Königsmark, Václav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 41: | Řádka 41: | ||
<ee:bibliography_content>Hynek Rýdl; -vk-, -kn-, kn, vk, V. K., vkn, -vkn- </ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Hynek Rýdl; -vk-, -kn-, kn, vk, V. K., vkn, -vkn- </ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | ||
− | + | <ee:bibliography_content>Mezi literaturou, divadlem a filmem, ''Česká literatura'' 22, 1974, s. 563‒564 (recenze sborníku Vančura mezi dramatem a filmem)<br/>Příběhy pokleslé aktivity, in ''Mladý muž a bílá velryba ''(program), Městská divadla pražská 1977<br/>Výročí Henrika Ibsena, ''Český jazyk a literatura'' 28, 1977/78, s. 326‒328<br/>Devadesátiletý Soud lásky, ''Tvorba'' 1977, č. 4, s. 18 (šifra -kn-) (Národní divadlo)<br/>Quo vadis, české drama?, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 1‒14 (šifra kn)<br/>L. Janáček. Z mrtvého domu, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 23‒24 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>J. M. Barrie. Záleží na okolnostech, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 25‒26 (Divadlo E. F. Buriana) (šifra kn)<br/>Dramatizace jako projev krize i hledání východisek, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 1‒13 (šifra kn)<br/>Odpověď na otázky Ankety 1978, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 10, s. 29 (šifra kn)<br/>W. A. Mozart. Cosi fan tutte, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 14‒16 (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) (šifra kn)<br/>G. Gorin. Pravda barona Prášila, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 21‒23 (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) (šifra kn)<br/>Varšavská komorní opera v Praze, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 28‒29 (šifra kn)<br/>B. Brecht. Muž jako muž, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 13‒14 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>J. Sypal. Napoleon z Doubku, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 15‒16 (Divadlo S. K. Neumanna) (šifra kn)<br/>M. Kuliš. Patetická sonáta, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 23‒24 (Disk) (šifra kn)<br/>Prokofjev. Semjon Kotko, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 25‒27 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>V. Páral. Mladý muž a bílá velryba, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 4, s. 15‒18 (Městská divadla pražská) (šifra kn)<br/>Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 19, 1977, č. 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 14, 17, 18, 19, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 44, 46, 47, 48, 49, 52, vždy s. 22<br/>Otázka kompetence čili Dramaturgie versus režie aneb Ať se vlk nažere, jen když koza zůstane celá, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 1‒6 (Trosečník + Velký vandr, Divadlo na provázku Brno; Dům se sedmi balkóny, Městská divadla pražská) (šifra kn)<br/>B. Brecht. Krejcarová opera, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 15‒18 (Činoherní klub) (šifra kn)<br/>Bělehradská Jenůfa, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 19‒20 (hostování bělehradské pěvkyně v inscenaci Její pastorkyňa Národního divadla) (šifra kn)<br/>K problematice kompoziční výstavby, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 9‒10 (šifra kn)<br/>A. Arbuzov. Můj ubohý Marat, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 15‒16 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>G. Verdi. Macbeth, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 18‒19 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>Bukurešťský a olomoucký import do pražského Rigoletta, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 30‒31 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>K otázce československého kulturního kontextu, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 7, s. 1‒9 (šifra kn)<br/>Gorkij po beckettovsku, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 8, s. 28‒30 (hostování Theater Berlin v Praze) (šifra kn)<br/>Slovo ke kritice, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 8, s. 31‒32 (šifra kn)<br/>V. Petrov. Mušketýři po třiceti letech, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 9, s. 14‒17 (Divadlo S. K. Neumanna) (šifra kn)<br/>Otázky bez odpovědí (k historii a přítomnosti jednoho pražského divadla), ''Dialog ''1, 1977/78, č. 9, s. 21‒22 (Divadlo Ateliér) (šifra kn)<br/>Operní glosy, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 10, s. 1‒7 (operní inscenace na festivalu Pražské jaro 1978) (šifra kn)<br/>G. S. Kaufman – R. Hart. Přišel na večeři, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 10, s. 17‒18 (šifra kn) (Divadlo na Vinohradech, Praha)<br/>Česká dramatika v sezoně 1977‒78, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 1, s. 1‒13 (šifra kn)<br/>A. Koenigsmark. Edessa, ''Dialog ''2, 1978/79, č. 1, s. 14‒15 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>O. Daněk. Válka vypukne po přestávce, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 1, s. 18‒19 (Slezské divadlo Opava) (šifra kn)<br/>Bratři Čapkové, N. V. Gogol a J. Kačer – Lásky hra osudná aneb Revizor v provincii, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 2, s. 13‒15 (Krajské kulturní středisko Ostrava) (šifra kn)<br/>Dvě historické fresky V. Hudečka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 3, s. 8‒12 (Bílí čápi nad Brestem + Nápadníci trůnu, Národní divadlo) (šifra kn)<br/>R. Ibrahimbekov. Žena za zelenými dveřmi, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 3, s. 21‒22 (Divadlo V. Nezvala Karlovy Vary) (šifra kn)<br/>Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 20, 1978, č. 