Gag: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress"></span> | <span id="PageFillProgress"></span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Instituce |
− | {{Infobox Instituce | + | |
| název = <ee:label>Gag</ee:label> | | název = <ee:label>Gag</ee:label> | ||
| letopočet = <ee:era>Praha 1978–1996</ee:era> | | letopočet = <ee:era>Praha 1978–1996</ee:era> | ||
Řádka 9: | Řádka 8: | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
+ | | fotodesc = <ee:imagedesc/> | ||
| type = <ee:type>divadlo</ee:type> | | type = <ee:type>divadlo</ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Pantomimický soubor, založený B. Hybnerem po uvedení autorské inscenace ''Na konci zahrady jménem Hollywood ''(1975 v divadle Rokoko). Gag zahájil 21. 5. 1978 premiérou její přepracované verze. Nevelký soubor tvořili zprvu M. Čechová, I. Čosová, O. Jirák a J. Kanyza, režijně spolupracoval M. Hoffmeister. Název vyjadřoval inspiraci i poetiku souboru. Slapsticková komedie, k níž Hybner tíhl již od svého působení v Pantomimě Alfreda Jarryho, cele určila tvorbu skupiny. Filmové titulky, projekce úryvků ze slavných grotesek, portrét B. Keatona a dobová hudba evokovaly v zahajovací inscenaci éru němého filmu, z níž Hybner těžil též námětově. Na příběh scénáristy, který hledá a najde práci i přátele v nově založeném filmovém studiu (''Gagman''), volně navázaly další díly hollywoodského triptychu: ''Hvězdy ''(r: M. Hoffmeister, 1979) a ''Pentimento ''(r: M. Hoffmeister, 1980). Hybner v nich vytvořil originální typy: Gagmana Ala, roztržitého bohéma, živořícího na okraji filmového průmyslu a v druhém díle přitroublého keystonského strážníka (1980 tuto roli převzal J. Kanyza). Pantomimický styl G určovalo především Hybnerovo pohybové herectví bohatě nasycené gagy, mimikou i akcí rukou. Ze souboru mu byl téměř rovnocenným partnerem pouze J. Kanyza; rozmáchlejší pohybovou akcí se vyznačoval projev O. Jiráka. | Pantomimický soubor, založený B. Hybnerem po uvedení autorské inscenace ''Na konci zahrady jménem Hollywood ''(1975 v divadle Rokoko). Gag zahájil 21. 5. 1978 premiérou její přepracované verze. Nevelký soubor tvořili zprvu M. Čechová, I. Čosová, O. Jirák a J. Kanyza, režijně spolupracoval M. Hoffmeister. Název vyjadřoval inspiraci i poetiku souboru. Slapsticková komedie, k níž Hybner tíhl již od svého působení v Pantomimě Alfreda Jarryho, cele určila tvorbu skupiny. Filmové titulky, projekce úryvků ze slavných grotesek, portrét B. Keatona a dobová hudba evokovaly v zahajovací inscenaci éru němého filmu, z níž Hybner těžil též námětově. Na příběh scénáristy, který hledá a najde práci i přátele v nově založeném filmovém studiu (''Gagman''), volně navázaly další díly hollywoodského triptychu: ''Hvězdy ''(r: M. Hoffmeister, 1979) a ''Pentimento ''(r: M. Hoffmeister, 1980). Hybner v nich vytvořil originální typy: Gagmana Ala, roztržitého bohéma, živořícího na okraji filmového průmyslu a v druhém díle přitroublého keystonského strážníka (1980 tuto roli převzal J. Kanyza). Pantomimický styl G určovalo především Hybnerovo pohybové herectví bohatě nasycené gagy, mimikou i akcí rukou. Ze souboru mu byl téměř rovnocenným partnerem pouze J. Kanyza; rozmáchlejší pohybovou akcí se vyznačoval projev O. Jiráka. | ||
Řádka 41: | Řádka 41: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Ladislava Petišková]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | <ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | ||
