Halászová, Marilena: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Halászová Marilena na Halászová, Marilena)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">2</span>
 
<span id="PageFillProgress">2</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Marilena</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Marilena</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Halászová</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Halászová</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
21. 9. 1935
 
21. 9. 1935
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Bukurešť (Rumunsko)
 
Bukurešť (Rumunsko)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečnice, choreografka, baletní mistryně, pedagožka, </ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečnice, choreografka, baletní mistryně, pedagožka,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Roz. Proteasa, poprvé provd. Tóthová. Žačka F. Capsali, absolvovala Hudební a taneční školu v Bukurešti 1953 (současně tančila ve Státní opeře a Vojenském uměleckém souboru), absolvovala moskevský GITIS 1958 (mj. u L. Lavrovského a A. Zacharova) a poté zde 1958–60 působila jako asistentka. Byla choreografkou a pedagožkou baletu SND Bratislava 1961–68 a vyučovala na VŠMU 1961–81, poté byla šéfkou baletu v Košicích 1969–81, kde spolu s manželem A. Halászem založila a vedla na konzervatoři taneční oddělení 1974–81. Vyučovala 1981–84 na Music and Ballet School v Bagdádu (uvedla zde 1983 na vlastní libreto první íránský balet ''Sindbád'' na hudbu A. Bashir). Od 1984 vedla tréninky v Pražském komorním baletu a od 1986 vyučuje na TK HAMU (od 1992 docentka). Šéfovala baletu v Ústí n. Labem 1989. Jako choreografka používala prostředky klasického tance a využívala znalostí tzv. tradičních verzí baletních titulů. Z baletů nastudovala např. ''Kamenný kvítek ''a ''Fadettu'' (Jassy – Rumunsko, spolu s K. Tóthem, 1959; Košice 1971), ''Labutí jezero ''(1964, 1972), ''Spící krasavici ''(1970), ''Marnou opatrnost ''L. Hérolda (1975), ''Popelku'' (Plzeň 1993), ''Louskáčka ''(1978; Ústí n. Labem 1994), ''Dona Quijota'' (Ústí n. Labem 1996), ''Paquitu'', ''Ples kadetů'', večer ''Z pokladů Terpsichory'' (Ústí n. Labem 1998), ''Giselle'' (Košice 2000). Uvedla i balety, ve kterých klasickou techniku obohatila novými výrazovými prvky, např. ''Skříňku hraček'' (1965), ''Carmen ''G. Bizeta/R. Ščedina (1974), ''Podivuhodného mandarína'' (1974). V její choreografii byly u nás poprvé uvedeny mj. balety ''Doktor Bolíto'' (1962, 1973), ''Dáma a chuligán'' (1967). Řadu z nich inscenovala ve spolupráci s A. Halászem, např. pp. ''Román'' ''o růži'' (1975), ''Proměny'' (1975), ''Dukelská poéma'' (1975), ''Cippolino'' (1979), ''Pavana za mrtvou infantku'' (1980). Jako choreografka spolupracovala se SĽUK a na řadě činoher, oper i operet.
 
Roz. Proteasa, poprvé provd. Tóthová. Žačka F. Capsali, absolvovala Hudební a taneční školu v Bukurešti 1953 (současně tančila ve Státní opeře a Vojenském uměleckém souboru), absolvovala moskevský GITIS 1958 (mj. u L. Lavrovského a A. Zacharova) a poté zde 1958–60 působila jako asistentka. Byla choreografkou a pedagožkou baletu SND Bratislava 1961–68 a vyučovala na VŠMU 1961–81, poté byla šéfkou baletu v Košicích 1969–81, kde spolu s manželem A. Halászem založila a vedla na konzervatoři taneční oddělení 1974–81. Vyučovala 1981–84 na Music and Ballet School v Bagdádu (uvedla zde 1983 na vlastní libreto první íránský balet ''Sindbád'' na hudbu A. Bashir). Od 1984 vedla tréninky v Pražském komorním baletu a od 1986 vyučuje na TK HAMU (od 1992 docentka). Šéfovala baletu v Ústí n. Labem 1989. Jako choreografka používala prostředky klasického tance a využívala znalostí tzv. tradičních verzí baletních titulů. Z baletů nastudovala např. ''Kamenný kvítek ''a ''Fadettu'' (Jassy – Rumunsko, spolu s K. Tóthem, 1959; Košice 1971), ''Labutí jezero ''(1964, 1972), ''Spící krasavici ''(1970), ''Marnou opatrnost ''L. Hérolda (1975), ''Popelku'' (Plzeň 1993), ''Louskáčka ''(1978; Ústí n. Labem 1994), ''Dona Quijota'' (Ústí n. Labem 1996), ''Paquitu'', ''Ples kadetů'', večer ''Z pokladů Terpsichory'' (Ústí n. Labem 1998), ''Giselle'' (Košice 2000). Uvedla i balety, ve kterých klasickou techniku obohatila novými výrazovými prvky, např. ''Skříňku hraček'' (1965), ''Carmen ''G. Bizeta/R. Ščedina (1974), ''Podivuhodného mandarína'' (1974). V její choreografii byly u nás poprvé uvedeny mj. balety ''Doktor Bolíto'' (1962, 1973), ''Dáma a chuligán'' (1967). Řadu z nich inscenovala ve spolupráci s A. Halászem, např. pp. ''Román'' ''o růži'' (1975), ''Proměny'' (1975), ''Dukelská poéma'' (1975), ''Cippolino'' (1979), ''Pavana za mrtvou infantku'' (1980). Jako choreografka spolupracovala se SĽUK a na řadě činoher, oper i operet.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 33: Řádka 31:
 
