Cecchini, Ida: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Cecchini Ida na Cecchini, Ida)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Ida</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Ida</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Cecchini</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Cecchini</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
(?)
 
(?)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
  
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
(?)
 
(?)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
  
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečnice</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečnice</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Též Cechini. Původem Italka. Po absolvování baletní školy při Teatro alla Scala v Miláně působila krátce v Benátkách, Turíně, Římě a v Janově. V ND v Praze vystupovala od sezony 1885/86, kdy alternovala v roli ''Civilisace ''v Marencově baletu ''Excelsior ''s primabalerínou G. Paltrinieri. Hostovala i později (Bébé, Bayer: ''Královna loutek'', Svanhilda (Delibes: ''Coppélia'', obojí 1891, Bajaja, Kàan: ''Princ Bajaja'', 1897), členkou baletu se však stala až 1898; primabalerína měla nahradit svou spolužačku z milánské baletní školy M. Taveggiovou. Vystoupila poprvé 4. 8. 1898 v titulní roli Marencova výpravného baletu ''Day-Sin, ''v němž se v následujícím představení rozloučila s Prahou Taveggia. Kritika reagovala na debut '''C. '''zdrženlivě, ač oceňovala její taneční úroveň; v tisku i mezi obecenstvem již opadalo nadšení, s nímž byly dříve italské tanečnice, zejména G. Paltrinieri, v ND přijímány. Z podtextu referátů bylo zřejmé přání, aby po desetiletí dominance italských sólistek v ND nastoupila konečně domácí primabalerína. Výrazný vzestup úrovně domácích tanečnic, především F. Borecké a A. Srnové, a rostoucí celková soběstačnost českého souboru byly patrně důvodem, proč '''C. '''tančila méně nejen sólových rolích, ale i v tanečních vložkách v operách (objevila se v Gounodově opeře ''Faust a Markéta'', v Goldmarkově ''Sábské královně ''a ve Smetanově ''Prodané nevěstě'', vše 1898/99''). ''Vystupovala i v dříve nastudovaných baletech (''Excelsior'', ''Coppélia'', ''Bajaja'')''. ''V Davidově pantomimě ''Kamenný host ''(1899), v jediné baletní premiéře za jejího angažmá v ND, ztvárnila roli tanečnice Sylvie. Tato nepříliš zdařilá pantomimická parodie Dona Juana však neměla odezvu a byla uvedena pouze dvakrát. Po sezoně 1898/99 už '''C. '''další smlouvu nezískala a vrátila se do Itálie.
 
Též Cechini. Původem Italka. Po absolvování baletní školy při Teatro alla Scala v Miláně působila krátce v Benátkách, Turíně, Římě a v Janově. V ND v Praze vystupovala od sezony 1885/86, kdy alternovala v roli ''Civilisace ''v Marencově baletu ''Excelsior ''s primabalerínou G. Paltrinieri. Hostovala i později (Bébé, Bayer: ''Královna loutek'', Svanhilda (Delibes: ''Coppélia'', obojí 1891, Bajaja, Kàan: ''Princ Bajaja'', 1897), členkou baletu se však stala až 1898; primabalerína měla nahradit svou spolužačku z milánské baletní školy M. Taveggiovou. Vystoupila poprvé 4. 8. 1898 v titulní roli Marencova výpravného baletu ''Day-Sin, ''v němž se v následujícím představení rozloučila s Prahou Taveggia. Kritika reagovala na debut '''C. '''zdrženlivě, ač oceňovala její taneční úroveň; v tisku i mezi obecenstvem již opadalo nadšení, s nímž byly dříve italské tanečnice, zejména G. Paltrinieri, v ND přijímány. Z podtextu referátů bylo zřejmé přání, aby po desetiletí dominance italských sólistek v ND nastoupila konečně domácí primabalerína. Výrazný vzestup úrovně domácích tanečnic, především F. Borecké a A. Srnové, a rostoucí celková soběstačnost českého souboru byly patrně důvodem, proč '''C. '''tančila méně nejen sólových rolích, ale i v tanečních vložkách v operách (objevila se v Gounodově opeře ''Faust a Markéta'', v Goldmarkově ''Sábské královně ''a ve Smetanově ''Prodané nevěstě'', vše 1898/99''). ''Vystupovala i v dříve nastudovaných baletech (''Excelsior'', ''Coppélia'', ''Bajaja'')''. ''V Davidově pantomimě ''Kamenný host ''(1899), v jediné baletní premiéře za jejího angažmá v ND, ztvárnila roli tanečnice Sylvie. Tato nepříliš zdařilá pantomimická parodie Dona Juana však neměla odezvu a byla uvedena pouze dvakrát. Po sezoně 1898/99 už '''C. '''další smlouvu nezískala a vrátila se do Itálie.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 49: Řádka 47:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Alice Dubská]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Alice Dubská]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 65: Řádka 57:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 10:51

Ida Cecchini
* (?)
(?)
tanečnice


Též Cechini. Původem Italka. Po absolvování baletní školy při Teatro alla Scala v Miláně působila krátce v Benátkách, Turíně, Římě a v Janově. V ND v Praze vystupovala od sezony 1885/86, kdy alternovala v roli Civilisace v Marencově baletu Excelsior s primabalerínou G. Paltrinieri. Hostovala i později (Bébé, Bayer: Královna loutek, Svanhilda (Delibes: Coppélia, obojí 1891, Bajaja, Kàan: Princ Bajaja, 1897), členkou baletu se však stala až 1898; primabalerína měla nahradit svou spolužačku z milánské baletní školy M. Taveggiovou. Vystoupila poprvé 4. 8. 1898 v titulní roli Marencova výpravného baletu Day-Sin, v němž se v následujícím představení rozloučila s Prahou Taveggia. Kritika reagovala na debut C. zdrženlivě, ač oceňovala její taneční úroveň; v tisku i mezi obecenstvem již opadalo nadšení, s nímž byly dříve italské tanečnice, zejména G. Paltrinieri, v ND přijímány. Z podtextu referátů bylo zřejmé přání, aby po desetiletí dominance italských sólistek v ND nastoupila konečně domácí primabalerína. Výrazný vzestup úrovně domácích tanečnic, především F. Borecké a A. Srnové, a rostoucí celková soběstačnost českého souboru byly patrně důvodem, proč C. tančila méně nejen sólových rolích, ale i v tanečních vložkách v operách (objevila se v Gounodově opeře Faust a Markéta, v Goldmarkově Sábské královně a ve Smetanově Prodané nevěstě, vše 1898/99). Vystupovala i v dříve nastudovaných baletech (Excelsior, Coppélia, Bajaja)V Davidově pantomimě Kamenný host (1899), v jediné baletní premiéře za jejího angažmá v ND, ztvárnila roli tanečnice Sylvie. Tato nepříliš zdařilá pantomimická parodie Dona Juana však neměla odezvu a byla uvedena pouze dvakrát. Po sezoně 1898/99 už C. další smlouvu nezískala a vrátila se do Itálie.


Prameny a literatura

Pracovní smlouva s ND z 21. 5. 1898, NMd.  •  Hda [F. Hejda]: Day-Sin, Světozor 32, 1898, s. 465; Anon.: Činnost našich spolkův a ruch náš hudební, Dalibor 20, 1898, s. 293; B. Brodská: Dějiny českého baletu do roku 1918, skripta HAMU, 1983, s. 100; ND po 1883.

Životní události

  • (?): narození
  • (?): úmrtí

Další jména

Cechini


Vznik: 2006
Autor: Alice Dubská