Hladík, Jaroslav: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Hladík Jaroslav na Hladík, Jaroslav) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Jaroslav</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Jaroslav</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Hladík</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Hladík</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
9. 5. 1885 | 9. 5. 1885 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
9. 7. 1941 | 9. 7. 1941 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Žák A. Bergera a A. Viscusiho. Angažmá: tanečník ND Praha 1905–12, baletní mistr a choreograf v Plzni 1912–19, šéf baletu, baletní mistr a choreograf v Brně 1919–28 a ND Praha 1928–33. Jako interpret tančil většinou ve svých inscenacích a byl hodnocen, stejně jako choreograf, též spolehlivý, seriózní, solidní; z brněnských rolí např. titulní v ''Louskáčkovi'' (1922), Pierot v ''Pierotově snu'' (1922, h. A. Rubinstein, vlastní libreto), Josef v ''Legendě o Josefovi'' (1923), Princ v ''Labutím jezeře ''(1925), tit. role v ''Panu Twardowském'' a ''Petruškovi'' (1926); v ND Praha Advokát v ''Signorině Gioventù'' a Fráter Laktanc v ''Nikotině'' (1930). Málo výrazná byla jeho choreografická tvorba. Nastudoval přes 40 baletních inscenací (Plzeň, Brno, Praha), nejčastěji na hudbu O. Nedbala (''Pohádka o Honzovi'': Plzeň 1913, Brno 1921; ''Z pohádky do pohádky'': Plzeň 1914; Brno 1920; ND Praha 1928; ''Princezna Hyacinta'': Plzeň 1913, Brno 1923). Z tradičních titulů to byly např. ''Coppélia ''(Plzeň 1919), ''Labutí jezero ''(Brno 1925) a ''Raymonda'' (ND Praha 1927); z moderního repertoáru ''Petruška'' (Brno 1926), ''Třírohý klobouk'' (Brno 1928), ''Pavoučí hostina'' (ND Praha 1931). Dramaturgicky významnější byla jeho uvedení pp. domácích novinek: ''Kdo je na světě nejmocnější'' (Brno 1925), ''Ogelala'' (Brno 1927); v ND Praha: ''Skleněná panna'' (1928), ''Babička pokračuje'' (1929), Novákovy balety ''Signorina Gioventù'', ''Nikotina'' (1930) a ''Slovácká neděle'' (1931). Jako pedagog se uplatnil i mimo divadlo, 1921–27 učil na brněnské konzervatoři. | Žák A. Bergera a A. Viscusiho. Angažmá: tanečník ND Praha 1905–12, baletní mistr a choreograf v Plzni 1912–19, šéf baletu, baletní mistr a choreograf v Brně 1919–28 a ND Praha 1928–33. Jako interpret tančil většinou ve svých inscenacích a byl hodnocen, stejně jako choreograf, též spolehlivý, seriózní, solidní; z brněnských rolí např. titulní v ''Louskáčkovi'' (1922), Pierot v ''Pierotově snu'' (1922, h. A. Rubinstein, vlastní libreto), Josef v ''Legendě o Josefovi'' (1923), Princ v ''Labutím jezeře ''(1925), tit. role v ''Panu Twardowském'' a ''Petruškovi'' (1926); v ND Praha Advokát v ''Signorině Gioventù'' a Fráter Laktanc v ''Nikotině'' (1930). Málo výrazná byla jeho choreografická tvorba. Nastudoval přes 40 baletních inscenací (Plzeň, Brno, Praha), nejčastěji na hudbu O. Nedbala (''Pohádka o Honzovi'': Plzeň 1913, Brno 1921; ''Z pohádky do pohádky'': Plzeň 1914; Brno 1920; ND Praha 1928; ''Princezna Hyacinta'': Plzeň 1913, Brno 1923). Z tradičních titulů to byly např. ''Coppélia ''(Plzeň 1919), ''Labutí jezero ''(Brno 1925) a ''Raymonda'' (ND Praha 1927); z moderního repertoáru ''Petruška'' (Brno 1926), ''Třírohý klobouk'' (Brno 1928), ''Pavoučí hostina'' (ND Praha 1931). Dramaturgicky významnější byla jeho uvedení pp. domácích novinek: ''Kdo je na světě nejmocnější'' (Brno 1925), ''Ogelala'' (Brno 1927); v ND Praha: ''Skleněná panna'' (1928), ''Babička pokračuje'' (1929), Novákovy balety ''Signorina Gioventù'', ''Nikotina'' (1930) a ''Slovácká neděle'' (1931). Jako pedagog se uplatnil i mimo divadlo, 1921–27 učil na brněnské konzervatoři. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 36: | Řádka 34: | ||
* <ee:chronology_date_from>9. 7. 1941</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>9. 7. 1941</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names/></div> | + | <div class="names"><ee:names> |
+ | |||
+ | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 46: | Řádka 46: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 62: | Řádka 56: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:53
Žák A. Bergera a A. Viscusiho. Angažmá: tanečník ND Praha 1905–12, baletní mistr a choreograf v Plzni 1912–19, šéf baletu, baletní mistr a choreograf v Brně 1919–28 a ND Praha 1928–33. Jako interpret tančil většinou ve svých inscenacích a byl hodnocen, stejně jako choreograf, též spolehlivý, seriózní, solidní; z brněnských rolí např. titulní v Louskáčkovi (1922), Pierot v Pierotově snu (1922, h. A. Rubinstein, vlastní libreto), Josef v Legendě o Josefovi (1923), Princ v Labutím jezeře (1925), tit. role v Panu Twardowském a Petruškovi (1926); v ND Praha Advokát v Signorině Gioventù a Fráter Laktanc v Nikotině (1930). Málo výrazná byla jeho choreografická tvorba. Nastudoval přes 40 baletních inscenací (Plzeň, Brno, Praha), nejčastěji na hudbu O. Nedbala (Pohádka o Honzovi: Plzeň 1913, Brno 1921; Z pohádky do pohádky: Plzeň 1914; Brno 1920; ND Praha 1928; Princezna Hyacinta: Plzeň 1913, Brno 1923). Z tradičních titulů to byly např. Coppélia (Plzeň 1919), Labutí jezero (Brno 1925) a Raymonda (ND Praha 1927); z moderního repertoáru Petruška (Brno 1926), Třírohý klobouk (Brno 1928), Pavoučí hostina (ND Praha 1931). Dramaturgicky významnější byla jeho uvedení pp. domácích novinek: Kdo je na světě nejmocnější (Brno 1925), Ogelala (Brno 1927); v ND Praha: Skleněná panna (1928), Babička pokračuje (1929), Novákovy balety Signorina Gioventù, Nikotina (1930) a Slovácká neděle (1931). Jako pedagog se uplatnil i mimo divadlo, 1921–27 učil na brněnské konzervatoři.
Literatura
AD: Hladík Jaroslav, Postavy brněnského jeviště I., Státní divadlo v Brně 1984 • Kazárová, H.: Balet ND 1927–32 (období J. Hladíka), Taneční listy 1982, č. 8 příloha
Životní události
- 9. 5. 1885: narození, Praha
- 9. 7. 1941: úmrtí, Praha
Vznik: 2001