Bytové divadlo Vlasty Chramostové: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress"></span> | <span id="PageFillProgress"></span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Instituce |
− | {{Infobox Instituce | + | |
| název = <ee:label>Bytové divadlo Vlasty Chramostové</ee:label> | | název = <ee:label>Bytové divadlo Vlasty Chramostové</ee:label> | ||
| letopočet = <ee:era>Praha 1976 - 1980</ee:era> | | letopočet = <ee:era>Praha 1976 - 1980</ee:era> | ||
Řádka 9: | Řádka 8: | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
+ | | fotodesc = <ee:imagedesc/> | ||
| type = <ee:type>divadlo</ee:type> | | type = <ee:type>divadlo</ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Zrod Bytového divadla (BD) a jeho působení byly spjaty s iniciativou herečky V. Chramostové. Po zrušení Krejčova Divadla za branou (1972), do něhož přešla 1970 z Divadla na Vinohradech, jež opustila na protest proti odvolání ředitele F. Pavlíčka, se před ní uzavřely české scény a nesměla veřejně vystupovat. V situaci vnucené osobní izolace zesílené prožitkem normalizačního marasmu se rozhodla pořádat soukromá představení ve vlastním bytě. Nápad možná podnítila i vzpomínka na ilegální okupační představení v brněnských bytech, kterých se účastnila jako mladá konzervatoristka. Vedle V. Chramostové, herecké protagonistky a organizátorky celého podniku, se na přípravě a chodu BD podílel její manžel, kameraman S. Milota. Režijně a dramaturgicky spolupracoval L. Pistorius. Činnosti divadla se účastnily další osobnosti, exkomunikované z kulturního života: dramatici P. Kohout a F. Pavlíček, herec P. Landovský a písničkář V. Třešňák. | Zrod Bytového divadla (BD) a jeho působení byly spjaty s iniciativou herečky V. Chramostové. Po zrušení Krejčova Divadla za branou (1972), do něhož přešla 1970 z Divadla na Vinohradech, jež opustila na protest proti odvolání ředitele F. Pavlíčka, se před ní uzavřely české scény a nesměla veřejně vystupovat. V situaci vnucené osobní izolace zesílené prožitkem normalizačního marasmu se rozhodla pořádat soukromá představení ve vlastním bytě. Nápad možná podnítila i vzpomínka na ilegální okupační představení v brněnských bytech, kterých se účastnila jako mladá konzervatoristka. Vedle V. Chramostové, herecké protagonistky a organizátorky celého podniku, se na přípravě a chodu BD podílel její manžel, kameraman S. Milota. Režijně a dramaturgicky spolupracoval L. Pistorius. Činnosti divadla se účastnily další osobnosti, exkomunikované z kulturního života: dramatici P. Kohout a F. Pavlíček, herec P. Landovský a písničkář V. Třešňák. | ||
Řádka 42: | Řádka 42: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Eva Šormová]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | <ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | ||
Řádka 58: | Řádka 50: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | |||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:50
Zrod Bytového divadla (BD) a jeho působení byly spjaty s iniciativou herečky V. Chramostové. Po zrušení Krejčova Divadla za branou (1972), do něhož přešla 1970 z Divadla na Vinohradech, jež opustila na protest proti odvolání ředitele F. Pavlíčka, se před ní uzavřely české scény a nesměla veřejně vystupovat. V situaci vnucené osobní izolace zesílené prožitkem normalizačního marasmu se rozhodla pořádat soukromá představení ve vlastním bytě. Nápad možná podnítila i vzpomínka na ilegální okupační představení v brněnských bytech, kterých se účastnila jako mladá konzervatoristka. Vedle V. Chramostové, herecké protagonistky a organizátorky celého podniku, se na přípravě a chodu BD podílel její manžel, kameraman S. Milota. Režijně a dramaturgicky spolupracoval L. Pistorius. Činnosti divadla se účastnily další osobnosti, exkomunikované z kulturního života: dramatici P. Kohout a F. Pavlíček, herec P. Landovský a písničkář V. Třešňák.
