Hladík, Jaroslav: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Hladík Jaroslav na Hladík, Jaroslav)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Jaroslav</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Jaroslav</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Hladík</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Hladík</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
9. 5. 1885
 
9. 5. 1885
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Praha
 
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
9. 7. 1941
 
9. 7. 1941
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Praha
 
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Žák A. Bergera a A. Viscusiho. Angažmá: tanečník ND Praha 1905–12, baletní mistr a choreograf v Plzni 1912–19, šéf baletu, baletní mistr a choreograf v Brně 1919–28 a ND Praha 1928–33. Jako interpret tančil většinou ve svých inscenacích a byl hodnocen, stejně jako choreograf, též spolehlivý, seriózní, solidní; z brněnských rolí např. titulní v ''Louskáčkovi'' (1922), Pierot v ''Pierotově snu'' (1922, h. A. Rubinstein, vlastní libreto), Josef v ''Legendě o Josefovi'' (1923), Princ v ''Labutím jezeře ''(1925), tit. role v ''Panu Twardowském'' a ''Petruškovi'' (1926); v ND Praha Advokát v ''Signorině Gioventù'' a Fráter Laktanc v ''Nikotině'' (1930). Málo výrazná byla jeho choreografická tvorba. Nastudoval přes 40 baletních inscenací (Plzeň, Brno, Praha), nejčastěji na hudbu O. Nedbala (''Pohádka o Honzovi'': Plzeň 1913, Brno 1921; ''Z pohádky do pohádky'': Plzeň 1914; Brno 1920; ND Praha 1928; ''Princezna Hyacinta'': Plzeň 1913, Brno 1923). Z tradičních titulů to byly např. ''Coppélia ''(Plzeň 1919), ''Labutí jezero ''(Brno 1925) a ''Raymonda'' (ND Praha 1927); z moderního repertoáru ''Petruška'' (Brno 1926), ''Třírohý klobouk'' (Brno 1928), ''Pavoučí hostina'' (ND Praha 1931). Dramaturgicky významnější byla jeho uvedení pp. domácích novinek: ''Kdo je na světě nejmocnější'' (Brno 1925), ''Ogelala'' (Brno 1927); v ND Praha: ''Skleněná panna'' (1928), ''Babička pokračuje'' (1929), Novákovy balety ''Signorina Gioventù'', ''Nikotina'' (1930) a ''Slovácká neděle'' (1931). Jako pedagog se uplatnil i mimo divadlo, 1921–27 učil na brněnské konzervatoři.
 
Žák A. Bergera a A. Viscusiho. Angažmá: tanečník ND Praha 1905–12, baletní mistr a choreograf v Plzni 1912–19, šéf baletu, baletní mistr a choreograf v Brně 1919–28 a ND Praha 1928–33. Jako interpret tančil většinou ve svých inscenacích a byl hodnocen, stejně jako choreograf, též spolehlivý, seriózní, solidní; z brněnských rolí např. titulní v ''Louskáčkovi'' (1922), Pierot v ''Pierotově snu'' (1922, h. A. Rubinstein, vlastní libreto), Josef v ''Legendě o Josefovi'' (1923), Princ v ''Labutím jezeře ''(1925), tit. role v ''Panu Twardowském'' a ''Petruškovi'' (1926); v ND Praha Advokát v ''Signorině Gioventù'' a Fráter Laktanc v ''Nikotině'' (1930). Málo výrazná byla jeho choreografická tvorba. Nastudoval přes 40 baletních inscenací (Plzeň, Brno, Praha), nejčastěji na hudbu O. Nedbala (''Pohádka o Honzovi'': Plzeň 1913, Brno 1921; ''Z pohádky do pohádky'': Plzeň 1914; Brno 1920; ND Praha 1928; ''Princezna Hyacinta'': Plzeň 1913, Brno 1923). Z tradičních titulů to byly např. ''Coppélia ''(Plzeň 1919), ''Labutí jezero ''(Brno 1925) a ''Raymonda'' (ND Praha 1927); z moderního repertoáru ''Petruška'' (Brno 1926), ''Třírohý klobouk'' (Brno 1928), ''Pavoučí hostina'' (ND Praha 1931). Dramaturgicky významnější byla jeho uvedení pp. domácích novinek: ''Kdo je na světě nejmocnější'' (Brno 1925), ''Ogelala'' (Brno 1927); v ND Praha: ''Skleněná panna'' (1928), ''Babička pokračuje'' (1929), Novákovy balety ''Signorina Gioventù'', ''Nikotina'' (1930) a ''Slovácká neděle'' (1931). Jako pedagog se uplatnil i mimo divadlo, 1921–27 učil na brněnské konzervatoři.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 36: Řádka 34:
 
* <ee:chronology_date_from>9. 7. 1941</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>9. 7. 1941</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
<div class="names"><ee:names/></div>
+
<div class="names"><ee:names>
 +
 
 +
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
Řádka 46: Řádka 46:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 62: Řádka 56:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 10:53

Jaroslav Hladík
* 9. 5. 1885 Praha
9. 7. 1941 Praha
tanečník, choreograf, pedagog


Žák A. Bergera a A. Viscusiho. Angažmá: tanečník ND Praha 1905–12, baletní mistr a choreograf v Plzni 1912–19, šéf baletu, baletní mistr a choreograf v Brně 1919–28 a ND Praha 1928–33. Jako interpret tančil většinou ve svých inscenacích a byl hodnocen, stejně jako choreograf, též spolehlivý, seriózní, solidní; z brněnských rolí např. titulní v Louskáčkovi (1922), Pierot v Pierotově snu (1922, h. A. Rubinstein, vlastní libreto), Josef v Legendě o Josefovi (1923), Princ v Labutím jezeře (1925), tit. role v Panu Twardowském a Petruškovi (1926); v ND Praha Advokát v Signorině Gioventù a Fráter Laktanc v Nikotině (1930). Málo výrazná byla jeho choreografická tvorba. Nastudoval přes 40 baletních inscenací (Plzeň, Brno, Praha), nejčastěji na hudbu O. Nedbala (Pohádka o Honzovi: Plzeň 1913, Brno 1921; Z pohádky do pohádky: Plzeň 1914; Brno 1920; ND Praha 1928; Princezna Hyacinta: Plzeň 1913, Brno 1923). Z tradičních titulů to byly např. Coppélia (Plzeň 1919), Labutí jezero (Brno 1925) a Raymonda (ND Praha 1927); z moderního repertoáru Petruška (Brno 1926), Třírohý klobouk (Brno 1928), Pavoučí hostina (ND Praha 1931). Dramaturgicky významnější byla jeho uvedení pp. domácích novinek: Kdo je na světě nejmocnější (Brno 1925), Ogelala (Brno 1927); v ND Praha: Skleněná panna (1928), Babička pokračuje (1929), Novákovy balety Signorina Gioventù, Nikotina (1930) a Slovácká neděle (1931). Jako pedagog se uplatnil i mimo divadlo, 1921–27 učil na brněnské konzervatoři.


Literatura

AD: Hladík Jaroslav, Postavy brněnského jeviště I., Státní divadlo v Brně 1984 • Kazárová, H.: Balet ND 1927–32 (období J. Hladíka), Taneční listy 1982, č. 8 příloha

Životní události

  • 9. 5. 1885: narození, Praha
  • 9. 7. 1941: úmrtí, Praha


Vznik: 2001