Pokorný, Jaroslav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 37: | Řádka 37: | ||
Po 1948 se '''P. '''stal jedním z hlavních ideologů, prosazujících direktivní uplatňování stranické politiky v kultuře. Témata jeho statí se opakovala a prolínala, vycházela z úkolů vytyčených na sjezdech, konferencích či stranických plénech. Stěžejní články psal do časopisů ''Divadlo ''a ''Otázky divadla a filmu''. Řešení problémů českého divadelnictví viděl v jeho důsledné centralizaci, která zajistí stejnou uměleckou úroveň všech divadel v republice. Požadoval možnost autoritativně přesouvat herce a režiséry na jiná pracoviště s cílem posílit tamní uměleckou úroveň, a zejména plánovat divadelní tvorbu zadáváním témat, která by zpracovali dramatici jednotlivých regionů v návaznosti na místní specifika. Dramaturgie pro '''P.''' představovala základní ideologický nástroj, který má divadlům určovat repertoár a dramatikům témata a způsob tvorby. Stavěl se skepticky k uvádění zahraničních děl, včetně té části sovětské dramatiky, která u diváků nenacházela kladný ohlas, a doporučoval orientaci na současnou českou tvorbu, v níž postrádal reakci na válečné a poválečné události. Specifický problém viděl ve zpěvoherní dramaturgii, opakovaně kritizoval uvádění operní a operetní tvorby (považoval ji za buržoazně úpadkovou). Publicisticky se vyjadřoval i k praktickým tématům divadelního provozu. Často vedl polemiky (např. s F. Tetauerem, M. Ruttem, J. Kopeckým, O. Vočadlem), které končily i soudními žalobami. Psal útočné kritiky zejména na adresu režisérů, které vzhledem k jeho postavení mohly být pro dotyčné profesně i existenčně nebezpečné (např. konferenční referát ''Divadlo a doba ''[1958], v němž kritizoval Krejčovo nové vedení činohry Národního divadla, jeho dramaturgii a především režijní práce A. Radoka). 1955 se v teoretické studii ''Postavení režie ''vrátil k jednomu z kardinálních témat ''Složek divadelního výrazu'' a všímal si problematiky postavení režiséra v rámci inscenačního celku v jednotlivých historických epochách (od absence v antickém divadle po absolutní svrchovanost v první polovině 20. století), poukazoval na zápasy mezi režisérským a hereckým divadlem či formalistickým a realistickým divadlem a vymezoval režii, inspirován koncepcí K. S. Stanislavského, postavení jednotícího a organizujícího prvku ve složité inscenační struktuře. Stať rehabilitovala funkci režie v době, která režisérovi dovolovala pouze sloužit dramatikovi bez nároku na vlastní tvůrčí invenci. | Po 1948 se '''P. '''stal jedním z hlavních ideologů, prosazujících direktivní uplatňování stranické politiky v kultuře. Témata jeho statí se opakovala a prolínala, vycházela z úkolů vytyčených na sjezdech, konferencích či stranických plénech. Stěžejní články psal do časopisů ''Divadlo ''a ''Otázky divadla a filmu''. Řešení problémů českého divadelnictví viděl v jeho důsledné centralizaci, která zajistí stejnou uměleckou úroveň všech divadel v republice. Požadoval možnost autoritativně přesouvat herce a režiséry na jiná pracoviště s cílem posílit tamní uměleckou úroveň, a zejména plánovat divadelní tvorbu zadáváním témat, která by zpracovali dramatici jednotlivých regionů v návaznosti na místní specifika. Dramaturgie pro '''P.''' představovala základní ideologický nástroj, který má divadlům určovat repertoár a dramatikům témata a způsob tvorby. Stavěl se skepticky k uvádění zahraničních děl, včetně té části sovětské dramatiky, která u diváků nenacházela kladný ohlas, a doporučoval orientaci na současnou českou tvorbu, v níž postrádal reakci na válečné a poválečné události. Specifický problém viděl ve zpěvoherní dramaturgii, opakovaně kritizoval uvádění operní a operetní tvorby (považoval ji za buržoazně úpadkovou). Publicisticky se vyjadřoval i k praktickým tématům divadelního provozu. Často vedl polemiky (např. s F. Tetauerem, M. Ruttem, J. Kopeckým, O. Vočadlem), které končily i soudními žalobami. Psal útočné kritiky zejména na adresu režisérů, které vzhledem k jeho postavení mohly být pro dotyčné profesně i existenčně nebezpečné (např. konferenční referát ''Divadlo a doba ''[1958], v němž kritizoval Krejčovo nové vedení činohry Národního divadla, jeho dramaturgii a především režijní práce A. Radoka). 1955 se v teoretické studii ''Postavení režie ''vrátil k jednomu z kardinálních témat ''Složek divadelního výrazu'' a všímal si problematiky postavení režiséra v rámci inscenačního celku v jednotlivých historických epochách (od absence v antickém divadle po absolutní svrchovanost v první polovině 20. století), poukazoval na zápasy mezi režisérským a hereckým divadlem či formalistickým a realistickým divadlem a vymezoval režii, inspirován koncepcí K. S. Stanislavského, postavení jednotícího a organizujícího prvku ve složité inscenační struktuře. Stať rehabilitovala funkci režie v době, která režisérovi dovolovala pouze sloužit dramatikovi bez nároku na vlastní tvůrčí invenci. | ||
− | V průběhu 50. let se '''P. '''postupně odkláněl od dogmatických názorů, distancoval se od primitivně pojímaných | + | V průběhu 50. let se '''P. '''postupně odkláněl od dogmatických názorů, distancoval se od primitivně pojímaných zásad skladby repertoáru, administrativního prosazování jednostranných názorů a neoprávněného zavrhování některých avantgardních směrů, reprezentovaných např. v sovětském divadle V. E. Mejercholdem a A. J. Tairovem a v českém divadle výtvarníky J. Čapkem, B. Feuersteinem a F. Zelenkou. Po odchodu z kulturně-politických funkcí zůstal jen občasným glosátorem divadelního života. |
