Cecchini, Ida: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Cecchini Ida na Cecchini, Ida) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Ida</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Ida</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Cecchini</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Cecchini</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
(?) | (?) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
(?) | (?) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečnice</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečnice</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Též Cechini. Původem Italka. Po absolvování baletní školy při Teatro alla Scala v Miláně působila krátce v Benátkách, Turíně, Římě a v Janově. V ND v Praze vystupovala od sezony 1885/86, kdy alternovala v roli ''Civilisace ''v Marencově baletu ''Excelsior ''s primabalerínou G. Paltrinieri. Hostovala i později (Bébé, Bayer: ''Královna loutek'', Svanhilda (Delibes: ''Coppélia'', obojí 1891, Bajaja, Kàan: ''Princ Bajaja'', 1897), členkou baletu se však stala až 1898; primabalerína měla nahradit svou spolužačku z milánské baletní školy M. Taveggiovou. Vystoupila poprvé 4. 8. 1898 v titulní roli Marencova výpravného baletu ''Day-Sin, ''v němž se v následujícím představení rozloučila s Prahou Taveggia. Kritika reagovala na debut '''C. '''zdrženlivě, ač oceňovala její taneční úroveň; v tisku i mezi obecenstvem již opadalo nadšení, s nímž byly dříve italské tanečnice, zejména G. Paltrinieri, v ND přijímány. Z podtextu referátů bylo zřejmé přání, aby po desetiletí dominance italských sólistek v ND nastoupila konečně domácí primabalerína. Výrazný vzestup úrovně domácích tanečnic, především F. Borecké a A. Srnové, a rostoucí celková soběstačnost českého souboru byly patrně důvodem, proč '''C. '''tančila méně nejen sólových rolích, ale i v tanečních vložkách v operách (objevila se v Gounodově opeře ''Faust a Markéta'', v Goldmarkově ''Sábské královně ''a ve Smetanově ''Prodané nevěstě'', vše 1898/99''). ''Vystupovala i v dříve nastudovaných baletech (''Excelsior'', ''Coppélia'', ''Bajaja'')''. ''V Davidově pantomimě ''Kamenný host ''(1899), v jediné baletní premiéře za jejího angažmá v ND, ztvárnila roli tanečnice Sylvie. Tato nepříliš zdařilá pantomimická parodie Dona Juana však neměla odezvu a byla uvedena pouze dvakrát. Po sezoně 1898/99 už '''C. '''další smlouvu nezískala a vrátila se do Itálie. | Též Cechini. Původem Italka. Po absolvování baletní školy při Teatro alla Scala v Miláně působila krátce v Benátkách, Turíně, Římě a v Janově. V ND v Praze vystupovala od sezony 1885/86, kdy alternovala v roli ''Civilisace ''v Marencově baletu ''Excelsior ''s primabalerínou G. Paltrinieri. Hostovala i později (Bébé, Bayer: ''Královna loutek'', Svanhilda (Delibes: ''Coppélia'', obojí 1891, Bajaja, Kàan: ''Princ Bajaja'', 1897), členkou baletu se však stala až 1898; primabalerína měla nahradit svou spolužačku z milánské baletní školy M. Taveggiovou. Vystoupila poprvé 4. 8. 1898 v titulní roli Marencova výpravného baletu ''Day-Sin, ''v němž se v následujícím představení rozloučila s Prahou Taveggia. Kritika reagovala na debut '''C. '''zdrženlivě, ač oceňovala její taneční úroveň; v tisku i mezi obecenstvem již opadalo nadšení, s nímž byly dříve italské tanečnice, zejména G. Paltrinieri, v ND přijímány. Z podtextu referátů bylo zřejmé přání, aby po desetiletí dominance italských sólistek v ND nastoupila konečně domácí primabalerína. Výrazný vzestup úrovně domácích tanečnic, především F. Borecké a A. Srnové, a rostoucí celková soběstačnost českého souboru byly patrně důvodem, proč '''C. '''tančila méně nejen sólových rolích, ale i v tanečních vložkách v operách (objevila se v Gounodově opeře ''Faust a Markéta'', v Goldmarkově ''Sábské královně ''a ve Smetanově ''Prodané nevěstě'', vše 1898/99''). ''Vystupovala i v dříve nastudovaných baletech (''Excelsior'', ''Coppélia'', ''Bajaja'')''. ''V Davidově pantomimě ''Kamenný host ''(1899), v jediné baletní premiéře za jejího angažmá v ND, ztvárnila roli tanečnice Sylvie. Tato nepříliš zdařilá pantomimická parodie Dona Juana však neměla odezvu a byla uvedena pouze dvakrát. Po sezoně 1898/99 už '''C. '''další smlouvu nezískala a vrátila se do Itálie. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 49: | Řádka 47: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Alice Dubská]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 65: | Řádka 57: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 10:51
Též Cechini. Původem Italka. Po absolvování baletní školy při Teatro alla Scala v Miláně působila krátce v Benátkách, Turíně, Římě a v Janově. V ND v Praze vystupovala od sezony 1885/86, kdy alternovala v roli Civilisace v Marencově baletu Excelsior s primabalerínou G. Paltrinieri. Hostovala i později (Bébé, Bayer: Královna loutek, Svanhilda (Delibes: Coppélia, obojí 1891, Bajaja, Kàan: Princ Bajaja, 1897), členkou baletu se však stala až 1898; primabalerína měla nahradit svou spolužačku z milánské baletní školy M. Taveggiovou. Vystoupila poprvé 4. 8. 1898 v titulní roli Marencova výpravného baletu Day-Sin, v němž se v následujícím představení rozloučila s Prahou Taveggia. Kritika reagovala na debut C. zdrženlivě, ač oceňovala její taneční úroveň; v tisku i mezi obecenstvem již opadalo nadšení, s nímž byly dříve italské tanečnice, zejména G. Paltrinieri, v ND přijímány. Z podtextu referátů bylo zřejmé přání, aby po desetiletí dominance italských sólistek v ND nastoupila konečně domácí primabalerína. Výrazný vzestup úrovně domácích tanečnic, především F. Borecké a A. Srnové, a rostoucí celková soběstačnost českého souboru byly patrně důvodem, proč C. tančila méně nejen sólových rolích, ale i v tanečních vložkách v operách (objevila se v Gounodově opeře Faust a Markéta, v Goldmarkově Sábské královně a ve Smetanově Prodané nevěstě, vše 1898/99). Vystupovala i v dříve nastudovaných baletech (Excelsior, Coppélia, Bajaja). V Davidově pantomimě Kamenný host (1899), v jediné baletní premiéře za jejího angažmá v ND, ztvárnila roli tanečnice Sylvie. Tato nepříliš zdařilá pantomimická parodie Dona Juana však neměla odezvu a byla uvedena pouze dvakrát. Po sezoně 1898/99 už C. další smlouvu nezískala a vrátila se do Itálie.
Prameny a literatura
Pracovní smlouva s ND z 21. 5. 1898, NMd. • Hda [F. Hejda]: Day-Sin, Světozor 32, 1898, s. 465; Anon.: Činnost našich spolkův a ruch náš hudební, Dalibor 20, 1898, s. 293; B. Brodská: Dějiny českého baletu do roku 1918, skripta HAMU, 1983, s. 100; ND po 1883.
Životní události
- (?): narození
- (?): úmrtí
Další jména
Cechini
Vznik: 2006
Autor: Alice Dubská