Jezuitské divadlo – taneční díla: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
<ee:template>Dílo</ee:template><ee:progress/>
+
<ee:template>Dílo</ee:template><ee:progress>
{{Infobox Dílo
+
<span id="PageFillProgress"></span>
 +
</ee:progress>{{Infobox Dílo
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
 
| typ = <ee:type>tanec, balet</ee:type>
 
| typ = <ee:type>tanec, balet</ee:type>
 
| alias = <ee:alias></ee:alias>
 
| alias = <ee:alias></ee:alias>
Řádka 9: Řádka 11:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1"><ee:content>
+
 
Divadlo bylo ve školském systému jezuitského řádu prostředkem výchovy. Cílem této výchovy bylo kromě vštěpování náboženské víry a základů věd i osvojení řečnických dovedností, norem společenského chování a umění tance. Proto byly zejm. do slavnostnějších jezuitských inscenací zařazovány i rozsáhlejší baletní vložky. Prvním dokladem jsou taneční části ve hře Tobias junior (1616), provedené olomouckou kolejí v Kroměříži. Příležitost k takovýmto vložkám poskytovala zejm. slavnostní představení k poctě členů panovnického rodu, např. 1627 hra Constantinus Viktor s několika většinou alegorickými tanečními výjevy, provedená na pražském Hradě, nebo 1647 hra O králi Davidovi v klementinské koleji. Tanečníky byli studenti jezuitských kolejí, ale nácvik dotyčných čísel byl svěřován nejednou profesionálním tanečním mistrům. Z nich jménem známe např. výmarského Ehrenfrieda Gerhardta, který 1723 připravil tance k holdovací hře Sub olea pacis (Pod olivou míru...) od J. D. Zelenky v pražské klementinské koleji, Pražáka C. Moesera, který 1735 obdobně spolupracoval tamtéž na inscenaci Fides et Constantia a Constantino Chloro probata (Víra a stálost prokázaná Constantinem Chlorem), Pražáka C. A. Zieglera, který spolupůsobil s jmenovaným Moeserem při přípravě pražské korunovační hry Judith (1743) a ještě 1764 člena Molinariho opery v Divadle v Kotcích A. Moriniho, který byl povolán jako choreograf k přípravě klementinské inscenace Adalbertus k inauguraci nového arcibiskupa.
 
Divadlo bylo ve školském systému jezuitského řádu prostředkem výchovy. Cílem této výchovy bylo kromě vštěpování náboženské víry a základů věd i osvojení řečnických dovedností, norem společenského chování a umění tance. Proto byly zejm. do slavnostnějších jezuitských inscenací zařazovány i rozsáhlejší baletní vložky. Prvním dokladem jsou taneční části ve hře Tobias junior (1616), provedené olomouckou kolejí v Kroměříži. Příležitost k takovýmto vložkám poskytovala zejm. slavnostní představení k poctě členů panovnického rodu, např. 1627 hra Constantinus Viktor s několika většinou alegorickými tanečními výjevy, provedená na pražském Hradě, nebo 1647 hra O králi Davidovi v klementinské koleji. Tanečníky byli studenti jezuitských kolejí, ale nácvik dotyčných čísel byl svěřován nejednou profesionálním tanečním mistrům. Z nich jménem známe např. výmarského Ehrenfrieda Gerhardta, který 1723 připravil tance k holdovací hře Sub olea pacis (Pod olivou míru...) od J. D. Zelenky v pražské klementinské koleji, Pražáka C. Moesera, který 1735 obdobně spolupracoval tamtéž na inscenaci Fides et Constantia a Constantino Chloro probata (Víra a stálost prokázaná Constantinem Chlorem), Pražáka C. A. Zieglera, který spolupůsobil s jmenovaným Moeserem při přípravě pražské korunovační hry Judith (1743) a ještě 1764 člena Molinariho opery v Divadle v Kotcích A. Moriniho, který byl povolán jako choreograf k přípravě klementinské inscenace Adalbertus k inauguraci nového arcibiskupa.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 17: Řádka 18:
 
<ee:bibliography_content>Dějiny českého divadla I., Academia Praha 1968</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Dějiny českého divadla I., Academia Praha 1968</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
<div class="chronology"><ee:chronology/></div>
+
<div class="chronology"><ee:chronology>
<ee:ats/>
+
 
 +
</ee:chronology></div>
 +
<ee:ats>
 +
 
 +
</ee:ats>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
Řádka 27: Řádka 32:
 
   | resultsfooter=\n\n
 
   | resultsfooter=\n\n
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
}}</cshow>
+
}}
<cshow logged="0">
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné, až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
[[Category:Díla]]</ee:category>
 
[[Category:Díla]]</ee:category>

Verze z 23. 1. 2017, 09:55

Jezuitské divadlo – taneční díla
tanec, balet


Divadlo bylo ve školském systému jezuitského řádu prostředkem výchovy. Cílem této výchovy bylo kromě vštěpování náboženské víry a základů věd i osvojení řečnických dovedností, norem společenského chování a umění tance. Proto byly zejm. do slavnostnějších jezuitských inscenací zařazovány i rozsáhlejší baletní vložky. Prvním dokladem jsou taneční části ve hře Tobias junior (1616), provedené olomouckou kolejí v Kroměříži. Příležitost k takovýmto vložkám poskytovala zejm. slavnostní představení k poctě členů panovnického rodu, např. 1627 hra Constantinus Viktor s několika většinou alegorickými tanečními výjevy, provedená na pražském Hradě, nebo 1647 hra O králi Davidovi v klementinské koleji. Tanečníky byli studenti jezuitských kolejí, ale nácvik dotyčných čísel byl svěřován nejednou profesionálním tanečním mistrům. Z nich jménem známe např. výmarského Ehrenfrieda Gerhardta, který 1723 připravil tance k holdovací hře Sub olea pacis (Pod olivou míru...) od J. D. Zelenky v pražské klementinské koleji, Pražáka C. Moesera, který 1735 obdobně spolupracoval tamtéž na inscenaci Fides et Constantia a Constantino Chloro probata (Víra a stálost prokázaná Constantinem Chlorem), Pražáka C. A. Zieglera, který spolupůsobil s jmenovaným Moeserem při přípravě pražské korunovační hry Judith (1743) a ještě 1764 člena Molinariho opery v Divadle v Kotcích A. Moriniho, který byl povolán jako choreograf k přípravě klementinské inscenace Adalbertus k inauguraci nového arcibiskupa.


Literatura

Dějiny českého divadla I., Academia Praha 1968



Vznik: 2001