Ke svým teoretickým východiskům se vrátil na začátku 70. let na stránkách edice ''Prolegomena scénografické encyklopedie'', vedené jeho někdejším kolegou M. Kouřilem. '''P. '''statě – pokusy o encyklopedická hesla (divadlo, inscenace, drama) byly zbaveny dřívějších vypjatých ideologických postojů, autor vystupoval především jako pozitivista, opírající se o důkladné znalosti faktografie z dějin světového divadla. Ve stěžejní práci ''Situace a poslání české divadelní vědy ''(1971), publikované původně již 1958 v časopisu ''Divadlo'', zastával názor, že divadelní věda by neměla pouze vykládat jednotlivá díla, tvorbu umělců a ansámblů, ale zkoumat zákony, jimiž se řídí proces vzniku inscenace, a registrovat i ohlas ve společnosti. Tomuto úkolu měla sloužit i divadelní kritika. | Ke svým teoretickým východiskům se vrátil na začátku 70. let na stránkách edice ''Prolegomena scénografické encyklopedie'', vedené jeho někdejším kolegou M. Kouřilem. '''P. '''statě – pokusy o encyklopedická hesla (divadlo, inscenace, drama) byly zbaveny dřívějších vypjatých ideologických postojů, autor vystupoval především jako pozitivista, opírající se o důkladné znalosti faktografie z dějin světového divadla. Ve stěžejní práci ''Situace a poslání české divadelní vědy ''(1971), publikované původně již 1958 v časopisu ''Divadlo'', zastával názor, že divadelní věda by neměla pouze vykládat jednotlivá díla, tvorbu umělců a ansámblů, ale zkoumat zákony, jimiž se řídí proces vzniku inscenace, a registrovat i ohlas ve společnosti. Tomuto úkolu měla sloužit i divadelní kritika. | ||
Řádka 59: | Řádka 59: | ||
<ee:bibliography_content>JP, pn, rn</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>JP, pn, rn</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Divadelní texty</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Divadelní texty</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>D ''Plavci'', D 41 1940, rozmnoženo b. d.<br/>D ''Písně Omara pijáka'', Větrník 1942, publikováno 1947 (hudba A. Cerhan)<br/>Úpr.''Jak se Honza učil bát'', Pražské dětské divadlo 1943, rozmnoženo b. d. (dle prózy J. Š. Kubína)<br/>D ''Ejhle, město!'', Obratník 1945 (spolupráce J. Dalík)<br/>Úpr. ''Candida'', Národní divadlo 1946 (dle divadelní hry G. B. Shawa)<br/>D ''Křídový kruh'', Činohra 5. května 1947, i publikováno<br/>D ''Marlin (Pohřběte mrtvé!)'', publikováno 1947, Studio Národního divadla 1948 (hudba J. Hanuš)<br/>Úpr. ''V ukrajinských stepích'', Národní divadlo 1948, rozmnoženo 1952 (dle divadelní hry O. J. Kornijčuka)<br/>D ''Most ''(později hráno též jako ''Most na hranicích''), Divadlo pracujících Zlín 1948, rozmnoženo b. d.<br/>Úpr. ''Kutnohorští havíři'', rozmnoženo 1948, Národní divadlo 1949 (dle divadelní hry J. K. Tyla, spolupráce A. Dvořák)<br/>Dram. ''Jevgenij Oněgin'', Národní divadlo 1949, rozmnoženo b. d. (dle románu A. S. Puškina)<br/>L ''Plameny'', Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1956 (hudba J. Hanuš)<br/>L ''Sluha dvou pánů'', Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1959 (hudba J. Hanuš)<br/>Úpr. ''Celestina'', | + | <ee:bibliography_content>D ''Plavci'', D 41 1940, rozmnoženo b. d.<br/>D ''Písně Omara pijáka'', Větrník 1942, publikováno 1947 (hudba A. Cerhan)<br/>Úpr. ''Jak se Honza učil bát'', Pražské dětské divadlo 1943, rozmnoženo b. d. (dle prózy J. Š. Kubína)<br/>D ''Ejhle, město!'', Obratník 1945 (spolupráce J. Dalík)<br/>Úpr. ''Candida'', Národní divadlo 1946 (dle divadelní hry G. B. Shawa)<br/>D ''Křídový kruh'', Činohra 5. května 1947, i publikováno<br/>D ''Marlin (Pohřběte mrtvé!)'', publikováno 1947, Studio Národního divadla 1948 (hudba J. Hanuš)<br/>Úpr. ''V ukrajinských stepích'', Národní divadlo 1948, rozmnoženo 1952 (dle divadelní hry O. J. Kornijčuka)<br/>D ''Most ''(později hráno též jako ''Most na hranicích''), Divadlo pracujících Zlín 1948, rozmnoženo b. d.<br/>Úpr. ''Kutnohorští havíři'', rozmnoženo 1948, Národní divadlo 1949 (dle divadelní hry J. K. Tyla, spolupráce A. Dvořák)<br/>Dram. ''Jevgenij Oněgin'', Národní divadlo 1949, rozmnoženo b. d. (dle románu A. S. Puškina)<br/>L ''Plameny'', Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1956 (hudba J. Hanuš)<br/>L ''Sluha dvou pánů'', Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1959 (hudba J. Hanuš)<br/>Úpr. ''Celestina'', Ústřední divadlo československé armády 1963, rozmnoženo b. d. (dle divadelní hry F. de Rojase, spolupráce L. Pistorius)<br/>L ''Pochodeň Prométheova'', Národní divadlo 1965 (hudba J. Hanuš)<br/>L (balet) ''Labyrint'', Národní divadlo 1985 (spolupráce J. Hanuš, hudba J. Hanuš) </ee:bibliography_content> |
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>knižní publikace:<br/>''Složky divadelního výrazu'', 1946<br/>''30 let sovětského divadla'', 1947 (spolupráce J. Honzl)<br/>''Přehled dějin světového divadla'', skripta, 1951<br/>''William Shakespeare, jeho doba a divadlo'', skripta, 1952<br/>''Shakespearova doba a divadlo'', 1955, rozšířeno 1958<br/>''Shakespeare in Czechoslovakia'', 1955<br/>''Shakespeares Zeit und das Theater'', Berlín 1959<br/>''Goldoni und das venezianische Theater'', Berlín 1968<br/>''Goldoni a benátské divadlo'', strojopis, [1976] | <ee:bibliography_content>knižní publikace:<br/>''Složky divadelního výrazu'', 1946<br/>''30 let sovětského divadla'', 1947 (spolupráce J. Honzl)<br/>''Přehled dějin světového divadla'', skripta, 1951<br/>''William Shakespeare, jeho doba a divadlo'', skripta, 1952<br/>''Shakespearova doba a divadlo'', 1955, rozšířeno 1958<br/>''Shakespeare in Czechoslovakia'', 1955<br/>''Shakespeares Zeit und das Theater'', Berlín 1959<br/>''Goldoni und das venezianische Theater'', Berlín 1968<br/>''Goldoni a benátské divadlo'', strojopis, [1976] | ||