<div class="names"><ee:names>
 
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
<ee:names_lastname>Proteasa</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Tóthová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
+
<ee:names_lastname>Proteasa</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 +
<ee:names_lastname>Tóthová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 
</ee:names></div>
 
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 44: Řádka 43:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 60: Řádka 53:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:53

Marilena Halászová
* 21. 9. 1935 Bukurešť (Rumunsko)
tanečnice, choreografka, baletní mistryně, pedagožka


Roz. Proteasa, poprvé provd. Tóthová. Žačka F. Capsali, absolvovala Hudební a taneční školu v Bukurešti 1953 (současně tančila ve Státní opeře a Vojenském uměleckém souboru), absolvovala moskevský GITIS 1958 (mj. u L. Lavrovského a A. Zacharova) a poté zde 1958–60 působila jako asistentka. Byla choreografkou a pedagožkou baletu SND Bratislava 1961–68 a vyučovala na VŠMU 1961–81, poté byla šéfkou baletu v Košicích 1969–81, kde spolu s manželem A. Halászem založila a vedla na konzervatoři taneční oddělení 1974–81. Vyučovala 1981–84 na Music and Ballet School v Bagdádu (uvedla zde 1983 na vlastní libreto první íránský balet Sindbád na hudbu A. Bashir). Od 1984 vedla tréninky v Pražském komorním baletu a od 1986 vyučuje na TK HAMU (od 1992 docentka). Šéfovala baletu v Ústí n. Labem 1989. Jako choreografka používala prostředky klasického tance a využívala znalostí tzv. tradičních verzí baletních titulů. Z baletů nastudovala např. Kamenný kvítek a Fadettu (Jassy – Rumunsko, spolu s K. Tóthem, 1959; Košice 1971), Labutí jezero (1964, 1972), Spící krasavici (1970), Marnou opatrnost L. Hérolda (1975), Popelku (Plzeň 1993), Louskáčka (1978; Ústí n. Labem 1994), Dona Quijota (Ústí n. Labem 1996), Paquitu, Ples kadetů, večer Z pokladů Terpsichory (Ústí n. Labem 1998), Giselle (Košice 2000). Uvedla i balety, ve kterých klasickou techniku obohatila novými výrazovými prvky, např. Skříňku hraček (1965), Carmen G. Bizeta/R. Ščedina (1974), Podivuhodného mandarína (1974). V její choreografii byly u nás poprvé uvedeny mj. balety Doktor Bolíto (1962, 1973), Dáma a chuligán (1967). Řadu z nich inscenovala ve spolupráci s A. Halászem, např. pp. Román o růži (1975), Proměny (1975), Dukelská poéma (1975), Cippolino (1979), Pavana za mrtvou infantku (1980). Jako choreografka spolupracovala se SĽUK a na řadě činoher, oper i operet.


Literatura

Krakešová, E.: Růže pro Marilenu Halászovou, Taneční listy 1995, č. 7, str. 4 • Krakešová, E.: Ve službách Terpsichory, Praha, Thalia 1997

Životní události

  • 21. 9. 1935: narození, Bukurešť (Rumunsko)

Další jména

Proteasa Tóthová


Vznik: 2001