Martiníková, Marcela: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Martiníková Marcela na Martiníková, Marcela) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Marcela</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Marcela</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Martiníková</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Martiníková</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
31. 10. 1940 | 31. 10. 1940 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Opava | Opava | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečnice, pedagožka,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečnice, pedagožka,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Provd. 1. Husáková, 2. Krobová. Žačka B. Slováka, absolvovala TKP 1958. Sólistka Opava 1953/54, Ostrava 1958–64, Balet Praha 1964–70, Basilej 1970–72, ND Praha 1972–88. 1985–88 taneční pedagožka Laterny magiky. Přitažlivý zjev spolu s dobrými fyzickými předpoklady a všestrannou vyspělou technikou ji záhy přivedly k lyrickým rolím: Kateřina v ''Kamenném kvítku ''(1958), Mášenka v ''Louskáčkovi'' (1959), Feliciana ve ''Florelle'' (1960), Desdemona v ''Othellovi'' (1963); její osobitý dramatický talent odhalil P. Šmok již v Ostravě v roli Svědomí v ''Hirošimě'' (1964) a rozvinul v Baletu Praha: Dívka ve ''Freskách'' (1965) a ve ''Sněti'' na hudbu Ch. Minguse (1966). Jejími stěžejními postavami se staly Dívka v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1964) a role Matky-Milenky-Inspirace-Smrti v ''Listech důvěrných'' (1968, Basilej 1971). K významným úlohám v ND Praha se dostávala výjimečně: Žena ve ''Svěcení jara'' (1972), Dorotka v ''Ondrášovi'' (1974), Carabosse v ''Šípkové Růžence'' (1974), Carmen ve ''Vášni ''G. Bizeta/R. Ščedrina (1976), Vévodkyně v''Doktoru Faustovi ''(1977), Stella v ''Hoffmannových povídkách'' J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Lilith ve ''Věčných písních'' (1982). Pro její dramatické postavy byl příznačný hluboký prožitek, mimořádná intenzita výrazu, osobitý vášnivý patos a psychologická přesvědčivost. M. Martiníková patřila k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry. Manželka 1. herce Františka Husáka, 2. Ivana Kroba. | Provd. 1. Husáková, 2. Krobová. Žačka B. Slováka, absolvovala TKP 1958. Sólistka Opava 1953/54, Ostrava 1958–64, Balet Praha 1964–70, Basilej 1970–72, ND Praha 1972–88. 1985–88 taneční pedagožka Laterny magiky. Přitažlivý zjev spolu s dobrými fyzickými předpoklady a všestrannou vyspělou technikou ji záhy přivedly k lyrickým rolím: Kateřina v ''Kamenném kvítku ''(1958), Mášenka v ''Louskáčkovi'' (1959), Feliciana ve ''Florelle'' (1960), Desdemona v ''Othellovi'' (1963); její osobitý dramatický talent odhalil P. Šmok již v Ostravě v roli Svědomí v ''Hirošimě'' (1964) a rozvinul v Baletu Praha: Dívka ve ''Freskách'' (1965) a ve ''Sněti'' na hudbu Ch. Minguse (1966). Jejími stěžejními postavami se staly Dívka v ''Podivuhodném mandarínovi'' (1964) a role Matky-Milenky-Inspirace-Smrti v ''Listech důvěrných'' (1968, Basilej 1971). K významným úlohám v ND Praha se dostávala výjimečně: Žena ve ''Svěcení jara'' (1972), Dorotka v ''Ondrášovi'' (1974), Carabosse v ''Šípkové Růžence'' (1974), Carmen ve ''Vášni ''G. Bizeta/R. Ščedrina (1976), Vévodkyně v''Doktoru Faustovi ''(1977), Stella v ''Hoffmannových povídkách'' J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Lilith ve ''Věčných písních'' (1982). Pro její dramatické postavy byl příznačný hluboký prožitek, mimořádná intenzita výrazu, osobitý vášnivý patos a psychologická přesvědčivost. M. Martiníková patřila k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry. Manželka 1. herce Františka Husáka, 2. Ivana Kroba. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 49: | Řádka 47: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 65: | Řádka 57: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:53
Provd. 1. Husáková, 2. Krobová. Žačka B. Slováka, absolvovala TKP 1958. Sólistka Opava 1953/54, Ostrava 1958–64, Balet Praha 1964–70, Basilej 1970–72, ND Praha 1972–88. 1985–88 taneční pedagožka Laterny magiky. Přitažlivý zjev spolu s dobrými fyzickými předpoklady a všestrannou vyspělou technikou ji záhy přivedly k lyrickým rolím: Kateřina v Kamenném kvítku (1958), Mášenka v Louskáčkovi (1959), Feliciana ve Florelle (1960), Desdemona v Othellovi (1963); její osobitý dramatický talent odhalil P. Šmok již v Ostravě v roli Svědomí v Hirošimě (1964) a rozvinul v Baletu Praha: Dívka ve Freskách (1965) a ve Sněti na hudbu Ch. Minguse (1966). Jejími stěžejními postavami se staly Dívka v Podivuhodném mandarínovi (1964) a role Matky-Milenky-Inspirace-Smrti v Listech důvěrných (1968, Basilej 1971). K významným úlohám v ND Praha se dostávala výjimečně: Žena ve Svěcení jara (1972), Dorotka v Ondrášovi (1974), Carabosse v Šípkové Růžence (1974), Carmen ve Vášni G. Bizeta/R. Ščedrina (1976), Vévodkyně vDoktoru Faustovi (1977), Stella v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Lilith ve Věčných písních (1982). Pro její dramatické postavy byl příznačný hluboký prožitek, mimořádná intenzita výrazu, osobitý vášnivý patos a psychologická přesvědčivost. M. Martiníková patřila k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry. Manželka 1. herce Františka Husáka, 2. Ivana Kroba.
Literatura
Petříková, V.: Marcela Martiníková – portrét tanečnice, Taneční listy 1969, č. 1, str. 12 • Petříková, V.: Marcela Martiníková, Taneční listy 1979, č. 6/příloha • V. V.: Martiníková Marcela in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988
Životní události
- 31. 10. 1940: narození, Opava
- : úmrtí
Další jména
Husáková, Krobová
Vznik: 2001