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 50, vždy s. 22<br/>Nejedlého postoj k otázce dramatu ve dvacátých letech, in ''Z. Nejedlý, klasik naší vědy a kultury'', 1979, s. 125‒133 (kritické reflexe hry F. X. Šaldy Dítě u Z. Nejedlého a J. Fučíka)<br/>Tylova historická dramata v dramaturgickém pojetí J. Honzla a E. F. Buriana, in ''Václavkova Olomouc 1976''. ''Pocta F. Palackému'', Olomouc 1979, s. 270‒276<br/>Formování postav ve Vančurově Rozmarném létě a v jeho divadelních adaptacích, ''Česká literatura ''27, 1979, s. 121‒132 (Vančurova próza a její divadelní zpracování režiséry E. Sokolovským a F. Štěpánkem)<br/>Cestou k divadelnímu realismu. L. Stroupežnický 6. 1. 1850 – 11. 8. 1892, ''Český jazyk a literatura'' 30, 1979, s. 175‒177<br/>I. Babel – Z. Turba. Moje první husa, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 11‒12 (Divadlo X Brno) (šifra kn)<br/>Hanácké divadlo v Praze, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 25‒26 (Depeše na kolečkách, Ondráš) (šifra kn)<br/>H. Krejčí, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 40 (šifra kn)<br/>Hledání tvaru, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 5, s. 69‒70 (hostování Divadla leninského komsomolu z Moskvy) (šifra kn)<br/>S. Wyspiański. Veselka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 5, s. 69‒70 (Teatr Narodowy Varšava) (šifra kn)<br/>P. Hacks – J. Offenbach. Krásná Helena, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 7, s. 11‒12 (Divadlo Vítězného února Hradec Králové) (šifra kn)<br/>G. Gorin. Thyl Ulenspiegel, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 7, s. 24‒25 (Horácké divadlo Jihlava) (šifra kn)<br/>Pohyb ve stojatých vodách pražské divadelní kultury?, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 1‒8 (Hodina mezi psem a vlkem, Realistické divadlo Z. Nejedlého) (šifra kn)<br/>A. Nikolaj. Tři na lavičce, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 13‒14 (Viola) (šifra kn)<br/>J. Voskovec + J. Werich + J. Ježek. Golem, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 17‒18 (Hudební divadlo Karlín) (šifra kn)<br/>O. Ostrčil. Honzovo království, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 16‒17 (Státní divadlo Olomouc) (šifra kn)<br/>B. Martinů. Hlas lesa – A. Lortzing. Zkouška na operu, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 22‒24 (Pražská konzervatoř) (šifra kn)<br/>Ch. Gounod. Faust a Markétka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 25‒29 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>Operní glosy II, ''Dialog ''2, 1978/79, č. 10, s. 32‒39 (šifra kn)<br/>Odpověď na Anketu 1979, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 10, s. 5 (šifra kn)<br/>V. Eliášková. A ten měl tři dcery…, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 10, s. 18‒20 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)<br/>Otazníky nad PQ, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 1, s. 12‒15 (šifra kn)<br/>E. Dutka. Autobus do Wollongongu, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 1, s. 18‒19 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)<br/>Naši furianti ‘79, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 2, s. 11‒13 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>A. Jirásková. Domov v havárii, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 3‒4, s. 23‒25 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)<br/>Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 21, 1979, č. 1, s. 22 + č. 4, 5, 6, 8, 9, 10, 16, 19, 20, 21, 24, 26, 32, 34, 38, 40, 42, 48, vždy s. 23<br/>K otázce žánrové digrese v dramatice 70. let, in ''Sborník z mezinárodní literárněvědné konference Bezručova Opava 1978'', Ostrava 1980, s. 128‒134<br/>Tvorba souborů…, ''Scéna'' 5, 1980, č. 24, s. 2 (recenze sborníku České divadlo 2)<br/>K pojetí a stavu českého dramatu v sedmdesátých letech, ''Tvorba'' 1980, č. 23, s. 1‒8 (příloha)<br/>Dar k sedmdesátinám?, ''Tvorba'' 1980, č. 48, s. 18‒19 (Kráska a zvíře, Národní divadlo)<br/>Pražský Rváč, ''Dialog ''3, 1979/80, č. 5‒6, s. 8 (Divadlo E. F. Buriana) (šifra kn)<br/>J. Radičkov. Lazařina, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 5‒6, s. 22‒24 (Divadlo na provázku Brno) (šifra kn)<br/>K otázce hereckého stylu v současném českém divadle, ''Dialog ''3, 1979/80, č. 7‒8, s. 1‒18 (šifra kn)<br/>Přísně utajené hostování, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 5‒6, s. 29‒31 (hostování Burgtheateru v Praze) (šifra kn)<br/>Odpověď na Anketu 1980, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 8‒9, s. 20‒21 (šifra kn)<br/>F. Šrámek. Červen – Dvě království, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 9‒10, s. 29‒30 (Divadlo J. Wolkera) (šifra kn)<br/>Hledání vlastní tváře, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1981, s. 198‒202 (Hanácké divadlo Prostějov)<br/>Pábitelovo jevištní Krasosmutnění: na okraj Válovy inscenace v Divadle na okraji, ''Program Státního divadla Brno ''52, 1980/81, s. 203‒204<br/>Dobové tance, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1980/81, s. 334‒335 (Činoherního studio Ústí nad Labem)<br/>Ypsilonka v Národním divadle, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1980/81, s. 335 (Každý něco pro vlast, Národní divadlo)<br/>O adaptaci jako divadelním žánru i autorské metodě, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 82‒86<br/>Valdštejnský antimýtus jako dějinná metafora, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 107‒108 (Vévodkyně valdštejnských vojsk, Národní divadlo)<br/>Krize dramatu, nebo krize kritérií?, ''Tvorba ''1981, č. 6, s. 6<br/>Ha-divadlo 1981, ''Scéna ''6, 1981, č. 23, s. 4 (Panoptikum + Hra bez pravidel, HaDivadlo Prostějov)<br/>A. a V. Mrštíkové. Maryša, ''Český jazyk a literatura'' 31, 1980/81, s. 400‒405<br/>Adaptace v současném divadle. České drama v epoše socialismu (1945‒1981), in ''Referáty a diskusní příspěvky z literárněvědné konference 24. Bezručovy Opavy ''(16.‒17. 9. 