Pian, Antonio de: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Jakubcova přesunul stránku De Pian, Antonio na Pian, Antonio de)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Antonio</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Antonio</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>de Pian</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>de Pian</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
1784 (?)
 
1784 (?)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Benátky, Itálie
 
Benátky, Itálie
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
10. nebo 13. 4. 1851
 
10. nebo 13. 4. 1851
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Vídeň, Rakousko
 
Vídeň, Rakousko
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>scénický výtvarník</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
 +
| povolání=<ee:profession>scénický výtvarník</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Syn malíře a rytce Giovanniho de P. (zemř. 1800 ve Vídni), otec scénického výtvarníka a litografa Giovanniho de P. (1813 Vídeň–1856 Vídeň); v neznámém příbuzenském vztahu s výtvarníkem Sebastianem de P. (zemř. 1825 ve Vídni v 25 letech).
 
Syn malíře a rytce Giovanniho de P. (zemř. 1800 ve Vídni), otec scénického výtvarníka a litografa Giovanniho de P. (1813 Vídeň–1856 Vídeň); v neznámém příbuzenském vztahu s výtvarníkem Sebastianem de P. (zemř. 1825 ve Vídni v 25 letech).
  
Řádka 58: Řádka 56:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Ludvová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Jitka Ludvová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 74: Řádka 66:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 10:52

Antonio de Pian
* 1784 (?) Benátky, Itálie
10. nebo 13. 4. 1851 Vídeň, Rakousko
scénický výtvarník


Syn malíře a rytce Giovanniho de P. (zemř. 1800 ve Vídni), otec scénického výtvarníka a litografa Giovanniho de P. (1813 Vídeň–1856 Vídeň); v neznámém příbuzenském vztahu s výtvarníkem Sebastianem de P. (zemř. 1825 ve Vídni v 25 letech).

Podle některých dokladů (viz Findbuch der szenischen Graphik, lit.) namaloval první deko­race již 1801 (je ovšem možná záměna s otco­vými pracemi). Některé z nich byly zjednoduše­ně kopírovány a používány v jiných divadlech (1804 vytvořil jejich kopie např. malíř zámec­kého divadla knížete Miklóse II. Esterházyho v Eisenstadtu). P. se vyučil mědirytectví v Be­nátkách a ve Vídni, kde se stal jedním z prvních litografů. Současně se věnoval olejomalbě (čas­to volil náměty podle italského malíře architek­tur a krajin 18. stol. Canaletta). Od 1820 vysta­voval, od 1843 byl členem vídeňské Akademie výtvarných umění. Již od 1812 maloval kulisy pro dvorní scénu, 1816 byl jmenován dvorním dekoratérem a zůstal jím téměř po celý život. Jeho více než šedesát dekorací se používalo až do konce 19. stol. Na podzim 1850 byl penzio­nován, protože nový ředitel H. Laube nebyl spokojen s jeho konzervativním stylem, který se přidržoval italského typu klasické monumen­tální architektury obohacené o romantické a exo­tické prvky (nejznámější 1818 Mozartova Die Zauberflöte s egyptskou architekturou).

Jeho spolupráci s pražským StD inspiroval ředitel J. A. Stöger hned 1834, po svém nástupu na ředitelské místo. Jako bývalý Vídeňan zval Stöger do Prahy i další své vídeňské spolupra­covníky, mj. T. Mössnera (stal se kmenovým dekoratérem StD) a H. Neefeho. P. pracoval souběžně i pro brněnské městské divadlo: 1840 se za ředitele W. Thiela podílel na budování no­vého fundu 40 dekorací, které pro městskou scénu objednal magistrát (kromě jednotlivostí maloval v této souvislosti portál). Spolu s ním byli v Brně zaměstnáni i Vídeňané Th. Jachimowicz a C. Brioschi.

V Praze maloval P. pro StD a od 1842 i pro Stögerovo Nové divadlo v Růžové ulici jednot­livé dekorace pro německá i česká představení. Na návěštích je uváděn jako malíř dvorního di­vadla ve Vídni. Jeho první prací byl gotický sál umístěný za obloukem a „velmi působivý“ hřbitov pro Mozartova Dona Juana (15. 6. 1834); průhledy obloukem obsahovala i vý­prava k Paciniho opeře Pompeji’s Untergang (16. 12. 1834, též Neefe), nákladně inscenova­né s velkým komparsem. Často pracoval P. pro StD v roce 1836, kdy kromě částí výbavy pro korunovační představení Meyerbeerovy opery Der Kreuzritter in Ägypten (2. 9. 1836) navrhl tři z osmi nových dekorací pro premiéru Dessauerovy opery Lidwinna (zámecké sály, ostat­ní K. Millitz j. h. a T. Mössner) a dvě dekorace pro Belliniho Normu (Normina síň a chrám), jež svou nádherou budily nadšení. Přispěl jedno­tlivostmi i do Raimundovy hry s Kreutzerovou hudbou Der Verschwender (spolu s Neefem) a namaloval další kusy neznámého určení, jež se v lednu 1836 uplatnily při vystoupeních ta­neční skupiny Fabbri. S P. dekoracemi se hrála řada českých operních i činoherních představe­ní (1836: Gutzkow–Tyl: Srdce a svět neb Manželka a milenka; W. Vogel, úpr. Pečírka: Hodina s půlnoci neb Pomsta lesního ducha; 1839: Kollmann: Dračí jeskyně u červené skály nebo Loupežníci v Železné huti o půlnoci, Donizetti: Marie, dcera pluku; 1842: Cuno, úpr. Štěpá­nek: Loupežníci na Chlumu (spolu s Neefem), Töpfer, úpr. Tyl: Matka a dcera aneb Milující a nemilovaní, F. Hopp, úpr. Dubinský: Domácí čepička doktora Fausta, Klicpera: Rohovín Čtverrohý; 1843: Pixérécourt, úpr. Štěpánek: Aubryho pes neb Vražda v lese u Bondy ad.).

