Kantor, Alexandr: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 73: | Řádka 73: | ||
Staříček Holuša (F. Sokol Tůma: ''Staříček Holuša''), Falu Eliab (J. J. Kolár: ''Pražský žid''), Zvonek (V. K. Klicpera: ''Divotvorný klobouk''), Blazius (A. de Musset: ''Se srdcem divno hrát''), Kohout (F. X. Svoboda: ''Poslední muž'') – 1919; Argan (Molière: ''Zdravý nemocný''), Kaplan Wulfhari (A. Jirásek: ''Gero''), Dubský (L. Stroupežnický'': Naši furianti''), Princ Camillo Borghese (E. Bozděch: ''Světa pán v županu''), Domikát (F. Sokol Tůma: ''Na šachtě''), Klásek (A. Jirásek: ''Lucerna''), Dědek Šefl (K. Čapek: ''Loupežník'') – 1920; Sim (T. M. Plautus: ''Taškář''), Vasil (K. Sabina: ''Inzerát''), Koždoň (F. Sokol Tůma: ''Gorali''), Hruška (A. Jirásek: ''Vojnarka'') – 1921; Bartoloměj Pecka (F. F. Šamberk: ''Jedenácté přikázání'') – 1922; Muchomír Kulíšek (F. F. Šamberk: ''Palackého třída čís. 27''), Nožejček (J. K. Tyl: ''Tvrdohlavá žena''), Schmierglanz (F. Sokol Tůma: ''V záři milionů'') – 1923; Habršperk (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Srpoš (V. K. Klicpera: ''Hadrián z Římsů''), Kulich (I. Herrmann, dram. R. Pohorská: ''Vdavky Nanynky Kulichovy''), Petr Lebduška (F. A. Šubert: ''Žně'') – 1924; Bartoníček (O. Blumenthal, G. Kadelburg: ''U bílého koníčka'') – 1927; Živeles (J. K. Tyl: ''Fidlovačka'') – 1928; Krüger (G. Hauptmann: ''Bobří kožich'') – 1929.</ee:bibliography_content> | Staříček Holuša (F. Sokol Tůma: ''Staříček Holuša''), Falu Eliab (J. J. Kolár: ''Pražský žid''), Zvonek (V. K. Klicpera: ''Divotvorný klobouk''), Blazius (A. de Musset: ''Se srdcem divno hrát''), Kohout (F. X. Svoboda: ''Poslední muž'') – 1919; Argan (Molière: ''Zdravý nemocný''), Kaplan Wulfhari (A. Jirásek: ''Gero''), Dubský (L. Stroupežnický'': Naši furianti''), Princ Camillo Borghese (E. Bozděch: ''Světa pán v županu''), Domikát (F. Sokol Tůma: ''Na šachtě''), Klásek (A. Jirásek: ''Lucerna''), Dědek Šefl (K. Čapek: ''Loupežník'') – 1920; Sim (T. M. Plautus: ''Taškář''), Vasil (K. Sabina: ''Inzerát''), Koždoň (F. Sokol Tůma: ''Gorali''), Hruška (A. Jirásek: ''Vojnarka'') – 1921; Bartoloměj Pecka (F. F. Šamberk: ''Jedenácté přikázání'') – 1922; Muchomír Kulíšek (F. F. Šamberk: ''Palackého třída čís. 27''), Nožejček (J. K. Tyl: ''Tvrdohlavá žena''), Schmierglanz (F. Sokol Tůma: ''V záři milionů'') – 1923; Habršperk (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Srpoš (V. K. Klicpera: ''Hadrián z Římsů''), Kulich (I. Herrmann, dram. R. Pohorská: ''Vdavky Nanynky Kulichovy''), Petr Lebduška (F. A. Šubert: ''Žně'') – 1924; Bartoníček (O. Blumenthal, G. Kadelburg: ''U bílého koníčka'') – 1927; Živeles (J. K. Tyl: ''Fidlovačka'') – 1928; Krüger (G. Hauptmann: ''Bobří kožich'') – 1929.</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>Hodrova společnost | + | <ee:bibliography_content>'''Hodrova společnost''' |
+ | |||
+ | F. Schiller: ''Loupežníci ''– 1912 (i NDMS 1924). | ||
+ | |||
+ | '''Frýdova společnost''' | ||
+ | |||
+ | Molière: ''Lakomec'' (i NDMS 1927), F. F. Šamberk: ''Jedenácté přikázání'' (i NDMS 1922) – Ostrava 1919. | ||
+ | |||
+ | '''Národní divadlo moravskoslezské''' | ||