1981), Opava 1982, s. 18‒27<br/>K pojmu inscenácie jako typu interpretácie literárneho diela, in ''O interpretácii uměleckého textu'', Nitra 1982, s. 209‒219<br/>Marxistická kritika dramatu, in ''Spoluvytvářet pravdu zítřka'', 1982, s. 330‒350<br/>O vztahu k dramatickému umění, ''Česká literatura'' 30, 1982, s. 287‒288<br/>Teoretické aspekty jevištních adaptací filmového díla, ''Film a doba'' 28, 1982, s. 31‒36<br/>O autentičnosti deskriptivní a stylizované, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 218‒219 (dramatické adaptace próz B. Hrabala)<br/>Hamlet jako teatrum mundi, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 76‒78 (Národní divadlo)<br/>Příspěvek do ankety, ''Scéna ''7, 1982, č. 15‒16, s. 5<br/>Hledání operní divadelnosti, ''Scéna'' 7, 1982, č. 24, s. 5 (Komorní triptych, Národní divadlo)<br/>Dar i trýzeň senzibility, ''Tvorba'' 1982, č. 10, s. 10 (montáž o básníku M. Kubesovi, Prostějov)<br/>Vztah současného dramatu k literatuře, ''Tvorba ''1982, č. 28, s. 1‒8 (příloha)<br/>O dnešní smysl včerejšího díla. Operní pokusy o hledání divadelní řeči, ''Program Státního divadla Brno ''54, 1982/83, s. 217‒218 (Chytračka + Modrovousův hrad + Silnice, Národní divadlo)<br/>Nad novými inscenacemi Hanáckého divadla, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1983/84, s. 243‒246<br/>Cesta k moderní komedii aneb Štěstí není švindl, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 266‒267 (Adié miláčku, Městská divadla pražská)<br/>O integraci jako rozpadu plnohodnotného lidství, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 267‒268 (Průběh, Studio Ypsilon)<br/>Quijote a Sancho současníci?, ''Program Státního divadla'' ''Brno'' 54, 1982/83, s. 298‒299 (Komedie s Quijotem, Divadlo S. K. Neumanna)<br/>Opera o cti a revoluci, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 389 (Hra o lásce a smrti, Národní divadlo)<br/>Anabáze Ypsilonky za J. Haškem, ''Program Státního divadla Brno'' 55, 1983/84, s. 75‒76 (Voni sou hodnej chlapec)<br/>O umění jevištní konkretizace, ''Program Státního divadla Brno'' 55, l983/84, s. 143‒144 (Maryša, Státní divadlo Brno + Divadlo Vítězného února Hradec Králové)<br/>Být zrcadlem a kronikou své doby, ''Scéna'' 8, 1983, č. 1, s. 4 (Hamlet, Národní divadlo Praha)<br/>První loutkářská přehlídka pro dospělé (a nejen o ní), ''Československý loutkář ''33, 1983, s. 266<br/>Posluchači DAMU v Komedii o skříni, ''Československý loutkář'' 33, 1983, s. 276<br/>Příklad tvůrčí divadelní práce, ''Program Státního divadla Brno'' 55, 1983/84, s. 239‒240 (hostování Divadla A. Bagára Nitra v Praze)<br/>Dvojí Dantonova smrt, ''Program Státního divadla Brno'' 55, s. 314‒315 (Činoherní studio Ústí nad Labem + Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Pobřežní fikce, ''Program Státního divadla Brno'' 55, 1983/84, s. 377‒378<br/>Katarze tragédie, katarze obřadu, ''Program Státního divadla Brno'' 55, 1983/84, s. 434 (Ifigénie v Aulidě, Divadlo Na zábradlí)<br/>Pokus o operní divadlo, ''Scéna ''9, 1984, č. 9, s. 4 (Copernicus, Národní divadlo)<br/>Dvojí Sen noci svatojánské, ''Scéna'' 9, 1984, č. 14, s. 4 (Národní divadlo + Městská divadla pražská)<br/>S divadlem přes rovnoběžky i poledníky, ''Literární měsíčník'' 13, 1984, č. 2, s. 132‒133 (Sametové rovnoběžky, Černé divadlo)<br/>J. Voskovec + J. Werich, Balada z hadrů, ''Český jazyk a literatura'' 34, 1983/84, s. 302‒308<br/>O Nerudovi, májovcích a českém divadle, ''Literární měsíčník'' 13, 1984, č. 4, s. 76‒80<br/>Jubilejní 15. Skupova Plzeň, ''Československý loutkář'' 34, 1984, s. 194<br/>O divadelním personálu, ''Československý loutkář'' 34, 1984, s. 241<br/>Návraty ztraceného syna. Pokus o zachycení specifiky tvorby, ''Interní materiál pro tvůrčí besedy Dílny Ha-Divadla. V Prostějově 28.''‒''30. 3. 1985'', 1985, s. 31‒42<br/>Téma a jeho vyjádření. Pokus o zachycení specifiky tvorby, ''Interní materiál pro tvůrčí besedy Dílny Ha-Divadla. V Prostějově 28.''‒''30. 3. 1985'', 1985, s. 83‒92<br/>Dvě původní operní novinky v Národním divadle, ''Program Státního divadla Brno'' 56, 1984/85, s. 292‒293 (Copernicus + Mistr Jeroným)<br/>Nový klíč k Ibsenovi?, ''Program Státního divadla Brno'' 56, 1984/85, s. 396‒397 (Hedda Gablerová, Realistické divadlo Z. Nejedlého + Činoherní studio Ústí nad Labem)<br/>Hudební Brno, ''Scéna ''10, 1985, č. 2, s. 1, 3 (hudební festival Brno 1984)<br/>Sen tentokrát ve Draku, ''Scéna'' 10, 1985, č. 8, s. 4 (Sen noci svatojánské, Východočeské loutkové divadlo Drak Hradec Králové)<br/>Proměny herectví a inscenačního stylu, ''Scéna'' 10, 1985, č. 23, s. 3 (Realistické divadlo Z. Nejedlého)<br/>Jarmareční „epika“, ''Československý loutkář'' 35, 1985, s. 151 (Staré pověsti české, Pražské kulturní středisko)<br/>Mateřinka 1985 (Hra jako téma komunikace?), ''Československý loutkář'' 35, 1985, s. 194<br/>O přítomnosti a absenci herecké výpovědi, ''O divadle'' ''1'', 1986, s. 34‒38 (pseudonym Hynek Rýdl)<br/>K současnému pojetí scénáře jako typu dramatického textu, ''Literární měsíčník'' 15, 1986, č. 2, s. 115‒118<br/>Jaké téma pro pantomimu?, in ''Marginálie o pantomimě. Dílna Branického divadla Pantomimy 18.''‒''21. dubna 1986'', 1986, s. 10‒14<br/>Píseň života, ''Scéna'' 11, 1986, č. 8, s. 5 (Drak, Východočeské loutkové divadlo Drak Hradec Králové)<br/>Rajmontův Racek, ''Scéna'' 11, 1986, č. 10, s. 4 (Divadlo E. F. Buriana)<br/>Pivcovy herecké memoáry,''Scéna'' 11, 1986. č. 16, s. 2<br/>Nový pokus o Calderóna, ''Scéna'' 11, 1986, č. 20, s. 4 (Život je sen, Realistické divadlo Z. Nejedlého)<br/>Hajdův Nepřítel lidu, ''Scéna'' 11, 1986, č. 23, s. 4 (Státní divadlo Brno)<br/>Divadlo pro děti a mládež 1985, ''Československý loutkář'' 36, 1986, s. 2<br/>Studentský Džezinbed, ''Československý loutkář'' 36, 1986, s. 98<br/>Inscenační a dramaturgická tvář šestnácté Skupovy Plzně,''Československý loutkář'' 36, 1986, s. 170<br/>K významovému aspektu tvorby pro děti, ''Československý loutkář'' 36, 1986, s. 217<br/>O jedné inscenaci a nejen o ní, ''Československý loutkář'' 36, 1986, s. 218 (Poklad báby Mračenice, Ústřední loutkové divadlo)<br/>Opera v Draku, ''Československý loutkář'' 36, 1986, s. 267 (Prodaná nevěsta)<br/>Profesionální hosté na scéně Žižkovského divadla, in ''10 let Žižkovského divadla 1977''‒''1987'', 1987, s. 18‒30<br/>Scénář jako typ dramatického textu, in ''Poetika české meziválečné literatury'', 1987, s. 137‒155<br/>K divadlu autorské výpovědi, ''O divadle'' ''2'', 1987, s. 86‒94 (pseudonym Hynek Rýdl)<br/>Dramatik groteskního