Frejka, Jiří: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 44: Řádka 44:
 
== <ee:bibliography_label>Šifry</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Šifry</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Frej., Fr-, F., J. Fr.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Frej., Fr-, F., J. Fr.</ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>'''Volné sdružení posluchačů dramatického oddělní Státní konzervatoře hudby'''
 +
 +
(Scéna adeptů, Zkušební scéna, Divadlo mladých)
 +
 +
J. Frejka (sign. J. Schettina): ''Kithairon'' (Měšťanská beseda) – 1923; (sign J. Schettina): N. Jevrejnov: ''Veselá smrt'' (Konzervatoř, sál Na Slovanech, 1925, Osvobozené divadlo, 1926) – 1924; Y. Goll: ''Pojištění proti sebevraždě'' (1925 sign. J. Schettina, sál Na Slovanech, Osvobozené divadlo 1926), Molière: ''Jiří Dandin čili Ošálený manžel ''(též ''Georges Dandin'', též ''Cirkus Dandin'', Masarykova síň, Osvobozené divadlo 1926), Anonym: ''Fraška o Mimínovi ''(spolu s Molière: ''Cirkus Dandin'', Divadlo Na Slupi, 1926) – 1925; Aristofanes: ''Když ženy něco slaví'' (též ''Ženy o Thesmoforiích'', Osvobozené divadlo 1926), (Divadlo mladých v Divadle Na Slupi) – 1926.
 +
 +
'''Osvobozené divadlo'''
 +
 +
''Nezvalův večer'' (V. Nezval: ''Vězeň – Madrigal /Nápisy na hroby/ +'' ''Podivuhodný kouzelník /Menší růžová zahrada/ +'' ''Depeše na kolečkách''), (Divadlo Na Slupi), I. Goll: ''Pojištění proti sebevraždě'' (nové nastudování; Umělecká beseda) – 1927.
 +
 +
'''Dada'''
 +
 +
J. Cocteau: ''Svatebčané na Eiffelce'' (Dvorana Umělecké besedy), K. Schwitters: ''Stínohra ''(též''Stín''), (1. večer voicebandu, Umělecká beseda), V. Lacina: ''Třetí zavěšení Visacího stolu ''(Dvorana Umělecké besedy), E. F. Burian – J. Dréman – J. Frejka – M. Hlávka – V. Lacina – H. Slípka – J. Trojan:''Dona Kichotka. Revue žurnál, aktualita, satira, voiceband'', K. Balling – J. Dréman – C. Petržílek – J. Plachta – J. Trojan:''Bim bam – žurnál – revue'' (Divadlo Na Slupi 1927), J. M. Synge: ''Hrdina západu'' (Divadlo Na Slupi), ''Cyklus dramatických studií II'', Sofoklés-Cocteau: ''Oidipús'', H. Sachs'': O muži, který vysedával telata'', P. Reverdy: ''Poutník'' (Divadlo Na Slupi), K. Melíšek – J. Trojan – E. F. Burian: ''Mistr Ipokras, mastičkář drkolenský ''– 1928.
 +
 +
'''Moderní studio'''
 +
 +
E. F. Burian: ''Mastičkář ''(nová verze; Umělecká beseda), K. H. Borovský: ''Křest sv. Vladimíra'' (Umělecká beseda), ''Večer Moderního studia'': Y. Kakashi: ''Hra o Asagao'', Euripides: ''Kyklop ''(Umělecká beseda), W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', (Umělecká beseda), E. Erckman – A. Chatrian: ''Pod mostem wéchemským ''(Umělecká beseda) – 1929.