+ | |||
+ | G. B. Shaw: ''Pygmalion'', L. Stroupežnický: ''Na Valdštejnské šachtě'', J. J. Kolár: ''Pražský žid'', F. Sokol Tůma: ''Staříček Holuša'', F. V. Krejčí: ''Povodeň'' – 1919; F. F. Šamberk: ''Kulatý svět'', J. K. Tyl: ''Jan Hus'', J. N. Štěpánek: ''Čech a Němec'', A. Kantor: ''Paleček a Zlatovláska'', týž: ''Sirotek v Radhošti'', E. Tréval: ''Zahučaly lesy'', J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně'' – 1920; A. Kantor: ''Čarovný závoj'', F. Sokol Tůma: ''Gorali'', J. Štolba: ''Zločin v horské boudě'', W. Ellis: ''Jeho kočička'' – 1921; P.-A. C. de Beaumarchais: ''Figarova svatba'', V. Hugo: ''Marie Tudorovna'', J. Vrchlický: ''Rabínská moudrost'', J. M. Synge: ''Rek západu'', J. Nestroy, ú. J. K. Tyl: ''Děvče z předměstí'', S. Krzywoszewski: ''Čert a krčmářka ''– 1922; H. Ibsen: ''Nepřítel lidu,'' M. Hennequin, P. Veber: ''Tři neděle v chládku'', F. F. Šamberk: ''Palackého třída čís. 27'', J. Štolba: ''Na letním bytě'', L. Stroupežnický: ''Sirotčí peníze'', týž: ''Zvíkovský rarášek'', F. Sokol Tůma: ''V záři milionů'', D. Niccodemi: ''Malá Scampolo'' – 1923; F. Gandéra: ''Srdce trumfem'', J. K. Tyl: ''Jiříkovo vidění'', I. Herrmann, dram. R. Pohorská: ''Vdavky Nanynky Kulichovy'', V. K. Klicpera: ''Hadrián z Římsů'', F. X. Svoboda: ''Poslední muž'' – 1924; S. K. Macháček: ''Ženichové'', A. Zieglosserová: ''Cácorka'' – 1925; F. Arnold, A. Bach: ''Španělská muška'', J. K. Tyl: ''Lesní panna'' – 1926; A. Kantor: ''Paleček na cestách'', týž: ''Letem světem pro pohádky dětem'' – 1928.</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Hry</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Hry</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>''Lešetínský kovář'', spol. F. Kosteleckého 1907; ''Satan, Bůh a člověk'', Lidové (Pištěkovo) div. 1913; ''Paleček a Zlatovláska'', NDMS 1920; ''Sirotek v Radhošti'', NDMS 1920; ''Čarovný závoj'', NDMS 1921; ''Honba na muže aneb Všecky myšky za sebou'', t. Mariánské Hory u Mor. Ostravy [1922]; ''Paleček na cestách'', NDMS 1928; ''Letem světem pro pohádky dětem'', NDMS 1928.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>''Lešetínský kovář'', spol. F. Kosteleckého 1907; ''Satan, Bůh a člověk'', Lidové (Pištěkovo) div. 1913; ''Paleček a Zlatovláska'', NDMS 1920; ''Sirotek v Radhošti'', NDMS 1920; ''Čarovný závoj'', NDMS 1921; ''Honba na muže aneb Všecky myšky za sebou'', t. Mariánské Hory u Mor. Ostravy [1922]; ''Paleček na cestách'', NDMS 1928; ''Letem světem pro pohádky dětem'', NDMS 1928.</ee:bibliography_content> |
Verze z 8. 8. 2016, 10:15
Alexandr KANTOR
* 14. 2. 1871 Beroun (CZ)
† 6. 9. 1929 Ostrava (CZ)
herec, režisér, autor her pro děti
Od 1887 do konce první války cestoval s řadou divadelních společností; osvědčil se jako realistický herec se smyslem pro drobnokresbu a oblíbený komik. S K. Želenským krátce vedl cestující Českou činohru (1918). Poté nalezl doživotní působiště v Ostravě, kde se těšil značné popularitě. Hrál i režíroval v realistickém duchu. Nepříliš úspěšně se pokoušel psát divadelní hry (na jeviště se dostaly jen dvě).
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.