tragismu, ''O divadle'' ''2'', 1987, s. 139‒145 (pseudonym Hynek Rýdl) (portrét K. Steigerwalda)<br/>Ha-di a ti druzí, ''O divadle'' ''3'', 1987, s. 117‒124 (pseudonym Hynek Rýdl)<br/>Dvaasedmdesátka F. Langra, ''Literární měsíčník'' 16, 1987, č. 4, s. 120‒122<br/>Postavení mladé tvůrčí generace v současném českém divadle,''Scéna'' 12, 1987, č. 1, s. 1, 3<br/>Dva Cyranové na Vinohradech, ''Scéna ''12, 1987, č. 1, s. 4<br/>Vok má své tajemství, ''Scéna'' 12, 1987, č. 4 s. 4 (Čertova stěna, Státní divadlo O. Stibora Olomouc)<br/>Právníci bez skandálu,''Scéna'' 12, 1987, č. 8, s. 4 (Divadlo na Vinohradech)<br/>Hra s pravdou a lží, ''Scéna ''12, 1987, č. 12‒13, s. 4 (Rozbitý džbán, Národní divadlo)<br/>Kaločův debut v Radosti, ''Scéna'' 12, 1987, č. 14, s. 4 (Kráska a zvíře, Loutkové divadlo Radost Brno)<br/>Rukojmí B. Behana na Nové scéně ND aneb Požadavky opět nenaplněny, ''Scéna'' 12, 1987, č. 15, s. 3‒4<br/>Ne-divadlo na divadle, ''Scéna'' 12, 1987, č. 16, s. 4 (Malý Alenáš, Ústřední loutkové divadlo)<br/>Dobové tance konečně v Praze, ''Scéna'' 12, 1987, č. 19, s. 4 (Realistické divadlo Z. Nejedlého)<br/>Problém nejen šumperský..., ''Scéna ''12, 1987, č. 20, s. 3 (Kdy se vrátí rudovlasý střelec?, Severomoravské divadlo Šumperk)<br/>Kam s ní?, ''Československý loutkář'' 37, 1987, s. 1 (Festival Divadelní mládí 1986 České Budějovice)<br/>Amatérská klubová inspirace, ''Československý loutkář'' 37, 1987, s. 146<br/>Hry pro děti a s dětmi, ''Československý loutkář'' 37, 1987, s. 169 (HaDivadlo Brno)<br/>Jaké téma pro pantomimu?, ''Dramatické umění'' 1987, č. 12, s. 59‒62<br/>K současné tváři DRAKu, In ''Východočeské divadlo Drak. 30. výročí založení divadla. Hradec Králové'', Hradec Králové 1988, nestránkováno<br/>Hadivadlo v sezoně 1986‒87, ''Program Státního divadla Brno'' 59, 1987/88, s. 194‒197<br/>Chce být opera divadlem?, ''Scéna'' 13, 1988, č. 2, s. 3, 7 (22. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Brno)<br/>Hauptmannova „Matka Kuráž“,''Scéna'' 13, 1988, č. 3, s. 4 (Zlodějská komedie, Divadlo na Vinohradech)<br/>Projekt číslo dvě: sabinovské téma,''Scéna'' 13, 1988, č. 6, s. 1, 3 (Prodaná nevěsta, Východočeské loutkové divadlo Drak Hradec Králové + Prodaný a prodaná, Divadlo na provázku Brno + Záhadné povahy, HaDivadlo Brno)<br/>Splátka na dluh?, ''Scéna'' 13, 1988, č. 7, s. 4 (Ariadna + Oedipus Rex, Národní divadlo)<br/>Dokázat včas říct ne!, ''Scéna'' 13, 1988, č. 8, s. 5 (Urmefisto, Divadlo na Vinohradech)<br/>O děkabristech zde a nyní. Tři inscenace Realistického divadla v Praze, ''Scéna'' 13, 1988, č. 10, s. 3 (Lunin, Hoře z rozumu, Je světlý však můj žal)<br/>Život a smrt v registratuře, ''Scéna ''13, 1988, č. 12‒13, s. 6 (Poslední, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Jde o krizi divadla nebo o krizi hodnot?,''Scéna'' 13, 1988, č. 14, s. 1, 3<br/>Divadlo dětem, ''Scéna'' 13, 1988, č. 18, s. 3‒4 (přehlídka divadla pro děti a mládež Divadlo dětem Brno)<br/>Odpověď na anketu O čem přemýšlíte v roce sedmdesátého výročí republiky, ''Scéna ''13, 1988, č. 19, s. 1, 7, 8<br/>Strniskův Tartuffe, ''Scéna ''13, 1988, č. 23, s. 4 (Národní divadlo)<br/>Mládí a opera, ''Scéna'' 13, 1988, č. 25‒26, s. 7 (Slzy a nože + Zásnuby, Operní studio AMU)<br/>O grálu a hledání smyslu ztracené existence, ''Premiéra'' (programový bulletin Realistického divadla Z. Nejedlého), 1988/89, podzim, s. 2‒4 (Merlin, Realistické divadlo Z. Nejedlého)<br/>Autorka tématu hledání, ''Literární měsíčník'' 17, 1988, č. 5, s. 136‒137 (k padesátinám A. Vostré)<br/>Mezi divadlem a literaturou, ''Literární měsíčník'' 17, 1988, č. 9, s. 134‒135 (nekrolog Z. Kočové)<br/>Zamyšlenky (Často opakovanou pravdu...), ''Československý loutkář'' 38, 1988, s. 1 (Divadlo v pohybu Brno 7. ‒ 27. 9. 1987)<br/>O adaptaci, Krásce a Alenášovi, ''Československý loutkář'' 38, 1988, s. 98 (Kráska a zvíře, Loutkové divadlo Radost Brno + Malý Alenáš, Ústřední loutkové divadlo)<br/>O sabinovských provokacích, ''Československý loutkář'' 38, 1988, s. 121 (Projekt Karel Sabina, Východočeské divadlo Drak Hradec Králové + Divadlo na provázku Brno + HaDivadlo Brno)<br/>Hradecké setkání 1988, ''Československý loutkář ''38, 1988, s. 193 (Pracovní setkání studiových souborů v Hradci Králové)<br/>O pojetí scénografie jako prostoru ke hře, ''Československý loutkář'' 38, 1988, s. 234<br/>Vinohradská inscenace Urmefista, ''Československý loutkář'' 38, 1988, s. 236 (Divadlo na Vinohradech)<br/>O slávě a bídě divadla, ''O divadle'' ''5'', 1989, s. 161‒167<br/>Staronové aspekty současného vývoje, ''Scéna'' 14, 1989, č. 4, s. 1, 3<br/>Apokalypsa podle Bulgakova, ''Scéna'' 14, 1989, č. 6‒7, s. 5 (Adam a Eva, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Podle Molièra, ''Scéna'' 14, 1989, č. 10, s. 4 (Zdravý nemocný, Národní divadlo)<br/>Deník ničemy?, ''Scéna'' 14, 1989, č. 10, s. 4 (Deník ničemy, Národní divadlo)<br/>Debut Opery Furore, ''Scéna ''14, 1989, č. 12‒13, s. 3 (Faust)<br/>Návrat dramatika Topola, ''Scéna'' 14, 1989, č. 12‒13, s. 15 (Hlasy ptáků, Divadlo na Vinohradech)<br/>O Juanově rebelské skepsi, ''Scéna ''14, 1989, č. 19, s. 3 (Don Juan, Divadlo Na zábradlí)<br/>Dvojjediný výklad Fausta, ''Scéna'' 14, 1989, č. 21‒22, s. 8 (Divadlo na okraji + televizní adaptace inscenace)<br/>České téma na Vinohradech, ''Scéna'' 14, 1989, č. 21‒22, s. 12 (Záviš z Falkštejna + Hlasy ptáků, Divadlo na Vinohradech)<br/>Jdou po napnutém laně. Úsilí o hledání divadelního obsahu i stylu herecké tvorby, ''Premiéra'' (programový bulletin Realistického divadla Z. Nejedlého), 1988/89, jaro, s. 2‒6 (Richard III. + Láskou posedlí + Res publica, Realistické divadlo Z. Nejedlého)<br/>Pokusy o dorozumění, ''Premiéra'' (programový bulletin Realistického divadla Z. Nejedlého), 1988/89, jaro, s. 11‒12<br/>Nepochopený otec české Thálie? (Před 130 lety zemřel V. K. Klicpera), ''Literární měsíčník'' 18, 1989, č. 7, s. 96‒98<br/>Divadlo jako prostředek komunikace, ''Československý loutkář'' 39, 1989, s. 4 (Královna Dagmar, Východočeské loutkové divadlo Drak – Odense Teater)<br/>Sbírejte pohádky jenom jedlé..., ''Československý