Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>
+
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
{{Infobox Instituce
+
<span id="PageFillProgress"></span>
 +
</ee:progress>{{Infobox Instituce
 
| název = <ee:label>Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého</ee:label>
 
| název = <ee:label>Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era></ee:era>
 
| letopočet = <ee:era></ee:era>
Řádka 7: Řádka 8:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 14: Řádka 16:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého 1943 – 94 vznikl v čsl. vojenské jednotce na východní frontě 2. světové války pod vedením dirigenta a skladatele Víta Nejedlého. Po osvobození byl AUS VN reprezentativním tělesem se symfonickým orchestrem, pěveckým sborem a taneční skupinou souborového typu (angažovaní tanečníci zde plnili povinnost vojenské prezenční služby). Taneční skupina, která se zformovala zejm. v letech 1949–50 (umělecký vedoucí R. Drejsl), uváděla scénicky ztvárněné lidové tance (ve vojenské uniformě a obohacené o prvky akrobacie, gymnastiky a prvky vojenského výcviku). Významnou součástí programů byla čísla vzniklá ze spolupráce choreografa a skladatele. V 60. letech byla pořádána masová představení ve velkých halách a pod širým nebem, AUS VN i nadále zajížděl s programem do vojenských posádek. V počátcích prošla AUS VN řada choreografů např. F. Halmazňa, V. Jílek, J. Blažek, R. Braun, J. Kalina, Z. Suhrada, J. Hošková, J. Brůha a hostovali zde J. Kubánka ze SL’UK a J. Mlíkovská z ČSSPT (''Partyzánka ''O. Flosmana, 1956). Luboš Ogoun byl vedoucím taneční skupiny 1951–55 (''Skočná ''z Prodané nevěsty, 1953; ''Setkání na řece Yang-tse'', 1953). V rámci reorganizace vojenských institucí 1955 se sloučil AUS VN s ÚSMV, který byl již dříve se souborem repertoárově a personálně úzce propojen. Vedoucím taneční složky AUS VN byl 1955–60 Jan Čumpelík, který zde 1961–87 působil jako choreograf. Nastudoval na 40 choreografií (''Vojenské hry'' M. Juchelky, 1953; ''Za opasky'' a ''Tanec s puškou'' O. Flosmana, společně s J. Hoškovou, 1954), tanečních scén na vlastní libreta a obohatil repertoár o díla komicky zaměřená. Jiřina Mlíkovská vedla taneční skupinu 1960–85 a byla její hlavní choreografkou. Vedle celosouborových pořadů (''Jsem jeden z vás'', 1963; ''Směr Praha'', 1970; ''Kupředu levá'', 1971) vznikla řada samostatných tanečních programů s kratšími angažovanými balety, převážně v choreografiích J. Mlíkovské (''Hypnotizér'', taneční metafora o jedincích – hypnotizérech, kteří manipulují svět, hudba Z. Křížek, 1963, nově nastudován 1967 a 1984; ''Opičák'', balet o 8 obrazech, libreto o chlapci, kterému se jeví pomník vězňů příliš patetický, je za trest proměněn v Opičáka, prožije a pochopí zápas o život, hudba Z. Křížek, výprava