Trojan, Josef: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 27: Řádka 27:
 
Bratr Eman Trojan (1. 9. 1901 – 3. 3. 1935), kabaretiér, fejetonista, občanským povoláním tiskař. Spolupracoval se satirickými časopisy TRN a Tramp. Vystupoval v malých hospůdkách, s bratrem Josefem vytvořil populární komickou dvojici v divadle Dada Na Slupi, s níž vystupovali v kabaretu DALES J. Waltnera a jinde. Emanovou doménou byly lidové typy z pražského prostředí. Hrál též ve filmech S. Innemanna (''Lásky Kačenky Strnadové ''1926, ''Vražda v Ostrovní ulici'' 1933).
 
Bratr Eman Trojan (1. 9. 1901 – 3. 3. 1935), kabaretiér, fejetonista, občanským povoláním tiskař. Spolupracoval se satirickými časopisy TRN a Tramp. Vystupoval v malých hospůdkách, s bratrem Josefem vytvořil populární komickou dvojici v divadle Dada Na Slupi, s níž vystupovali v kabaretu DALES J. Waltnera a jinde. Emanovou doménou byly lidové typy z pražského prostředí. Hrál též ve filmech S. Innemanna (''Lásky Kačenky Strnadové ''1926, ''Vražda v Ostrovní ulici'' 1933).
  
