Braun, Robert: Porovnání verzí
m (Jakubcova přesunul stránku Braun Robert na Braun, Robert) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Robert</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Robert</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Braun</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Braun</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
16. 2. 1914 | 16. 2. 1914 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
16. 1. 1982 | 16. 1. 1982 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Ústí nad Labem | Ústí nad Labem | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Žák M. Klimešové, E. Geitlerové a J. Nikolské. Angažmá: herec Divadla Na Slupi a pražské Uranie 1931/32, 1932–38 tanečník, stepař, artista, akrobatický tanečník v různých varieté. Od 1938 stipendista a 1941–45 člen baletu ND Praha. Po válce baletní mistr a choreograf ve Velké opeře 5. května 1945–48 a po jejím sloučení s ND Praha tamtéž 1948 –53. V Ostravě sólista a šéf baletu 1953/54, pedagog SĽUK 1954–56, vedoucí taneční složky VUS Bratislava 1956–61, šéf baletu Ústí n. Labem 1961–74 (s přestávkou 1966–68, kdy byl baletním mistrem v rakouském Štýrském Hradci). Výrazná herecká tvář i fyzické předpoklady ho směrovaly k charakternímu oboru, v němž uplatnil schopnost expresivní nadsázky, např. jako Černoch ve ''Skříňce hraček'' (1939), Cechmistr v''Králi Lávrovi'' J. Křičky (1940), Pantalon v ''Harlekýnových milionech'' (1944); jeho vrcholnou rolí byla tit. postava v pp. ''Krysaře'' P. Bořkovce (1942) v choreografii J. Jenčíka. Z choreografické tvorby např. ''Čarodějná láska'' (Velká opera 5. května 1948), pp. ''Revolučních variací ''(1949), ''Svatební scény ''(1950), ''Jarní symfonie'' J. Stamice a ''Don Juan ''Ch. W. Glucka (1952), ''Giselle ''(Ostrava 1954, Ústí n. Labem 1966), ''Šeherezáda'' (Ostrava 1954), ''Coppélia ''(Ostrava 1954, Ústí n. Labem 1962), ''Kamenný kvítek ''(1961), pp. ''Dvou dnů na měsíci'' (1961), ''Spící krasavice ''(1962), ''Slovanské tance'' (1964), ''Labutí jezero ''(1965), ''Z pohádky do pohádky'' (1965), ''Viktorka'' (1966), ''Podivuhodný mandarín'' (1967), ''Balada o námořníkovi'' (1967), ''Bachčisarajská fontána ''(1967), ''Popelka ''(1968), ''Othello ''(1969), ''Louskáček ''(1970), ''Gajané ''(1972). Autor četných choreografií pro operu, operetu, činohru i film. Věnoval se pedagogické činnosti, 1935 měl koncesi pro soukromou baletní školu a vedl baletní školy při divadlech. Vyučoval na TKP 1945–50 (klasický tanec a šerm), VŠMU Bratislava 1952–60 (od 1956 vedoucí taneční katedry, pedagog klasického a novodobého tance, režie, choreografie, historických tanců); v Ostravě založil 1954 taneční oddělení na Vyšší hudebně-pedagogické baletní škole (nyní TKO). Manžel 1. Věry Nollové, 2. Libuše Stejskalové, 3. Věry Beranové-Braunové. | Žák M. Klimešové, E. Geitlerové a J. Nikolské. Angažmá: herec Divadla Na Slupi a pražské Uranie 1931/32, 1932–38 tanečník, stepař, artista, akrobatický tanečník v různých varieté. Od 1938 stipendista a 1941–45 člen baletu ND Praha. Po válce baletní mistr a choreograf ve Velké opeře 5. května 1945–48 a po jejím sloučení s ND Praha tamtéž 1948 –53. V Ostravě sólista a šéf baletu 1953/54, pedagog SĽUK 1954–56, vedoucí taneční složky VUS Bratislava 1956–61, šéf baletu Ústí n. Labem 1961–74 (s přestávkou 1966–68, kdy byl baletním mistrem v rakouském Štýrském Hradci). Výrazná herecká tvář i fyzické předpoklady ho směrovaly k charakternímu oboru, v němž uplatnil schopnost expresivní nadsázky, např. jako Černoch ve ''Skříňce hraček'' (1939), Cechmistr v''Králi Lávrovi'' J. Křičky (1940), Pantalon v ''Harlekýnových milionech'' (1944); jeho vrcholnou rolí byla tit. postava v pp. ''Krysaře'' P. Bořkovce (1942) v choreografii J. Jenčíka. Z choreografické