J. Kovařík, 1965; ''Hry s maskami'', jednoaktový balet odehrávající se v prostředí baletního sálu na téma lásky a války, hudební koláž, 1966; ''Labyrint'', hudba L. Fišer, 1969, ch. F. Pokorný; ''Hirošima'', 1970; ''Che Guevara'', 1974; ''Zlomky života a snu'', věnované památce Marušky Kudeříkové, hudba V. Klusák, 1975, ch. J. Mlíkovská), dále komorně či lyricky laděné choreografie (např. ''Sen o Houslích'', hudba O. Flosman, 1963, ch. J. Čumpelík; ''Letní sonáta'', hudba O. Flosman, 1965, ch. J. Čumpelík; ''Zrání'', hudba A. Fried, 1965, ch. J. Čumpelík) a tanečně byla ztvárněna i klasická hudba (''Lašské tance'', 1970; ''Taras Bulba'', 1972; ''Noc na Lysé hoře'' M. P. Musorgského s tématem lidské vášně a touhy, 1979; ''Člověk a dílo''/1. věta z VI. symfonie–Patetické P. I. Čajkovského, 1980; vše ch. J. Mlíkovská). Do programu byly zařazovány i grotesky a díla s humorně laděným obsahem (''Konec maškar'', volné spojení 10 scén, ve kterých ožívají uprostřed karnevalového reje malířské skicy, libreto J. Mlíkovská a G. Oplustil, hudební koláž, 1961; ''Šťastná sedma'', 1968; verze Nedbalek – ''Šerlok Holmes v nedbalkách'', 1970; – vše ch. J. Mlíkovská a J. Čumpelík, ''Vojáci císařovny'', koláž z hudby F. Suppého, 1972, ch. J. Čumpelík;''Letní den'', pokus o taneční muzikál z prostředí svazarmovského tábora, hudba Z. Křížek, 1980, ch. J. Čumpelík; výchovný pořad ''Jak se dívat na tanec'', 1980; ''Honička v lunaparku'', humorně laděná metafora o životě, hudební koláž, 1986 aj.). Po odchodu J. Mlíkovské vedla taneční složku Jitka Kornová 1985–94, která spolupracovala s mladými choreografy, např. I. Kubicovou, Z. Cílovou, O. Šothem, V. Kloubkem, L. Vaculíkem. Uskutečnila se letní představení pro domácí i zahraniční turisty (''Mozart v Praze'': 4 baletní scény o pražském pobytu W. A. Mozarta u manželů Duškových v Praze, libreto J. Mlíkovská, koláž z děl W. A. Mozarta, ch. I. Kubicová, 1991; ''Slunovrat ''v ch. O. Pyskaté a ''Folklorní program'', 1991). Soubor od 1990 nesl název Bohemia balet a vyjížděl i do zahraničí. Ministerstvo obrany ČR zrušilo AUS VN 1994. Taneční složka AUS VN měla obvykle ve své historii 20–32 členů a prošla jí řada osobností české taneční scény, někteří v rámci plnění vojenské prezenční služby, další v civilním angažmá: K. Bednář, J. Bednářová, B. Blažková-Čumpelíková, O. Brůhová, T. Césarová, R. Cvrček, Z. Doležal, P. Ďumbala, Z. Hanzlovský, T. Hanták, M. Hojdys, L. Illeová, A. Janíček, M. Ječmínek, J. Kavková, J. Klár, V. Kloubek, Z. Koliášová-Látalová, M. Korn, T. Koutníková-Kornová, J. Kyselák, V. Kuropata, L. Leszkowová, J. Linhart, M. Marmazinská-Bohatá, A. Marmazinský, Z. Mašitová, K. Pavlištík, H. Pavlová, P. Pyskatý, B. Reisner, F. Struska, M. Šebor, V. Šilhanová, M. Šťastný, V. Untermüllerová, P. Vondruška aj
 
Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého 1943 – 94 vznikl v čsl. vojenské jednotce na východní frontě 2. světové války pod vedením dirigenta a skladatele Víta Nejedlého. Po osvobození byl AUS VN reprezentativním tělesem se symfonickým orchestrem, pěveckým sborem a taneční skupinou souborového typu (angažovaní tanečníci zde plnili povinnost vojenské prezenční služby). Taneční skupina, která se zformovala zejm. v letech 1949–50 (umělecký vedoucí R. Drejsl), uváděla scénicky ztvárněné lidové tance (ve vojenské uniformě a obohacené o prvky akrobacie, gymnastiky a prvky vojenského výcviku). Významnou součástí programů byla čísla vzniklá ze spolupráce choreografa a skladatele. V 60. letech byla pořádána masová představení ve velkých halách a pod širým nebem, AUS VN i nadále zajížděl s programem do vojenských posádek. V počátcích prošla AUS VN řada choreografů např. F. Halmazňa, V. Jílek, J. Blažek, R. Braun, J. Kalina, Z. Suhrada, J. Hošková, J. Brůha a hostovali zde J. Kubánka ze SL’UK a J. Mlíkovská z ČSSPT (''Partyzánka ''O. Flosmana, 1956). Luboš Ogoun byl vedoucím taneční skupiny 1951–55 (''Skočná ''z Prodané nevěsty, 1953; ''Setkání na řece Yang-tse'', 1953). V rámci reorganizace vojenských institucí 1955 se sloučil AUS VN s ÚSMV, který byl již dříve se souborem repertoárově a personálně úzce propojen. Vedoucím taneční složky AUS VN byl 1955–60 Jan Čumpelík, který zde 1961–87 působil jako choreograf. Nastudoval na 40 choreografií (''Vojenské hry'' M. Juchelky, 1953; ''Za opasky'' a ''Tanec s puškou'' O. Flosmana, společně s J. Hoškovou, 1954), tanečních scén na vlastní libreta a obohatil repertoár o díla komicky zaměřená. Jiřina Mlíkovská vedla taneční skupinu 1960–85 a byla její hlavní choreografkou. Vedle celosouborových pořadů (''Jsem jeden z vás'', 1963; ''Směr Praha'', 1970; ''Kupředu levá'', 1971) vznikla řada samostatných tanečních programů s kratšími angažovanými balety, převážně v choreografiích J. Mlíkovské (''Hypnotizér'', taneční metafora o jedincích – hypnotizérech, kteří manipulují svět, hudba Z. Křížek, 1963, nově nastudován 1967 a 1984; ''Opičák'', balet o 8 obrazech, libreto o chlapci, kterému se jeví pomník vězňů příliš patetický, je za trest proměněn v Opičáka, prožije a pochopí zápas o život, hudba Z. Křížek, výprava J. Kovařík, 1965; ''Hry s maskami'', jednoaktový balet odehrávající se v prostředí baletního sálu na téma lásky a války, hudební koláž, 1966; ''Labyrint'', hudba L. Fišer, 1969, ch. F. Pokorný; ''Hirošima'', 1970; ''Che Guevara'', 1974; ''Zlomky života a snu'', věnované památce Marušky Kudeříkové, hudba V. Klusák, 1975, ch. J. Mlíkovská), dále komorně či lyricky laděné choreografie (např. ''Sen o Houslích'', hudba O. Flosman, 1963, ch. J. Čumpelík; ''Letní sonáta'', hudba O. Flosman, 1965, ch. J. Čumpelík; ''Zrání'', hudba A. Fried, 1965, ch. J. Čumpelík) a tanečně byla ztvárněna i klasická hudba (''Lašské tance'', 1970; ''Taras Bulba'', 1972; ''Noc na Lysé hoře'' M. P. Musorgského s tématem lidské vášně a touhy, 1979; ''Člověk a dílo''/1. věta z VI. symfonie–Patetické P. I. Čajkovského, 1980; vše ch. J. Mlíkovská). Do programu byly zařazovány i grotesky a díla s humorně laděným obsahem (''Konec maškar'', volné spojení 10 scén, ve kterých ožívají uprostřed karnevalového reje malířské skicy, libreto J. Mlíkovská a G. Oplustil, hudební koláž, 1961; ''Šťastná sedma'', 1968; verze Nedbalek – ''Šerlok Holmes v nedbalkách'', 1970; – vše ch. J. Mlíkovská a J. Čumpelík, ''Vojáci císařovny'', koláž z hudby F. Suppého, 1972, ch. J. Čumpelík;''Letní den'', pokus o taneční muzikál z prostředí svazarmovského tábora, hudba Z. Křížek, 1980, ch. J. Čumpelík; výchovný pořad ''Jak se dívat na tanec'', 1980; ''Honička v lunaparku'', humorně laděná metafora o životě, hudební koláž, 1986 aj.). Po odchodu J. Mlíkovské vedla taneční složku Jitka Kornová 1985–94, která spolupracovala s mladými choreografy, např. I. Kubicovou, Z. Cílovou, O. Šothem, V. Kloubkem, L. Vaculíkem. Uskutečnila se letní představení pro domácí i zahraniční turisty (''Mozart v Praze'': 4 baletní scény o pražském pobytu W. A. Mozarta u manželů Duškových v Praze, libreto J. Mlíkovská, koláž z děl W. A. Mozarta, ch. I. Kubicová, 1991; ''Slunovrat ''v ch. O. Pyskaté a ''Folklorní program'', 1991). Soubor od 1990 nesl název Bohemia balet a vyjížděl i do zahraničí. Ministerstvo obrany ČR zrušilo AUS VN 1994. Taneční složka AUS VN měla obvykle ve své historii 20–32 členů a prošla jí řada osobností české taneční scény, někteří v rámci plnění vojenské prezenční služby, další v civilním angažmá: K. Bednář, J. Bednářová, B. Blažková-Čumpelíková, O. Brůhová, T. Césarová, R. Cvrček, Z. Doležal, P. Ďumbala, Z. Hanzlovský, T. Hanták, M. Hojdys, L. Illeová, A. Janíček, M. Ječmínek, J. Kavková, J. Klár, V. Kloubek, Z. Koliášová-Látalová, M. Korn, T. Koutníková-Kornová, J. Kyselák, V. Kuropata, L. Leszkowová, J. Linhart, M. Marmazinská-Bohatá, A. Marmazinský, Z. Mašitová, K. Pavlištík, H. Pavlová, P. Pyskatý, B. Reisner, F. Struska, M. Šebor, V. Šilhanová, M. Šťastný, V. Untermüllerová, P. Vondruška aj
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 21: Řádka 23:
 
