Halászová, Marilena: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Halászová Marilena na Halászová, Marilena) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">2</span> | <span id="PageFillProgress">2</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Marilena</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Marilena</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Halászová</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Halászová</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
21. 9. 1935 | 21. 9. 1935 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Bukurešť (Rumunsko) | Bukurešť (Rumunsko) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> |
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> |
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečnice, choreografka, baletní mistryně, pedagožka, </ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečnice, choreografka, baletní mistryně, pedagožka,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Roz. Proteasa, poprvé provd. Tóthová. Žačka F. Capsali, absolvovala Hudební a taneční školu v Bukurešti 1953 (současně tančila ve Státní opeře a Vojenském uměleckém souboru), absolvovala moskevský GITIS 1958 (mj. u L. Lavrovského a A. Zacharova) a poté zde 1958–60 působila jako asistentka. Byla choreografkou a pedagožkou baletu SND Bratislava 1961–68 a vyučovala na VŠMU 1961–81, poté byla šéfkou baletu v Košicích 1969–81, kde spolu s manželem A. Halászem založila a vedla na konzervatoři taneční oddělení 1974–81. Vyučovala 1981–84 na Music and Ballet School v Bagdádu (uvedla zde 1983 na vlastní libreto první íránský balet ''Sindbád'' na hudbu A. Bashir). Od 1984 vedla tréninky v Pražském komorním baletu a od 1986 vyučuje na TK HAMU (od 1992 docentka). Šéfovala baletu v Ústí n. Labem 1989. Jako choreografka používala prostředky klasického tance a využívala znalostí tzv. tradičních verzí baletních titulů. Z baletů nastudovala např. ''Kamenný kvítek ''a ''Fadettu'' (Jassy – Rumunsko, spolu s K. Tóthem, 1959; Košice 1971), ''Labutí jezero ''(1964, 1972), ''Spící krasavici ''(1970), ''Marnou opatrnost ''L. Hérolda (1975), ''Popelku'' (Plzeň 1993), ''Louskáčka ''(1978; Ústí n. Labem 1994), ''Dona Quijota'' (Ústí n. Labem 1996), ''Paquitu'', ''Ples kadetů'', večer ''Z pokladů Terpsichory'' (Ústí n. Labem 1998), ''Giselle'' (Košice 2000). Uvedla i balety, ve kterých klasickou techniku obohatila novými výrazovými prvky, např. ''Skříňku hraček'' (1965), ''Carmen ''G. Bizeta/R. Ščedina (1974), ''Podivuhodného mandarína'' (1974). V její choreografii byly u nás poprvé uvedeny mj. balety ''Doktor Bolíto'' (1962, 1973), ''Dáma a chuligán'' (1967). Řadu z nich inscenovala ve spolupráci s A. Halászem, např. pp. ''Román'' ''o růži'' (1975), ''Proměny'' (1975), ''Dukelská poéma'' (1975), ''Cippolino'' (1979), ''Pavana za mrtvou infantku'' (1980). Jako choreografka spolupracovala se SĽUK a na řadě činoher, oper i operet. | Roz. Proteasa, poprvé provd. Tóthová. Žačka F. Capsali, absolvovala Hudební a taneční školu v Bukurešti 1953 (současně tančila ve Státní opeře a Vojenském uměleckém souboru), absolvovala moskevský GITIS 1958 (mj. u L. Lavrovského a A. Zacharova) a poté zde 1958–60 působila jako asistentka. Byla choreografkou a pedagožkou baletu SND Bratislava 1961–68 a vyučovala na VŠMU 1961–81, poté byla šéfkou baletu v Košicích 1969–81, kde spolu s manželem A. Halászem založila a vedla na konzervatoři taneční oddělení 1974–81. Vyučovala 1981–84 na Music and Ballet School v Bagdádu (uvedla zde 1983 na vlastní libreto první íránský balet ''Sindbád'' na hudbu A. Bashir). Od 1984 vedla tréninky v Pražském komorním baletu a od 1986 vyučuje na TK HAMU (od 1992 docentka). Šéfovala baletu v Ústí n. Labem 1989. Jako choreografka používala prostředky klasického tance a využívala