Řádka 65: | Řádka 65: | ||
příspěvky ve sbornících:<br/>Dramatik v divadle, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 12‒18<br/>Divadelní agentury, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 57‒61<br/>O nové české drama, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 25‒31<br/>Dramaturgie na teplické konferenci, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 32‒44<br/>K další činnosti dramaturgického odboru DDR, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 44‒55<br/>Relazione del dottor J. Pokorný (Cecoslovacchia), in ''Atti del II. Congresso Internazionale di Storia del teatro'', Venezia 1960, s. 146‒152, 213‒221<br/>Shakespeare na českém jevišti, in ''Shakespeare v hudbě a na našem jevišti'', 1964, s. 107‒126<br/>Trampoty opozičních novinářů, in F. Černý (ed.): ''Theater.'' ''Divadlo'', 1965, s. 53‒60<br/>Pokus o heslo encyklopedie [divadlo], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1970, sv. 1, s. 22‒28<br/>Pokus o definici [inscenace], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 38‒41<br/>Pokus o definici [dramatu], ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 62‒66<br/>Burian E. F., ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 39‒42<br/>Honzl J., in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 43‒45<br/>Divadelní žánry, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 4, s. 90‒97<br/>Struktura a metodika divadelní vědy, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 6, s. 37‒39<br/>Vzpomínka na válečné doby, in ''60/Miroslav Kouřil'', 1971, s. 84‒88<br/>O dramatu, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1972, sv. 13, s. 80‒85<br/>J. Burian: the Scenography of J. Svoboda, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1973, sv. 16, s. 62‒65<br/>Mýtus a skutečnost Machiavelliho v alžbětinském dramatu, in ''Alžbětinské divadlo. Shakespearovi předchůdci'', 1978, s. 233‒246 | příspěvky ve sbornících:<br/>Dramatik v divadle, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 12‒18<br/>Divadelní agentury, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 57‒61<br/>O nové české drama, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 25‒31<br/>Dramaturgie na teplické konferenci, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 32‒44<br/>K další činnosti dramaturgického odboru DDR, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 44‒55<br/>Relazione del dottor J. Pokorný (Cecoslovacchia), in ''Atti del II. Congresso Internazionale di Storia del teatro'', Venezia 1960, s. 146‒152, 213‒221<br/>Shakespeare na českém jevišti, in ''Shakespeare v hudbě a na našem jevišti'', 1964, s. 107‒126<br/>Trampoty opozičních novinářů, in F. Černý (ed.): ''Theater.'' ''Divadlo'', 1965, s. 53‒60<br/>Pokus o heslo encyklopedie [divadlo], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1970, sv. 1, s. 22‒28<br/>Pokus o definici [inscenace], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 38‒41<br/>Pokus o definici [dramatu], ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 62‒66<br/>Burian E. F., ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 39‒42<br/>Honzl J., in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 43‒45<br/>Divadelní žánry, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 4, s. 90‒97<br/>Struktura a metodika divadelní vědy, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 6, s. 37‒39<br/>Vzpomínka na válečné doby, in ''60/Miroslav Kouřil'', 1971, s. 84‒88<br/>O dramatu, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1972, sv. 13, s. 80‒85<br/>J. Burian: the Scenography of J. Svoboda, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1973, sv. 16, s. 62‒65<br/>Mýtus a skutečnost Machiavelliho v alžbětinském dramatu, in ''Alžbětinské divadlo. Shakespearovi předchůdci'', 1978, s. 233‒246 | ||
− | + | příspěvky v časopisech:<br/>Divadelníci a stavovská čest, ''Divadlo a hudba'' 1941/42, č. 8, s. 59‒60<br/>Divadlo a dělba umělecké práce, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 6, s. 10‒11<br/>Problém dětského divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 8, s. 11<br/>Nové pojetí divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 9, s. 12‒13<br/>Drama a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 11, s. 10<br/>Divadelní konjunktura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 20, s. 1‒2<br/>Chceme se bavit!, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 22, s. 6<br/>K teorii překladů, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 24, s. 5‒6<br/>Skleníková kultura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 28‒29, s. 2‒3, 15<br/>Velkovýroba osobností, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 30‒31, s. 5‒6<br/>Nezdařilá dramaturgie, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 36, s. 4‒6<br/>Režiséři, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 38, s. 2‒3<br/>Divadlo jako organisační problém, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 40, s. 2‒3<br/>Unitaria na cestě ke vkusu, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 42, s. 8<br/>Lidové hry a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 44, s. 5‒6<br/>Od Klicpery k Stroupežnickému, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 46, s. 4‒5<br/>Divadelní kritika, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 47, s. 3 + č. 48, s. 1‒3<br/>Reorganisace