 +
 +
'''Uranie'''
 +
 +
''Večer Lídy Otáhalové'': Kálidása: ''Šakuntalá ''(scéna z 1. dějství),''Poštovní úřad ''– 1930.
 +
 +
'''Národní divadlo'''
 +
 +
M. Achard: ''Marcelina'', j. h. – 1929; V. K. Klicpera: ''Veselohra na mostě'' + L. Blatný: ''Černá noc'' + K. a J. Čapkové: ''Lásky hra osudná'', j. h. – 1930; P. Calderón de la Barca, ú. V. Nezval: ''Schovávaná na schodech'', j. h. – 1931; V. Nezval: ''Milenci z kiosku'', F. X. Šalda: ''Zástupové'', G. Neveux: ''Julie aneb Snář'', J. Čapek: ''Tlustý pradědeček, lupiči a detektivové'' – 1932; V. Dyk: ''Posel'', J. Hilbert: ''Sestra ''– 1933; J. Giradoux: ''Isabella na rozcestí''; R. Medek: ''Jiří Poděbradský'', Aristofanes: ''Ptáci ''– 1934; E. Synek: ''Noční služba'', L. de Vega: ''Vzbouření na vsi'' (''Fuente Ovejuna''), A. P. Antoine: ''Píseň Asie'', F. Tetauer: ''Veřejný nepřítel'' – 1935; V. Vančura: ''Jezero Ukereve'', A. Jirásek:''Gero'', W. Shakespeare: ''Julius Caesar'', N. V. Gogol: ''Revizor'' – 1936; W. Shakespeare: ''Jak se vám líbí'', J. Cocteau: ''Očarovaný život'', A. S. Puškin: ''Boris Godunov'', S. J. Hsiung:''Paní Studánka ''– 1937; Z. Němeček: ''Most'', W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', J. Hilbert: ''Falkenštejn ''– 1938; A. N. Ostrovskij: ''Les'', K. H. Hilar: ''Adamův sen'', V. K. Klicpera: ''Lhář a jeho rod'', an.: ''Fraška o paštice a dortu'', V. Werner: ''Štěstí je umění –'' 1939; M. Hlávka: ''Panama'', B. Bjørnson: ''Bankrot'' – 1940; C. Goldoni, ú. M. Hlávka: ''Benátská maškaráda'', W. Shakespeare: ''Zimní pohádka'', D. C. Faltis: ''Veronika'' – 1941; T. M. Plautus: ''Lišák Pseudolus'', H. H. Ortner: ''Nebeský sňatek'', F. Zavřel: ''Caesar'', V. K. Klicpera: ''Zlý jelen'' – 1942; F. Hebbel: ''Gygův prsten'', J. K. Tyl: ''Strakonický dudák'' (obn. 1945), M. Hlávka: ''Kavalír pán''ě – 1943; V. Renč: ''Císařův mim'', S. Lom: ''Člověk Odysseus'' – 1944; ''Věrni zůstaneme'' (manifestační pásmo) – 1945.
 +
 +
'''Ochotníci Písek'''
 +
 +
V. Renč: ''Marnotratný syn –'' 1941.
 +
 +
'''Městské divadlo na Královských Vinohradech'''
 +
 +
R. Rolland: ''14. červenec ''– 1945; Molière: ''Zdravý nemocný'', G. Neveux: ''Theseus mořeplavec'', W. Shakespeare: ''Makbeth ''– 1946; W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské'', A. S. Gribojedov: ''Hoře z rozumu'' – 1947; G. B. Shaw: ''Svatá Jana'', M. Gorkij: ''Dostigajev a ti druzí'' – 1948; W. Shakespeare: ''Veselé paničky windsorské'', A. S. Puškin: ''Boris Godunov'', B. Čirskov: ''Vítězové ''– 1949; V. Ivanov: ''Obrněný vlak'', P.-A. C. de Beaumarchais: ''Figarova svatba'' (Komedie) – 1950.
 +
 +
 
