Reynolds, Robert: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m (založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
Kdo byl tehdy Pickelheringem společnosti, není jisté. '''R'''., dlouho považovaný za tvůrce tohoto hereckého typu, jím být nemohl (v torgavském ubytovacím seznamu je uveden zvlášť, vedle Pickelheringa, ⇒ ''Asper'' 1980). V úvahu přichází G. Vincent, zaznamenaný jako Pickelhering už 1615 ve Wolfenbüttelu, jeho jméno se však po 1618 už neobjevuje. Další členové společnosti vystupující v Torgavě účinkovali nejspíše v Praze také, např. J. Edwards, A. Asken a → J. Waite. Pražský repertoár zřejmě obsahoval tituly, které společnost hrála na saském dvoře a mezi nimiž byl nejvíce zastoupen Shakespeare (''Romeo und Julia'', ''Julius Cäsar'', ''Hamlet ''a ''Lear''), Marlowe (''Jude von Malta ''[Maltský žid], ''Doctor Faustus''), Kyd (''The Spanish Tragedy ''[Španělská tragédie]), Greene (''Orlando Furioso ''[Zuřivý Roland] a ''Alphonsus, King of Arragon ''[Alfons, král Aragonský]), Dekker (''Old Fortunatus ''[Starý Fortunát] a ''Patient Grissil ''[Trpělivá Griselda]), Massinger (''The Great Duke of Florence ''[Velkovévoda florentský] a mučednický kus ''The Virgin Martyr ''[Panenská mučednice]), z okruhu duchovních témat ''Hamann und Esther'', často hraný ''Der verlorene Sohn ''[Ztracený syn] a ''Tragödie vom reichen Mann und dem Lazarus ''[Tragédie o boháči a Lazarovi], také ''Tragicomoedia von Jemand und Niemand ''[Tragicomedia o Někom a Nikom], známá už ze Štýrského Hradce, která se znovu objevila – jako i některé další Greenovy repertoárové kusy – v první tištěné sbírce textů ''Englische Comedien vnd Tragedien ''(1620), a řada dalších her, často známých pouze názvem. | Kdo byl tehdy Pickelheringem společnosti, není jisté. '''R'''., dlouho považovaný za tvůrce tohoto hereckého typu, jím být nemohl (v torgavském ubytovacím seznamu je uveden zvlášť, vedle Pickelheringa, ⇒ ''Asper'' 1980). V úvahu přichází G. Vincent, zaznamenaný jako Pickelhering už 1615 ve Wolfenbüttelu, jeho jméno se však po 1618 už neobjevuje. Další členové společnosti vystupující v Torgavě účinkovali nejspíše v Praze také, např. J. Edwards, A. Asken a → J. Waite. Pražský repertoár zřejmě obsahoval tituly, které společnost hrála na saském dvoře a mezi nimiž byl nejvíce zastoupen Shakespeare (''Romeo und Julia'', ''Julius Cäsar'', ''Hamlet ''a ''Lear''), Marlowe (''Jude von Malta ''[Maltský žid], ''Doctor Faustus''), Kyd (''The Spanish Tragedy ''[Španělská tragédie]), Greene (''Orlando Furioso ''[Zuřivý Roland] a ''Alphonsus, King of Arragon ''[Alfons, král Aragonský]), Dekker (''Old Fortunatus ''[Starý Fortunát] a ''Patient Grissil ''[Trpělivá Griselda]), Massinger (''The Great Duke of Florence ''[Velkovévoda florentský] a mučednický kus ''The Virgin Martyr ''[Panenská mučednice]), z okruhu duchovních témat ''Hamann und Esther'', často hraný ''Der verlorene Sohn ''[Ztracený syn] a ''Tragödie vom reichen Mann und dem Lazarus ''[Tragédie o boháči a Lazarovi], také ''Tragicomoedia von Jemand und Niemand ''[Tragicomedia o Někom a Nikom], známá už ze Štýrského Hradce, která se znovu objevila – jako i některé další Greenovy repertoárové kusy – v první tištěné sbírce textů ''Englische Comedien vnd Tragedien ''(1620), a řada dalších her, často známých pouze názvem. | ||
− | Z Prahy společnost odcestovala do Vídně, kde hrála před arcivévodou Leopoldem Wilhelmem a olomouckým biskupem a kardinálem → Františkem Ditrichštejnem, kteří v nepřítomnosti císaře fungovali jako místodržící. Poté následovala cesta na velikonoční trh do Frankfurtu nad Mohanem, kde se společnost zřejmě rozdělila: '''R'''. směřoval do Nizozemí, 1631 se znovu objevuje v čele jedné společnosti v Kolíně nad Rýnem a Frankfurtu, 1636 v Amsterdamu společně s E. Pudseyem. Koncem třicátých let 17. stol. hrál na polském dvoře ve Varšavě a také v Královci, kde mu kurfiřt Georg Wilhelm von Brandenburg vystavil patent. Z tehdejších členů trupy jsou vedle Pudseyho jmenovitě známi Asken, Waite a → W. Roe, kteří po ukončení třicetileté války společnost dále vedli. Podle svědectví anglického cestovatele P.Mundyho byl '''R'''. jako Pickelhering v té době velmi populární a obdivovanou komickou postavou. Brzy nato ve Varšavě zemřel. | + | Z Prahy společnost odcestovala do Vídně, kde hrála před arcivévodou Leopoldem Wilhelmem a olomouckým biskupem a kardinálem → Františkem Ditrichštejnem, kteří v nepřítomnosti císaře fungovali jako místodržící. Poté následovala cesta na velikonoční trh do Frankfurtu nad Mohanem, kde se společnost zřejmě rozdělila: '''R'''. směřoval do Nizozemí, 1631 se znovu objevuje v čele jedné společnosti v Kolíně nad Rýnem a Frankfurtu, 1636 v Amsterdamu společně s E. Pudseyem. Koncem třicátých let 17. stol. hrál na polském dvoře ve Varšavě a také v Královci, kde mu kurfiřt Georg Wilhelm von Brandenburg vystavil patent. Z tehdejších členů trupy jsou vedle Pudseyho jmenovitě známi Asken, Waite a → W. Roe, kteří po ukončení třicetileté války společnost dále vedli. Podle svědectví anglického cestovatele P. Mundyho byl '''R'''. jako Pickelhering v té době velmi populární a obdivovanou komickou postavou. Brzy nato ve Varšavě zemřel. |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> |
Verze z 31. 10. 2016, 10:37
Robert REYNOLDS
† kolem 1641 Varšava (Polsko)
herec, ředitel divadelní společnosti
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.