československého divadelního života, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 2, s. 3<br/>Reakcionář přichází, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 23, s. 1<br/>Divadelní krise, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 24, s. 4<br/>Černá sotňa, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 25, s. 1<br/>Rytmická výstavba klasické tragedie, ''Otázky divadla a filmu'' 1, 1945/46, s. 225‒233<br/>Klasická tragedie a politika, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 73‒76<br/>Základy marxistické dramaturgie, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 100‒103, 141‒143<br/>These o dramatu, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 145‒151<br/>Ústřední činoherní dramaturgie, ''Divadlo'' 32, 1946, s. 14‒15<br/>Zákulisí divadelní krise, ''Tvorba'' 15, 1946, s. 786<br/>Dvě divadelní, ''Lidová kultura'' 2, 1946, č. 16, s. 6<br/>Divadlo lidové a protilidové, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 384‒385<br/>Shylockové proti divadlu, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 963‒694<br/>Romeo a Julie na kolchozu, ''Národní divadlo'' 23, 1947/48, s. 222<br/>K současné situaci českého dramatu, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 1‒16<br/>Staroindická hra o vzpouře, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 75‒80<br/>Nejbližší dramaturgické problémy, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 141‒150<br/>Tvůrčí dramaturgie, ''Program D 48 umělecký měsíčník'' 11, 1947/48, s. 370‒371<br/>Poslání dnešního divadla, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 69‒72<br/>Další krok k socialistickému divadlu: herecký zákon. Zákon o uměleckých pracovnících, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 95‒97<br/>Divadlo a pětiletka, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 154‒158<br/>Kam s operetou a jiné otázky, ''Divadelní zápisník'' 3, 1948, s. 30‒37<br/>Reprisa kouzel s divadelními subvencemi, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 13‒14<br/>Konec šmeliny s dramaturgií, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 178‒179<br/>nesign.: J. Pokorný o své nové hře (rozhovor o hře Marlin), ''Lidová kultura'' 4, 1948, č. 2, s. 8<br/>Kdo je V. Car-Emin, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 2, s. 9<br/>„Maryša“ jako předěl dvou dob, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 3, s. 14‒16<br/>Zakladatel novočeského dramatu, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 4, s. 4‒7<br/>Současné české drama, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 13, s. 10‒11<br/>J. K. Tyl a české drama, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 19, s. 3‒5<br/>Hra se zpěvy a tanci, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 22, s. 9‒10<br/>K Puškinovu „Oněginu“ na jevišti, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 26, s. 11‒12<br/>Úkoly a perspektivy, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 1‒9<br/>Propagace našeho divadla v Polsku, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 44‒45<br/>Bratislavská konference, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 64‒73<br/>Saudkův Shakespeare, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 107‒111<br/>Pokroková západní tvorba a naše dramaturgie, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 112<br/>K dramaturgii. Referát na teplické konferenci DDR a DKP 18. a 19. 6. 1949, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 126‒141<br/>Dramaturgie na II. celostátní konferenci ROH – Svazu zaměstnanců umělecké a kulturní služby v Bratislavě 19. a 20. 11. 1949, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 235‒243<br/>Hra o J. Fučíkovi, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 244<br/>Sofoklův „Oidipús vladař“ (K vydání nového překladu), ''Divadlo'' 1, 1949/50, s. 250‒257<br/>Pokroková západní tvorba a naše dramaturgie, ''Divadlo'' 1, 1949/50, s. 417<br/>A. Kornejčuk, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 1, s. 9 <br/>Na okraj dramatu, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 31, s. 4‒8<br/>Sluha nad pány, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 32, s. 1‒7<br/>Na okraj inscenace. Čeští dudáci, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 40, s. 6‒12<br/>Aischylos nebo Aristofanes, ''Kulturní práce'' 3, 1949, č. 21, s. 2<br/>Odborné školení divadelníků, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 3, s. 7<br/>K zvýšení theoretického vzdělání divadelníků, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 4, s. 4 + č. 5, s. 10‒11<br/>K diskusi o usnesení předsednictva KSČ o filmu, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 18, s. 10‒11 + č. 19, s. 10‒11<br/>K diskusi o divadelním ústavu, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 23, s. 9‒10<br/>Sluha nad pány, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 1‒2, s. 15‒17<br/>Tvůrce kladného hrdiny, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 3, s. 5‒6<br/>Český básník antického dramatu, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 9‒10, s. 7‒10<br/>Činohra Národního divadla, in Národní divadlo od květnové revoluce. Soupis repertoiru 1945‒1950, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 29‒31, s. VIII‒XII, vydáno jako separát, 1951<br/>Dramaturgický plán je základnou naší práce, ''Práce Národního divadla'' 1, 1950/51, č. 1, s. 1‒3<br/>Články J. V. Stalina o jazykovědě a otázky divadla, ''Sovětské divadlo'' 1, 1951, s. 26‒52 + 130‒173<br/>Na okraj obsahu 4. čísla, ''Sovětské divadlo'' 