Claus-Fränkel, Mathilde: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Claus-Fränkel Mathilde na Claus-Fränkel, Mathilde)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Mathilde</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Mathilde</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Claus-Fränkel</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Claus-Fränkel</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
3. 8. 1868
 
3. 8. 1868
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Vídeň, Rakousko
 
Vídeň, Rakousko
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
po 1941
 
po 1941
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Berlín, Německo
 
Berlín, Německo
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>zpěvačka,</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
 +
| povolání=<ee:profession>zpěvačka,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Vídeňská dvorní opera jí poskytla stipendium pro studium na místní konzervatoři (abs. 1890). V březnu 1891 debutovala v Mannheimu (Alžběta, Wagner:''Tannhäuser'') a ihned získala jméno jako wagnerovská pěvkyně. Od září 1891 působila v Hamburku. 17. 11. 1895 se v pražském německém divadle ucházela o angažmá jako Donna Anna (Mozart: ''Don Juan''), vcelku však bez ohlasu. Po několika dalších pokusech plně uspěla až v dubnu 1896 ve wagnerovských rolích a ředitel Neumann ji angažoval od léta 1896 do 30. 6. 1898 jako první sopranistku, spolu s manželem, barytonistou Ludwigem Fränkelem (nar. 1863 v Oděse). Po skončení angažmá vystupovala v Praze koncertně (mj. 21. 3. 1899 v premiéře biblické scény pro dva hlasy a orch. J. Stranského ''Hagar in der Wüste'', t: F. von Saar, a 4. 6. 1899 v Beethovenově 9. symfonii, dir. G. Mahler) a byla stálým hostem v Mnichově a ve Vídni. Její stěžejní rolí při hostování zůstávala Isolda ve Wagnerově opeře ''Tristan und Isolde''. Na podzim roku 1900 se vrátila do Prahy, přičemž od 1901 vystupovala současně v Covent Garden v Londýně. Od léta 1903 působila opět v Hamburku, 1906/07 v Karlsruhe. Do pražského německého divadla ji ředitel Neumann pozval při Slavnostních májových hrách 1905 a 1907 a 1. 1. 1908 do role Isoldy. Po urážlivě formulovaném referátu Felixe Adlera v ''Bohemii ''(navzdory její „pěvecké nekultuře a na odiv stavěné hysterii opět hrozí angažmá“) její kontakty s pražským německým divadlem ustaly. 1909/10 vystupovala v Brémách, pak opustila divadelní dráhu a vyučovala v Berlíně.
 
Vídeňská dvorní opera jí poskytla stipendium pro studium na místní konzervatoři (abs. 1890). V březnu 1891 debutovala v Mannheimu (Alžběta, Wagner:''Tannhäuser'') a ihned získala jméno jako wagnerovská pěvkyně. Od září 1891 působila v Hamburku. 17. 11. 1895 se v pražském německém divadle ucházela o angažmá jako Donna Anna (Mozart: ''Don Juan''), vcelku však bez ohlasu. Po několika dalších pokusech plně uspěla až v dubnu 1896 ve wagnerovských rolích a ředitel Neumann ji angažoval od léta 1896 do 30. 6. 1898 jako první sopranistku, spolu s manželem, barytonistou Ludwigem Fränkelem (nar. 1863 v Oděse). Po skončení angažmá vystupovala v Praze koncertně (mj. 21. 3. 1899 v premiéře biblické scény pro dva hlasy a orch. J. Stranského ''Hagar in der Wüste'', t: F. von Saar, a 4. 6. 1899 v Beethovenově 9. symfonii, dir. G. Mahler) a byla stálým hostem v Mnichově a ve Vídni. Její stěžejní rolí při hostování zůstávala Isolda ve Wagnerově opeře ''Tristan und Isolde''. Na podzim roku 1900 se vrátila do Prahy, přičemž od 1901 vystupovala současně v Covent Garden v Londýně. Od léta 1903 působila opět v Hamburku, 1906/07 v Karlsruhe. Do pražského německého divadla ji ředitel Neumann pozval při Slavnostních májových hrách 1905 a 1907 a 1. 1. 1908 do role Isoldy. Po urážlivě formulovaném referátu Felixe Adlera v ''Bohemii ''(navzdory její „pěvecké nekultuře a na odiv stavěné hysterii opět hrozí angažmá“) její kontakty s pražským německým divadlem ustaly. 1909/10 vystupovala v Brémách, pak opustila divadelní dráhu a vyučovala v Berlíně.
  
