Harapes, Vlastimil: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Harapes Vlastimil na Harapes, Vlastimil) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">2</span> | <span id="PageFillProgress">2</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Vlastimil</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Vlastimil</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Harapes</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Harapes</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
24. 7. 1946 | 24. 7. 1946 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Chomutov | Chomutov | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> |
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> |
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, režisér,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, režisér,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Absolvoval TKP 1965, v sezóně 1968/69 půlroční stáž na Leningradském státním tanečním učilišti A. J. Vaganovové u A. I. Puškina, kterou ukončil rolí Prince v ''Labutím jezeře ''(Malé akademické divadlo opery a baletu v Leningradě, 1968). Člen baletu ND Praha od 1966 (od 1971 sólista) a od 1990 jeho šéf (souběžně byl 1977–83 stálým hostem Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf/Duisburg) a v letech 1987–89 byl zároveň sólistou a šéfem baletu Laterny magiky. Postupně se vypracoval v nejznámější osobnost české taneční scény. Pro taneční jeviště měl ideální psychofyzické předpoklady: vyšší, štíhlou, harmonicky vybudovanou postavu, vrozenou pohybovou eleganci i vytříbenou kulturu, sílu i pružnost, muzikalitu projevu i hereckou suverenitu. Jeho projev působil i v technicky náročných pasážích samozřejmě, lehce, plynule, s klidnou sebejistotou a neokázalou bravurou. To vše spoluvytvářelo jeho charismatickou jevištní osobnost mezinárodního formátu. Zjevem i technickou vyspělostí splňoval všechny nároky typu danseur noble, představitele stěžejních postav tradičního repertoáru. V ND Praha vytvořil na 50 rolí: Princ v ''Labutím jezeře ''(1971 a 1982; Budapešť 1973, Tokio 1976, Düsseldorf a Frankfurt n. Mohanem 1977, Řím 1984). Prince tančil i v ''Louskáčkovi'' (1968), ''Spící krasavici ''(1974; Düsseldorf/Duisburg 1977–83) a ''Popelce'' (1977), dále Alberta v ''Giselle ''(1979), Colina v ''Marné opatrnosti ''L. Hertela (1980) a Basila v ''Donu Quijotovi ''(1986), v Düsseldorfu/Duisburku tančil i hlavní role v ''Duchovi růže'', ''Bajadéře'' aj. S nemenším zdarem interpretoval i postavy soudobého repertoáru, např. Romea a Merkucia v ''Romeovi a Julii'' (1971), Adama ve ''Stvoření světa'', Fauna ve ''Faunově odpoledni'', Escamilla ve ''Vášni/Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina a tit. postavu ve ''Spartakovi'' (1976), Hoffmanna v ''Hoffmannových povídkách'' J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Danilu a Severjana v ''Kamenném kvítku ''(1981), tit. postavu v ''Macbethovi'' (1984), Oriona v ''Sylvii'' (1985); v Laterně magice tančil tit. postavu v ''Odysseovi'' (1988). Byl režisérem baletů ''Popelka'' a ''Někdo to rád…'' (1994), ''Mauglí'' a ''Labutí jezero ''(1996). Pedagog TKP 1996–99. O výjimečné postavení se mj. zasloužila i jeho umělecká všestrannost. Hrál řadu velkých rolí ve filmu a televizi (např. Den pro mou lásku, Jak vytrhnout velrybě stoličku, Markéta Lazarová, Panna a netvor). V 80. letech byl po čtyři roky vítězem soutěže Televizní rolnička o nejpopulárnější uměleckou osobnost v oboru tance (v roce 1985 získal absolutní prvenství této ankety diváků). Zasloužilý umělec 1976, národní umělec 1989. | Absolvoval TKP 1965, v sezóně 1968/69 půlroční stáž na Leningradském státním tanečním učilišti A. J. Vaganovové u A. I. Puškina, kterou ukončil rolí Prince v ''Labutím jezeře ''(Malé akademické divadlo opery a baletu v Leningradě, 1968). Člen baletu ND Praha od 1966 (od 1971 sólista) a od 1990 jeho šéf (souběžně byl 1977–83 stálým hostem Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf/Duisburg) a v letech 1987–89 byl zároveň sólistou a šéfem baletu Laterny magiky. Postupně se vypracoval v nejznámější osobnost české taneční scény. Pro taneční jeviště měl ideální psychofyzické předpoklady: vyšší, štíhlou, harmonicky vybudovanou postavu, vrozenou pohybovou eleganci i vytříbenou kulturu, sílu i pružnost, muzikalitu projevu i hereckou suverenitu. Jeho projev působil i v technicky náročných pasážích samozřejmě, lehce, plynule, s klidnou sebejistotou a neokázalou bravurou. To vše spoluvytvářelo jeho charismatickou jevištní osobnost mezinárodního formátu. Zjevem i technickou vyspělostí splňoval všechny nároky typu danseur noble, představitele stěžejních postav tradičního repertoáru. V ND Praha vytvořil na 50 rolí: Princ v ''Labutím jezeře ''(1971 a 1982; Budapešť 1973, Tokio 1976, Düsseldorf a Frankfurt n. Mohanem 1977, Řím 1984). Prince tančil i v ''Louskáčkovi'' (1968), ''Spící krasavici ''(1974; Düsseldorf/Duisburg 1977–83) a ''Popelce'' (1977), dále