Barcal, Antonín: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Jakubcova přesunul stránku Barcal Antonín na Barcal, Antonín)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Antonín</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Antonín</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Barcal</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Barcal</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
25. 5. 1847
 
25. 5. 1847
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
České Budějovice
 
České Budějovice
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
24. 6. 1927
 
24. 6. 1927
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Šumperk
 
Šumperk
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>zpěvák, režisér, pěvecký pedagog,</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
 +
| povolání=<ee:profession>zpěvák, režisér, pěvecký pedagog,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
V Rusku psán Anton Ivanovič, v německé literatuře Barzal. Jeho otec byl krejčí. O jeho prvním hudebním školení není nic známo. Od 1865 studoval zpěv ve škole vídeňské dvorní opery a deklamaci u A. Förchtgotta-Tovačovského. Ve Vídni poprvé vystoupil 4. 9. 1867 na koncertě Všeslovanského spolku, na němž účinkoval F. Laub. Na podzim 1867 se s doporučením Tovačovského vrátil do Prahy. Po několika odkladech vystoupil v PD jako Alamir (Donizetti: ''Belisar'') a po dalších hostováních byl pak angažován pro obor lyrický tenor (1868–70). V červnu 1870 přijal pozvání knížete J. N. Golycina k vystoupení na pěti jím organizovaných koncertech v Rusku, kde zpíval lidové písně. Po nadšeném ohlasu získal angažmá v kyjevské opeře, s níž zajížděl 1873 a 1874 i do letního divadla v Oděse. 1874 odešel do carského Mariinského divadla v Petrohradě, aby nahradil odcházejícího prvního tenoristu, 1875 však již opět zpíval v Kyjevě. 1878–1902 byl členem carského Velkého divadla v Moskvě (debutoval v říjnu 1878 jako Manrico ve Verdiho ''Troubadouru'') a uvádí se, že tam absolvoval asi 600 vystoupení. Od 1882 působil i jako režisér. 1898–1921 vedl operní třídu na moskevské konzervatoři. Byl osvědčeným sólistou komorních koncertů, kantát a oratorií (Bach, Händel, Mendelssohn). 1921 onemocněl a vrátil se do Čech.
 
V Rusku psán Anton Ivanovič, v německé literatuře Barzal. Jeho otec byl krejčí. O jeho prvním hudebním školení není nic známo. Od 1865 studoval zpěv ve škole vídeňské dvorní opery a deklamaci u A. Förchtgotta-Tovačovského. Ve Vídni poprvé vystoupil 4. 9. 1867 na koncertě Všeslovanského spolku, na němž účinkoval F. Laub. Na podzim 1867 se s doporučením Tovačovského vrátil do Prahy. Po několika odkladech vystoupil v PD jako Alamir (Donizetti: ''Belisar'') a po dalších hostováních byl pak angažován pro obor lyrický tenor (1868–70). V červnu 1870 přijal pozvání knížete J. N. Golycina k vystoupení na pěti jím organizovaných koncertech v Rusku, kde zpíval lidové písně. Po nadšeném ohlasu získal angažmá v kyjevské opeře, s níž zajížděl 1873 a 1874 i do letního divadla v Oděse. 1874 odešel do carského Mariinského divadla v Petrohradě, aby nahradil odcházejícího prvního tenoristu, 1875 však již opět zpíval v Kyjevě. 1878–1902 byl členem carského Velkého divadla v Moskvě (debutoval v říjnu 1878 jako Manrico ve Verdiho ''Troubadouru'') a uvádí se, že tam absolvoval asi 600 vystoupení. Od 1882 působil i jako režisér. 1898–1921 vedl operní třídu na moskevské konzervatoři. Byl osvědčeným sólistou komorních koncertů, kantát a oratorií (Bach, Händel, Mendelssohn). 1921 onemocněl a vrátil se do Čech.
  
Řádka 55: Řádka 53:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Ludvová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Jitka Ludvová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 71: Řádka 63:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:51

Antonín Barcal
* 25. 5. 1847 České Budějovice
24. 6. 1927 Šumperk
zpěvák, režisér, pěvecký pedagog


V Rusku psán Anton Ivanovič, v německé literatuře Barzal. Jeho otec byl krejčí. O jeho prvním hudebním školení není nic známo. Od 1865 studoval zpěv ve škole vídeňské dvorní opery a deklamaci u A. Förchtgotta-Tovačovského. Ve Vídni poprvé vystoupil 4. 9. 1867 na koncertě Všeslovanského spolku, na němž účinkoval F. Laub. Na podzim 1867 se s doporučením Tovačovského vrátil do Prahy. Po několika odkladech vystoupil v PD jako Alamir (Donizetti: Belisar) a po dalších hostováních byl pak angažován pro obor lyrický tenor (1868–70). V červnu 1870 přijal pozvání knížete J. N. Golycina k vystoupení na pěti jím organizovaných koncertech v Rusku, kde zpíval lidové písně. Po nadšeném ohlasu získal angažmá v kyjevské opeře, s níž zajížděl 1873 a 1874 i do letního divadla v Oděse. 1874 odešel do carského Mariinského divadla v Petrohradě, aby nahradil odcházejícího prvního tenoristu, 1875 však již opět zpíval v Kyjevě. 1878–1902 byl členem carského Velkého divadla v Moskvě (debutoval v říjnu 1878 jako Manrico ve Verdiho Troubadouru) a uvádí se, že tam absolvoval asi 600 vystoupení. Od 1882 působil i jako režisér. 1898–1921 vedl operní třídu na moskevské konzervatoři. Byl osvědčeným sólistou komorních koncertů, kantát a oratorií (Bach, Händel, Mendelssohn). 1921 onemocněl a vrátil se do Čech.