<ee:bibliography_content>Holeňová, J.: AUS VN 30 let, Taneční listy 1973, č. 9 • Holeňová, J.: Bude vojna, bude; Taneční listy 1994, č. 9, str. 11</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Holeňová, J.: AUS VN 30 let, Taneční listy 1973, č. 9 • Holeňová, J.: Bude vojna, bude; Taneční listy 1994, č. 9, str. 11</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
<div class="chronology"><ee:chronology/></div>
+
<div class="chronology"><ee:chronology>
 +
 
 +
</ee:chronology></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
Řádka 31: Řádka 35:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]</ee:category>
  
Řádka 46: Řádka 43:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:52

Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého
divadlo


Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého 1943 – 94 vznikl v čsl. vojenské jednotce na východní frontě 2. světové války pod vedením dirigenta a skladatele Víta Nejedlého. Po osvobození byl AUS VN reprezentativním tělesem se symfonickým orchestrem, pěveckým sborem a taneční skupinou souborového typu (angažovaní tanečníci zde plnili povinnost vojenské prezenční služby). Taneční skupina, která se zformovala zejm. v letech 1949–50 (umělecký vedoucí R. Drejsl), uváděla scénicky ztvárněné lidové tance (ve vojenské uniformě a obohacené o prvky akrobacie, gymnastiky a prvky vojenského výcviku). Významnou součástí programů byla čísla vzniklá ze spolupráce choreografa a skladatele. V 60. letech byla pořádána masová představení ve velkých halách a pod širým nebem, AUS VN i nadále zajížděl s programem do vojenských posádek. V počátcích prošla AUS VN řada choreografů např. F. Halmazňa, V. Jílek, J. Blažek, R. Braun, J. Kalina, Z. Suhrada, J. Hošková, J. Brůha a hostovali zde J. Kubánka ze SL’UK a J. Mlíkovská z ČSSPT (Partyzánka O. Flosmana, 1956). Luboš Ogoun byl vedoucím taneční skupiny 1951–55 (Skočná z Prodané nevěsty, 1953; Setkání na řece Yang-tse, 1953). V rámci reorganizace vojenských institucí 1955 se sloučil AUS VN s ÚSMV, který byl již dříve se souborem repertoárově a personálně úzce propojen. Vedoucím taneční složky AUS VN byl 1955–60 Jan Čumpelík, který zde 1961–87 působil jako choreograf. Nastudoval na 40 choreografií (Vojenské hry M. Juchelky, 1953; Za opasky a Tanec s puškou O. Flosmana, společně s J. Hoškovou, 1954), tanečních scén na vlastní libreta a obohatil repertoár o díla komicky zaměřená. Jiřina Mlíkovská vedla taneční skupinu 1960–85 a byla její hlavní choreografkou. Vedle celosouborových pořadů (Jsem jeden z vás, 1963; Směr Praha, 1970; Kupředu levá, 1971) vznikla řada samostatných tanečních programů s kratšími angažovanými balety, převážně v choreografiích J. Mlíkovské (Hypnotizér, taneční metafora o jedincích – hypnotizérech, kteří manipulují svět, hudba Z. Křížek, 1963, nově nastudován 1967 a 1984; Opičák, balet o 8 obrazech, libreto o chlapci, kterému se jeví pomník vězňů příliš patetický, je