Řádka 54: Řádka 52:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Ludvová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Jitka Ludvová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 70: Řádka 62:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 10:51

Mathilde Claus-Fränkel
* 3. 8. 1868 Vídeň, Rakousko
po 1941 Berlín, Německo
zpěvačka


Vídeňská dvorní opera jí poskytla stipendium pro studium na místní konzervatoři (abs. 1890). V březnu 1891 debutovala v Mannheimu (Alžběta, Wagner:Tannhäuser) a ihned získala jméno jako wagnerovská pěvkyně. Od září 1891 působila v Hamburku. 17. 11. 1895 se v pražském německém divadle ucházela o angažmá jako Donna Anna (Mozart: Don Juan), vcelku však bez ohlasu. Po několika dalších pokusech plně uspěla až v dubnu 1896 ve wagnerovských rolích a ředitel Neumann ji angažoval od léta 1896 do 30. 6. 1898 jako první sopranistku, spolu s manželem, barytonistou Ludwigem Fränkelem (nar. 1863 v Oděse). Po skončení angažmá vystupovala v Praze koncertně (mj. 21. 3. 1899 v premiéře biblické scény pro dva hlasy a orch. J. Stranského Hagar in der Wüste, t: F. von Saar, a 4. 6. 1899 v Beethovenově 9. symfonii, dir. G. Mahler) a byla stálým hostem v Mnichově a ve Vídni. Její stěžejní rolí při hostování zůstávala Isolda ve Wagnerově opeře Tristan und Isolde. Na podzim roku 1900 se vrátila do Prahy, přičemž od 1901 vystupovala současně v Covent Garden v Londýně. Od léta 1903 působila opět v Hamburku, 1906/07 v Karlsruhe. Do pražského německého divadla ji ředitel Neumann pozval při Slavnostních májových hrách 1905 a 1907 a 1. 1. 1908 do role Isoldy. Po urážlivě formulovaném referátu Felixe Adlera v Bohemii (navzdory její „pěvecké nekultuře a na odiv stavěné hysterii opět hrozí angažmá“) její kontakty s pražským německým divadlem ustaly. 1909/10 vystupovala v Brémách, pak opustila divadelní dráhu a vyučovala v Berlíně.

V době, kdy se česká představení Wagnerových oper v ND teprve dostávala na repertoár (Lohengrin 1885, Tannhäuser 1891, Mistři pěvci norimberští 1894), zosobňovala C.-F. i pro české publikum wagnerovské heroiny, k čemuž ji předurčoval mohutný soprán, majestátní zjev a vznosná herecká gesta. Pražské obecenstvo ji v těchto rolích doslova uctívalo. Již od počátku však bylo zřejmé, že mu imponuje spíše její osobnost než preciznost jejích výkonů. Upozornění na poněkud ostré výšky jejího hlasu se objevilo vícekrát a předmětem sílících výtek se stalo i patrné vibrato. Na rozdíl od své předchůdkyně M. Moser-Steinitzové, která své wagnerovské postavy promyšleně vybavovala vznešeností a noblesou, našla C.-F. instinktivně jejich patetickou polohu, korespondující s monumentalitou příběhů. Spolu s W. Elsnerem jako Tristanem vytvořila v nastudování F. Schalka z 1. 9. 1896 pro několik sezon mimořádnou Isoldu, kterou přijížděli zhlédnout návštěvníci i ze zahraničí. V této roli ji plnohodnotně nahradila až Mahlerova vídeňská pěvkyně B. Schubertová, angažovaná v Praze 1906. V rámci možností daných svým základním uměleckým typem se C.-F. vyrovnávala i s ostatními operními postavami. Důstojnou vznešenost uplatnila jako Leonora (Beethoven: Fidelio, 1898) a Královna ze Sáby (Goldmark: Die Königin von Saba, 1900), zatímco v roli Rachel (Halévy: Die Jüdin, 1898) se spíše prosadila její vemlouvavá osobnost než robustní wagnerovská pěvecká technika. Výjimečně jí byla svěřena role Hraběnky (Mozart: Figaros Hochzeit, 1897), v níž „položila těžiště do zádumčivosti a touhy“ (Bohemia, 3. 1. 1897). Její příliš brutální fermáty, které drobily plynulost melodického toku, rušily dojem z jejího provedení postavy Inez (Meyerbeer: Die Afrikanerin) a zcela mimo styl hudby se ocitla ve Verdiho opeře Ein Maskenball. Velmi příznivě bylo zato přijato její vystoupení v rámci cyklu Gluckových děl v německém divadle v lednu a únoru 1901, zejména pro příkladnou deklamaci textu a velkorysý herecký styl.