Po příchodu do PD se projevil jako perspektivní, ještě však nezkušený zpěvák, postupně se stal jedním z nejzaměstnanějších členů souboru. Dobře zvládal zejména lyrické role s kantilénou, pro dramatické postavy neměl dosud dostatečně vyspělý hlasový fond ani hereckou výbavu. Rychle se učil a vystoupil v řadě premiér českých i přeložených děl. K jeho úspěšným začátkům v Rusku přispěla snaha místních divadel omezovat italské soubory a hledat slovanské pěvce pro ruský provoz. B. se ruské tvorbě od počátku intenzivně věnoval a získal vynikající pozici. Současně s vyzráváním jeho pěveckého a hereckého umění rostla i typologická paleta jeho rolí, z nichž k nejvýznamnějším patřily Finn (Glinka: Ruslan i Ljudmila), Berenděj (Rimskij-Korsakov: Sněguročka), Kníže (Dargomyžskij: Rusalka), Raoul (Meyerbeer: Gugenoty), Almaviva (Rossini: Sevilskij cirjulnik), Radames (Verdi: Aida), Mime (Wagner: Zigfrid). Zvláštní pozornost vzbudil jako Šujskij (Musorgskij: Boris Godunov) v nastudování 1888, které připravil i jako režisér. Postupně ustupoval mladým zpěvákům (1896/97 zpíval jen 24 představení) a věnoval se režijní a pedagogické práci. V Moskvě se zapojil do kulturních aktivit české menšiny a stal se jedním z přesvědčených českých slavjanofilů, kteří se prosadili v ruském prostředí jako prvořadé umělecké osobnosti.


Role (v PD)

1867: Alamir (Donizetti: Belisar, j. h.), Kněz (Mozart: Kouzelná flétna, j. h.); 1868: Pan Sporý (Nicolai: Veselé ženy windsorské), Vojtěch (Blodek: V studni), Vítek (Smetana: Dalibor, prem.), Gaston (Verdi: Violetta [La Traviata]), Kněz (Šebor: Nevěsta husitská, prem.), Sever (Bellini: Norma), Dudák (Moniuszko: Halka), Rybák (Rossini: Vilém Tell), Ismael (Verdi: Nabuchodonosor), Basilio (Mozart: Figarova svatba), Barbarino (Flotow: Alessandro Stradella); 1869: Vojevůdce Musa Ben Abil (Bendl: Lejla), Pedrillo (Mozart: Únos ze serailu), Spiklenec (Verdi: Maškarní ples), Ernesto (Donizetti: Don Pasquale), Hrabě del Fiore (Ricciové: Kryšpín a kmotra), Tybalt (Gounod: Romeo a Julie), Don Riccardo (Verdi: Ernani), Vašek (Smetana: Prodaná nevěsta), Junoš (Smetana: Braniboři v Čechách), Tavannes (Meyerbeer: Hugenoti); 1870: Jaquino (Beethoven: Fidelio), Liborín (Weber: Střelec kouzelník), Don Ramiro (Rossini: Popelka), Alfred Germont (Verdi: La Traviata), Marullo (Verdi: Rigoletto).

Prameny a literatura

Hudební listy 1, 1870, s. 221; 4, 1873, s. 157; Divadelní listy 4, 1883, s. 105; Ježegodnik imperatorskich teatrov 1892/93, s. 85, 87; Národní listy 21. 2. 1913; Bartoš: PD opera; J. Schánilec: Za slávou. Čtení o českých hudebnících v Rusku, 1961, zvl. s. 118, 128–131, 141, 211; M. Vaverka, Hudební rozhledy 33, 1980, s. 285.  •  ODS; Pazdírek; ČHS; Muzykalnaja encyklopedija; NDp [chybně jako Balcar, lit.]; Biografický slovník Slezska, sv. IV; Piper, sv. Register [jako Barzal, chybné místo úmrtí].

Životní události

  • 25. 5. 1847: narození, České Budějovice
  • 24. 6. 1927: úmrtí, Šumperk

Další jména

Barcal Barzal

Anton Ivanovič


Vznik: 2006
Autor: Jitka Ludvová