Jezuitské divadlo – taneční díla: Porovnání verzí
(založení hesla) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | <ee:template>Dílo</ee:template><ee:progress/> | + | <ee:template>Dílo</ee:template><ee:progress> |
− | {{Infobox Dílo | + | <span id="PageFillProgress"></span> |
+ | </ee:progress>{{Infobox Dílo | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
+ | | fotodesc = <ee:imagedesc/> | ||
| typ = <ee:type>tanec, balet</ee:type> | | typ = <ee:type>tanec, balet</ee:type> | ||
| alias = <ee:alias></ee:alias> | | alias = <ee:alias></ee:alias> | ||
Řádka 9: | Řádka 11: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
Divadlo bylo ve školském systému jezuitského řádu prostředkem výchovy. Cílem této výchovy bylo kromě vštěpování náboženské víry a základů věd i osvojení řečnických dovedností, norem společenského chování a umění tance. Proto byly zejm. do slavnostnějších jezuitských inscenací zařazovány i rozsáhlejší baletní vložky. Prvním dokladem jsou taneční části ve hře Tobias junior (1616), provedené olomouckou kolejí v Kroměříži. Příležitost k takovýmto vložkám poskytovala zejm. slavnostní představení k poctě členů panovnického rodu, např. 1627 hra Constantinus Viktor s několika většinou alegorickými tanečními výjevy, provedená na pražském Hradě, nebo 1647 hra O králi Davidovi v klementinské koleji. Tanečníky byli studenti jezuitských kolejí, ale nácvik dotyčných čísel byl svěřován nejednou profesionálním tanečním mistrům. Z nich jménem známe např. výmarského Ehrenfrieda Gerhardta, který 1723 připravil tance k holdovací hře Sub olea pacis (Pod olivou míru...) od J. D. Zelenky v pražské klementinské koleji, Pražáka C. Moesera, který 1735 obdobně spolupracoval tamtéž na inscenaci Fides et Constantia a Constantino Chloro probata (Víra a stálost prokázaná Constantinem Chlorem), Pražáka C. A. Zieglera, který spolupůsobil s jmenovaným Moeserem při přípravě pražské korunovační hry Judith (1743) a ještě 1764 člena Molinariho opery v Divadle v Kotcích A. Moriniho, který byl povolán jako choreograf k přípravě klementinské inscenace Adalbertus k inauguraci nového arcibiskupa. | Divadlo bylo ve školském systému jezuitského řádu prostředkem výchovy. Cílem této výchovy bylo kromě vštěpování náboženské víry a základů věd i osvojení řečnických dovedností, norem společenského chování a umění tance. Proto byly zejm. do slavnostnějších jezuitských inscenací zařazovány i rozsáhlejší baletní vložky. Prvním dokladem jsou taneční části ve hře Tobias junior (1616), provedené olomouckou kolejí v Kroměříži. Příležitost k takovýmto vložkám poskytovala zejm. slavnostní představení k poctě členů panovnického rodu, např. 1627 hra Constantinus Viktor s několika většinou alegorickými tanečními výjevy, provedená na pražském Hradě, nebo 1647 hra O králi Davidovi v klementinské koleji. Tanečníky byli studenti jezuitských kolejí, ale nácvik dotyčných čísel byl svěřován nejednou profesionálním tanečním mistrům. Z nich jménem známe např. výmarského Ehrenfrieda Gerhardta, který 1723 připravil tance k holdovací hře Sub olea pacis (Pod olivou míru...) od J. D. Zelenky v pražské klementinské koleji, Pražáka C. Moesera, který 1735 obdobně spolupracoval tamtéž na inscenaci Fides et Constantia a Constantino Chloro probata (Víra a stálost prokázaná Constantinem Chlorem), Pražáka C. A. Zieglera, který spolupůsobil s jmenovaným Moeserem při přípravě pražské korunovační hry Judith (1743) a ještě 1764 člena Molinariho opery v Divadle v Kotcích A. Moriniho, který byl povolán jako choreograf k přípravě klementinské inscenace Adalbertus k inauguraci nového arcibiskupa. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 17: | Řádka 18: | ||
<ee:bibliography_content>Dějiny českého divadla I., Academia Praha 1968</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Dějiny českého divadla I., Academia Praha 1968</ee:bibliography_content> | ||
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
− | <div class="chronology"><ee:chronology/></div> | + | <div class="chronology"><ee:chronology> |
− | <ee:ats/> | + | |
+ | </ee:chronology></div> | ||
+ | <ee:ats> | ||
+ | |||
+ | </ee:ats> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 27: | Řádka 32: | ||
| resultsfooter=\n\n | | resultsfooter=\n\n | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
− | }} | + | }} |
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Díla]]</ee:category> | [[Category:Díla]]</ee:category> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:55
Divadlo bylo ve školském systému jezuitského řádu prostředkem výchovy. Cílem této výchovy bylo kromě vštěpování náboženské víry a základů věd i osvojení řečnických dovedností, norem společenského chování a umění tance. Proto byly zejm. do slavnostnějších jezuitských inscenací zařazovány i rozsáhlejší baletní vložky. Prvním dokladem jsou taneční části ve hře Tobias junior (1616), provedené olomouckou kolejí v Kroměříži. Příležitost k takovýmto vložkám poskytovala zejm. slavnostní představení k poctě členů panovnického rodu, např. 1627 hra Constantinus Viktor s několika většinou alegorickými tanečními výjevy, provedená na pražském Hradě, nebo 1647 hra O králi Davidovi v klementinské koleji. Tanečníky byli studenti jezuitských kolejí, ale nácvik dotyčných čísel byl svěřován nejednou profesionálním tanečním mistrům. Z nich jménem známe např. výmarského Ehrenfrieda Gerhardta, který 1723 připravil tance k holdovací hře Sub olea pacis (Pod olivou míru...) od J. D. Zelenky v pražské klementinské koleji, Pražáka C. Moesera, který 1735 obdobně spolupracoval tamtéž na inscenaci Fides et Constantia a Constantino Chloro probata (Víra a stálost prokázaná Constantinem Chlorem), Pražáka C. A. Zieglera, který spolupůsobil s jmenovaným Moeserem při přípravě pražské korunovační hry Judith (1743) a ještě 1764 člena Molinariho opery v Divadle v Kotcích A. Moriniho, který byl povolán jako choreograf k přípravě klementinské inscenace Adalbertus k inauguraci nového arcibiskupa.
Literatura
Dějiny českého divadla I., Academia Praha 1968
Vznik: 2001