Krušnohorské loutkové divadlo: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Instituce
{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Krušnohorské loutkové divadlo</ee:label>
 
| název = <ee:label>Krušnohorské loutkové divadlo</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era>Teplice 1950–1963</ee:era>
 
| letopočet = <ee:era>Teplice 1950–1963</ee:era>
Řádka 9: Řádka 8:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 16: Řádka 16:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Na rozdíl od jiných loutkových scén, které v etapě zakládání profesionálních loutkových divadel vznikly z amatérských souborů, vytvořili teplickou scénu herci zdejší činohry, kteří teprve získávali první zkušenosti v loutkářské praxi. Pětičlenná skupina pod vedením J. R. Novotného (do 1957) uváděla pro děti na přenosné paravánové scéně převážně krátké maňáskové hříčky českých autorů (Tittelbachová: ''Jak dědeček zasadil řepu'', 1950; Šmejkal: ''Čarokreslíř'', 1951; Horák: ''Perníková chaloupka'', 1955; Pehr, Spáčil: ''Jak to bylo v Maňáskově'', 1958). Úroveň inscenací byla poznamenána nevyhovujícími podmínkami (chyběla vlastní scéna i zkušebna) a častými změnami v souboru. Obrat nastal 1957, kdy vedení převzal režisér a dramaturg O. Batěk. Soubor však i nadále hrál svá představení v různých sálech a na zájezdech. 1958 KLD získalo samostatnost a byli angažováni absolventi loutkářské katedry DAMU J. Procházka, V. Staněk a J. Středa, kteří spolu s externími scénografy (K. Hlavatý, A. Mytysková, J. Žátková ad.) aktivizovali celý soubor k tvůrčí práci. Dramaturgicky objevné uvedení Erbenovy ''Kytice ''(ú+r: O. Batěk, v: J. Procházka, 1958) bylo i režijně významným počinem. Inscenace, vyznačující se posílením stylizace v loutkoherectví (hlasová interpretace) a scénografii, zapůsobila podnětně na další mimopražská loutková divadla, jež se snažila vymanit ze stylové uniformity a ze závislosti na inscenačním modelu pražského ÚLD, preferujícím literárnost a popisně realistické postupy. Po odchodu O. Baťka do Liberce (1960) pokračoval v jeho programové linii J. Středa. Svou představu moderního loutkového divadla realizoval i vlastní dramatickou tvorbou (''Komedie z plakátu'', 1959). Jeho ''Pohádky pana Pohádky ''(r: V. Staněk, v: J. Žátková, 1960), které se staly jednou z nejhranějších her následujícího desetiletí, předznamenaly zvýrazněním mimotextových jevištních prostředků proměnu poetiky loutkových divadel 60. let. Oscilací mezi iluzí a jejím záměrným porušováním, hravými metamorfózami loutek a věcí i významovým napětím mezi živým hercem a loutkami provokovaly dětskou imaginaci a radost ze hry.
 
Na rozdíl od jiných loutkových scén, které v etapě zakládání profesionálních loutkových divadel vznikly z amatérských souborů, vytvořili teplickou scénu herci zdejší činohry, kteří teprve získávali první zkušenosti v loutkářské praxi. Pětičlenná skupina pod vedením J. R. Novotného (do 1957) uváděla pro děti na přenosné paravánové scéně převážně krátké maňáskové hříčky českých autorů (Tittelbachová: ''Jak dědeček zasadil řepu'', 1950; Šmejkal: ''Čarokreslíř'', 1951; Horák: ''Perníková chaloupka'', 1955; Pehr, Spáčil: ''Jak to bylo v Maňáskově'', 1958). Úroveň inscenací byla poznamenána nevyhovujícími podmínkami (chyběla vlastní scéna i zkušebna) a častými změnami v souboru. Obrat nastal 1957, kdy vedení převzal režisér a dramaturg O. Batěk. Soubor však i nadále hrál svá představení v různých sálech a na zájezdech. 1958 KLD získalo samostatnost a byli angažováni absolventi loutkářské katedry DAMU J. Procházka, V. Staněk a J. Středa, kteří spolu s externími scénografy (K. Hlavatý, A. Mytysková, J. Žátková ad.) aktivizovali celý soubor k tvůrčí práci. Dramaturgicky objevné uvedení Erbenovy ''Kytice ''(ú+r: O. Batěk, v: J. Procházka, 1958) bylo i režijně významným počinem. Inscenace, vyznačující se posílením stylizace v loutkoherectví (hlasová interpretace) a scénografii, zapůsobila podnětně na další mimopražská loutková divadla, jež se snažila vymanit ze stylové uniformity a ze závislosti na inscenačním modelu pražského ÚLD, preferujícím literárnost a popisně realistické postupy. Po odchodu O. Baťka do Liberce (1960) pokračoval v jeho programové linii J. Středa. Svou představu moderního loutkového divadla realizoval i vlastní dramatickou tvorbou (''Komedie z plakátu'', 1959). Jeho ''Pohádky pana Pohádky ''(r: V. Staněk, v: J. Žátková, 1960), které se staly jednou z nejhranějších her následujícího desetiletí, předznamenaly zvýrazněním mimotextových jevištních prostředků proměnu poetiky loutkových divadel 60. let. Oscilací mezi iluzí a jejím záměrným porušováním, hravými metamorfózami loutek a věcí i významovým napětím mezi živým hercem a loutkami provokovaly dětskou imaginaci a radost ze hry.
  
