Bednárik, Jozef: Porovnání verzí
m (Jakubcova přesunul stránku Bednárik Jozef na Bednárik, Jozef) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">2</span> | <span id="PageFillProgress">2</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Jozef</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Jozef</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Bednárik</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Bednárik</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
17. 9. 1947 | 17. 9. 1947 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Zeleneč, okr. Trnava (Slovensko) | Zeleneč, okr. Trnava (Slovensko) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> |
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> |
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>herec, režisér, libretista,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>herec, režisér, libretista,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Absolvoval SUPŠ a herectví na VŠMU v Bratislavě 1970. Angažmá v Nitře 1971–81 (od 1981 režisér), kde se uplatnil v dramatických, psychologicky náročných rolích i postavách temperamentních a komických. Jako režisér debutoval 1975 a jeho nastudování přinášela osobitý dramaturgický, inscenační, koncepční i scénický výklad, který měl rozsah od akční strohosti až po nový romantismus. Středem jeho zájmu byla činohra, ale výrazně ovlivnil tvář slovenské i české operní a baletní režie. V hudebním divadle byl autorem originálních nastudování (vždy v úzkém kontaktu s choreografem) oper: Roméo et Juliette Ch. Gounoda (ND Praha 1994, ch. L. Vaculík), Turek v Itálii G. Rossiniho (Státní opera Praha, 1996, ch. J. Ďurovčík), Carmen G. Bizeta (ND Praha, 1999, ch. L. Vaculík). Změnou poetiky, přínosem jeho autorského pohledu, byly pro baletní soubor ND Praha režie velkoplošných titulů baletního divadla L. Vaculíka: ''Psycho a Malý pan Friedemann ''(1993), ''Coppélia ''(1994), ''Čajkovskij ''(1997), ''Isadora Duncan'' (1998). Stejné rysy nesly jeho inscenace z oblasti muzikálu: Dracula (Nota Bene Musical Praha, Palác kultury 1995, ch. R. Hes), Sweet Charity (MD Brno 1996, ch. Z. Prokeš), Rusalka (Praha, scéna v Holešovické tržnici 1998, ch. L. Vaculík), Johanka z Arku (Ta Fantastika, Praha 1999, h. O. Soukup, ch. M. Pešek). Zasloužilý umělec 1986. Cena ČLF 1993 za režii baletů ''Malý pan Friedemann'' a''Psycho.'' | Absolvoval SUPŠ a herectví na VŠMU v Bratislavě 1970. Angažmá v Nitře 1971–81 (od 1981 režisér), kde se uplatnil v dramatických, psychologicky náročných rolích i postavách temperamentních a komických. Jako režisér debutoval 1975 a jeho nastudování přinášela osobitý dramaturgický, inscenační, koncepční i scénický výklad, který měl rozsah od akční strohosti až po nový romantismus. Středem jeho zájmu byla činohra, ale výrazně ovlivnil tvář slovenské i české operní a baletní režie. V hudebním divadle byl autorem originálních nastudování (vždy v úzkém kontaktu s choreografem) oper: Roméo et Juliette Ch. Gounoda (ND Praha 1994, ch. L. Vaculík), Turek v Itálii G. Rossiniho (Státní opera Praha, 1996, ch. J. Ďurovčík), Carmen G. Bizeta (ND Praha, 1999, ch. L. Vaculík). Změnou poetiky, přínosem jeho autorského pohledu, byly pro baletní soubor ND Praha režie velkoplošných titulů baletního divadla L. Vaculíka: ''Psycho a Malý pan Friedemann ''(1993), ''Coppélia ''(1994), ''Čajkovskij ''(1997), ''Isadora Duncan'' (1998). Stejné rysy nesly jeho inscenace z oblasti muzikálu: Dracula (Nota Bene Musical Praha, Palác kultury 1995, ch. R. Hes), Sweet Charity (MD Brno 1996, ch. Z. Prokeš), Rusalka (Praha, scéna v Holešovické tržnici 1998, ch. L. Vaculík), Johanka z Arku (Ta Fantastika, Praha 1999, h. O. Soukup, ch. M. Pešek). Zasloužilý umělec 1986. Cena ČLF 1993 za režii baletů ''Malý pan Friedemann'' a''Psycho.'' | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 45: | Řádka 43: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 61: | Řádka 53: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:52
Absolvoval SUPŠ a herectví na VŠMU v Bratislavě 1970. Angažmá v Nitře 1971–81 (od 1981 režisér), kde se uplatnil v dramatických, psychologicky náročných rolích i postavách temperamentních a komických. Jako režisér debutoval 1975 a jeho nastudování přinášela osobitý dramaturgický, inscenační, koncepční i scénický výklad, který měl rozsah od akční strohosti až po nový romantismus. Středem jeho zájmu byla činohra, ale výrazně ovlivnil tvář slovenské i české operní a baletní režie. V hudebním divadle byl autorem originálních nastudování (vždy v úzkém kontaktu s choreografem) oper: Roméo et Juliette Ch. Gounoda (ND Praha 1994, ch. L. Vaculík), Turek v Itálii G. Rossiniho (Státní opera Praha, 1996, ch. J. Ďurovčík), Carmen G. Bizeta (ND Praha, 1999, ch. L. Vaculík). Změnou poetiky, přínosem jeho autorského pohledu, byly pro baletní soubor ND Praha režie velkoplošných titulů baletního divadla L. Vaculíka: Psycho a Malý pan Friedemann (1993), Coppélia (1994), Čajkovskij (1997), Isadora Duncan (1998). Stejné rysy nesly jeho inscenace z oblasti muzikálu: Dracula (Nota Bene Musical Praha, Palác kultury 1995, ch. R. Hes), Sweet Charity (MD Brno 1996, ch. Z. Prokeš), Rusalka (Praha, scéna v Holešovické tržnici 1998, ch. L. Vaculík), Johanka z Arku (Ta Fantastika, Praha 1999, h. O. Soukup, ch. M. Pešek). Zasloužilý umělec 1986. Cena ČLF 1993 za režii baletů Malý pan Friedemann aPsycho.
Literatura
Ptáčková, V.: Zasažen postmodernou, Taneční listy 1995, č. 3, str. 6 • Uhrinová, M.: Slovenský advocatus diaboli v Praze, Taneční listy 1995, č. 2, str. 4
Životní události
- 17. 9. 1947: narození, Zeleneč, okr. Trnava (Slovensko)
Vznik: 2001