za trest proměněn v Opičáka, prožije a pochopí zápas o život, hudba Z. Křížek, výprava J. Kovařík, 1965; Hry s maskami, jednoaktový balet odehrávající se v prostředí baletního sálu na téma lásky a války, hudební koláž, 1966; Labyrint, hudba L. Fišer, 1969, ch. F. Pokorný; Hirošima, 1970; Che Guevara, 1974; Zlomky života a snu, věnované památce Marušky Kudeříkové, hudba V. Klusák, 1975, ch. J. Mlíkovská), dále komorně či lyricky laděné choreografie (např. Sen o Houslích, hudba O. Flosman, 1963, ch. J. Čumpelík; Letní sonáta, hudba O. Flosman, 1965, ch. J. Čumpelík; Zrání, hudba A. Fried, 1965, ch. J. Čumpelík) a tanečně byla ztvárněna i klasická hudba (Lašské tance, 1970; Taras Bulba, 1972; Noc na Lysé hoře M. P. Musorgského s tématem lidské vášně a touhy, 1979; Člověk a dílo/1. věta z VI. symfonie–Patetické P. I. Čajkovského, 1980; vše ch. J. Mlíkovská). Do programu byly zařazovány i grotesky a díla s humorně laděným obsahem (Konec maškar, volné spojení 10 scén, ve kterých ožívají uprostřed karnevalového reje malířské skicy, libreto J. Mlíkovská a G. Oplustil, hudební koláž, 1961; Šťastná sedma, 1968; verze Nedbalek – Šerlok Holmes v nedbalkách, 1970; – vše ch. J. Mlíkovská a J. Čumpelík, Vojáci císařovny, koláž z hudby F. Suppého, 1972, ch. J. Čumpelík;Letní den, pokus o taneční muzikál z prostředí svazarmovského tábora, hudba Z. Křížek, 1980, ch. J. Čumpelík; výchovný pořad Jak se dívat na tanec, 1980; Honička v lunaparku, humorně laděná metafora o životě, hudební koláž, 1986 aj.). Po odchodu J. Mlíkovské vedla taneční složku Jitka Kornová 1985–94, která spolupracovala s mladými choreografy, např. I. Kubicovou, Z. Cílovou, O. Šothem, V. Kloubkem, L. Vaculíkem. Uskutečnila se letní představení pro domácí i zahraniční turisty (Mozart v Praze: 4 baletní scény o pražském pobytu W. A. Mozarta u manželů Duškových v Praze, libreto J. Mlíkovská, koláž z děl W. A. Mozarta, ch. I. Kubicová, 1991; Slunovrat v ch. O. Pyskaté a Folklorní program, 1991). Soubor od 1990 nesl název Bohemia balet a vyjížděl i do zahraničí. Ministerstvo obrany ČR zrušilo AUS VN 1994. Taneční složka AUS VN měla obvykle ve své historii 20–32 členů a prošla jí řada osobností české taneční scény, někteří v rámci plnění vojenské prezenční služby, další v civilním angažmá: K. Bednář, J. Bednářová, B. Blažková-Čumpelíková, O. Brůhová, T. Césarová, R. Cvrček, Z. Doležal, P. Ďumbala, Z. Hanzlovský, T. Hanták, M. Hojdys, L. Illeová, A. Janíček, M. Ječmínek, J. Kavková, J. Klár, V. Kloubek, Z. Koliášová-Látalová, M. Korn, T. Koutníková-Kornová, J. Kyselák, V. Kuropata, L. Leszkowová, J. Linhart, M. Marmazinská-Bohatá, A. Marmazinský, Z. Mašitová, K. Pavlištík, H. Pavlová, P. Pyskatý, B. Reisner, F. Struska, M. Šebor, V. Šilhanová, M. Šťastný, V. Untermüllerová, P. Vondruška aj


Literatura

Holeňová, J.: AUS VN 30 let, Taneční listy 1973, č. 9 • Holeňová, J.: Bude vojna, bude; Taneční listy 1994, č. 9, str. 11


Vznik: 2001