loutkář'' 39, 1989, s. 25 (přehlídka Divadlo dětem Brno)<br/>Okénko (Bývá u nás dobrým zvykem...), ''Československý loutkář'' 39, 1989, s. 68 (Adam a Eva, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Příklad kontinuity divadelního myšlení, ''Československý loutkář'' 39, 1989, s. 114<br/>Nejen na téma jací jsme, ale i jací nejsme, ''Československý loutkář'' 39, 1989, s. 198‒200 (Strakonický dudák, Východočeské loutkové divadlo Drak Hradec Králové)<br/>M. Švábová jako Sofie Kolomijcevová, ''Dramatické umění'' 1989, č. 1, s. 66‒67 (Poslední, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Pokračování nebo nová cesta? (Plzeňská etapa J. Buriana), ''Dramatické umění'' 1989, č. 1, s. 74‒79<br/>Činohra Národního divadla v přítomných souvislostech, ''Dramatické umění'' 1989, č. 3, s. 18‒26<br/>''Bloudění a východiska. České drama a divadlo šedesátých až osmdesátých let'', 1990<br/>Dramatik V. Havel a kontext jeho tvorby, ''Slovenské divadlo'' 38, 1990, s. 509‒520<br/>Plzeň má štěstí na šéfy (Od O. Ševčíka k J. Burianovi), ''Scéna'' 14, 1990, č. 25‒26, s. 13<br/>Jaké bude divadlo zde a nyní?, ''Scéna'' 15, 1990, č. 2, s. 11 (Komedie o Anežce, Divadle J. K. Tyla Plzeň)<br/>Kdo seje vítr… (Shakespearova dramatická rapsódie v rozhlase), ''Scéna'' 15, 1990, č. 3, s. 14 (Král Lear)<br/>Jaro před revolucí, Figaro po revoluci, ''Scéna'' 15, 1990, č. 8, s. 5 (Figaro, Realistické divadlo Z. Nejedlého)<br/>Lekce jménem Spiró, ''Scéna ''15, 1990, č. 11, s. 6 (Zahrada, Národní divadlo)<br/>Kudy jelen uteče? aneb Zamyšlení nejen o divadle. V. Königsmark o souboru, který oslavuje patnáct let existence, ''Scéna'' 15, 1990, č. 19, s. 3 (HaDivadlo)<br/>Hercovo tajemství jako podobenství světa. Úsilí o hledání divadelního obsahu i stylu herecké tvorby II,''Premiéra'' (programový bulletin Realistického divadla Z. Nejedlého), 1989/90, předjaří, s. 3‒5 (Candide + Figaro + Maryša, Realistické divadlo Z. Nejedlého)<br/>Havlovy dramatické eseje, ''Přítomnost'' 1, 1990, č. 6, s. 26‒27<br/>Síla významu skrytá ve slově, ''Československý loutkář'' 40, 1990, s. 121<br/>Ještě v druhé polovině 80. let…, in ''Divadlo J. K. Tyla,'' Plzeň 1991, s. 17‒23<br/>El teatro como caballo de Troya en „La Revolución de Terciopelo“,''Quadernos Hispanoamericanos ''1991, č. 488, s. 83‒92<br/>Co s „trojským koněm“ po vítězné bitvě?, ''Revue otevřené kultury'' 2, 1991, č. 1, s. 40‒46<br/>Doktor Zvonek Burke a jeho comebacky, ''Svět a divadlo'' 2, 1991, č. 2, s. 44‒51<br/>K. Steigerwald, ''Čtenář ''43, 1991, č. 8‒9, příloha Kartotéka spisovatelů<br/>J. Topol, ''Čtenář ''43, 1991, č. 12, příloha Kartotéka spisovatelů<br/>Dramatik Uhde a metafyzický rozměr autobiografie, ''Reportér'' 6, 1991, č. 17, s. 19‒20<br/>O situaci českého divadla, záměnách stylu a výpovědi, ''Československý loutkář'' 41, 1991, s. 74‒77 (Capocomico, Studio S+H Praha + Achterloo, Divadlo „K“)<br/>Škola, nebo divadlo?, ''Československý loutkář'' 41, 1991, s. 98‒101<br/>Už je to tady!, ''Československý loutkář'' 41, 1991, s. 109 (Pohádka máje, Hudební divadlo Karlín)<br/>Hledání divadla i podoby školy, ''Československý loutkář'' 41, 1991, s. 217‒219<br/>Lámání chleba, ''Lidové noviny'' 22. 4. 1991<br/>Hledání kořenů, in ''Gazdina roba ''(program), Divadlo na Vinohradech 1992<br/>[bez názvu], in ''Romeo a Julie ''(program), Divadlo na Vinohradech 1992 (šifra -vkn-)<br/>Herec a Divadlo na Vinohradech, in ''Divadlo na Vinohradech 92'', 1992, s. 6‒11<br/>F. Hrubín. Srpnová neděle – J. Topol. Konec masopustu, In ''Česká literatura 1945''‒''1970'', 1992, s. 196‒203, 258‒267<br/>Lustrace Žebrácké opery, ''Přítomnost ''3, 1992, č. 1, s. 26‒27<br/>Hledání tématu i stylu, ''Divadelní noviny'' 1, 1992, č. 6, s. 1, 4 (Hra lásky a náhody, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Programy a jejich křižovatky, ''Československý loutkář'' 42, 1992, s. 76‒78 (klauzury KALD DAMU)<br/>Otevřené divadlo – v národní kapličce, ''Československý loutkář'' 42, 1992, s. 101‒102 (M. Tanaka: Svěcení jara, Národní divadlo)<br/>Programy, slepé cesty i východiska, ''Československý loutkář'' 42, 1992, s. 199‒202 (klauzury KALD DAMU)<br/>Kdo nám to uvěří, pane Moody?, ''Československý loutkář'' 42, 1992, s. 278‒279 (Ústřední loutkové divadlo)<br/>Wandering and Searching, ''Theatre Czech and Slovak'' 1992, č. 4, s. 4‒15 (dramatické dílo K. Steigerwalda a D. Fischerové)<br/>Kohoutův Ubohý vrah, ''Lidové noviny'' 5. 11. 1992 (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Hra lásky a náhody, ''Lidové noviny'' 12. 11. 1992 (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Hledání moderního inscenačního jazyka, ''Lidové noviny'' 10. 12. 1992 (portrét Z. Kaloče)<br/>Kde vzít v tomto nejistém světě jistotu?, ''Jak snadné je vládnout aneb Karel IV. autoportrét ''(program), Divadlo na Vinohradech 1993 (šifra -vkn-)<br/>Paměť jako pramen životní síly, in ''Tanec na konci léta ''(program), Divadlo na Vinohradech 1993<br/>„Do výšky volím pád“, in ''Červené nosy ''(program), Divadlo na Vinohradech 1993 (šifra -vkn)<br/>Divadlo v pasti?, ''Divadelní noviny'' 2, 1993, č. 5, s. 3<br/>Kniha o žánru zvaném komedie, ''Divadelní noviny'' 2, 1993, č. 8, s. 6 (Z. Hořínek: Kniha o komedii)<br/>Potíže s Dürrenmattem, ''Divadelní noviny'' 2, 1993, č. 13, s. 5 (Romulus Veliký, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Divadlo – obřad, ''Loutkář'' 43, 1993, s. 35 (E. Stehlíková: Řecké divadlo)<br/>Jak jsme na tom s tématem?, ''Loutkář'' 43, 1993, s. 97‒100 (KALD DAMU)<br/>Vědomí kontinuity v posledních inscenacích Draku, ''Loutkář'' 43, 1993, s. 150‒151 (J. Krofta a Drak)<br/>Škola a inscenace, ''Loutkář'' 43, 1993, s. 173‒174 (klauzury KALD DAMU)<br/>Školní debuty, ''Loutkář'' 43, 1993, s. 174 (KALD DAMU)<br/>O Craigovi v souvislostech časových i nadčasových, ''Loutkář'' 43, 1993, s. 221<br/>Diagnóza nazvaná babylonská věž, ''Loutkář'' 43, 1993, s. 247‒248<br/>Ein Zustand ernster Gefährdung, in ''SETT ''– ''Stuttgarter Europa Theater Treffen 1993'' [bulletin festivalu], Stuttgart 1993<br/>Paměť jako pramen životní síl, in ''Tanec na konci léta ''(program), Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1994<br/>Opera, která nebrzdí, in ''Opera furore ''–''Opera Mozart'', 1994, s. 3‒4<br/>Příspěvek do ankety dramaturgů českých divadel, ''Divadelní noviny'' 3, 1994, č. 7, s. 3‒5, 9<br/>Diagnóza „past“ po roce, ''Divadelní noviny'' 3, 1994, č. 9, s. 1, 4<br/>Smrtonosné hrátky, ''Divadelní noviny'' 3, 1994, č. 12, s. 4 (Nebezpečné vztahy, Divadlo J. K. Tyla Plzeň)<br/>Pirandellův neznámý…, in ''Jindřich IV. ''(program)'','' Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1995<br/>Oresteia a její návraty, in ''Smutek sluší Elektře ''(program), Divadlo na Vinohradech 1995 (šifra -vkn-)<br/>Nihilismus jako pozitivní energie, in ''Otcové a děti ''(program), Divadlo na Vinohradech 1995<br/>Ohlédnutí za činohrou (a nejen za ní), ''Dotyk ''1995, březen, s. 6<br/>Skutečnost je to, co se tvoří. Portrét J. Topola, ''Lidové noviny'' 8. 