znalostí tzv. tradičních verzí baletních titulů. Z baletů nastudovala např. ''Kamenný kvítek ''a ''Fadettu'' (Jassy – Rumunsko, spolu s K. Tóthem, 1959; Košice 1971), ''Labutí jezero ''(1964, 1972), ''Spící krasavici ''(1970), ''Marnou opatrnost ''L. Hérolda (1975), ''Popelku'' (Plzeň 1993), ''Louskáčka ''(1978; Ústí n. Labem 1994), ''Dona Quijota'' (Ústí n. Labem 1996), ''Paquitu'', ''Ples kadetů'', večer ''Z pokladů Terpsichory'' (Ústí n. Labem 1998), ''Giselle'' (Košice 2000). Uvedla i balety, ve kterých klasickou techniku obohatila novými výrazovými prvky, např. ''Skříňku hraček'' (1965), ''Carmen ''G. Bizeta/R. Ščedina (1974), ''Podivuhodného mandarína'' (1974). V její choreografii byly u nás poprvé uvedeny mj. balety ''Doktor Bolíto'' (1962, 1973), ''Dáma a chuligán'' (1967). Řadu z nich inscenovala ve spolupráci s A. Halászem, např. pp. ''Román'' ''o růži'' (1975), ''Proměny'' (1975), ''Dukelská poéma'' (1975), ''Cippolino'' (1979), ''Pavana za mrtvou infantku'' (1980). Jako choreografka spolupracovala se SĽUK a na řadě činoher, oper i operet. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 33: | Řádka 31: | ||
<div class="names"><ee:names> | <div class="names"><ee:names> | ||
== Další jména == | == Další jména == | ||
− | <ee:names_lastname>Proteasa</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | + | <ee:names_lastname>Proteasa</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> |
+ | <ee:names_lastname>Tóthová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | ||
</ee:names></div> | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
Řádka 44: | Řádka 43: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 60: | Řádka 53: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:53
Roz. Proteasa, poprvé provd. Tóthová. Žačka F. Capsali, absolvovala Hudební a taneční školu v Bukurešti 1953 (současně tančila ve Státní opeře a Vojenském uměleckém souboru), absolvovala moskevský GITIS 1958 (mj. u L. Lavrovského a A. Zacharova) a poté zde 1958–60 působila jako asistentka. Byla choreografkou a pedagožkou baletu SND Bratislava 1961–68 a vyučovala na VŠMU 1961–81, poté byla šéfkou baletu v Košicích 1969–81, kde spolu s manželem A. Halászem založila a vedla na konzervatoři taneční oddělení 1974–81. Vyučovala 1981–84 na Music and Ballet School v Bagdádu (uvedla zde 1983 na vlastní libreto první íránský balet Sindbád na hudbu A. Bashir). Od 1984 vedla tréninky v Pražském komorním baletu a od 1986 vyučuje na TK HAMU (od 1992 docentka). Šéfovala baletu v Ústí n. Labem 1989. Jako choreografka používala prostředky klasického tance a využívala znalostí tzv. tradičních verzí baletních titulů. Z baletů nastudovala např. Kamenný kvítek a Fadettu (Jassy – Rumunsko, spolu s K. Tóthem, 1959; Košice 1971), Labutí jezero (1964, 1972), Spící krasavici (1970), Marnou opatrnost L. Hérolda (1975), Popelku (Plzeň 1993), Louskáčka (1978; Ústí n. Labem 1994), Dona Quijota (Ústí n. Labem 1996), Paquitu, Ples kadetů, večer Z pokladů Terpsichory (Ústí n. Labem 1998), Giselle (Košice 2000). Uvedla i balety, ve kterých klasickou techniku obohatila novými výrazovými prvky, např. Skříňku hraček (1965), Carmen G. Bizeta/R. Ščedina (1974), Podivuhodného mandarína (1974). V její choreografii byly u nás poprvé uvedeny mj. balety Doktor Bolíto (1962, 1973), Dáma a chuligán (1967). Řadu z nich inscenovala ve spolupráci s A. Halászem, např. pp. Román o růži (1975), Proměny (1975), Dukelská poéma (1975), Cippolino (1979), Pavana za mrtvou infantku (1980). Jako choreografka spolupracovala se SĽUK a na řadě činoher, oper i operet.
Literatura
Krakešová, E.: Růže pro Marilenu Halászovou, Taneční listy 1995, č. 7, str. 4 • Krakešová, E.: Ve službách Terpsichory, Praha, Thalia 1997
Životní události
- 21. 9. 1935: narození, Bukurešť (Rumunsko)
Další jména
Proteasa Tóthová
Vznik: 2001