Dědrasbor: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Instituce
{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Dědrasbor</ee:label>
 
| název = <ee:label>Dědrasbor</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1920 - 1922</ee:era>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1920 - 1922</ee:era>
Řádka 9: Řádka 8:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 16: Řádka 16:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Amatérský kolektiv Dědrasbor (Dělnický dramatický sbor Velké Prahy) se ustavil na podzim 1920. Pod vedením J''. ''Honzla a herce J''. ''Zory sdružoval dělníky i příslušníky levicové inteligence a ideově souvisel s konstituujícím se komunistickým hnutím. Zaměřil se k dramatické kolektivní recitaci, kombinující sólový a sborový přednes, provázený symbolizujícím gestem. Poezie J. Hory, J. Seiferta, J. Wolkera, S. K. Neumanna, vyjadřující myšlenky proletářské kolektivity, revolučního pokroku a sociálního zápasu, zaznívala v podání D sugestivní úderností a hymnickou naléhavostí. Pořady adresované především dělnickému publiku měly přispívat k jeho politickému uvědomění a estetické výchově. Uskutečňovaly se při různých příležitostech (1. máj, dělnická spartakiáda) a v rámci kulturních večerů Proletkultu. Poprvé D veřejně vystoupil 20. 12. 1920 na večeru Dělnické akademie v Revoluční scéně, naposledy 11. 12. 1922 v Tylově divadle v Nuslích, kde kromě recitačně provedené Wolkerovy ''Balady o snu ''uvedl scénicky i jeho hru ''Nejvyšší oběť''. Těžiště však spočívalo v dramatické recitaci (např. Neumann: ''Zpěvy drátů'', Březina: ''Zástupové'') a ve scénickém ztvárnění poezie (např. poéma A. Bloka ''Dvanáct'', uvedená k 1. máji 1921 ve Švandově divadle na Smíchově, r: Honzl, v: K. Teige). Činnost D vyvrcholila účastí na 1. dělnické spartakiádě v Praze na Maninách, kde se podílel na masové divadelní scéně, symbolicky znázorňující vítězství revoluce a její sepětí s lidem. Autorem textu scény byl spisovatel K''. ''Schulz, režisérem J. Honzl a J. Zora. Vedle členů D se jí zúčastnilo několik tisíc statistů.
 
Amatérský kolektiv Dědrasbor (Dělnický dramatický sbor Velké Prahy) se ustavil na podzim 1920. Pod vedením J''. ''Honzla a herce J''. ''Zory sdružoval dělníky i příslušníky levicové inteligence a ideově souvisel s konstituujícím se komunistickým hnutím. Zaměřil se k dramatické kolektivní recitaci, kombinující sólový a sborový přednes, provázený symbolizujícím gestem. Poezie J. Hory, J. Seiferta, J. Wolkera, S. K. Neumanna, vyjadřující myšlenky proletářské kolektivity, revolučního pokroku a sociálního zápasu, zaznívala v podání D sugestivní úderností a hymnickou naléhavostí. Pořady adresované především dělnickému publiku měly přispívat k jeho politickému uvědomění a estetické výchově. Uskutečňovaly se při různých příležitostech (1. máj, dělnická spartakiáda) a v rámci kulturních večerů Proletkultu. Poprvé D veřejně vystoupil 20. 12. 1920 na večeru Dělnické akademie v Revoluční scéně, naposledy 11. 12. 1922 v Tylově divadle v Nuslích, kde kromě recitačně provedené Wolkerovy ''Balady o snu ''uvedl scénicky i jeho hru ''Nejvyšší oběť''. Těžiště však spočívalo v dramatické recitaci (např. Neumann: ''Zpěvy drátů'', Březina: ''Zástupové'') a ve scénickém ztvárnění poezie (např. poéma A. Bloka ''Dvanáct'', uvedená k 1. máji 1921 ve Švandově divadle na Smíchově, r: Honzl, v: K. Teige). Činnost D vyvrcholila účastí na 1. dělnické spartakiádě v Praze na Maninách, kde se podílel na masové divadelní scéně, symbolicky znázorňující vítězství revoluce a její sepětí s lidem. Autorem textu scény byl spisovatel K''. ''Schulz, režisérem J. Honzl a J. Zora. Vedle členů D se jí zúčastnilo několik tisíc statistů.
  
Řádka 38: Řádka 38:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Eva Šormová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
<ee:source></ee:source><br/>
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2000</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Eva Šormová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
  
Řádka 54: Řádka 46:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 10:50

Dědrasbor
Praha 1920 - 1922
divadlo


Amatérský kolektiv Dědrasbor (Dělnický dramatický sbor Velké Prahy) se ustavil na podzim 1920. Pod vedením J. Honzla a herce J. Zory sdružoval dělníky i příslušníky levicové inteligence a ideově souvisel s konstituujícím se komunistickým hnutím. Zaměřil se k dramatické kolektivní recitaci, kombinující sólový a sborový přednes, provázený symbolizujícím gestem. Poezie J. Hory, J. Seiferta, J. Wolkera, S. K. Neumanna, vyjadřující myšlenky proletářské kolektivity, revolučního pokroku a sociálního zápasu, zaznívala v podání D sugestivní úderností a hymnickou naléhavostí. Pořady adresované především dělnickému publiku měly přispívat k jeho politickému uvědomění a estetické výchově. Uskutečňovaly se při různých příležitostech (1. máj, dělnická spartakiáda) a v rámci kulturních večerů Proletkultu. Poprvé D veřejně vystoupil 20. 12. 1920 na večeru Dělnické akademie v Revoluční scéně, naposledy 11. 12. 1922 v Tylově divadle v Nuslích, kde kromě recitačně provedené Wolkerovy Balady o snu uvedl scénicky i jeho hru Nejvyšší oběť. Těžiště však spočívalo v dramatické recitaci (např. Neumann: Zpěvy drátů, Březina: Zástupové) a ve scénickém ztvárnění poezie (např. poéma A. Bloka Dvanáct, uvedená k 1. máji 1921 ve Švandově divadle na Smíchově, r: Honzl, v: K. Teige). Činnost D vyvrcholila účastí na 1. dělnické spartakiádě v Praze na Maninách, kde se podílel na masové divadelní scéně, symbolicky znázorňující vítězství revoluce a její sepětí s lidem. Autorem textu scény byl spisovatel K. Schulz, režisérem J. Honzl a J. Zora. Vedle členů D se jí zúčastnilo několik tisíc statistů.

D představoval originální typ proletářského divadla počátku 20. let. Jeho tvorba souzněla se vznícenou sociální a revoluční atmosférou poválečného období, která se výrazně promítla do soudobého výtvarného umění, literatury i do dramatického umění (davové divadlo). Způsobem organizace hlasů v recitační kompozici D otevřel možnosti, které v druhé půli 20. let rozvinul ve svém voicebandu E. F. Burian.


Literatura

Divadlo na I. spartakiádě na Maninách 1921, Divadlo 6, 1955, s. 267; J. Honzl: Zástupová slavnostní scéna tělocvičných dnů Federace DTJ, in: K novému významu umění, 1956, s. 92; M. Obst: Z bouřného času jsme se narodili, Divadlo 12, 1961, s. 51.

Významné události

  • 20. 12. 1920:
    první veřejné vystoupení


Vznik: 2000
Autor: Eva Šormová