Komorní divadlo (Praha 1919): Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Instituce
{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Komorní divadlo</ee:label>
 
| název = <ee:label>Komorní divadlo</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1919</ee:era>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1919</ee:era>
Řádka 9: Řádka 8:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 16: Řádka 16:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Založeno v květnu 1919 v Praze z iniciativy dramatika F. Šorma a režiséra V. Táborského. Pro potřeby divadla byl adaptován pronajatý sál v Mozarteu, domě nakladatele M. Urbánka v Jungmannově ul. 30, do té doby sloužící koncertům. Program nové scény byl koncipován především na základech literárně-dramatických. Zakladatelé zdůrazňovali význam slova, jeho obsahu, zvuku a rytmu; tomu měla odpovídat „vnitřní“ režie a herectví. Odmítali nadměrné používání scénických prostředků, zejm. ve výpravě, ale i v hereckém projevu (pohyb, gestika). Členy nepočetného ansámblu byli J. Janderová, M. Pačová, J. Rozsíval, J. Sedláček (též režisér) a J. Šnajdr.
 
Založeno v květnu 1919 v Praze z iniciativy dramatika F. Šorma a režiséra V. Táborského. Pro potřeby divadla byl adaptován pronajatý sál v Mozarteu, domě nakladatele M. Urbánka v Jungmannově ul. 30, do té doby sloužící koncertům. Program nové scény byl koncipován především na základech literárně-dramatických. Zakladatelé zdůrazňovali význam slova, jeho obsahu, zvuku a rytmu; tomu měla odpovídat „vnitřní“ režie a herectví. Odmítali nadměrné používání scénických prostředků, zejm. ve výpravě, ale i v hereckém projevu (pohyb, gestika). Členy nepočetného ansámblu byli J. Janderová, M. Pačová, J. Rozsíval, J. Sedláček (též režisér) a J. Šnajdr.
  
Řádka 41: Řádka 41:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Eva Šormová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
<ee:source></ee:source><br/>
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2000</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Eva Šormová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
  
Řádka 57: Řádka 49:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:50

Komorní divadlo
Praha 1919
divadlo


Založeno v květnu 1919 v Praze z iniciativy dramatika F. Šorma a režiséra V. Táborského. Pro potřeby divadla byl adaptován pronajatý sál v Mozarteu, domě nakladatele M. Urbánka v Jungmannově ul. 30, do té doby sloužící koncertům. Program nové scény byl koncipován především na základech literárně-dramatických. Zakladatelé zdůrazňovali význam slova, jeho obsahu, zvuku a rytmu; tomu měla odpovídat „vnitřní“ režie a herectví. Odmítali nadměrné používání scénických prostředků, zejm. ve výpravě, ale i v hereckém projevu (pohyb, gestika). Členy nepočetného ansámblu byli J. Janderová, M. Pačová, J. Rozsíval, J. Sedláček (též režisér) a J. Šnajdr.

KD zahájilo 16. 5. 1919 Šormovou komedií Zpověď duší. Následovala téměř nehraná práce F. X. Svobody Přes tři vrchy (1919). Obě inscenace prokázaly schopnost souboru interpretovat psychologickou dramatiku v duchu výchozích záměrů. Uměleckým vyvrcholením činnosti se stala poprvé v Čechách uvedená Strindbergova Slečna Julie (1919), především zásluhou M. Pačové, která hrála tit. roli. Čechovův Labutí zpěv, uváděný v jednom večeru se Slečnou Julií, ještě souzněl s programovou koncepcí. Další hry se od ní vzdalovaly (Drachmann: Tintoretto; Zapolska: Carevič) a v inscenacích se začaly objevovat konvenční režijní a herecké postupy, jimž chtělo KD původně oponovat. Koncem června byl ohlášen dvouměsíční prázdninový zájezd na venkov. Od počátku nové sezony již divadlo činnost neobnovilo.

KD existovalo krátce a v pražském divadelnictví se výrazněji neprosadilo. Bylo pokusem zformovat malou komorní scénu, která hlavnímu městu mladé republiky chyběla. Poprvé prolomilo monopol ND, dosud platný pro oblast tzv. vnitřní Prahy. V řízení KD se uplatnil moderní princip správní rady složené z dramatiků a herců. I z těchto důvodů bylo přijímáno kulturní veřejností a odbornou kritikou se značnými sympatiemi. Jeho umělecký program však šel proti směru soudobého vývoje, obrácenému k divadelní syntéze a stále více rozvolňujícímu vazbu divadla a literatury. Zánik scény uspíšily důvody ekonomické. Zakladatelé nedisponovali dostatečným kapitálem, aby mohli nekomerční, soukromě provozované divadlo udržet delší dobu.


Literatura

Nesign.: Komorní divadlo, Večerník PL 7. 5. 1919; K.: Komorní divadlo, PL 18. 5. 1919; V.: Komorní divadlo, Večerník PL 19. 5. 1919 + Přes tři vrchy, tamtéž 26. 5. 1919 + Zamilovaná, tamtéž 2. 6. 1919 + Slečna Julie, tamtéž 6. 6. 1919 + Tintoretto, tamtéž 17. 6. 1919 + Carevič, tamtéž 21. 6. 1919.            

Významné události

  • 1919: vznik (založení), Praha
  • 1919: zrušení (ukončení činnosti), Praha


Vznik: 2000
Autor: Eva Šormová