Po otevření Stögerova Nového divadla v Růžové ulici vybavil P. gotickými sály českou či­noherní inscenaci Raupachova Roberta ďábla (4. 10. 1842, též Neefe) a dekoracemi města a dvěma rokokovými místnostmi Kotzebuovu hru Der Taubstumme (18. 10. 1842). V tomto roce se P. ve StD podílel na vytvoření tzv. Wandeldekoration, série pohledů na krajiny a architektury namalovaných na pásu plátna, která při ručním přetáčení přes celé jeviště budila dojem pohybu. Uplatnila se v německé kouzelné hře se zpěvy Der Zauberschleier oder Maler, Fee und Wirthin (Told–Titl), jež po několik měsíců plnila Nové divadlo v Růžové ulici, i v její české Tylově adaptaci (1843, Čarovný závoj aneb Malíř, víla a hospodská). Za Stögerova nástup­ce J. Hoffmanna vypravil P. zčásti premiéru Gordigianiho opery Consuelo (6. 6. 1846, Ná­městí sv. Marka v Benátkách, ostatní Jaich) a Hickelovu parodii s Tauwitzovou hudbou Der Pirat von Venedig (17. 10. 1846, též K. W. Gropius).

P. dekorace vynikaly dokonalou perspekti­vou, s níž umísťoval na plátno architektonické prvky, nábytek, zařízení i draperie. Jeho archi­tektury, starobylé sály a komnaty se zpravidla kombinovaly s Neefeho krajinami a zahradami. Technické triky ve výpravných hrách (létací stroje, pyrotechnické efekty, pohyblivé figury), jež v celkovém dojmu hrály značnou roli, reali­zoval jevištní mistr G. Weber. P. práce měla pro pražskou scénu velký význam. Po desetiletém působení ředitelského triumvirátu Polaw­sky–Kainz–Štěpánek (1824–34), který musel vystačit se skromnými prostředky, pomáhal P. budovat nákladný a velkorysý styl podle vzoru vídeňských divadel, který chtěl ředitel Stöger přenést i do Prahy.


Prameny a literatura

Cedule StD a Nové­ho divadla v Růžové ulici 1834–46, NMd. – J. Port: O výtvarných osudech divadla v Čechách se zvlášt­ním zřetelem na Stavovské divadlo, rkp. NMd, sign. C 37. • Theaterdekorationen nach den Originalskiz­zen des de Pian, gestochen und verlegt von N. Bitt­ner, Wien 1818 [vyobr.]; Brünner Theater-Almanach auf das Jahr 1841, s. 28; d’Elvert: Theater, s. 129, 130; Teuber III, s. 302; Katalog der Handzeichnun­gen der Theatersammlung der Nationalbibliothek, vyd. F. Hadamowsky, Wien 1930 [vyobr.]; E. Pir­chan: 300 Jahre Wiener Operntheater, Wien 1953, s. 34, 69 [vyobr.]; Vondráček II; M. Horányi: Das Esterhazysche Feenreich. Beitrag zur ungarländi­schen Theatergeschichte des 18. Jhs., Budapest 1959; DČD II; F. Hadamowsky: Die Wiener Hoftheater (Staatstheater). Ein Verzeichnis der aufgeführten […] Stücken [], II, 1811–1974, Wien 1975; F. Hada­mowsky: Wien. Theater-Geschichte. Von Anfängen bis zu dem Ersten Weltkrieg, Wien 1988, s. 371, 395; Findbuch der szenischen Graphik, Universität zu Köln, Institut für Theater-, Film- und Fernsehwissenschaft, Theatersammlung, vyd. B. Vogelsang a R. Strauck, München ad. 1993, I, Künstler-Index [zachované P. návrhy 1801–35]. • Wurzbach; ÖBL [lit.]; Piper, sv. Register.

Životní události

  • 1784 (?): narození, Benátky, Itálie
  • 10. nebo 13. 4. 1851: úmrtí, Vídeň, Rakousko


Vznik: 2006
Autor: Jitka Ludvová