V Praze se těšila vážnosti jako noblesní dáma, která nevstupovala do divadelních intrik [Rosenheim]. V době kolem přelomu 19. a 20. stol. byla pro pražské německé divadlo po několik let nepostradatelnou silou, jež určovala frekvenci Wagnerových oper v repertoáru.


Role (v Praze):

1895, vše j. h.: Donna Anna (Mozart: Don Juan), Santuzza (Mascagni: Cavalleria rusticana); 1896–98: Selika (Meyerbeer: Die Afrikanerin), Ortrude (Wagner: Lohengrin), Brünhilde, Erda (Wagner: Ring des Nibelungen), Isolde (Wagner: Tristan und Isolde), Rezia (Weber: Oberon), Venus a Elisabeth (Wagner: Tannhäuser), Senta (Wagner: Der fliegende Holländer), Hraběnka (Mozart: Figaros Hochzeit), Hraběnka z Coigny (Giordano: André Chénier), Armide (Gluck: Armide), Královna Ked (Lazzari: Armor), Leonore (Beethoven: Fidelio), Rachel (Halévy: Die Jüdin); 1900–03: Eva (Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg), Freihilde (R. Strauss: Guntram), Asa (Paderewski: Manru), Iphigenie (Gluck: Iphigenie in Tauris), Klytämnestra (Gluck: Ifigenie in Aulis), Armide (Gluck: Armide), Adriano (Wagner: Rienzi), Renata (Pirani: Das Hexenlied), Královna ze Sáby (Goldmark: Königin von Saba), Amazily (Spontini: Ferdinand Cortez), Chimene (Cornelius: Cid), Inez (Meyerbeer: Die Afrikanerin), Genoveva (Schumann: Genoveva), Nadeya (Rossi: Nadeya, prem. 1903), Amelia (Verdi: Ein Maskenball).

Prameny a literatura

Stipendium dvorní opery ve Vídni, Staats-, Hof- und Hausarchiv Vídeň, fond Dvorní divadlo, karton 105, Nr. 478, listopad 1890.  •  Bohemia 19. 11. 1895 [Donna Anna], 26. 11. 1895 [Santuzza], 27. 3. 1896 [Ortrude], 8. 4. 1896 [Brünhilde]; 31. 3. 1896 [Selika]; –r: Frau C.-F. als Isolde, Bohemia 14. 6. 1900; R. Batka: Frau C.-F. zum Abschied, Bohemia 23. 1. 1903; F. Adler, Bohemia 2. 1. 1908; Rosenheim, s. 118, 120, 121, 129, 133, 157, 157; Němeček 1963.  •  Eisenberg; Kutsch 1997; Piper, sv. Register; Neues deutsches Theater.

Životní události

  • 3. 8. 1868: narození, Vídeň, Rakousko
  • po 1941: úmrtí, Berlín, Německo


Vznik: 2006
Autor: Jitka Ludvová