Voska, Václav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 490: | Řádka 490: | ||
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>Voska kontra Voska, ''Amatérská scéna'' 3, 1966, č. 7, s. 1‒3 (spolupráce M. Smetana)<br/>Chvála skromnosti., in V. Justl (ed.): ''Slyšet se navzájem'', 1966, s. 169–170<br/>Za Rudolfem Deylem ml., in O. Ornest: ''Zasloužilý umělec R. Deyl ml.'', 1967, s. [4–5] <br/>Slovo k divákovi, ''Československá televize ''2, 1967, č. 7, s. 3</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Voska kontra Voska, ''Amatérská scéna'' 3, 1966, č. 7, s. 1‒3 (spolupráce M. Smetana)<br/>Chvála skromnosti., in V. Justl (ed.): ''Slyšet se navzájem'', 1966, s. 169–170<br/>Za Rudolfem Deylem ml., in O. Ornest: ''Zasloužilý umělec R. Deyl ml.'', 1967, s. [4–5] <br/>Slovo k divákovi, ''Československá televize ''2, 1967, č. 7, s. 3</ee:bibliography_content> | ||
+ | == <ee:bibliography_label>Zvukové a audiovizuální záznamy díla</ee:bibliography_label> == | ||
+ | <ee:bibliography_content>''Benátská vdovička ''(Městská divadla pražská 1957), Československá televize 1962''<br/>Proces ''(Městská divadla pražská 1962), Československá televize 1963''<br/>Vajíčko ''(Městská divadla pražská 1964), Československá televize 1968''<br/>Óda na krále aneb Misantrop'', in V. Hudeček: Jubilant (Černá hodinka s V. Voskou) (dokument), ''Československá televize'' 1968''<br/>Vajíčko ''(Městská divadla pražská 1964), in ''Inscenace, které zaujaly II'', Supraphon 1971''<br/>Čtení z Nového Zákona'' (Divadlo Viola 1968), Supraphon 1990 ''<br/>Mouchy ''(Městská divadla pražská 1968), in ''Sartre-Praha PF 1967'' (dokument),<br/>Československá televize 1968 (ukázky z inscenace)''<br/>Pan Hamilkar'' (Městská divadla pražská 1978), Československá televize 1980''<br/>Pan Hamilkar; Loupežnice''; ''Nový způsob jak splácet staré dluhy'' in L. Poživil (ed.): ''Městská divadla pražská'', Supraphon 1980</ee:bibliography_content> | ||
+ | == <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | ||
+ | <ee:bibliography_content>E. Vosková + M. Vosková – soukromé archivy: pozůstalost | ||
+ | |||
+ | J. Neureuterová – soukromý archiv: kopie rodného listu a úmrtního listu | ||
+ | |||
+ | Národní archiv: fond Národní divadlo – osobní spis V. Vosky | ||
+ | |||
+ | Městská divadla pražská – archiv: herecká kniha, programy k relevantním inscenacím, přehled představení a výstřižky | ||
+ | |||
+ | Národní muzeum – divadelní oddělení: cedule k inscenacím Městského divadla na Královských Vinohradech 1937, 1939–1945 | ||
+ | |||
+ | Všeoborový archiv Českomoravské konfederace odborových svazů: fond Svaz zaměstnanců umělecké a kulturní služby (záznamy z prověrek 1948)</ee:bibliography_content> | ||
+ | == <ee:bibliography_label>Literatura (výběr)</ee:bibliography_label> == | ||
+ | <ee:bibliography_content>ad Lištičky:<br/>K. Milotová: Lidské šelmy, ''Národní osvobození ''27. 1. 1948 | ||
+ | |||
+ | ad Co si kdo uvaří…:<br/>O. Fencl: Černyševskij dramatik, ''Divadlo ''4, 1953, s. 1105–1109 | ||
+ | |||
+ | ad Ivanov:<br/>F. Götz: Čechovův Ivanov podruhé na české scéně, ''Literární noviny'' 3, 1954, č. 50, s. 4<br/>L. Vaňková: Neplatný hlas v bojích o Ivanova, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 45–50<br/>A. Fejfarová: ''Dva představitelé Ivanova v MDP v roce 1954'', seminární práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 1982/83 | ||
+ | |||
+ | ad Torquato Tasso:<br/>J. Černý: Spor o básníka, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 5, s. 5 | ||
