Bechyňová, Jarmila: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 43: | Řádka 43: | ||
Liana (A. Picard, F. Carco: ''Klarina''), Jaroslava Tichá (R. Jesenská: ''Je velká láska na světě''), Freddie (U. Falena: ''Poslední lord''), Julinka (O. Blumenthal – G. Kadelburg: ''Hostinec U Bílého koníčka'') – 1927; Helenka Krulišová (J. Patrný: ''Muži nestárnou''), Paša (A. I. Kuprin, dram. M. Miranová: ''Jáma (nevěstinec''), Lota, Manchester-Girl (R. Bernauer – R. Österreicher: ''Rajská zahrada'') – 1928. | Liana (A. Picard, F. Carco: ''Klarina''), Jaroslava Tichá (R. Jesenská: ''Je velká láska na světě''), Freddie (U. Falena: ''Poslední lord''), Julinka (O. Blumenthal – G. Kadelburg: ''Hostinec U Bílého koníčka'') – 1927; Helenka Krulišová (J. Patrný: ''Muži nestárnou''), Paša (A. I. Kuprin, dram. M. Miranová: ''Jáma (nevěstinec''), Lota, Manchester-Girl (R. Bernauer – R. Österreicher: ''Rajská zahrada'') – 1928. | ||
− | '''Národní divadlo''' | + | '''[[File:Bechynovasest.jpeg|right|text-bottom|300px]]Národní divadlo''' |
Genevieva (R. Gignoux – M. Maurey – A. Savoir – J. Théry: ''Nezralé ovoce'') j. h. –1927; Líza (G. B. Shaw: ''Pygmalion'') j. h. – 1928; Adelaida Ivanovna (F. M. Dostojevskij, dram. B. Puťata: ''Idiot''), Lucinka (Sarment: ''Miláček Leopold''), Štěpánka (M. Achard: ''Marcelina''), Gvendolina Fairfaxová (O. Wilde: ''Na čem záleží'') – 1929; Ethel Landrethová (G. Kelly: ''Craigova žena''), Božena (F. X. Svoboda: ''Směry života'') – 1930; Prolog (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena''), Ines (P. Calderón: ''Schovávaná na schodech''), Dívka (V. Dyk: ''Zapomnětlivý'') – 1931; Hadačka (G. Neveux: ''Julie aneb snář'') – 1932; Dolly (T. Lenotreová – A. Saint-Ogan: ''Cvok a Brok cestují světem''), Mařenka (A. A. Milne: ''Žábák ze Žabího hrádku''), Tabaki (R. Kipling, dram. V. M. Volkenstejn: ''Mauglí''), Arabela Moulton-Barrettová (R. Bessier: ''Alžběta Browningová'') – 1933; Terezka (V. Werner: ''Medvědí tanec''), Marion (O. Scheinpflugová: ''Houpačka''), Král Ladislav (R. Medek: ''Jiří Poděbradský''), Ethel Barlettová (W. S. Maugham: ''Nedoceněné zásluhy''), Kolportér (Aristofanes, ú. J. Frejka – V. Lacina: ''Ptáci''), Gisela (T. Musatescu: ''Valčík tonoucího Titaniku'') – 1934; Jeanine (A. P. Antoine – M. Lery: ''Koníčky na kolotoči''), Kateřina (B. Dean – M. Kennedyová: ''Věrná milenka''), Julie (W. Shakespeare: ''Veta za vetu''), Slavník (S. Lom: ''Svatý Václav'') – 1935; Mája (O. J. Kornijčuk: ''Chirurg Platon Krečet'') – 1936; Růžena Pavlátová (F. Šrámek: ''Měsíc nad řekou''), Dcera (K. Čapek: ''Bílá nemoc''), Ljudmila (M. Gorkij: ''Vassa Železnovová''), Phoebe (W. Shakespeare: ''Jak se vám líbí''), Blandina (J. Cocteau: ''Očarovaný život'') – 1937; Neť (V. Dyk: ''Zmoudření Dona Quijota''), Blažena (G. Flaubert, dram. G. Baty: ''Paní Bovaryová''), Druhá Eumenidka (J. Giraudoux: ''Nová Elektra''), Krystýna (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Lenka (A. Jirásek: ''M. D. Rettigová''), Václav II. (V. Hilbert: ''Falkenštejn'') – 1938; Duňaška (N. V. Gogol: ''Ženitba'') – 1945; Melanie (R. Ardrey: ''Skála blesků''), Prosperina Garnettová (G. B. Shaw: ''Candida''), Larvička (K. a J. Čapkové: ''Ze života hmyzu'') – 1946; Panopa (J. Racine: ''Faidra'') – 1947; Horačka (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša''), Jenovefa (V. K. Klicpera: ''Hadrián z Římsu'') – 1948; Sestra Marta (E. Rostand: ''Cyrano z Bergeracu''), Mařenka (D. C. Faltis: ''Chodská nevěsta''), Teta (A. S. Puškin, dram. J. Pokorný: ''Jevgenij Oněgin'') – 1949. | Genevieva (R. Gignoux – M. Maurey – A. Savoir – J. Théry: ''Nezralé ovoce'') j. h. –1927; Líza (G. B. Shaw: ''Pygmalion'') j. h. – 1928; Adelaida Ivanovna (F. M. Dostojevskij, dram. B. Puťata: ''Idiot''), Lucinka (Sarment: ''Miláček Leopold''), Štěpánka (M. Achard: ''Marcelina''), Gvendolina Fairfaxová (O. Wilde: ''Na čem záleží'') – 1929; Ethel Landrethová (G. Kelly: ''Craigova žena''), Božena (F. X. Svoboda: ''Směry života'') – 1930; Prolog (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena''), Ines (P. Calderón: ''Schovávaná na schodech''), Dívka (V. Dyk: ''Zapomnětlivý'') – 1931; Hadačka (G. Neveux: ''Julie aneb snář'') – 1932; Dolly (T. Lenotreová – A. Saint-Ogan: ''Cvok a Brok cestují světem''), Mařenka (A. A. Milne: ''Žábák ze Žabího hrádku''), Tabaki (R. Kipling, dram. V. M. Volkenstejn: ''Mauglí''), Arabela Moulton-Barrettová (R. Bessier: ''Alžběta Browningová'') – 1933; Terezka (V. Werner: ''Medvědí tanec''), Marion (O. Scheinpflugová: ''Houpačka''), Král Ladislav (R. Medek: ''Jiří Poděbradský''), Ethel Barlettová (W. S. Maugham: ''Nedoceněné zásluhy''), Kolportér (Aristofanes, ú. J. Frejka – V. Lacina: ''Ptáci''), Gisela (T. Musatescu: ''Valčík tonoucího Titaniku'') – 1934; Jeanine (A. P. Antoine – M. Lery: ''Koníčky na kolotoči''), Kateřina (B. Dean – M. Kennedyová: ''Věrná milenka''), Julie (W. Shakespeare: ''Veta za vetu''), Slavník (S. Lom: ''Svatý Václav'') – 1935; Mája (O. J. Kornijčuk: ''Chirurg Platon Krečet'') – 1936; Růžena Pavlátová (F. Šrámek: ''Měsíc nad řekou''), Dcera (K. Čapek: ''Bílá nemoc''), Ljudmila (M. Gorkij: ''Vassa Železnovová''), Phoebe (W. Shakespeare: ''Jak se vám líbí''), Blandina (J. Cocteau: ''Očarovaný život'') – 1937; Neť (V. Dyk: ''Zmoudření Dona Quijota''), Blažena (G. Flaubert, dram. G. Baty: ''Paní Bovaryová''), Druhá Eumenidka (J. Giraudoux: ''Nová Elektra''), Krystýna (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Lenka (A. Jirásek: ''M. D. Rettigová''), Václav II. (V. Hilbert: ''Falkenštejn'') – 1938; Duňaška (N. V. Gogol: ''Ženitba'') – 1945; Melanie (R. Ardrey: ''Skála blesků''), Prosperina Garnettová (G. B. Shaw: ''Candida''), Larvička (K. a J. Čapkové: ''Ze života hmyzu'') – 1946; Panopa (J. Racine: ''Faidra'') – 1947; Horačka (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša''), Jenovefa (V. K. Klicpera: ''Hadrián z Římsu'') – 1948; Sestra Marta (E. Rostand: ''Cyrano z Bergeracu''), Mařenka (D. C. Faltis: ''Chodská nevěsta''), Teta (A. S. Puškin, dram. J. Pokorný: ''Jevgenij Oněgin'') – 1949. |
Verze z 2. 9. 2016, 12:04
Herečka dívčího vzhledu působila po většinu své kariéry v pražském Národním divadle (1928–40; 1945–51), kde se prosadila ve vedlejších rolích naivek, v dětských úlohách či jako představitelka sklíčených, životem zkoušených žen. Tíhla k výrazově umírněnějšímu, niternému hereckému projevu. Za nacistické okupace byla jako dcera sociálnědemokratického politika Rudolfa Bechyně činného v exilu vězněna v internačním táboře ve Svatobořicích, kde se podílela na divadelních aktivitách.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.