovu Pohádku pro violoncello a klavír, zaSlovanské dvojzpěvy získal Cenu nadace ČLF, Hlavní cenu i Cenu za nejlepší choreografii na celostátní přehlídce tanečních umělců 2000. Vytvořil řadu choreografií do oper ND Praha, např. v režii J. Bednárika osobitě řešená choreografie v Gounodově Faustovi a Markétce (1994) a Carmen (1999), s režisérem J. Herzem spolupracoval na Růžovém kavalírovi (1996), s režisérem J. Průdkem na Prodané nevěstě (1999). Na muzikálech pracoval v týmu s J. Bednárikem, např. Evangelium o Marii L. Tolscvaye (Bratislava 1992), Grand hotel (NS Bratislava 1993), Josef a jeho zázračný plášť (1994), Rusalka (1999). Choreografoval pro soubory: Bralen, maďarský balet v Györu, Ostravu, Ústí n. Labem a zejm. pro bratislavskou televizi (Portrét, 1980; Romeo a Julie na hudbu P. I. Čajkovského, 1990; Fantastická, 1991; Andělská pošta pro poslušné děti, 1993; Malý, velký princ, 1994; Motýlí život – labutí píseň, 1995). Byl pedagogem na VŠMU v Bratislavě 1986–94.
Literatura
Benoniová, M.: Tanec je od toho, aby si ho lidé domysleli (rozhovor), Divadelní noviny 1999, č. 5 • Dufková, E.: Šel jsem k divadlu (rozhovor), Program, Státní divadlo v Brně 1988, č. 2 • jh: Libor Vaculík, Taneční listy 1988, č. 10, 3. a 4. str. obálky • Paseková, D.: Choreografický monopol není zdravý, Taneční listy 1994, č. 9, 3. str. obálky • red.: Představujeme osobnosti baletu ND – Libor Vaculík, Taneční listy 1994, č. 9, 3. str. obálky
Životní události
- 10. 3. 1957: narození, Praha
- : úmrtí
Vznik: 2001