+ | |||
+ | ad Švédská zápalka:<br/>V. Havel: Několik poznámek ze Švédské zápalky, ''O divadle 5'', 1989, s. 248–281 → ''Eseje a jiné texty z let 1953''–''1969'' (Spisy/3), 1999, s. 416–461<br/>V. Havel: Radok dnes, ''O divadle 1'', 1986, s. 174–181 → ''Eseje a jiné texty z let 1970''–''1989.'' Dálkový výslech (Spisy/4), 1999, s. 650–660 | ||
+ | |||
+ | ad Proces:<br/>ŠS [A. Fuchs]: Klasický dramatik proti úplatkářům, ''Lidová demokracie'' 13. 11. 1962 | ||
+ | |||
+ | ad Fyzikové:<br/>H. Suchařípová: Emancipace citu, ''Divadlo'' 16, 1965, říjen, s. 24–26 | ||
+ | |||
+ | ad Osamění:<br/>A. Fuchs: Staronový problém, ''Divadelní noviny'' 7, 1963/64, č. 13, s. 4 | ||
+ | |||
+ | ad Vajíčko:<br/>A. Urbanová: Milost pro bulvární divadla, ''Kulturní tvorba'' 2, 1964, č. 30, s. 14<br/>L. Kopáčová: Herecká analýza krachu, ''Divadlo'' 16, 1965, duben, s. 22–24<br/>H. Suchařípová: Emancipace citu, ''Divadlo'' 16, 1965, říjen, s. 24–26<br/>S. Machonin: Proč Vajíčko?, ''Divadlo'' 19, 1968, březen, s. 43–45 | ||
+ | |||
+ | ad Kdo zachrání kovboje?:<br/>A. Urbanová: Milost pro bulvární divadla, ''Kulturní tvorba'' 2, 1964, č. 30, s. 14<br/>L. Kopáčová: Herecká analýza krachu. ''Divadlo'' 16, 1965, duben, s. 22–24<br/>H. Suchařípová: Emancipace citu. ''Divadlo'' 16, 1965, říjen, s. 24–26 | ||
+ | |||
+ | ad Rekviem za jeptišku:<br/>H. Suchařípová: Emancipace citu, ''Divadlo'' 16, 1965, říjen, s. 24–26 | ||
+ | |||
+ | ad Romulus Veliký:<br/>A. Viková: Osamělý Romulus, ''Divadelní a filmové noviny'' 8, 1964/65, č. 21–22, s. 6<br/>P. Grym: Romulus likviduje impérium, ''Lidová demokracie'' 2. 3. 1965<br/>V. Hepner: Voskův Romulus Veliký, ''Práce'' 2. 3. 1965<br/>H. Suchařípová: Emancipace citu, ''Divadlo'' 16, 1965, říjen, s. 24–26<br/>Z. Pinz: ''Analýza Dürrenmattova Romula Velikého (inscenace v Komorním divadle)'', seminární práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 1966/67 | ||
+ | |||
+ | ad Hedda Gablerová:<br/>O. Blanda: Ve jménu Ibsena a pro Ibsena, ''Večerní Praha ''23. 4. 1965<br/>H. Suchařípová: Emancipace citu, ''Divadlo'' 16, 1965, říjen, s. 24–26 <br/>K. Petrů: ''Přehled umělecké činnosti dramatického umělce V. Vosky'', rukopis, Divadelní ústav – knihovna, [1966] | ||
+ | |||
+ | ad Veřejný žalobce:<br/>E. Turnovský: Anekdota o teroru, ''Divadelní noviny'' 10, 1966/67, č. 3, s. 4 | ||
+ | |||
+ | ad Ideální manžel:<br/>M. Smetana: Ideální manžel ještě žije, ''Mladá fronta'' 1. 12. 1967 | ||
+ | |||
+ | ad padesátiny:<br/>J. Císař: Hravost myšlenky, ''Rudé právo ''21. 10. 1968 <br/>M. Smetana: Tajemství V. Vosky, ''Divadelní noviny'' 12, 1968/69, č. 3, s. 9 | ||
+ | |||
+ | ad Mouchy:<br/>B. Štěpánek: Vzpoura člověka proti bohům,''Večerní Praha'' 2. 12. 1968 | ||
+ | |||
+ | ad Pekař, pekařka a jejich učedníček:<br/>J. Patočková: Anouilh v MDP. Fraška sentimentální, ''Divadelní noviny'' 12, 1968/69, č. 21–22, s. 13<br/>P. Grym: Špatně upečené manželství, ''Lidová demokracie'' 13. 5. 1969<br/>I. Ciprová: Vyvrcholení proměny, ''Divadlo'' 20, 1969, listopad, s. 16–19 | ||
+ | |||
+ | ad Play Strindberg:<br/>nesign.: Nestává se často…, ''Československý voják ''19, 1970, č. 5, s. 25<br/>P. Grym: Komedie o manželské tragédii, ''Lidová demokracie ''27. 1. 1970<br/>M. Smetana: Komedie o manželských tragédiích, ''Mladá fronta'' 6. 2. 1970<br/>S. Machonin: Play Strindberg v Komorním, ''Divadelní noviny'' 13, 1969/70, č. 12, s. 5<br/>V. Smoláková: ''Dürrenmatt ‒ Play Strindberg. Popis inscenace Komorního divadla'', seminární práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 1971 | ||
