Halász, Andrej: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Halász Andrej na Halász, Andrej) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">2</span> | <span id="PageFillProgress">2</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Andrej</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Andrej</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Halász</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Halász</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
8. 8. 1937 | 8. 8. 1937 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Košice (Slovensko) | Košice (Slovensko) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> |
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> |
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Psán též Ondrej. Absolvoval VŠMU v Bratislavě 1965 (taneční pedagogika). Začínal jako tanečník Maďarského lidového uměleckého souboru v Hodech u Galanty 1953–56, tanečník ve SL’UK 1955–61 (od 1959 sólista), vojenskou prezenční službu vykonával ve VUS Bratislava 1957–59, sólista SND Bratislava 1961–68, sólista, choreograf a pedagog v Košicích 1975–81, kde spolu s manželkou M. Halászovou založili a vyučovali na tanečním oddělení konzervatoře. Na Music and Ballet School v Bagdádu spolu působili 1981–84, v PKB jako pedagogové 1984–90. Jako interpret byl A. Halász výraznou osobností, všestranný tanečník s vysokou profesionální technikou, herecky tvárný zejm. v dramatických postavách. Vedle rolí prvního oboru, např. Albert v ''Giselle ''(1966, 1972), Princ ve ''Spící krasavici ''(1968, 1970) a ''Labutím jezeře ''(1964, 1972). Jeho naturelu vyhovovaly expresivní dramatické úlohy, např. tit. role v ''Paganinim'' (1962), Giotto ve ''Francesce da Rimini'' (1963), Rudovous v ''Labutím jezeře'', tit. role v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1974), Severjan v ''Kamenném kvítku ''(1971). Úspěšný byl i v komických partech, např. Matka Simona v ''Marné opatrnosti ''L. Hérolda (1976), a v rolích soudobého repertoáru, Člověk v ''Deváté vlně'' (1967). Jako choreograf nastudoval přes 40 titulů, některé spolu s manželkou M. Halászovou (''Leningradská symfonie'', 1967; ''Kamenný kvítek'', 1971; ''Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina, 1974; pp. ''Román o růži'' a ''Proměny'', 1974; ''Dukelská poéma'', 1975; ''Marná opatrnost ''L. Hérolda, 1976; ''Louskáček ''1978, Ústí n. Labem 1996; ''Cipollino'', 1979; ''Bolero'', 1980; ''Pavana za mrtvou infantku'', 1980; ''Popelka'', Plzeň 1993; ''Don Quijote'', Ústí n. Labem 1996; ''Giselle'', Košice 2000). Významná byla jeho pedagogická činnost nejen v profesionálních ansámblech a košické konzervatoři (1975–81), ale zejm. od 1987 na TKP a externě na TK HAMU; mezi jeho žáky patřili např. J. Nemec, P. Ďumbala, J. a O. Bubeníčkovi, S. Fečo, V. Kuneš, J. Pokorný. | Psán též Ondrej. Absolvoval VŠMU v Bratislavě 1965 (taneční pedagogika). Začínal jako tanečník Maďarského lidového uměleckého souboru v Hodech u Galanty 1953–56, tanečník ve SL’UK 1955–61 (od 1959 sólista), vojenskou prezenční službu vykonával ve VUS Bratislava 1957–59, sólista SND Bratislava 1961–68, sólista, choreograf a pedagog v Košicích 1975–81, kde spolu s manželkou M. Halászovou založili a vyučovali na tanečním oddělení konzervatoře. Na Music and Ballet School v Bagdádu spolu působili 1981–84, v PKB jako pedagogové 1984–90. Jako interpret byl A. Halász výraznou osobností, všestranný tanečník s vysokou profesionální technikou, herecky tvárný zejm. v dramatických postavách. Vedle rolí prvního oboru, např. Albert v ''Giselle ''(1966, 