Mladistvého '''T. '''přivedlo ke spolupráci s avantgardními umělci okouzlení Frejkovou inscenací ''Cirkusu Dandin'' a dětská představení M. Jareše v Legii malých. S bratrem Emanem, který byl typem lidového zpěváka a pouličního herce, se zapojili do souboru Osvobozeného divadla, orientovali se hlavně na kabaretní projev. Oba hráli nejprve ve Frejkově přestudované inscenaci Gollova ''Pojištění proti sebevraždě.'' Oba také účinkovali ve ''Vest Pocket Revui'' Voskovce a Wericha; speciálně pro jejich číslo – tzv. Kachní kuplet – složil hudbu J. Ježek. V divadle Dada se '''T.''' autorsky podílel na pořadu ''Visací stůl I'', v pořadech''Visací stůl I–III'' s bratrem vytvořili komickou dvojici Máničky juniora a Máničky seniora. Jejich výkony v revuích ''Bim bam revue'' nebo ''Gaučo a kráva'' byly charakteristické zdůrazněnou klaunskou infantilitou, využívající fyziologické reflexy žvýkání, slintání, slzení apod. Jako „dobrodružná nemluvňata“ si mohli dovolit prostřednictvím anekdot a kupletů říci a zazpívat téměř vše. Jejich klaunské duo se uplatnilo i v Honzlově pamfletu proti měšťáctví – v inscenaci hry Y. Golla ''Methusalém''. Pro své výraznější herecké dispozice vystupoval '''T.''' často též samostatně (ve výstupu ''O slovanské politice'' sehrál klauniádu dvou diskutujících, dobře živených pánů, promlouvaje ke špičce své levé boty, poté ke špičce pravé boty; později ji zopakoval v Červeném esu). Rozhodující vliv na '''T. '''divadelní kariéru měl E. F. Burian; spolu vytvořili v Honzlově režii kontrastní komickou dvojici v klaunských maskách o ''Večeru družstva moderních skladatelů KMEN z nové české poesie.'' Burian oceňoval '''T.''' satirický literární nerv; do repertoáru voicebandu zařadil jeho parodii na selské jízdy ''S tou hroudou jsem zrozen'', spolupracoval s ním na dvou verzích libreta ''Mastičkáře ''(oba bratři v nich také vystoupili). J. Frejka '''T.''' svěřil roli Shawna Keogha v poetické inscenaci ''Hrdina západu''. Po zániku Moderního studia se '''T. '''věnoval uměleckému přednesu, ve kterém vycházel z Burianových uměleckých premis; své poznatky později publikoval v časopise Divadelní ochotník. V kabaretu Červené eso zužitkoval zkušenosti z Dada. Za nacistické okupace vytvořil pro Burianovo D 41 parodický text z divadelního prostředí ''Každý má dvě úlohy ''na motivy Šamberkových her, vystavěný na scénické konfrontaci reálného člověka a předváděné postavy. 
+
Mladistvého '''T. '''přivedlo ke spolupráci s avantgardními umělci okouzlení Frejkovou inscenací ''Cirkusu Dandin'' a dětská představení M. Jareše v Legii malých. S bratrem Emanem, který byl typem lidového zpěváka a pouličního herce, se zapojili do souboru Osvobozeného divadla, orientovali se hlavně na kabaretní projev. Oba hráli nejprve ve Frejkově přestudované inscenaci Gollova ''Pojištění proti sebevraždě.'' Oba také účinkovali ve ''Vest Pocket Revui'' Voskovce a Wericha; speciálně pro jejich číslo – tzv. Kachní kuplet – složil hudbu J. Ježek. V divadle Dada se '''T.''' autorsky podílel na pořadu ''Visací stůl I'', v pořadech ''Visací stůl I–III'' s bratrem vytvořili komickou dvojici Máničky juniora a Máničky seniora. Jejich výkony v revuích ''Bim bam revue'' nebo ''Gaučo a kráva'' byly charakteristické zdůrazněnou klaunskou infantilitou, využívající fyziologické reflexy žvýkání, slintání, slzení apod. Jako „dobrodružná nemluvňata“ si mohli dovolit prostřednictvím anekdot a kupletů říci a zazpívat téměř vše. Jejich klaunské duo se uplatnilo i v Honzlově pamfletu proti měšťáctví – v inscenaci hry Y. Golla ''Methusalém''. Pro své výraznější herecké dispozice vystupoval '''T.''' často též samostatně (ve výstupu ''O slovanské politice'' sehrál klauniádu dvou diskutujících, dobře živených pánů, promlouvaje ke špičce své levé boty, poté ke špičce pravé boty; později ji zopakoval v Červeném esu). Rozhodující vliv na '''T. '''divadelní kariéru měl E. F. Burian; spolu vytvořili v Honzlově režii kontrastní komickou dvojici v klaunských maskách o ''Večeru družstva moderních skladatelů KMEN z nové české poesie.'' Burian oceňoval '''T.''' satirický literární nerv; do repertoáru voicebandu zařadil jeho parodii na selské jízdy ''S tou hroudou jsem zrozen'', spolupracoval s ním na dvou verzích libreta ''Mastičkáře ''(oba bratři v nich také vystoupili). J. Frejka '''T.''' svěřil roli Shawna Keogha v poetické inscenaci ''Hrdina západu''. Po zániku Moderního studia se '''T. '''věnoval uměleckému přednesu, ve kterém vycházel z Burianových uměleckých premis; své poznatky později publikoval v časopise Divadelní ochotník. V kabaretu Červené eso zužitkoval zkušenosti z Dada. Za nacistické okupace vytvořil pro Burianovo D 41 parodický text z divadelního prostředí ''Každý má dvě úlohy ''na motivy Šamberkových her, vystavěný na scénické konfrontaci reálného člověka a předváděné postavy. 
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>

Verze z 18. 1. 2017, 14:11

Josef Trojan
* 10. 5. 1905 Praha – Královské Vinohrady (CZ)
21. 7. 1965 Praha (CZ)
dramatik, herec, kabaretiér, sbormistr, novinář, prozaik

Význam bratrů Trojanů je v dramaturgii a herectví spjat především s dadaistickou kapitolou českého divadla. Ve dvacátých letech vytvářeli dvojici lidových komiků na avantgardních scénách, nedosáhli však intenzity klaunů V + W. Pro svůj vztah k literatuře a mluvenému slovu byli dlouhodobě platnými členy voicebandu E. F. Buriana. Autorsky byl výrazně disponován Josef T.

Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.