 +
 +
'''Divadlo čsl. státního filmu – (Velké) Divadlo hl. m. Prahy'''
 +
 +
J. Voskovec – J. Werich: ''Nebe na zemi'', J. K. Tyl: ''Paní Marjánka, matka pluku'', N. A. Adujev – J. N. Kovner:''Akulina'' – 1951; V. I. Dolidze – V. I. Muradelli: ''Keto a Kote'', V. Nezval: ''Schovávaná na schodech'' – 1952.</ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Hry</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>''Kithairon'', Měšťanská beseda 1923, rkp. in B. Rádl: ''Repertoir Osvobozeného divadla od roku 1925 do roku 1930'', rkp., b. d., DÚk; ''Dona Kichotka'', Divadlo Na Slupi 1927 (s E. F. Burianem, J. Drémanem, M. Hlávkou, V. Lacinou, H. Slípkou, J. Trojanem). </ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Překlady</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>N. Jevrejnov: ''Veselá smrt'', Scéna adeptů v Legii malých 1924 (s V. Fischerovou); Y. Goll: ''Pojištění proti sebevraždě'', sál Na Slovanech 1925 (s V. Fischerovou); J. Cocteau: ''Svatebčané na Eiffelce'', Dvorana Umělecké besedy 1926, i t. (s M. Hlávkou); K. Schwitters: ''Stínohra ''(též ''Stín''), Umělecká beseda 1927.</ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Úpravy</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>Molière: ''Cirkus Dandin'' ''čili Ošálený manžel'', Zkušební scéna, Masarykova síň 1925; Aristofanes: ''Když ženy něco slaví'', Divadlo mladých v Divadle Na Slupi 1926; W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', Umělecká beseda 1929; R. Kipling: ''Mauglí'', ND 1933; Aristofanes: ''Ptáci'', ND 1934 (s V. Lacinou); V. K. Klicpera: ''Zlý jelen'', ND 1942, t. 1960; J. K. Tyl: ''Strakonický dudák'', ND 1943, t. 1950; J. K. Tyl, h. V. Trojan: ''Paní Marjánka, matka pluku'', Divadlo hl. m. Prahy v Karlíně 1951, t. 1952 (s F. Rachlíkem); J. K. Tyl: ''Fidlovačka'', rozmn. Dilia 1952, Divadlo hl. m. Prahy v Karlíně 1953; A. Dumas st.: ''Tři mušketýři'', rozmn. Dilia 1952, Divadlo v Karlíně 1953.</ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>Redeamus?, ''Studentský časopis'' 2, 1922/23, s. 109–110; Ohnivá radost ohnivé naděje, tamtéž, s. 179–180; Jevištní deformace, ''Pásmo ''1, 1924/25, č. 13–14, s. 8; O konstruktivní scénu u nás, ''Host'' 5, 1925/26, s. 61–62; Spolupráce architekta a režiséra v divadle, ''Stavba'' 4, 1925, č. 5, s. 69–71 (spolu s A. Heythumem); Divadlo nenapodobuje, ''Avantgarda'' 2, 1926, č. 2, s. 30; Spolupracujte s Osvobozeným divadlem, ''Reflektor'' 2, 1926, č. 16, s. 9–11; O revuální tvar, ''Národní osvobození'' 10. 7. 1926; Lidé nemoderních nervů, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 2, nestr.; Od literatury ke scénismu, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 8, nestr.; Divadelní monopol – Theatermonopol – Le monopole théâtre, in sb. ''FRONTA'', red. F. Halas – V. Průša – Z. Rossmann – B. Václavek, Brno 1927, s. 95–98; O universálním jevišti, tamtéž, s. 106–107; Nepředmětné herectví, ''Host'' 6, 1926/27, s. 130–133; Psychologie, psychologie, hihi, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 24, nestr.; Labyrint světa a ráj srdce – v kabaretu, ''Signál'' 1, 1928, s. 74–76; Státní divadlo a jeho studio, ''Národní osvobození'' 11. 9. 1928; ''Člověk, který se stal hercem'', Praha 1929; Pohybové školení herce, ''Český svět'' 18. 