Řádka 39: Řádka 39:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Alice Dubská]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
<ee:source></ee:source><br/>
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2000</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Alice Dubská]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
  
Řádka 55: Řádka 47:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:50

Krušnohorské loutkové divadlo
Teplice 1950–1963
Další názvy: Maňásková scéna Krušnohorského divadla v Teplicích 1950–58; Krušnohorské loutkové divadlo 1958–63
divadlo


Na rozdíl od jiných loutkových scén, které v etapě zakládání profesionálních loutkových divadel vznikly z amatérských souborů, vytvořili teplickou scénu herci zdejší činohry, kteří teprve získávali první zkušenosti v loutkářské praxi. Pětičlenná skupina pod vedením J. R. Novotného (do 1957) uváděla pro děti na přenosné paravánové scéně převážně krátké maňáskové hříčky českých autorů (Tittelbachová: Jak dědeček zasadil řepu, 1950; Šmejkal: Čarokreslíř, 1951; Horák: Perníková chaloupka, 1955; Pehr, Spáčil: Jak to bylo v Maňáskově, 1958). Úroveň inscenací byla poznamenána nevyhovujícími podmínkami (chyběla vlastní scéna i zkušebna) a častými změnami v souboru. Obrat nastal 1957, kdy vedení převzal režisér a dramaturg O. Batěk. Soubor však i nadále hrál svá představení v různých sálech a na zájezdech. 1958 KLD získalo samostatnost a byli angažováni absolventi loutkářské katedry DAMU J. Procházka, V. Staněk a J. Středa, kteří spolu s externími scénografy (K. Hlavatý, A. Mytysková, J. Žátková ad.) aktivizovali celý soubor k tvůrčí práci. Dramaturgicky objevné uvedení Erbenovy Kytice (ú+r: O. Batěk, v: J. Procházka, 1958) bylo i režijně významným počinem. Inscenace, vyznačující se posílením stylizace v loutkoherectví (hlasová interpretace) a scénografii, zapůsobila podnětně na další mimopražská loutková divadla, jež se snažila vymanit ze stylové uniformity a ze závislosti na inscenačním modelu pražského ÚLD, preferujícím literárnost a popisně realistické postupy. Po odchodu O. Baťka do Liberce (1960) pokračoval v jeho programové linii J. Středa. Svou představu moderního loutkového divadla realizoval i vlastní dramatickou tvorbou (Komedie z plakátu, 1959). Jeho Pohádky pana Pohádky (r: V. Staněk, v: J. Žátková, 1960), které se staly jednou z nejhranějších her následujícího desetiletí, předznamenaly zvýrazněním mimotextových jevištních prostředků proměnu poetiky loutkových divadel 60. let. Oscilací mezi iluzí a jejím záměrným porušováním, hravými metamorfózami loutek a věcí i významovým napětím mezi živým hercem a loutkami provokovaly dětskou imaginaci a radost ze hry.

1961 odešel J. Středa do Hradce Králové, několik dalších členů do jiných divadel. Počínaje uvedením náročné hry M. Markové Ďáblův most (r: V. Hoskovec, 1961) umělecká produkce oslabeného souboru trvale poklesla. Stagnující scéna byla v rámci reorganizace divadelní sítě 1963 zrušena.


Literatura

M. Česal: Krušnohorská Kytice, Čs. loutkář 9, 1959, s. 12; E. Kolár: Opožděné blahopřání, Čs. loutkář 10, 1960, s. 196; Z. Bezděk: Československá loutková divadla, 1973, s. 59. 

Významné události

  • 1950: vznik (založení), Teplice
  • 1963: zrušení (ukončení činnosti), Teplice


Vznik: 2000
Autor: Alice Dubská