4. 1995<br/>Čechov a generace autorů z přelomu 19. a 20. století. Jejich vztah k proměně struktury dramatu 20. století, in ''Višňový sad ''(program), Národní divadlo 1996, s. 47‒57<br/>Čechov a české divadlo, in ''Višňový sad ''(program), Národní divadlo 1996, s. 58‒63<br/>Tvůrčí osobnost, ''Lidové noviny'' 2. 3. 1996 (portrét M. Kopeckého)<br/>Na scéně Žižkovského divadla, in ''20 let Žižkovského divadla'', 1997, s. 9‒18 | |
účast v diskusích:<br/>Všichni u jednoho stolu: závěr diskuse Hovoříme o dramatu, ''Tvorba'' 13, 1981, č. 16, s. 6‒7, 14<br/>Od českého divadla k islámskému fundamentalismu (a zpět), ''Svět a divadlo'' 5, 1994, č. 5, s. 26‒48 | účast v diskusích:<br/>Všichni u jednoho stolu: závěr diskuse Hovoříme o dramatu, ''Tvorba'' 13, 1981, č. 16, s. 6‒7, 14<br/>Od českého divadla k islámskému fundamentalismu (a zpět), ''Svět a divadlo'' 5, 1994, č. 5, s. 26‒48 | ||
− | autorská spolupráce na kolektivních dílech:<br/>Š. Vlašín a kolektiv: ''Slovník literární teorie'', 1977, rozšířeno 1984, značka kn: hesla absurdní drama, adaptace (spolupráce značka hř), agón, akt, aktovka, anagnorize, anaklasis, analytické drama, antagonista, antepirrhéma, antidrama, antihrdina, antilabé, antóda, apokryf, argomento, atellána, balet, biblické drama, buffonáda, burleska, církevní hra, comédie mixte, comics, commedia dell´arte, commedia erudita, crazy komedie, deus ex machina, deuteragonista, dialog, didaskalia, divadelní věda, drama, drama veršované, dramatická postava, dramatické jednoty, dramatický charakter, dramatizace, dramma per la musica, entr acte, epické drama, epilog, epirrhéma, epizoda, er-forma, exodos, expozice, extemporované drama, farce, féerie, filipika, fraška (spolupráce značka pk), gag, Gesamtkunstwerk, gnóma, groteska (spolupráce značka tn), hanswurstiáda, happyend, harlekynáda, historické drama, hra, hudební drama, husitská literatura, charakterové drama, chór, chorég, choreut, Ich-forma, improvizované drama, inscenace, interludium, intermedium, intermezzo, intrika, kabaret, kabuki, kalendář, kantáta, kasperliáda, katarze, katastrofa, kázání, kjógen, knižní drama, kolize, komedie, komedie pláště a dýky, kómmos, kompozice, kompozice chronologická, kompozice paralelní, kompozice prstencová, kompozice rámcová, kompozice retrospektivní, kompozice řetězová, kompozice stupňovitá, konflikt, konverzační hra, krize, kuklení, laicizace, lidová hra, lidové čtení, lokální fraška, lyrické drama, masky, masopustní hra, melodram, melodrama, mezihra, mimus, mirákl, mizanscéna, monodie, monodrama, monolog, montáž (spolupráce značka pt), moralita, mystérium, nó, opera, opereta, oratorium, pantomima, parabáze, parodos, pásmo postav, pásmo vypravěče, paso, pastýřská hra, paterik, patos, peripetie, písmácká literatura, pnigos, postava, poznámky scénické a režijní, prolog, proměna, protagonista, předscéna, psychologické drama, reformační literatura, replika, retardace, revue, rezonér, rozhlasová hra, rozuzlení, rytířská hra, satirická hra, satyrská hra, scéna, scénář, singspiel, situace, skeč, sotie, stasimon, stichomytie, synopse, školské drama, televizní hra, teorie dramatu, tiráda, tragédie, tragédie osudová, tragično, tragikomedie, treatment, truchlohra, vaudeville, veselohra, vnitřní monolog, vypravěč (spolupráce značka pt), vyprávění, výstup, zápletka, zauzlení děje, zcizovací efekt, zpěvohra, Životy svatých<br/>Š. Vlašín a kolektiv: ''Slovník literárních směrů a skupin'', 1983, druhé doplněné vydání, značka vk: hesla Felibrige, husitská literatura, Májovci, reformační literatura, verismus<br/>M. Zeman a kolektiv: ''Průvodce po světové literární teorii'', 1988, přepracováno pod názvem ''Průvodce po světové literární teorii 20. století'', 2012, značka vk: kniha P. Szondi: Teorie moderního dramatu<br/>V. Macura a kolektiv: ''Slovník světových literárních děl''. ''Díl I.'', 1988, značka vkn: díla K. Amis: Šťastný Jim; J. Anouilh: Skřivánek; B. Brecht: Kavkazský křídový kruh; B. Brecht: Matka Kuráž a její děti; B. Brecht: Třígrošová opera; A. Casona: Dům se sedmi balkóny; A. P. Čechov: Racek; A. P. Čechov: Tři sestry; A. P. Čechov: Višňový sad; G. Gorin: Poslední smrt Jonatana Swifta; H. Ibsen: Divoká kachna; H. Ibsen: Domov loutek; H. Ibsen: Peer Gynt; F. | + | autorská spolupráce na kolektivních dílech:<br/>Š. Vlašín a kolektiv: ''Slovník literární teorie'', 1977, rozšířeno 1984, značka kn: hesla absurdní drama, adaptace (spolupráce značka hř), agón, akt, aktovka, anagnorize, anaklasis, analytické drama, antagonista, antepirrhéma, antidrama, antihrdina, antilabé, antóda, apokryf, argomento, atellána, balet, biblické drama, buffonáda, burleska, církevní hra, comédie mixte, comics, commedia dell´arte, commedia erudita, crazy komedie, deus ex machina, deuteragonista, dialog, didaskalia, divadelní věda, drama, drama veršované, dramatická postava, dramatické jednoty, dramatický charakter, dramatizace, dramma per la musica, entr acte, epické drama, epilog, epirrhéma, epizoda, er-forma, exodos, expozice, extemporované drama, farce, féerie, filipika, fraška (spolupráce značka pk), gag, Gesamtkunstwerk, gnóma, groteska (spolupráce značka tn), hanswurstiáda, happyend, harlekynáda, historické