1, 1951, s. 410‒411<br/>Jirásek – dramatik, ''Národní divadlo'' 27, 1951/52, č. 1, s. 7‒13<br/>MCHAT, ''Národní divadlo'' 27, 1951/52, č. 16, s. 3‒7<br/>K ideovému výkladu „Romea a Julie“. Diskuse, ''Divadlo'' 2, 1951, s. 731‒735<br/>Příklad živého překladatelského umění B. Mathesia, ''Divadlo'' 3, 1952, s. 833‒841<br/>Kapitola z dějin jevištního překladatelství, ''Sovětské divadlo'' 2, 1952, s. 455‒457<br/>These k diskusi (příspěvek na konferenci Proti kosmopolitismu a buržoasnímu nacionalismu, za proletářský internacionalismus a socialistické vlastenectví v divadelním umění), ''Sovětské divadlo'' 2, 1952, s. 615‒638<br/>K divadelní diskusi, ''Literární noviny'' 1, 1952, č. 44, s. 4<br/>S jevištěm ses loučil..., ''Národní divadlo'' 28, 1952/53, č. 20, s. 14‒16 (nekrolog J. Honzla)<br/>K recensi Thomsonova „Aischyla“, ''Divadlo'' 4, 1953, s. 436<br/>Počátky sovětské dramaturgie na scéně Národního divadla, ''Sovětské divadlo'' 3, 1953, s. 560‒579<br/>K Shakespearovi, ''Divadlo'' 5, 1954, s. 189‒203<br/>J. Honzl (14. 5. 1894 – 20. 4. 1953), ''Divadlo'' 5, 1954, s. 428‒433, 540‒547, 647‒651, 713‒718<br/>K české shakespearovské tradici (Padesátiny E. A. Saudka), ''Divadlo'' 5, 1954, s. 934‒941<br/>Ještě k naší shakespearovské tradici, ''Nový život'' 1954, s. 549‒551 (spolupráce F. Tetauer, F. Vrba)<br/>30 let, ''Národní divadlo'' 30, 1954/55, č. 1, s. 20‒21<br/>Kde nás tlačí bota, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1‒9<br/>Postavení režie,''Divadlo'' 6, 1955, s. 173‒179, 250‒257, 365‒380<br/>Divadelní překlady, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 558‒560, 637‒644, 712‒714, 799‒801<br/>Mezinárodní konference o divadelní historii 1955, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 777‒782<br/>Stratfordské poznámky, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 941‒946<br/>K modernímu přetisku klasické divadelní scénografie, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 948‒949<br/>Nad repertoárovými plány, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 953‒962<br/>Nebožtík Machiavelli aneb nepřekřtívat autory, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1033<br/>První velká divadelní encyklopedie, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1041‒1043<br/>J. Pokorný o své nové knize „Shakespearova doba a divadlo“, ''Knižní novinky'' 1955, č. 16, s. [3]<br/>Goldoniho komedie, ''Krásná literatura ''1955, červenec ‒ srpen, s. 7<br/>Shakespearovy komedie, ''Krásná literatura ''1955, listopad – prosinec, s. 3<br/>N. Machiavelli, ''Krásná literatura ''1956, leden – únor, s. 15<br/>Skutečnost a idea Národního divadla, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 5‒14<br/>K současnému dramatu, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 300‒309<br/>Poznámky z Londýna, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 358‒361, 436‒441<br/>Palladium aneb revoluce, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 618‒620<br/>K vydání Vydrovy korespondence, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 650‒652<br/>Záběry z Paříže, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 781‒788<br/>Babylon podívaných nad Seinou, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 836‒843<br/>K vydání Honzlova literárního odkazu, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 997<br/>K vývojové situaci našeho národního i Národního divadla, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 998‒1002<br/>K brechtovské divadelní estetice, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 5‒16 → Doslov, in B. Brecht: ''Matka Kuráž a její děti'', 1957, s. 103‒124<br/>O některých obecných otázkách režie, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 193‒201<br/>O divadelním tisku od podlahy, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 626‒629<br/>Druhá mezinárodní konference o divadelní historii a divadelním výzkumu, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 865‒876<br/>Ještě méně o televisní dramaturgii, ''Divadlo ''8, 1957, s. 891<br/>Naše divadelní avantgarda a Říjnová revoluce, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 894‒906<br/>Zahraniční korespondence M. Vočadla, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 977‒979<br/>C. Goldoni a jeho dílo, ''Krásná literatura ''1957, červenec – srpen, s. [16]<br/>Situace a poslání české divadelní vědy, ''Divadlo'' 9, 1958, s. 90‒98, 166‒176 → ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 5, s. 111‒126<br/>Divadlo a doba. Referát ze zasedání ústředního výboru Svazu čs. divadelních umělců 30. VI. 1958 v Bratislavě, ''Divadlo'' 9, 1958, s. 454‒471, 546‒550<br/>J. Honzl, ''Divadelní noviny'' 1, 1957/58, č. 12, s. 1‒2<br/>Náš čas – naše divadlo, ''Divadelní noviny'' 1, 1957/58, č. 16, s. 2‒3<br/>Proti povrchnosti, ''Divadelní noviny ''1, 1957/58, č. 18, s. 4<br/>Proti humbuku s neexistující „moderností“ a „experimenty“, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 9‒10, s. 4<br/>Co je a co není nové, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 12, s. 4<br/>Odpověď oponentům, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 14, s. 4 + č. 15, s. 4 (příspěvek do diskuse o původnosti principu Laterny magiky)<br/>Berlín v prosinci 1958, ''Divadlo'' 10, 1959, s. 124‒141, 206‒209<br/>Německé režie F. Zavřela, ''Divadlo'' 10, 1959, s. 460‒469<br/>Sofoklův Oidipus vladař, ''Národní divadlo'' 38, 1962/63, č. 2, s. 4‒5<br/>E. A. Saudek, ''Divadlo'' 14, 1963, č. 7, s. 69‒71<br/>Největší mezinárodní divadelní slovník dokončen, ''Divadlo'' 14, 1963, č. 9, s. 