Umělecké studio: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Instituce
{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Umělecké studio</ee:label>
 
| název = <ee:label>Umělecké studio</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1926 - 1927</ee:era>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1926 - 1927</ee:era>
Řádka 9: Řádka 8:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 16: Řádka 16:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Umělecké studio (US) založil v říjnu 1926, po zániku Českého studia a Sečestealu, režisér V. Gamza jako další, již třetí divadelní studio, hledající po vzoru studií MCHATu nové vyjadřovací postupy. V poloprofesionálním US se sdružili Gamzovi dřívější spolupracovníci (E. Hráská, I. Kubásková, V. Očásek, V. Kolátor) a absolventi konzervatoře (S. Svozilová, L. Boháč, V. Trégl, B. Záhorský a J. Schettina). Působiště nalezli v právě dobudované Umělecké besedě na Malé Straně, kde se usídlilo i Osvobozené divadlo, jež US silně konkurovalo a bylo vůči němu polemicky zahrocené.
 
Umělecké studio (US) založil v říjnu 1926, po zániku Českého studia a Sečestealu, režisér V. Gamza jako další, již třetí divadelní studio, hledající po vzoru studií MCHATu nové vyjadřovací postupy. V poloprofesionálním US se sdružili Gamzovi dřívější spolupracovníci (E. Hráská, I. Kubásková, V. Očásek, V. Kolátor) a absolventi konzervatoře (S. Svozilová, L. Boháč, V. Trégl, B. Záhorský a J. Schettina). Působiště nalezli v právě dobudované Umělecké besedě na Malé Straně, kde se usídlilo i Osvobozené divadlo, jež US silně konkurovalo a bylo vůči němu polemicky zahrocené.
  
Řádka 42: Řádka 42:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Bořivoj Srba]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
<ee:source></ee:source><br/>
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2000</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Bořivoj Srba]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
  
Řádka 58: Řádka 50:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:50

Umělecké studio
Praha 1926 - 1927
divadlo


Umělecké studio (US) založil v říjnu 1926, po zániku Českého studia a Sečestealu, režisér V. Gamza jako další, již třetí divadelní studio, hledající po vzoru studií MCHATu nové vyjadřovací postupy. V poloprofesionálním US se sdružili Gamzovi dřívější spolupracovníci (E. Hráská, I. Kubásková, V. Očásek, V. Kolátor) a absolventi konzervatoře (S. Svozilová, L. Boháč, V. Trégl, B. Záhorský a J. Schettina). Působiště nalezli v právě dobudované Umělecké besedě na Malé Straně, kde se usídlilo i Osvobozené divadlo, jež US silně konkurovalo a bylo vůči němu polemicky zahrocené.

Nový podnik, budovaný na principu kolektivnosti, měl charakter „komuny“; každý musel dělat v divadle všechno, co bylo třeba, a byl odměňován podílem z čisté tržby. Všichni členové měli právo navrhovat repertoár a ucházet se o režii, o divadelních záležitostech se rozhodovalo hlasováním. Pro svůj rozhled, názorovou vyspělost, umělecký a organizační talent Gamza nicméně požíval autority vůdce. Kolektiv se umělecky sžil a svým pojetím divadelní práce jako služby umění, odporem ke komercionalismu nabýval avantgardního rázu. Etický přístup k divadelní práci manifestoval Gamza i výběrem literárně náročných textů a způsobem inscenování, z něhož vyloučil vše nahodilé a improvizované. Nedokázal však navázat tvořivé kontakty s mladou českou literaturou, hudbou a malířstvím. Výrazně se odklonil od mchatovského jevištního realismu a pokoušel se o ostřejší stylizaci scénického tvaru, leč tyto snahy, nesené reminiscencemi na ruské předrevoluční divadelnictví, postrádaly jasnější představu slohovou. Kolísaly mezi psychologismem, symbolismem a expresionismem, jen v jednotlivostech přejímaly výrazivo porevolučního konstruktivismu. Také repertoár byl až epigonsky závislý na MCHATu a jeho pobočných scénách.

US zahájilo Bouhélierovou hrou Dětský karneval (1926), inscenovanou v náznakové dekoraci metodou „hudebního realismu“ (Gamzův termín). Bérenceova Rodinná fantazie (1926) byla provedena v duchu ryzího německého expresionismu, v Achardově komedii Chcete se mnou hrát? (1926) se uplatnila cirkusová klauniáda (obě poslední hry Gamza jen spolurežíroval). Pohádkový ráz symbolistické hry A. Bloka Růže a kříž (p+ú+r: V. Gamza, 1926) byl vyjádřen loutkovitou stylizací jevištního dění v duchu ruského balaganu; tato inscenace byla nejvýznamnější kreací US. Dosti výlučnou repertoárovou linii, která neměla velký návštěvnický ohlas, doplňovala díla divákům přístupnější: Gamzova adaptace Dickensovy povídky Cvrček u krbu (1926), Gogolova Ženitba (1927), Bergerova Potopa (1927) a Shakespearův Večer tříkrálový uváděný pod názvem Dvanáctá noc aneb Jak chcete (1927). V této inscenaci s konstruktivistickou scénou, rozehrávané do podoby burlesky s názvuky na lidové divadlo středověkých tržišť, se Gamza snažil o osobitou repliku Vachtangovovy režie Gozziho Princezny Turandot. Ve většině inscenací se Gamza uplatnil též jako scénograf (navrhl realistickou scénu k Cvrčkovi u krbu, stavebnicovou náznakovou scénu k Dětskému karnevalu, neosymbolistní scénu pro Růži a kříž aj.) Jako herec vytvořil řadu postav ve stylovém rozpětí od realistických (John Pearrybingl v Cvrčkovi u krbu) až k expresionistickým (Podkolesin v Ženitbě). Z prací dalších režisérů zaujala Schettinova inscenace Chcete se mnou hrát? Režíroval tu i V. Kolátor (Moliére: Škola manželů) a herečka E. Hráská (Shaw: Candida; Berger: Potopa). Vedle hereckých výkonů Gamzových kritika oceňovala výkony L. Boháče v mileneckých rolích, V. Očáska, V. Trégla a B. Záhorského v charakterních a zejm. komických úlohách.

Navzdory umělecky zdařilým výsledkům se US po jediné sezoně rozpadlo a na podzim 1927 zaniklo. Churavý Gamza nastoupil po déletrvajícím léčení 1928 do ND. Členové kolektivu se rozešli k různým, zejm. avantgardním scénám.


Literatura

V. Kolátor: Herec nemilující pohodlí, Čs. divadlo 5, 1927, s. 203 + Vladimír Gamza, herec a režisér, tamtéž 8, 1930, s. 18 + Vladimír Gamza, Pardubice 1931; N. Melnikova-Papoušková: Mé setkání s V. Gamzou, Čs. divadlo 7, 1929, s. 18; M. Rutte: Dva, již nám odešli, in sb. Nové české divadlo 1928–1929, 1929, s. 113; R. Fleischner: Divadlo v přerodu, Olomouc 1937; J. Honzl: Vladimír Gamza, in: Divadelní a literární podobizny, 1949, s. 103; M. Loucká: Vladimír Gamza, příspěvek k počátkům české divadelní avantgardy, dipl. práce, FF UK 1966; Z. Digrin: Bohuš Záhorský, 1968, s. 13; J. Kamen: Vladimír Gamza, Prolegomena 1973, č. 19, s. 57; L. Boháč: Tisíc a jeden život, 1981, s. 42.

Významné události

  • 1926:
    založení souboru


Vznik: 2000
Autor: Bořivoj Srba