BD uvedlo celkem 4 inscenace, většina repríz se uskutečnila v domovském působišti, hrálo se ale i jinde v Praze a také v dalších městech (Brno, Olomouc), u V. Havla na Hrádečku; vždy v soukromí, tajně a pro zvané publikum.
V. Chramostová zahájila 4. 10. 1976 literárním pásmem sestaveným ze vzpomínkové knihy J. Seiferta Všecky krásy světa, publikované tehdy pouze v samizdatu. Pořad byl věnován básníkovi k 75. narozeninám. Také následující pořad Apelplatz II (1977) měl tvar literárního pásma, tentokrát tvořeného koláží textů B. Brechta, J. Andrzejewského, E. Rostanda a zakázaných českých autorů (Havel, Klíma, Kliment, Kohout, Pavlíček, Sidon, Topol, Vaculík). Další dvě inscenace vznikly na základě dramatických textů napsaných přímo pro BD: Kohoutova Hra na Macbetha (adaptace Shakespearovy tragédie, 1978) a původní monodrama F. Pavlíčka Dávno, dávno již tomu aneb Zpráva o pohřbívání v Čechách (1979). Filmové záznamy obou inscenací, pořízené S. Milotou a dopravené do Rakouska, odvysílala vídeňská televize, díky níž se s tvorbou BD seznámilo početnější české publikum z oblastí ležících v dosahu televizního signálu (jižní Čechy a Morava včetně Brna) a také zahraniční diváci. Seifertovský pořad proběhl bez nežádoucí pozornosti policie, ale následující inscenace navzdory konspirativním opatřením byly monitorovány policií, která proti BD opakovaně zasahovala v souvislosti s vystoupením disentu v lednu 1977 (Charta 77). Mnoho repríz jí sice uniklo, nicméně permanentní riziko provázelo všechna představení a prohlubovalo ilegální ráz této rezistentní divadelní aktivity, jediné svého druhu v 70. letech. Politicky opoziční, protirežimní program, prostupující tvorbu BD, vyjadřovala jak volba autorů a textů tematizujících v aktualizujícím přesahu otázky svobody, moci a její zvůle, vzdoru atd., tak apelativní herecká interpretace, manifestující osobní stanovisko zakotvené netoliko v hereckých schopnostech, ale i v etických postojích a osudech účinkujících. Intimní bytové prostředí, jehož nevelký prostor pojal kolem dvou až tří desítek diváků a v němž se herec ocital v jejich těsné blízkosti, vytvářelo jedinečnou osobní atmosféru, navozenou vítáním přicházejících diváků-hostů. V civilně zařízené místnosti, nevybavené pro divadelní provoz, vytvářela protagonistka i její partneři mluvní, gesticko-pohybovou a mimickou akcí nejen postavu, ale sugestivní dramatický časoprostor a jeho proměny spolutvořené světelnou režií.
Další plány (Beckett: Šťastné dny, Topolova hra Stěhování duší, napsaná pro V. Chramostovou) se již neuskutečnily. BD inspirovalo vznik hry T. Stopparda Kohoutův Macbeth.
Literatura
Nesign.: Naše paní Vlasta Chramostová, Krit. sborník 1, 1981, č. 1, s. 1; F. Pavlíček: V Čelakovského sadech číslo 10 (rozhovor s V. Chramostovou), in sb. O divadle II, únor 1987, s. 238; V. Chramostová: Z příběhů a vzpomínek, tamtéž, s. 262; J. Černý: Zpráva o pokojovém Makbethovi, SaD 1, 1990, č. 1, s. 18; J. Voráč: Divadlo a disent, in sb. Otázky divadla a filmu 1, Brno 1998, s. 23.
Významné události
- 4. 10. 1976:
zahájení činnosti literárním pásmem z knihy J. Seiferta Všecky krásy světa
Vznik: 2000
Autor: Eva Šormová