+ | |||
+ | ad Sobota, neděle a pondělí:<br/>mtm [M. Tůma]: Tři dny neapolského života. ''Tvorba ''1974, č. 34, s. 14 | ||
+ | |||
+ | ad Pan Hamilkar:<br/>J. Procházka: Tragikomedie v Divadle ABC, ''Svobodné slovo'' 17. 5. 1978 | ||
+ | |||
+ | ad šedesátiny:<br/>J. Procházka: Šedesátiny V. Vosky, ''Svobodné slovo ''19. 10. 1978 | ||
+ | |||
+ | ad Nový způsob jak splácet staré dluhy:<br/>(mik) [M. Křovák]: Sympatické představení v ABC, ''Lidová demokracie'' 13. 12 1978 | ||
+ | |||
+ | ad Nové mládí starého pána:<br/>V. Kmochová: Hra na stáří, ''Večerní Praha ''9. 12. 1980 | ||
+ | |||
+ | ad Rozhovory se Sokratem:<br/>aš: Sokrates v „baroku“, ''Tvorba'' 1982, č. 1, s. 8 <br/>L. Zelenková – D. Papež: ''Dramatické studio ČIN'', rukopis, Divadelní ústav – knihovna, [1998]<br/>M. Boková: ''V. Voska. Intelekt a srdce'', 1999, rozšířeno 2009 <br/>M. Valtrová: ''Ornestinum'', 2001<br/>Božský skeptik (dokument), ''Česká televize'' 2001<br/>B. Rösner: B. Rösner píše V. Voskovi, ''Divadelní noviny'' 11, 2002, č. 9, s. 15 | ||
+ | |||
+ | ad odhalení busty:<br/>nesign.: Pocta znamenitému herci, ''Scéna.cz ''18. 11. 2003 [online], URL: ''http://archiv.scena.cz/mesh/print.php?id=2777_amp_t=1''<br/>L. Halounová: ''V. Voska v Národním divadle'', seminární práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2005<br/>S. Nosková: ''Divadlo v televizi'', diplomová práce, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno 2006<br/>J. Žák: Causa V. Voska, ''Reflex'' 17, 2006, č. 44, s. 64‒65<br/>D. Štérová: ''Komorní divadlo'', diplomová práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2007<br/>A. Urbanová: Tajemství V. Vosky, ''Divadelní noviny'' 19, 2007, č. 3, s. 14<br/>J. Neureuterová: ''Divadelní, filmové a televizní herectví V. Vosky v českém uměleckém a společenském kontextu 2. poloviny 20. století'', diplomová práce, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2011 | ||
+ | |||
+ | slovníky a encyklopedie<br/>V. Procházka (ed.): ''Národní divadlo a jeho předchůdci. Slovník umělců divadel Vlastenského, Stavovského, Prozatímního a Národního'', 1988 <br/>Š. Bartošková – L. Bartošek: ''Filmové profily 2. Českoslovenští filmoví herci (část 2. N–Ž)'', 1990<br/>M. Churaň a kol.: ''Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století'', 1994<br/>J. Tomeš a kol.: ''Český biografický slovník XX. století. III. díl. Q''–''Ž'', 1999<br/>M. Cesnaková-Michalcová: ''Slavné osobnosti divadla'', 2004<br/>M. Fikejz: ''Český film. Herci a herečky. 3. díl: S''–''Ž'', 2008<br/>Český film: herci a herečky [online], URL: [http://www.libri.cz/databaze/film/heslo/5800 ''http://www.libri.cz/databaze/film/heslo/5800'']</ee:bibliography_content> | ||
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> |
Verze z 28. 11. 2016, 11:24
Václav Voska
* 21. 10. 1918 Královské Vinohrady (Praha, CZ)
† 20. 8. 1982 Valašské Meziříčí (CZ)
herec
Jeden z hereckých protagonistů Městských divadel pražských 50. – 70. let 20. století. Herec intelektuálního zaměření a civilního „anglosaského“ stylu, jehož projev vždy prostupovala noblesa, elegance a nonšalantnost. Kulturu „salonního“ herectví, pěstěný melodický hlas, brilantní mluvu a výrazovou střídmost, které jej předurčovaly ke scribeovským a wildeovským konverzačkám, zužitkovával zejména v rolích rozporuplných a tragikomických jedinců; k nejznámějším patřili Magis ve Vajíčku F. Marceaua a hrdinové Dürrenmattových her Fyzikové, Romulus Veliký a Play Strindberg.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.