drama, hra, hudební drama, husitská literatura, charakterové drama, chór, chorég, choreut, Ich-forma, improvizované drama, inscenace, interludium, intermedium, intermezzo, intrika, kabaret, kabuki, kalendář, kantáta, kasperliáda, katarze, katastrofa, kázání, kjógen, knižní drama, kolize, komedie, komedie pláště a dýky, kómmos, kompozice, kompozice chronologická, kompozice paralelní, kompozice prstencová, kompozice rámcová, kompozice retrospektivní, kompozice řetězová, kompozice stupňovitá, konflikt, konverzační hra, krize, kuklení, laicizace, lidová hra, lidové čtení, lokální fraška, lyrické drama, masky, masopustní hra, melodram, melodrama, mezihra, mimus, mirákl, mizanscéna, monodie, monodrama, monolog, montáž (spolupráce značka pt), moralita, mystérium, nó, opera, opereta, oratorium, pantomima, parabáze, parodos, pásmo postav, pásmo vypravěče, paso, pastýřská hra, paterik, patos, peripetie, písmácká literatura, pnigos, postava, poznámky scénické a režijní, prolog, proměna, protagonista, předscéna, psychologické drama, reformační literatura, replika, retardace, revue, rezonér, rozhlasová hra, rozuzlení, rytířská hra, satirická hra, satyrská hra, scéna, scénář, singspiel, situace, skeč, sotie, stasimon, stichomytie, synopse, školské drama, televizní hra, teorie dramatu, tiráda, tragédie, tragédie osudová, tragično, tragikomedie, treatment, truchlohra, vaudeville, veselohra, vnitřní monolog, vypravěč (spolupráce značka pt), vyprávění, výstup, zápletka, zauzlení děje, zcizovací efekt, zpěvohra, Životy svatých<br/>Š. Vlašín a kolektiv: ''Slovník literárních směrů a skupin'', 1983, druhé doplněné vydání, značka vk: hesla Felibrige, husitská literatura, Májovci, reformační literatura, verismus<br/>M. Zeman a kolektiv: ''Průvodce po světové literární teorii'', 1988, přepracováno pod názvem ''Průvodce po světové literární teorii 20. století'', 2012, značka vk: kniha P. Szondi: Teorie moderního dramatu<br/>V. Macura a kolektiv: ''Slovník světových literárních děl''. ''Díl I.'', 1988, značka vkn: díla K. Amis: Šťastný Jim; J. Anouilh: Skřivánek; B. Brecht: Kavkazský křídový kruh; B. Brecht: Matka Kuráž a její děti; B. Brecht: Třígrošová opera; A. Casona: Dům se sedmi balkóny; A. P. Čechov: Racek; A. P. Čechov: Tři sestry; A. P. Čechov: Višňový sad; G. Gorin: Poslední smrt Jonatana Swifta; H. Ibsen: Divoká kachna; H. Ibsen: Domov loutek; H. Ibsen: Peer Gynt; F. García Lorca: Dům Bernardy Albové<br/>V. Macura a kolektiv: ''Slovník světových literárních děl. Díl II.'', 1988, značka vkn: díla V. Majakovskij: Mystérie–buffa, V. Majakovskij: Sprcha, J. B. Molière: Don Juan, J. B. Molière: Lakomec; J. B. Molière: Misantrop, J. B.<br/>Molière: Tartuffe, J. B. Molière: Zdravý nemocný, L. Pirandello: Jindřich IV. (spolupráce značka bm), L. Pirandello: Šest postav hledá autora (spolupráce značka bm), A. Schnitzler: Zelený papoušek, J. Švarc: Drak<br/>V. Procházka a kolektiv: ''Národní divadlo a jeho předchůdci'', 1988, značka V. K.: hesla Čáp, B.; Horáček, P.; Jerneková, K.; Joran, J.; Karpíšek, M.; Kostka, P.; Maršík, B.; Řanda, Č.; Štěpánek, P.; Vejražka, V.; Veselá, M.; Vonásek, R.; Waleská, B.; Zítek, V,<br/>M. Zeman a kolektiv: ''Rozumět literatuře. Interpretace základních děl české literatury. Díl I''., 1989, díla J. K. Tyl: Strakonický dudák, A. a V. Mrštíkové: Maryša, V+W: Balada z hadrů<br/>kolektiv autorů: ''Česká literatura 1945''‒''1970. Interpretace vybraných děl'', 1992, díla F. Hrubín: Srpnová neděle, J. Topol: Konec masopustu <br/>kolektiv autorů: ''Československý biografický slovník'', 1992, nepodepsaná hesla: Abrhám, J.; Adamíra, J.; Bartoška, J.; Bártů, N.; Benešová, L.; Besser, V.; Burian, V.; Čech, F.; Deborská, N.; Dítětová, J.; Divíšková, N.; Dvorská, M.; Engelová, L.; Fialová, K.; Frej, L.; Galatíková, V.; Hanzlík, J.; Hartl, J.; Helšus, V.; Hlaváčová, J.; Hrušínský, J.; Husák, F.; Janžurová, I.; Kaiser, O.; Klíma, M.; Krobot, M.; Kříž, K.; Kubánková, V.; Lábus, J.; Libíček, J.; Málková, M.; Martinec, V.; Menzel, J.; Novák, K.; Opočenský, G.; Pavlovský, P.; Pospíšil, K.; Preissová, J.; Procházka, A.; Pucholt, V.; Rychlík, B.; Spurná, M.; Šarše, I.; Šašek, J.; Ševčík, O.; Šimek, L.; Šplechtová, M.; Švábová, M.; Švehlík, J.; Švorcová, J.; Švormová, L.; Taberyová, K.; Tarant, M.; Töpfer, T.; Třebická, J.; Vančurová, M.; Vlachovský, M.; Vlčková, V.; Vosková, M.; Voskovec, J.; Vostřel, D.; Weiss, I.; Werich, J.; Wiesner, E.<br/>J. Holý a kolektiv: ''Český Parnas. Vrcholy literatury 1970''‒''1990'', 1993, díla J. Topol: Dvě noci s dívkou, O. Daněk: Vévodkyně valdštejnských vojsk, K. Steigerwald: Dobové tance, D. Fischerová: Báj<br/>Nekrology herců Divadla na Vinohradech: F. Hanus, S. Skládal, V. Hlavatý, O. Sklenčka, Z. Řehoř, J. Bláha, M. Kopecký [místo publikování nezjištěno] |
nepublikované texty:<br/>''O postavení dramatu v divadelním procesu. K pojetí dramatu ve 20. století a k působení proletářského a avantgardního divadla na teorii dramatu i formování marxistické divadelní kritiky především v českém kontextu dvacátých<br/>let'', kandidátská práce, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost, 1980<br/>Několik poznámek k pojmu inscenace jako typu interpretace literárního díla, in ''X. M. Červenka quinquagenario a sodalibus, amicis, discipulis oblata'', sv. I, strojopis, Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1982<br/>Ha-Divadlo, hodnocení sezony 1986/87 (interní hodnocení), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost<br/>F. de Rojas, Celestýna, F. Dürrenmatt: Herkules a Augiášův chlév, W. Shakespeare: Král Jindřich IV., W. Shakespeare: Jindřich IV., 2. díl, A. N. Ostrovskij: Deník ničemy, J. Goldman: Lev v zimě, G. Büchner: Dantonova smrt, J. Žáček: Ptákoviny, E. O´Neill: Miliónový Marco, J. Hubač: Modrý pavilon, S. Delaneyová: Chuť medu, Molière: Tartuffe, A. Strindberg: Slečna Julie (interní hodnocení inscenací Národního divadla), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost<br/>Drama jako střetávání životních hodnot, in ''Z. Pešatovi k