tvorby např. ''Čarodějná láska'' (Velká opera 5. května 1948), pp. ''Revolučních variací ''(1949), ''Svatební scény ''(1950), ''Jarní symfonie'' J. Stamice a ''Don Juan ''Ch. W. Glucka (1952), ''Giselle ''(Ostrava 1954, Ústí n. Labem 1966), ''Šeherezáda'' (Ostrava 1954), ''Coppélia ''(Ostrava 1954, Ústí n. Labem 1962), ''Kamenný kvítek ''(1961), pp. ''Dvou dnů na měsíci'' (1961), ''Spící krasavice ''(1962), ''Slovanské tance'' (1964), ''Labutí jezero ''(1965), ''Z pohádky do pohádky'' (1965), ''Viktorka'' (1966), ''Podivuhodný mandarín'' (1967), ''Balada o námořníkovi'' (1967), ''Bachčisarajská fontána ''(1967), ''Popelka ''(1968), ''Othello ''(1969), ''Louskáček ''(1970), ''Gajané ''(1972). Autor četných choreografií pro operu, operetu, činohru i film. Věnoval se pedagogické činnosti, 1935 měl koncesi pro soukromou baletní školu a vedl baletní školy při divadlech. Vyučoval na TKP 1945–50 (klasický tanec a šerm), VŠMU Bratislava 1952–60 (od 1956 vedoucí taneční katedry, pedagog klasického a novodobého tance, režie, choreografie, historických tanců); v Ostravě založil 1954 taneční oddělení na Vyšší hudebně-pedagogické baletní škole (nyní TKO). Manžel 1. Věry Nollové, 2. Libuše Stejskalové, 3. Věry Beranové-Braunové. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 48: | Řádka 46: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 64: | Řádka 56: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:52
Žák M. Klimešové, E. Geitlerové a J. Nikolské. Angažmá: herec Divadla Na Slupi a pražské Uranie 1931/32, 1932–38 tanečník, stepař, artista, akrobatický tanečník v různých varieté. Od 1938 stipendista a 1941–45 člen baletu ND Praha. Po válce baletní mistr a choreograf ve Velké opeře 5. května 1945–48 a po jejím sloučení s ND Praha tamtéž 1948 –53. V Ostravě sólista a šéf baletu 1953/54, pedagog SĽUK 1954–56, vedoucí taneční složky VUS Bratislava 1956–61, šéf baletu Ústí n. Labem 1961–74 (s přestávkou 1966–68, kdy byl baletním mistrem v rakouském Štýrském Hradci). Výrazná herecká tvář i fyzické předpoklady ho směrovaly k charakternímu oboru, v němž uplatnil schopnost expresivní nadsázky, např. jako Černoch ve Skříňce hraček (1939), Cechmistr vKráli Lávrovi J. Křičky (1940), Pantalon v Harlekýnových milionech (1944); jeho vrcholnou rolí byla tit. postava v pp. Krysaře P. Bořkovce (1942) v choreografii J. Jenčíka. Z choreografické tvorby např. Čarodějná láska (Velká opera 5. května 1948), pp. Revolučních variací (1949), Svatební scény (1950), Jarní symfonie J. Stamice a Don Juan Ch. W. Glucka (1952), Giselle (Ostrava 1954, Ústí n. Labem 1966), Šeherezáda (Ostrava 1954), Coppélia (Ostrava 1954, Ústí n. Labem 1962), Kamenný kvítek (1961), pp. Dvou dnů na měsíci (1961), Spící krasavice (1962), Slovanské tance (1964), Labutí jezero (1965), Z pohádky do pohádky (1965), Viktorka (1966), Podivuhodný mandarín (1967), Balada o námořníkovi (1967), Bachčisarajská fontána (1967), Popelka (1968), Othello (1969), Louskáček (1970), Gajané (1972). Autor četných choreografií pro operu, operetu, činohru i film. Věnoval se pedagogické činnosti, 1935 měl koncesi pro soukromou baletní školu a vedl baletní školy při divadlech. Vyučoval na TKP 1945–50 (klasický tanec a šerm), VŠMU Bratislava 1952–60 (od 1956 vedoucí taneční katedry, pedagog klasického a novodobého tance, režie, choreografie, historických tanců); v Ostravě založil 1954 taneční oddělení na Vyšší hudebně-pedagogické baletní škole (nyní TKO). Manžel 1. Věry Nollové, 2. Libuše Stejskalové, 3. Věry Beranové-Braunové.
Literatura
Fujerová, J.: Ústecký rozhovor s R. Braunem, Taneční listy 1971, č. 3, str. 10 • V. V.: Robert Braun in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988
Životní události
- 16. 2. 1914: narození, Praha
- 16. 1. 1982: úmrtí, Ústí nad Labem
Vznik: 2001