7. 1929; Odvaha k objevu,''Nová scéna'' 1, 1930, s. 34–35; Hledá se moderní commedia dell’arte I–II, ''Přítomnost'' 7, 1930, s. 424–425, 478–449; O nový sloh rozhlasu, ''Radiojournal'' 8, 1930, č. 46, s. 2–4; Nejprve několik vstupních slov…, in ''Regenerace dnešního divadla. Anketa Moderní revue'', Praha 1933, s. 12–13; Divadlo řádu, ''Listy pro umění a kritiku'' 1, 1933/34, s. 151–153; Mladý herec ať vytvoří hrdinu svých současníků, tamtéž 2, 1934/35, s. 353–354; Lehkonohý herec čili o točnici a vůbec o dekoraci, ''Literární noviny'' 7, 1934/35, č. 2, s. 5; ''Živé divadlo'', Kladno 1936; ''O divadlo vskutku národní'', Praha 1939; České úsilí o ryzí komedii, in ''Ročenka Sirotčího spolku členů Národního divadla v Praze'', Praha 1940; ''Smích a divadelní maska'', Praha 1942; Klicperiana, in V. K. Klicpera: ''Zlý jelen'', Praha 1943, s. 5–8; Tylův začarovaný svět, ''Národní politika ''20. 10. 1943; ''Jevištní verš a řeč tragedie'', Praha 1944; ''Železná doba divadla'', Praha 1945; Z proslovu režisérova k hercům Pseudola, in Plautus: ''Pseudolus'', Kladno 1946, s. 107–109; Předbojník K. H. Hilar, ''Divadelní zápisník ''1, 1945/46, s. 83–91; Kam jde naše divadlo?, tamtéž 2, 1946/47, s. 14–18; Sovětský vliv na naši divadelní avantgardu, tamtéž, s. 198–202; Čtyřikrát ze starých časů, ''Umělecký měsíčník'' ''D'' 11, 1947/48, č. 10 (zvláštní číslo 15 let práce D 34 – D 48), s. 377; Odkaz je úkol, ''Program Velkého divadla hl. m. Prahy v Karlíně'' k premiéře hry V + W: Nebe na zemi, 21. 12. 1950; A jeviště ať patří básníkům, ''Program Divadla hl. m. Prahy v Karlíně'' k premiéře hry V. Nezvala: Schovávaná na schodech 1952 ■ Souborně: ''J. F. Režie jako projev průbojného ducha'' (České divadlo 3), ed. J. Hájek, Praha 1980 (s doslovem J. Hájka a chronologickým přehledem J. Dvořáka); ''Jevištní řeč a verš tragedie'' (České divadlo 13), ed. L. Klosová – L. Kopáčová, Praha 1990; ''J. F. Divadlo je vesmír'', ed. L. Petišková, Praha 2004 (obs. bibliografie, soupis režií). </ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>NMd: pozůstalost J. F.; fotografie, plakáty, programy, rukopisy, deníky, korespondence, scénické návrhy.
 +
 +
LA PNP: pozůstalost Z. Kalisty, S. Mojžíše-Loma, J. Trägera.
 +
 +
Dědicové: pozůstalost J. Honzla.
 +
 +
Správa vyšehradského hřbitova: seznam pohřbených.</ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>B. Rádl: ''Repertoir Osvobozeného divadla od roku 1925 do roku 1930'', rkp., b. d., DÚk + ''Mé vzpomínky na Osvobozené divadlo'', rkp. 1955, DÚk; K. Kraus: Věc F., in sb. ''Padesát let Městských divadel pražských 1907–1957'', Praha 1958, s. 49–50; B. Rádl: ''Osvobozené divadlo'', rkp. 1961, DÚk; A. Dvořák: ''Trojice nejodvážnějších. J. Honzl, E. F. Burian, J. F.'', Praha 1961, s. 39–80, 112–131, 212–230; sb. ''J. F. K nedožitým šedesátinám'', ed. J. Träger, Praha 1964; J. Hájek: J. F. a moderní česká divadelní tradice, ''Divadlo ''13, 1962, č. 9, s. 44–52; E. Stehlíková: Trojí setkání české dramatické tvorby s Plautem. Amfitryonský motiv, ''AUC'' 5, 1966, s. 95–115; L. Kopáčová: Tvůrce stylu, in sb. ''Divadlo na Vinohradech 1907–1967'', Praha 1968, s. 111–116; L. Petišková: ''Hledání jevištního patosu'', dipl. FF UK, Praha 1970; E. Stehlíková: F. inscenace antických her, ''Zprávy Jednoty