šedesátinám'', strojopis, Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1988 <br/>Sezona 1988/89 v činohře Divadla J. K. Tyla v Plzni, Sezona 1989/90 v činohře Divadla J. K. Tyla v Plzni (interní hodnocení), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost + Archiv Divadla J. K. Tyla Plzeň (sign. D127/D/II)<br/>Inscenace jako interpretace Čapkových her, in ''Devětkrát o Karlu Čapkovi: soubor čapkovských studií'', Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1992 </ee:bibliography_content> | nepublikované texty:<br/>''O postavení dramatu v divadelním procesu. K pojetí dramatu ve 20. století a k působení proletářského a avantgardního divadla na teorii dramatu i formování marxistické divadelní kritiky především v českém kontextu dvacátých<br/>let'', kandidátská práce, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost, 1980<br/>Několik poznámek k pojmu inscenace jako typu interpretace literárního díla, in ''X. M. Červenka quinquagenario a sodalibus, amicis, discipulis oblata'', sv. I, strojopis, Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1982<br/>Ha-Divadlo, hodnocení sezony 1986/87 (interní hodnocení), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost<br/>F. de Rojas, Celestýna, F. Dürrenmatt: Herkules a Augiášův chlév, W. Shakespeare: Král Jindřich IV., W. Shakespeare: Jindřich IV., 2. díl, A. N. Ostrovskij: Deník ničemy, J. Goldman: Lev v zimě, G. Büchner: Dantonova smrt, J. Žáček: Ptákoviny, E. O´Neill: Miliónový Marco, J. Hubač: Modrý pavilon, S. Delaneyová: Chuť medu, Molière: Tartuffe, A. Strindberg: Slečna Julie (interní hodnocení inscenací Národního divadla), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost<br/>Drama jako střetávání životních hodnot, in ''Z. Pešatovi k šedesátinám'', strojopis, Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1988 <br/>Sezona 1988/89 v činohře Divadla J. K. Tyla v Plzni, Sezona 1989/90 v činohře Divadla J. K. Tyla v Plzni (interní hodnocení), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost + Archiv Divadla J. K. Tyla Plzeň (sign. D127/D/II)<br/>Inscenace jako interpretace Čapkových her, in ''Devětkrát o Karlu Čapkovi: soubor čapkovských studií'', Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1992 </ee:bibliography_content> | ||
Řádka 55: | Řádka 55: | ||
<ee:bibliography_content>Literární archiv Památníku národního písemnictví: osobní fond</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Literární archiv Památníku národního písemnictví: osobní fond</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>publikace s bibliografickými soupisy:<br/>E. Stehlíková a kol.: Bibliografie V. Königsmarka, ''Divadelní revue'' 12, 2001, č. 2, s. 95‒110 | + | <ee:bibliography_content>publikace s bibliografickými soupisy:<br/>E. Stehlíková a kol.: Bibliografie V. Königsmarka, ''Divadelní revue'' 12, 2001, č. 2, s. 95‒110 |
+ | |||
+ | Königsmark, V., PhDr., literární a divadelní teoretik a kritik, ''Databáze českého amatérského divadla'' [online], URL: ''[http://www.amaterskedivadlo.cz/main.php?data=osobnost_amp_id=2412› http://www.amaterskedivadlo.cz/main.php?data=osobnost_amp_id=2412]''<br/>E. Stehlíková: Miniportrét – V. Königsmark. ''Československý loutkář ''39, 1989, s. 115<br/>R. Erml: Provaz o dvou smyčkách, ''Divadelní noviny'' 4, 1995, č. 7, s. 3 <br/>M. Morrison: Man With a Mission. Dramaturge V. Königsmark uses theater to tell the truth about life – but is Prague ready to hear it?, ''The Prague Post'' 5, 1995, č. 18, s. 3, příloha Night _amp_ Day<br/>R. Erml: Generalizace mě děsí (rozhovor), ''Divadelní noviny'' 4, 1995, č. 18, s. 1, 4 | ||
nekrology:<br/>jmc [J. Machalická]: Ztráta pro divadelní vědu. Praha: Odešel V. Königsmark, ''Lidové noviny'' 18. 5. 1996<br/>nesign.: Po dlouhé těžké nemoci..., ''Svobodné slovo'' 18. 5. 1996<br/>rh [R. Hrdinová]: Zemřel V. Königsmark, ''Právo'' 18. 5. 1996<br/>spa [M. Spáčilová]: Zemřel divadelník V. Königsmark, ''Mladá fronta Dnes'' 18. 5. 1996<br/>J. Kudláčková: Rozloučení s divadelním teoretikem a kritikem V. Königsmarkem, ''Denní Telegraf'' 24. 5. 1996<br/>B. Nekolný: Tomu, kdo myslel o divadle, ''Lidové noviny'' 24. 5. 1996<br/>V. Havel: Prezident věří v moudrost občana, ''Lidové noviny ''27. 5. 1996 <br/>VM [V. Macura]: Za V. Königsmarkem, ''Tvar ''7, 1996, č. 12, s. 2 <br/>J. Kudláčková: Zemřeli. V. Königsmark, 26. 5. 1946 Praha – 17. 5. 1996 Praha, ''Divadelní noviny'' 5, 1996, č. 12, s. 2 <br/>M. Klíma: PhDr. V. Königsmark, ''Loutkář'' 46, 1996, s. 124 | nekrology:<br/>jmc [J. Machalická]: Ztráta pro divadelní vědu. Praha: Odešel V. Königsmark, ''Lidové noviny'' 18. 5. 1996<br/>nesign.: Po dlouhé těžké nemoci..., ''Svobodné slovo'' 18. 5. 1996<br/>rh [R. Hrdinová]: Zemřel V. Königsmark, ''Právo'' 18. 5. 1996<br/>spa [M. Spáčilová]: Zemřel divadelník V. Königsmark, ''Mladá fronta Dnes'' 18. 5. 1996<br/>J. Kudláčková: Rozloučení s divadelním teoretikem a kritikem V. Königsmarkem, ''Denní Telegraf'' 24. 5. 1996<br/>B. Nekolný: Tomu, kdo myslel o divadle, ''Lidové noviny'' 24. 5. 1996<br/>V. Havel: Prezident věří v moudrost občana, ''Lidové noviny ''27. 5. 1996 <br/>VM [V. Macura]: Za V. Königsmarkem, ''Tvar ''7, 1996, č. 12, s. 2 <br/>J. Kudláčková: Zemřeli. V. Königsmark, 26. 5. 1946 Praha – 17. 5. 1996 Praha, ''Divadelní noviny'' 5, 1996, č. 12, s. 2 <br/>M. Klíma: PhDr. V. Königsmark, ''Loutkář'' 46, 1996, s. 124 | ||
Řádka 88: | Řádka 90: | ||
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> |
Verze z 5. 12. 2016, 10:36
Václav Königsmark
* 26. 5. 1946 Praha (CZ)
† 17. 5. 1996 Praha (CZ)
divadelní a literární kritik a teoretik, dramaturg, pedagog
V české divadelní kritice 70. a 80. let 20. století patřil k nejvýraznějším představitelům mladé generace, spjaté s hnutím studiových divadel. V referátech obsáhl celou šíři divadelního spektra (činohra, opera, opereta, loutkové divadlo, pantomima ad.), i bez ohledu na dobové dělení scén na „kamenné“, „studiové“ či amatérské. Teoreticky fundovanými kritikami napomáhal v normalizačním období rozšiřovat zúžený prostor veřejného diskurzu.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.