79‒80<br/>Divadelní reorganizace „chirurgickým zásahem“ a divadelní felčařina, ''Divadelní noviny'' 7, 1963/64, č. 10‒11, s. 1, 4 + č. 12, s. 6<br/>Pohlednice z Amsterodamu, ''Divadelní a filmové noviny'' 9, 1965/66, č. 3, s. 7<br/>Líčidlo a duše, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 3, s. 57‒61<br/>Italské divadlo 66´´, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 5, s. 72‒76<br/>Letní sezóna v Neapoli, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 8, s. 77‒79<br/>Elementární divadlo. Letošní rok v Neapoli, ''Divadelní noviny'' 10, 1966/67, č. 25‒26, s. 6<br/>Dopis z Neapole, ''Divadelní noviny'' 11, 1967/68, č. 22, s. 3<br/>Dějiny neapolského divadla, ''Divadelní noviny ''13, 1969/70, č. 12, s. 9<br/>Antická divadla, ''Acta scaenographica'' 11, 1970/71, s. 16‒17, 57‒59, 74‒77, 83‒86, 114‒117<br/>Monografie o J. Svobodovi, ''Acta scaenographica'' 11, 1970/71, s. 80, 98‒99<br/>Sto let benátského divadla, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, č. 2, [3. strana obálky]<br/>Bertold Brecht: Matka kuráž a její děti, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, s. 40<br/>Francouzský sborník o divadelním prostoru, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, č. 3, [3. strana obálky]<br/>Candide, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, s. 59‒60<br/>Gorkého „Na dně“ v Činoherním klubu, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 24<br/>Kongres Mezinárodního ústavu pro divadelní bádání, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, č. 1, [3. a 4. strana obálky]<br/>Othello v Tylově divadle, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 62‒63<br/>Desátý kurs divadelních dějin v Benátkách, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 123‒124<br/>Krize, kontradikce a konflikt v dnešní společnosti a divadle, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 25‒27<br/>Shakespearovské dny ve Výmaru 1973, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 47‒48<br/>1000 let japonského divadla, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 65‒67<br/>Molièrovský kurs v Benátkách, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 119‒120<br/>Shakespearovské dny v NDR, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 4, 1974, s. 99‒100 | |
příspěvky v novinách:<br/>Divadlo patří těm, kteří je vytvářejí, ''Rudé právo'' 16. 5. 1945<br/>Poznámka k dnešní dramaturgii. Co mají hrát divadla, ''Rudé právo'' 5. 6. 1945<br/>První kulturní zákon a žáby na prameni, ''Rudé právo'' 10. 6. 1947<br/>O té očistě v kultuře, ''Rudé právo'' 19. 6. 1947<br/>České občanstvo, české divadlo, české drama, ''Rudé právo'' 26. 6. 1947<br/>Právo divadelníkovo a právo kritikovo, ''Svobodné noviny'' 10. 1. 1948<br/>Nová éra československého divadla, ''Svobodné noviny ''19. 3. 1948<br/>Reorganisace divadelního života. K velikonočnímu sjezdu divadelníků, ''Svobodné noviny'' 23. 3. 1948<br/>Divadelní zákon obecenstvu, ''Svobodné noviny ''3. 4. 1948<br/>Co s agenturami?, ''Lidové noviny'' 20. 6. 1948<br/>Novatér jevištního překladatelství, ''Lidové noviny ''14. 7. 1948<br/>Zahraniční možnosti československého divadelnictví, ''Lidové noviny'' 14. + 15. 8. 1948<br/>Divadlo Dálného Východu, ''Lidové noviny'' 5. 9. 1948<br/>Dokument současného divadla, ''Lidové noviny'' 27. 1. 1949<br/>Jevgenij Oněgin na scéně, ''Lidové noviny'' 4. 6. 1949<br/>K zvýšení úrovně divadelní práce, ''Lidové noviny ''29. 9. 1949<br/>Nehájení klasici, ''Lidové noviny'' 27. 6. 1951<br/>Otázky divadla ve světle prací J. V. Stalina o jazykovědě, ''Svobodné noviny'' 8. 2. 1952<br/>Schillerův „Don Carlos“, ''Rudé právo'' 17. 4. 1955<br/>Šmeralův Cyrano, ''Rudé právo'' 30. 12. 1956<br/>Dramatik C. Goldoni, ''Rudé právo'' 25. 2. 1957 | příspěvky v novinách:<br/>Divadlo patří těm, kteří je vytvářejí, ''Rudé právo'' 16. 5. 1945<br/>Poznámka k dnešní dramaturgii. Co mají hrát divadla, ''Rudé právo'' 5. 6. 1945<br/>První kulturní zákon a žáby na prameni, ''Rudé právo'' 10. 6. 1947<br/>O té očistě v kultuře, ''Rudé právo'' 19. 6. 1947<br/>České občanstvo, české divadlo, české drama, ''Rudé právo'' 26. 6. 1947<br/>Právo divadelníkovo a právo kritikovo, ''Svobodné noviny'' 10. 1. 1948<br/>Nová éra československého divadla, ''Svobodné noviny ''19. 3. 1948<br/>Reorganisace divadelního života. K velikonočnímu sjezdu divadelníků, ''Svobodné noviny'' 23. 3. 1948<br/>Divadelní zákon obecenstvu, ''Svobodné noviny ''3. 4. 1948<br/>Co s agenturami?, ''Lidové noviny'' 20. 6. 1948<br/>Novatér jevištního překladatelství, ''Lidové noviny ''14. 7. 1948<br/>Zahraniční možnosti československého divadelnictví, ''Lidové noviny'' 14. + 15. 8. 1948<br/>Divadlo Dálného Východu, ''Lidové noviny'' 5. 9. 1948<br/>Dokument současného divadla, ''Lidové noviny'' 27. 1. 1949<br/>Jevgenij Oněgin na scéně, ''Lidové noviny'' 4. 6. 1949<br/>K zvýšení úrovně divadelní práce, ''Lidové noviny ''29. 9. 1949<br/>Nehájení klasici, ''Lidové noviny'' 27. 6. 1951<br/>Otázky divadla ve světle prací J. V. Stalina o jazykovědě, ''Svobodné noviny'' 8. 2. 1952<br/>Schillerův „Don Carlos“, ''Rudé právo'' 17. 4. 1955<br/>Šmeralův Cyrano, ''Rudé právo'' 30. 12. 1956<br/>Dramatik C. Goldoni, ''Rudé právo'' 25. 2. 1957 | ||
Řádka 91: | Řádka 91: | ||