Alberta v ''Giselle ''(1979), Colina v ''Marné opatrnosti ''L. Hertela (1980) a Basila v ''Donu Quijotovi ''(1986), v Düsseldorfu/Duisburku tančil i hlavní role v ''Duchovi růže'', ''Bajadéře'' aj. S nemenším zdarem interpretoval i postavy soudobého repertoáru, např. Romea a Merkucia v ''Romeovi a Julii'' (1971), Adama ve ''Stvoření světa'', Fauna ve ''Faunově odpoledni'', Escamilla ve ''Vášni/Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina a tit. postavu ve ''Spartakovi'' (1976), Hoffmanna v ''Hoffmannových povídkách'' J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Danilu a Severjana v ''Kamenném kvítku ''(1981), tit. postavu v ''Macbethovi'' (1984), Oriona v ''Sylvii'' (1985); v Laterně magice tančil tit. postavu v ''Odysseovi'' (1988). Byl režisérem baletů ''Popelka'' a ''Někdo to rád…'' (1994), ''Mauglí'' a ''Labutí jezero ''(1996). Pedagog TKP 1996–99. O výjimečné postavení se mj. zasloužila i jeho umělecká všestrannost. Hrál řadu velkých rolí ve filmu a televizi (např. Den pro mou lásku, Jak vytrhnout velrybě stoličku, Markéta Lazarová, Panna a netvor). V 80. letech byl po čtyři roky vítězem soutěže Televizní rolnička o nejpopulárnější uměleckou osobnost v oboru tance (v roce 1985 získal absolutní prvenství této ankety diváků). Zasloužilý umělec 1976, národní umělec 1989. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 31: | Řádka 29: | ||
* <ee:chronology_date_from>24. 7. 1946</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Chomutov</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>24. 7. 1946</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Chomutov</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names/></div> | + | <div class="names"><ee:names> |
+ | |||
+ | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 41: | Řádka 41: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 57: | Řádka 51: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 10:53
Absolvoval TKP 1965, v sezóně 1968/69 půlroční stáž na Leningradském státním tanečním učilišti A. J. Vaganovové u A. I. Puškina, kterou ukončil rolí Prince v Labutím jezeře (Malé akademické divadlo opery a baletu v Leningradě, 1968). Člen baletu ND Praha od 1966 (od 1971 sólista) a od 1990 jeho šéf (souběžně byl 1977–83 stálým hostem Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf/Duisburg) a v letech 1987–89 byl zároveň sólistou a šéfem baletu Laterny magiky. Postupně se vypracoval v nejznámější osobnost české taneční scény. Pro taneční jeviště měl ideální psychofyzické předpoklady: vyšší, štíhlou, harmonicky vybudovanou postavu, vrozenou pohybovou eleganci i vytříbenou kulturu, sílu i pružnost, muzikalitu projevu i hereckou suverenitu. Jeho projev působil i v technicky náročných pasážích samozřejmě, lehce, plynule, s klidnou sebejistotou a neokázalou bravurou. To vše spoluvytvářelo jeho charismatickou jevištní osobnost mezinárodního formátu. Zjevem i technickou vyspělostí splňoval všechny nároky typu danseur noble, představitele stěžejních postav tradičního repertoáru. V ND Praha vytvořil na 50 rolí: Princ v Labutím jezeře (1971 a 1982; Budapešť 1973, Tokio 1976, Düsseldorf a Frankfurt n. Mohanem 1977, Řím 1984). Prince tančil i v Louskáčkovi (1968), Spící krasavici (1974; Düsseldorf/Duisburg 1977–83) a Popelce (1977), dále Alberta v Giselle (1979), Colina v Marné opatrnosti L. Hertela (1980) a Basila v Donu Quijotovi (1986), v Düsseldorfu/Duisburku tančil i hlavní role v Duchovi růže, Bajadéře aj. S nemenším zdarem interpretoval i postavy soudobého repertoáru, např. Romea a Merkucia v Romeovi a Julii (1971), Adama ve Stvoření světa, Fauna ve Faunově odpoledni, Escamilla ve Vášni/Carmen G. Bizeta/R. Ščedrina a tit. postavu ve Spartakovi (1976), Hoffmanna v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Danilu a Severjana v Kamenném kvítku (1981), tit. postavu v Macbethovi (1984), Oriona v Sylvii (1985); v Laterně magice tančil tit. postavu v Odysseovi (1988). Byl režisérem baletů Popelka a Někdo to rád… (1994), Mauglí a Labutí jezero (1996). Pedagog TKP 1996–99. O výjimečné postavení se mj. zasloužila i jeho umělecká všestrannost. Hrál řadu velkých rolí ve filmu a televizi (např. Den pro mou lásku, Jak vytrhnout velrybě stoličku, Markéta Lazarová, Panna a netvor). V 80. letech byl po čtyři roky vítězem soutěže Televizní rolnička o nejpopulárnější uměleckou osobnost v oboru tance (v roce 1985 získal absolutní prvenství této ankety diváků). Zasloužilý umělec 1976, národní umělec 1989.
Literatura
Harapes Vlastimil – 50 let života a práce, Praha, Pluto 1997 • Krakešová, E.: Ve službách Terpsichory, Praha, Thalia 1997 • Petříková, M.: Zajatec dřiny a krásy, Scéna 1976, č. 4, str. 8 • red: Zasloužilý umělec Vlastimil Harapes, Taneční listy 1987, č. 5, 4. str. obálky • Vašut, V.: Taneční listy 1976, č. 7/příloha • V. V.: Harapes Vlastimil in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988
Životní události
- 24. 7. 1946: narození, Chomutov
Vznik: 2001