klasických filologů ''1973, č. 3, nestr.; B. Rádl, ''Vzpomínky na avantgardu'', rkp. 1976, DÚk; A. Maťašík: J. F., spoluzakladatel českého socialistického divadla, ''Slovenské divadl''o 25, 1977, s. 374–441; DČD IV; B. Srba: ''O nové divadlo. Nástup nových vývojových tendencí v českém divadelnictví v letech 1939–45'', Praha 1988, s. 107–111, 152–175; L. Petišková: J. F. v Městských divadlech pražských 1945–1948, in sb. ''Divadlo nové doby'', Praha 1990, s. 318–371 + Památce J. F., ''Divadelní noviny'' 1, č. 4, 1992, s. 11. + Ze zákulisí jedné štvanice. Konec režiséra J. F., ''Divadelní revue'' 10, 1999, s. 31–46, + Příspěvek J. F. k teorii herectví, tamtéž 13, č. 3, 2002, s. 72–73 + Korespondence J. F. a E. F. Buriana, tamtéž, s. 80–85; Jak spolupracoval s herci J. F., rozhovor Z. Sílové s J. Adamovou, ''Disk ''1, 2002, č. 1, s. 92–102; A. Jochmanová: Podoby kabaretu a revue v tvorbě F. skupiny Dada, ''Divadelní revue'' 15, 2004, č. 4, s. 82–95; L. Petišková: J. F., básník jeviště, in J. F.: ''Divadlo je vesmír'', ed. L. Petišková, Praha 2004, s. 5–81 + J. F. a rozhlas, ''Svět rozhlasu'' 5, 2004, č. 11, s. 39–42; B. Rádl: Od Osvobozeného divadla k Červenému esu, ''Divadelní noviny ''13, 2004, č. 3 a 4, s. 16; A. Jochmanová: F. inscenace Poutníka – multimediální pokus, který ztroskotal, in sb. ''Mezinárodní sympozium Média-Performance: Fúze imaginárních prostorů'', Goethe Institut, Praha 2005; L. Petišková: Hudba, integrální součást F. divadla, in sb. ''Miscellanea theatralia: sborník Adolfu Scherlovi k osmdesátinám'', Praha 2005, s. 445–458; A. Jochmanová: J. F. a Osvobozené divadlo (1926–27), ''SPFFMU, řada Q – Teatrologica'' 16, 2007, s. 193–194 + J. F. a Moderní studio (1929), tamtéž 17, 2008, s. 37–58; Z. Sílová: Divadelní škola J. F.: „Myslet integrálně dramaticky“, in ''Generace a kontinuita. K českému scénickému umění 20. století'', usp. Z. Sílová, Praha 2009, s. 205–211; J. Rauchová: ''Spoutané divadlo, J. Honzl, J. F., E. F. Burian v systému kulturní politiky (1945–48''), České Budějovice 2011; A. Jochmanová: ''Za prostorem svět. Tvorba J. F. ve dvacátých letech 20. století'', Brno 2012; Z. Sílová – P. Bár: ''F. Schovávané na schodech'', Praha 2014.
 +
 +
ČBS, ČSBS, LČL, NDp</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 65: Řádka 125:
 
</cshow>
 
</cshow>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
<ee:published></ee:published><ee:source></ee:source><ee:author></ee:author>
+
<ee:published>'''Vznik:''' Ladislava Petišková{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[2016]]{{break}}</ee:author>
 
</cshow>
 
</cshow>
 
<ee:category>[[Category:Česká činohra 1900–1945]]
 
<ee:category>[[Category:Česká činohra 1900–1945]]

Verze z 11. 1. 2017, 12:24

Jiří Frejka
Jiří Frejka
* 6. 4. 1904 Útěchovice pod Stražištěm (CZ)
27. 10. 1952 Praha (CZ)
režisér, teoretik a kritik, pedagog, prozaik, překladatel

Čelný představitel meziválečné režie; kontinuálně rozvíjel program básnického divadla, nejprve jako režisér a zakladatel avantgardních uskupení a posléze jako režisér-syntetik na velkých pražských scénách. Režijní praxi i podněty evropského divadla soustavně teoreticky reflektoval. Jeho kariéra a život se staly obětí komunistické zvůle.

Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.