1972), Princ ve ''Spící krasavici ''(1968, 1970) a ''Labutím jezeře ''(1964, 1972). Jeho naturelu vyhovovaly expresivní dramatické úlohy, např. tit. role v ''Paganinim'' (1962), Giotto ve ''Francesce da Rimini'' (1963), Rudovous v ''Labutím jezeře'', tit. role v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1974), Severjan v ''Kamenném kvítku ''(1971). Úspěšný byl i v komických partech, např. Matka Simona v ''Marné opatrnosti ''L. Hérolda (1976), a v rolích soudobého repertoáru, Člověk v ''Deváté vlně'' (1967). Jako choreograf nastudoval přes 40 titulů, některé spolu s manželkou M. Halászovou (''Leningradská symfonie'', 1967; ''Kamenný kvítek'', 1971; ''Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina, 1974; pp. ''Román o růži'' a ''Proměny'', 1974; ''Dukelská poéma'', 1975; ''Marná opatrnost ''L. Hérolda, 1976; ''Louskáček ''1978, Ústí n. Labem 1996; ''Cipollino'', 1979; ''Bolero'', 1980; ''Pavana za mrtvou infantku'', 1980; ''Popelka'', Plzeň 1993; ''Don Quijote'', Ústí n. Labem 1996; ''Giselle'', Košice 2000). Významná byla jeho pedagogická činnost nejen v profesionálních ansámblech a košické konzervatoři (1975–81), ale zejm. od 1987 na TKP a externě na TK HAMU; mezi jeho žáky patřili např. J. Nemec, P. Ďumbala, J. a O. Bubeníčkovi, S. Fečo, V. Kuneš, J. Pokorný. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 44: | Řádka 42: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 60: | Řádka 52: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:53
Psán též Ondrej. Absolvoval VŠMU v Bratislavě 1965 (taneční pedagogika). Začínal jako tanečník Maďarského lidového uměleckého souboru v Hodech u Galanty 1953–56, tanečník ve SL’UK 1955–61 (od 1959 sólista), vojenskou prezenční službu vykonával ve VUS Bratislava 1957–59, sólista SND Bratislava 1961–68, sólista, choreograf a pedagog v Košicích 1975–81, kde spolu s manželkou M. Halászovou založili a vyučovali na tanečním oddělení konzervatoře. Na Music and Ballet School v Bagdádu spolu působili 1981–84, v PKB jako pedagogové 1984–90. Jako interpret byl A. Halász výraznou osobností, všestranný tanečník s vysokou profesionální technikou, herecky tvárný zejm. v dramatických postavách. Vedle rolí prvního oboru, např. Albert v Giselle (1966, 1972), Princ ve Spící krasavici (1968, 1970) a Labutím jezeře (1964, 1972). Jeho naturelu vyhovovaly expresivní dramatické úlohy, např. tit. role v Paganinim (1962), Giotto ve Francesce da Rimini (1963), Rudovous v Labutím jezeře, tit. role v Podivuhodném mandarínovi (1974), Severjan v Kamenném kvítku (1971). Úspěšný byl i v komických partech, např. Matka Simona v Marné opatrnosti L. Hérolda (1976), a v rolích soudobého repertoáru, Člověk v Deváté vlně (1967). Jako choreograf nastudoval přes 40 titulů, některé spolu s manželkou M. Halászovou (Leningradská symfonie, 1967; Kamenný kvítek, 1971; Carmen G. Bizeta/R. Ščedrina, 1974; pp. Román o růži a Proměny, 1974; Dukelská poéma, 1975; Marná opatrnost L. Hérolda, 1976; Louskáček 1978, Ústí n. Labem 1996; Cipollino, 1979; Bolero, 1980; Pavana za mrtvou infantku, 1980; Popelka, Plzeň 1993; Don Quijote, Ústí n. Labem 1996; Giselle, Košice 2000). Významná byla jeho pedagogická činnost nejen v profesionálních ansámblech a košické konzervatoři (1975–81), ale zejm. od 1987 na TKP a externě na TK HAMU; mezi jeho žáky patřili např. J. Nemec, P. Ďumbala, J. a O. Bubeníčkovi, S. Fečo, V. Kuneš, J. Pokorný.
Literatura
Romanov T.: Marilena a Andrej Halászovi, Taneční listy 1979, č. 7/příloha
Životní události
- 8. 8. 1937: narození, Košice (Slovensko)
Další jména
Ondrej
Vznik: 2001