Moor, Karel: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Moor Karel na Moor, Karel) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Karel</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Karel</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Moor</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Moor</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
26. 12. 1873 | 26. 12. 1873 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Lázně Bělohrad | Lázně Bělohrad | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
30. 3. 1945 | 30. 3. 1945 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>skladatel,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>skladatel,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Po nedokončeném studiu na gymnáziu navštěvoval v roce 1895 pražskou varhanickou školu. Byl kapelníkem ČF 1902–03, 1908 druhým kapelníkem v Brně, v Plzni 1908/09, 1909–10 vedl vlastní divadelní společnost. Od 1912 vedl sbor v dalmatském Zadaru, od 1914 působil jako sbormistr a korepetitor státního divadla v Bělehradě a profesor srbského státního gymnázia 1916 ve Štipu v Makedonii. Byl dirigentem v Ostravě 1916, v Plzni 1916–18, 1918 v Lublani, 1919 ve Vinohradské zpěvohře v Praze, 1920 odjel do dalmatské Sinje, 1921–23 divadelní kapelník a sbormistr v Sarajevu. Od roku 1923 se usadil v Praze, kde působil jako kapelník v biografu Hvězda, 1924 ve smíchovské Aréně, sbormistr Ženského pěveckého sdružení v Praze, instrumentoval pro Čs. rozhlas. Do českého hudebního prostředí zanesl vlivy mnoha evropských národů, psal v duchu vrcholného klasickoromantického období. Skládal symfonické básně, suity a koncertní předehry, komorní a klavírní skladby, melodramy, písně, sbory a opery: Vij, Hjördis, Panské právo, William Ratcliff, Poslední akord, Mistr Hanuš, Rispa. Největší význam v jeho skladatelské činnosti mají operety: Pan profesor v pekle, Výlet pana Broučka do Měsíce, Vlkodlak, Kolo, Sněška, Děti práce, Svatební valčík, W. A. Mozart. Autor scénické studie valašského lidu ''Pasekáři ''(Plzeň 1916, ch. J. Hladík) a baletních pantomim nastudovaných W. Pirnikovem ''Golem ''(Plzeň 1929, České Budějovice 1938), ''Pan ''(Plzeň 1929), ''Bílý kníže ''(České Budějovice 1938). Byl činný také jako publicista a spisovatel. | Po nedokončeném studiu na gymnáziu navštěvoval v roce 1895 pražskou varhanickou školu. Byl kapelníkem ČF 1902–03, 1908 druhým kapelníkem v Brně, v Plzni 1908/09, 1909–10 vedl vlastní divadelní společnost. Od 1912 vedl sbor v dalmatském Zadaru, od 1914 působil jako sbormistr a korepetitor státního divadla v Bělehradě a profesor srbského státního gymnázia 1916 ve Štipu v Makedonii. Byl dirigentem v Ostravě 1916, v Plzni 1916–18, 1918 v Lublani, 1919 ve Vinohradské zpěvohře v Praze, 1920 odjel do dalmatské Sinje, 1921–23 divadelní kapelník a sbormistr v Sarajevu. Od roku 1923 se usadil v Praze, kde působil jako kapelník v biografu Hvězda, 1924 ve smíchovské Aréně, sbormistr Ženského pěveckého sdružení v Praze, instrumentoval pro Čs. rozhlas. Do českého hudebního prostředí zanesl vlivy mnoha evropských národů, psal v duchu vrcholného klasickoromantického období. Skládal symfonické básně, suity a koncertní předehry, komorní a klavírní skladby, melodramy, písně, sbory a opery: Vij, Hjördis, Panské právo, William Ratcliff, Poslední akord, Mistr Hanuš, Rispa. Největší význam v jeho skladatelské činnosti mají operety: Pan profesor v pekle, Výlet pana Broučka do Měsíce, Vlkodlak, Kolo, Sněška, Děti práce, Svatební valčík, W. A. Mozart. Autor scénické studie valašského lidu ''Pasekáři ''(Plzeň 1916, ch. J. Hladík) a baletních pantomim nastudovaných W. Pirnikovem ''Golem ''(Plzeň 1929, České Budějovice 1938), ''Pan ''(Plzeň 1929), ''Bílý kníže ''(České Budějovice 1938). Byl činný také jako publicista a spisovatel. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 49: | Řádka 47: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 65: | Řádka 57: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:54
Po nedokončeném studiu na gymnáziu navštěvoval v roce 1895 pražskou varhanickou školu. Byl kapelníkem ČF 1902–03, 1908 druhým kapelníkem v Brně, v Plzni 1908/09, 1909–10 vedl vlastní divadelní společnost. Od 1912 vedl sbor v dalmatském Zadaru, od 1914 působil jako sbormistr a korepetitor státního divadla v Bělehradě a profesor srbského státního gymnázia 1916 ve Štipu v Makedonii. Byl dirigentem v Ostravě 1916, v Plzni 1916–18, 1918 v Lublani, 1919 ve Vinohradské zpěvohře v Praze, 1920 odjel do dalmatské Sinje, 1921–23 divadelní kapelník a sbormistr v Sarajevu. Od roku 1923 se usadil v Praze, kde působil jako kapelník v biografu Hvězda, 1924 ve smíchovské Aréně, sbormistr Ženského pěveckého sdružení v Praze, instrumentoval pro Čs. rozhlas. Do českého hudebního prostředí zanesl vlivy mnoha evropských národů, psal v duchu vrcholného klasickoromantického období. Skládal symfonické básně, suity a koncertní předehry, komorní a klavírní skladby, melodramy, písně, sbory a opery: Vij, Hjördis, Panské právo, William Ratcliff, Poslední akord, Mistr Hanuš, Rispa. Největší význam v jeho skladatelské činnosti mají operety: Pan profesor v pekle, Výlet pana Broučka do Měsíce, Vlkodlak, Kolo, Sněška, Děti práce, Svatební valčík, W. A. Mozart. Autor scénické studie valašského lidu Pasekáři (Plzeň 1916, ch. J. Hladík) a baletních pantomim nastudovaných W. Pirnikovem Golem (Plzeň 1929, České Budějovice 1938), Pan (Plzeň 1929), Bílý kníže (České Budějovice 1938). Byl činný také jako publicista a spisovatel.
Literatura
Kotek, J.: Karel Moor in Dějiny české populární hudby a zpěvu, Academia Praha 1994
Životní události
- 26. 12. 1873: narození, Lázně Bělohrad
- 30. 3. 1945: úmrtí, Praha
Další jména
Mohr
Vznik: 2001