ad Křídový kruh:<br/>H. Budínová: Stylistická směs v 5. květnu, ''Kulturní politika'' 2, 1946/47, č. 21, s. 7<br/>L. Fikar: Čínský porculán popraskal, ''Mladá fronta'' 2. 2. 1947<br/>Pp [Věra Popková]: Aktualisujeme, ''Národní osvobození'' 4. 2. 1947<br/>Lin. a V.: Právo proti nespravedlnosti, ''Právo lidu'' 4. 2. 1947<br/>J. H. [J. Hájek]: Stará čínská hra o vítězství spravedlnosti, ''Rudé právo'' 4. 2. 1947 | ad Křídový kruh:<br/>H. Budínová: Stylistická směs v 5. květnu, ''Kulturní politika'' 2, 1946/47, č. 21, s. 7<br/>L. Fikar: Čínský porculán popraskal, ''Mladá fronta'' 2. 2. 1947<br/>Pp [Věra Popková]: Aktualisujeme, ''Národní osvobození'' 4. 2. 1947<br/>Lin. a V.: Právo proti nespravedlnosti, ''Právo lidu'' 4. 2. 1947<br/>J. H. [J. Hájek]: Stará čínská hra o vítězství spravedlnosti, ''Rudé právo'' 4. 2. 1947 | ||
− | ad Marlin:<br/>J. Nesvadba: Marlin (Pohřběte mrtvé) ve Studiu ND, ''Národní divadlo'' 23, 1947/48, s. 111‒112<br/>sm [M. Smetana]: Meditace nad revolucí, ''Svobodné noviny'' 27. 1. 1948<br/>Z. Dinter: O mrtvé a živé mezi námi i na jevišti, ''Mladá fronta'' 28. 1. 1948<br/>J. Hájek: „Marlin“ J. Pokorného, ''Rudé právo'' 29. 1. 1948<br/>O. Fencl: Pohřběte mrtvé!, ''Lidová kultura'' 4, 1948, č. 4, s. 4<br/>P. Janoušek: České drama 1945‒1948, ''Divadelní revue'' 11, 2000, č. 4, s. 18 → P. Janoušek a kol.: ''Dějiny české literatury'' ''1945''‒''1989'', díl I., 2007, s. 265‒266<br/>J. Černý: 1948 (České divadlo a společnost v roce 1948'')'',''Divadelní revue'' 15, 2004, č. 4, s. 12 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 164 | + | ad Marlin:<br/>J. Nesvadba: Marlin (Pohřběte mrtvé) ve Studiu ND, ''Národní divadlo'' 23, 1947/48, s. 111‒112<br/>sm [M. Smetana]: Meditace nad revolucí, ''Svobodné noviny'' 27. 1. 1948<br/>Z. Dinter: O mrtvé a živé mezi námi i na jevišti, ''Mladá fronta'' 28. 1. 1948<br/>J. Hájek: „Marlin“ J. Pokorného, ''Rudé právo'' 29. 1. 1948<br/>O. Fencl: Pohřběte mrtvé!, ''Lidová kultura'' 4, 1948, č. 4, s. 4<br/>P. Janoušek: České drama 1945‒1948, ''Divadelní revue'' 11, 2000, č. 4, s. 18 → P. Janoušek a kol.: ''Dějiny české literatury'' ''1945''‒''1989'', díl I., 2007, s. 265‒266<br/>J. Černý: 1948 (České divadlo a společnost v roce 1948'')'', ''Divadelní revue'' 15, 2004, č. 4, s. 12 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 164 |
ad Most na hranicích:<br/>A. Dvořák: K premiéře Pokorného „Mostu na hranicích“, in ''Most na hranicích'' (program), Městské divadlo Mladá Boleslav 1948<br/>jp: Premiéra hry J. Pokorného, ''Lidová demokracie'' 4. 12. 1948<br/>-pk- [P. Kypr]: Most na hranicích, ''My 48'', 1948, č. 48, s. 5<br/>J. Hájek: Skutečnost – jediný učitel, ''Rudé právo'' 23. 2. 1949<br/>eas [E. A. Saudek]: Pokorného Most na hranicích, ''Lidové noviny'' 11. 3. 1949<br/>pop [O. Popp]: Pokorného hra o dělnících, ''Mladá fronta'' 15. 3. 1949<br/>J. Černý: 1948 (České divadlo a společnost v roce 1948'')'', ''Divadelní revue'' 15, 2004, č. 4, s. 25 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 190 | ad Most na hranicích:<br/>A. Dvořák: K premiéře Pokorného „Mostu na hranicích“, in ''Most na hranicích'' (program), Městské divadlo Mladá Boleslav 1948<br/>jp: Premiéra hry J. Pokorného, ''Lidová demokracie'' 4. 12. 1948<br/>-pk- [P. Kypr]: Most na hranicích, ''My 48'', 1948, č. 48, s. 5<br/>J. Hájek: Skutečnost – jediný učitel, ''Rudé právo'' 23. 2. 1949<br/>eas [E. A. Saudek]: Pokorného Most na hranicích, ''Lidové noviny'' 11. 3. 1949<br/>pop [O. Popp]: Pokorného hra o dělnících, ''Mladá fronta'' 15. 3. 1949<br/>J. Černý: 1948 (České divadlo a společnost v roce 1948'')'', ''Divadelní revue'' 15, 2004, č. 4, s. 25 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 190 | ||
Řádka 97: | Řádka 97: | ||
ad Jevgenij Oněgin (dramatizace):<br/>H. Budínová: Eugen Oněgin dramatisovaný, ''Kulturní politika'' 4, 1949, č. 24, s. 8 | ad Jevgenij Oněgin (dramatizace):<br/>H. Budínová: Eugen Oněgin dramatisovaný, ''Kulturní politika'' 4, 1949, č. 24, s. 8 | ||
− | ad Oidipus vladař (překlad):<br/>M. Kačer: Nový překlad Oidipa, ''Lidové noviny'' 6. 9. 1950<br/>V. Šrámek: Oidipús vladař na libereckém jevišti, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 907‒908<br/>S. Machonin: Ztracená příležitost?, ''Literární noviny'' 12, 1963, č. 5, s. 5 → ''Šance divadla'', 2005, s. 10‒12<br/>J. Černý: Sofoklés v pravý čas, ''Divadelní noviny'' 12, 1968/69, č. 13, s. 9<br/>H. Suchařípová: Vladař, ''Divadelní noviny'' 5, 1996, č. 7, s. 4<br/>E. Stehlíková: Zpráva pro Václava (o Krobotově inscenaci Oidipa), ''Kritická příloha Revolver | + | ad Oidipus vladař (překlad):<br/>M. Kačer: Nový překlad Oidipa, ''Lidové noviny'' 6. 9. 1950<br/>V. Šrámek: Oidipús vladař na libereckém jevišti, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 907‒908<br/>S. Machonin: Ztracená příležitost?, ''Literární noviny'' 12, 1963, č. 5, s. 5 → ''Šance divadla'', 2005, s. 10‒12<br/>J. Černý: Sofoklés v pravý čas, ''Divadelní noviny'' 12, 1968/69, č. 13, s. 9<br/>H. Suchařípová: Vladař, ''Divadelní noviny'' 5, 1996, č. 7, s. 4<br/>E. Stehlíková: Zpráva pro Václava (o Krobotově inscenaci Oidipa), ''Kritická příloha Revolver Revue'' 1996, č. 6, s. 94 |
ad Poprask na laguně (překlad):<br/>J. Pecháček: Goldoniho vyznání lásky italskému lidu, ''Divadlo'' 6, 1955, č. 3, s. 223<br/>(mik) [M. Křovák]: Goldoni v současném rouše, ''Lidová demokracie'' 18. 7. 1973 | ad Poprask na laguně (překlad):<br/>J. Pecháček: Goldoniho vyznání lásky italskému lidu, ''Divadlo'' 6, 1955, č. 3, s. 223<br/>(mik) [M. Křovák]: Goldoni v současném rouše, ''Lidová demokracie'' 18. 7. 1973 | ||
Řádka 107: | Řádka 107: | ||