Řádka 57: | Řádka 49: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | |||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:50
Pantomimický soubor, založený B. Hybnerem po uvedení autorské inscenace Na konci zahrady jménem Hollywood (1975 v divadle Rokoko). Gag zahájil 21. 5. 1978 premiérou její přepracované verze. Nevelký soubor tvořili zprvu M. Čechová, I. Čosová, O. Jirák a J. Kanyza, režijně spolupracoval M. Hoffmeister. Název vyjadřoval inspiraci i poetiku souboru. Slapsticková komedie, k níž Hybner tíhl již od svého působení v Pantomimě Alfreda Jarryho, cele určila tvorbu skupiny. Filmové titulky, projekce úryvků ze slavných grotesek, portrét B. Keatona a dobová hudba evokovaly v zahajovací inscenaci éru němého filmu, z níž Hybner těžil též námětově. Na příběh scénáristy, který hledá a najde práci i přátele v nově založeném filmovém studiu (Gagman), volně navázaly další díly hollywoodského triptychu: Hvězdy (r: M. Hoffmeister, 1979) a Pentimento (r: M. Hoffmeister, 1980). Hybner v nich vytvořil originální typy: Gagmana Ala, roztržitého bohéma, živořícího na okraji filmového průmyslu a v druhém díle přitroublého keystonského strážníka (1980 tuto roli převzal J. Kanyza). Pantomimický styl G určovalo především Hybnerovo pohybové herectví bohatě nasycené gagy, mimikou i akcí rukou. Ze souboru mu byl téměř rovnocenným partnerem pouze J. Kanyza; rozmáchlejší pohybovou akcí se vyznačoval projev O. Jiráka.
Soubor neměl vlastní působiště, hrál zprvu na scéně Ateliéru ve Spálené ul., po zastavení jeho činnosti putoval Prahou, 1982 zakotvil v Paláci kultury. Zde uvedl novou inscenaci Concerto grosso aneb Dilema (r: P. Scherhaufer, 1982), která obsahovala klasické etudy (Klavírista, Koncert ad.), aranžované do dramatické situace potápějícího se Titaniku. Následoval Mizz (Mim a jazz, 1983, Branické divadlo pantomimy) s etudami Chirurg, Klavírista, Cestující ve vlaku podle L. Jengibarova, L. Fialky a M. Marceaua aj. V slapstickové komedii Někdo to rád – Horror (r: B. Hybner, 1984) se v drastickém humoru, scénografii i postavě blufujícího detektiva převlečeného za vandráka (Hybner) ozývala reminiscence na Pantomimu Alfreda Jarryho.
Od prosince 1990 přešel G jako soukromě provozované divadlo Studio Gag do paláce Metro na Národní tř. S obměněným a omlazeným souborem (Z. Diatlová, V. Hybnerová, V. Krejčí-Upír, R. Papežík, R. Skamene, P. Štorek aj.) přestudoval Hybner starší repertoár (Někdo to rád – Horror; Concerto grosso; Gagman; Hvězdy; Mizz). Finanční potíže vedly k založení paralelní skupiny Laterna groteska (1995). Nevyřešily je však ani agenturní aktivity G (večery humoru a poezie, bluesový klub 1992, festival Malý golem 1995, klub X. pro mladé Američany aj.). G ještě nastudoval inscenaci Žil byl Hollywood (r: B. Hybner, filmová část V. Tauš, 1995). 1996 po delší agonii soubor i divadlo zanikly.
Literatura
O. Suchý: Frigo je v Ateliéru, SS 21. 7. 1978; Z. Šimonková: Gagman nenosí trikot, rozhovor s B. Hybnerem, Scéna 4, 1979, č. 14–15, s. 4; J. Dvořák: Kalendárium české pantomimy, in: Marginálie o pantomimě, inter. materiál SČDU 1986, s. 100; J. Kolář: Na scéně…Boris Hybner, Scéna 16, 1991, č. 1, s. 9; L. Petišková: Boris Hybner: Padesát?, Tan. listy 29, 1991, č. 8, s. 20.
Významné události
- 1978: vznik (založení), Praha
- 1996: zrušení (ukončení činnosti), Praha
Vznik: 2000
Autor: Ladislava Petišková