ad Pochodeň Prométheova:<br/>Z. Candra: Mýtus o Prométheovi jako opera, ''Práce ''7. 5. 1965<br/>J. Brožovská: ''Prométheus na rozcestí'', ''Mladá fronta'' 20. 5. 1965<br/>I. Jirko: Nová česká opera, ''Plamen'' 7, 1965, č. 6, s. 170‒171<br/>I. Jirko: Poselství J. Hanuše, ''Hudební rozhledy'' 18, 1965, s. 456‒457<br/>J. Volek: Nový Prométheus, ''Kulturní tvorba'' 3, 1965, č. 19, s. 12 | ad Pochodeň Prométheova:<br/>Z. Candra: Mýtus o Prométheovi jako opera, ''Práce ''7. 5. 1965<br/>J. Brožovská: ''Prométheus na rozcestí'', ''Mladá fronta'' 20. 5. 1965<br/>I. Jirko: Nová česká opera, ''Plamen'' 7, 1965, č. 6, s. 170‒171<br/>I. Jirko: Poselství J. Hanuše, ''Hudební rozhledy'' 18, 1965, s. 456‒457<br/>J. Volek: Nový Prométheus, ''Kulturní tvorba'' 3, 1965, č. 19, s. 12 | ||
− | ad Náměstíčko (překlad):<br/>(sk): Veselé náměstíčko, ''Lidová demokracie'' 9. 3. 1967 | + | ad Náměstíčko (překlad):<br/>(sk): Veselé náměstíčko, ''Lidová demokracie'' 9. 3. 1967 |
− | slovníky a encyklopedie:<br/>J. Kunc: ''Slovník českých spisovatelů beletristů 1945''–''1956'', 1957 <br/>R. Havel – J. Opelík a kol.: ''Slovník českých spisovatelů'', 1964 <br/>V. Procházka (ed.): ''Národní divadlo a jeho předchůdci. Slovník umělců divadel Vlastenského, Stavovského, Prozatímního a Národního'', 1988 <br/>P. Janoušek a kol.: ''Slovník českých spisovatelů od roku 1945. Díl 2. M''–''Ž'', 1998<br/>J. Tomeš a kol.: ''Český biografický slovník XX. století. II. díl. K''–''P'', 1999<br/>V. Forst a kol.: ''Lexikon české literatury. Osobnosti, díla, instituce. 3/II. P–Ř'', 2000<br/>Slovník české literatury po roce 1945 [online], URL: ''[http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=954 http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=954]''<br/>Databáze českého uměleckého překladu po roce 1945. Osobnosti [online], URL: ''[http://www.obecprekladatelu.cz/_ftp/DUP/P/PokornyJaroslav.htm http:// | + | J. Pömerl: České divadlo na rozcestí (1945‒1948), in ''Česká divadelní kultura 1945''‒''1989 v datech a souvislostech'', 1995, s. 22, 26, 31, 33<br/>E. Šormová: Socialistický realismus – kulminace a rozpad (1948‒1956), in ''Česká divadelní kultura 1945''‒''1989 v datech a souvislostech'', 1995, s. 36, 42‒43, 47‒48<br/>J. Pömerl: Divadlo v době politického „tání“ (1956‒1962), in ''Česká divadelní kultura 1945''‒''1989 v datech a souvislostech'', 1995, s. 51, 56<br/>A. Kusák: ''Kultura a politika v Československu'' ''1945''‒''1956'', 1998, s. 273, 341‒342<br/>E. Stehlíková: Scénický překlad antických dramat, in ''Otázky divadla a filmu''. ''Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity''. ''Q2'', Brno 1999, s. 12‒14, 16‒17, 19‒20<br/>J. Knapík – E. Šormová: „Tato publikace je jedním slovem škodlivá“, ''Divadelní revue'' 11, 2000, č. 3, s. 88‒91<br/>J. Černý: 1952 (České divadlo a společnost v roce 1952'')'', ''Divadelní revue'' 12, 2001, č. 2, s. 4‒5 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 323‒326<br/>J. Černý: 1954 (České divadlo a společnost v roce 1954'')'', ''Divadelní revue'' 13, 2002, č. 2, s. 13‒14, 16 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 413‒415, 418<br/>J. Černý: 1955 (České divadlo a společnost v roce 1955'')'', ''Divadelní revue'' 13, 2002, č. 4, s. 21 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 431<br/>J. Černý: 1945 (České divadlo a společnost v roce 1945'')'', ''Divadelní revue'' 14, 2003, č. 2, s. 6 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 16‒17<br/>J. Černý: 1948 (České divadlo a společnost v roce 1948'')'', ''Divadelní revue'' 15, 2004, č. 4, s. 5‒6, 9 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 149‒150, 157<br/>J. Knapík: ''Únor a kultura. Sovětizace české kultury 1948''‒''1950'', 2004, s. 42, 44, 286<br/>F. Černý: ''Za divadlem starým i novým'', 2005, s. 137‒141<br/>V. Just: ''Divadlo v totalitním systému''. ''Příběh českého divadla (1945''‒''1989) nejen v datech a souvislostech'', 2010, s. 37, 40, 55, 58‒59, 66, 73, 84, 88<br/>E. Poláčková: Český překlad antických her: Quo vadis?, ''Theatralia'' 15, 2012, č. 1, s. 143 |
+ | |||
+ | slovníky a encyklopedie:<br/>J. Kunc: ''Slovník českých spisovatelů beletristů 1945''–''1956'', 1957 <br/>R. Havel – J. Opelík a kol.: ''Slovník českých spisovatelů'', 1964 <br/>V. Procházka (ed.): ''Národní divadlo a jeho předchůdci. Slovník umělců divadel Vlastenského, Stavovského, Prozatímního a Národního'', 1988 <br/>P. Janoušek a kol.: ''Slovník českých spisovatelů od roku 1945. Díl 2. M''–''Ž'', 1998<br/>J. Tomeš a kol.: ''Český biografický slovník XX. století. II. díl. K''–''P'', 1999<br/>V. Forst a kol.: ''Lexikon české literatury. Osobnosti, díla, instituce. 3/II. P–Ř'', 2000<br/>Slovník české literatury po roce 1945 [online], URL: ''[http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=954 http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=954]''<br/>Databáze českého uměleckého překladu po roce 1945. Osobnosti [online], URL: ''[http://www.obecprekladatelu.cz/_ftp/DUP/P/PokornyJaroslav.htm http://databaze.obecprekladatelu.cz/dup02.htm]''</ee:bibliography_content> | ||
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> |
Verze z 6. 12. 2016, 11:50
Jaroslav Pokorný
* 13. 11. 1920 Praha (CZ)
† 23. 9. 1983 Praha (CZ)
dramatik, překladatel, libretista, divadelní historik, teoretik, kritik, dramaturg, divadelní pedagog
Teatrolog, překladatel, dramaturg a dramatik, spoluurčující z pozice vlivného stranického ideologa směřování a organizaci českého divadelnictví po druhé světové válce. Trvalejší hodnotu než teoretické a historické studie i původní dramatická tvorba mají jeho překlady (zejména díla C. Goldoniho). Významný byl jeho autorský i redakční podíl na heslech českých osobností v italské divadelní encyklopedii Enciclopedia dello spettacolo.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.