Ernst, Ferdinand Valentin: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 25: Řádka 25:
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
<!--StartFragment-->byl členem divadla v Mannheimu. Přes Linec s ní odešel Vídně, kde oba 1822 neúspěšně usilovali o angažmá ve dvorním divadle. Setkali se tu s pražským ředitelem Franzem Holbeinem, který hledal síly pro stavovskou scénu, a oba přijal<!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> '''E.''' nastoupil jako herec, Katharina jako zpěvačka. Po Holbeinově odchodu z Prahy (1824) se '''E.''' stal jednou z hlavních opor skromného provozu za ředitelů Polawského, Kainze a Štěpánka. Spřátelil se s kapelníkem Františkem Škroupem a stal se jeho libretistou. Po nástupu ředitele Stögera (1834) se začal věnovat režii a po smrti režiséra Jakoba Bernharda Freye (1836) režíroval i operu; té se pak věnoval převážně. Nezřekl se hereckých ambicí, počet jeho rolí ale zůstal omezený. Patřil dlouhodobě k velmi pilným, uznávaným a také nejlépe honorovaným členům pražského souboru. Na konci 30. let byl ustanoven členem penzijní komise Stavovského divadla a po delší období spolurozhodoval o udělovaných penzích. Byl znám svou solidností a dobrými kolegiálními vztahy. Ředitele Stögera zastupoval v době jeho nepřítomnosti. Na konci Stögerova ředitelského období, jež končilo o Velikonocích 1846, se přihlásil do konkurzu na místo ředitele Stavovského divadla. Hodlal zejména pokračovat ve zlepšování scénické stránky pražských inscenací (s čímž radikálně započal Stöger), chtěl rozhojnit zásobu kostýmů a věnovat se důkladněji režii. V konkurzu byl vybrán ředitel Johann Hoffmann, ale '''E.''' si udržel dobrou pozici. Spolupracoval s Hoffmannem na záchraně Stavovského divadla po finančních problémech zapříčiněných revolučními událostmi 1848 a je podepsán též pod Hoffmannovou žádostí o pomoc a podporu, určenou vídeňským úřadům.
+
<!--StartFragment-->Působil v divadle v Mannheimu, kde se seznámil se svou pozdější manželkou, zpěvačkou Katharinou Seidlerovou<!--EndFragment-->, sníž odešel přes Linec do Vídně, kde se oba 1822 neúspěšně pokoušeli o angažmá ve dvorním divadle. Setkali se tu s pražským ředitelem Franzem Holbeinem, který hledal síly pro stavovskou scénu, a oba přijal<!--StartFragment--> – <!--EndFragment--> '''E.''' nastoupil jako herec, Katharina jako zpěvačka. Po Holbeinově odchodu z Prahy (1824) se '''E.''' stal jednou z hlavních opor skromného provozu za ředitelů Polawského, Kainze a Štěpánka. Spřátelil se s kapelníkem Františkem Škroupem a stal se jeho libretistou. Po nástupu ředitele Stögera (1834) se začal věnovat režii a po smrti režiséra Jakoba Bernharda Freye (1836) režíroval i operu, jíž se pak věnoval převážně. Nezřekl se hereckých ambicí, počet jeho rolí ale zůstal omezený. Patřil dlouhodobě k velmi pilným, uznávaným a také nejlépe honorovaným členům pražského souboru. Na konci třicátých let byl ustanoven členem penzijní komise Stavovského divadla a po delší období spolurozhodoval o udělovaných penzích. Byl znám svou solidností a dobrými kolegiálními vztahy. Ředitele Stögera zastupoval v době jeho nepřítomnosti. Na konci Stögerova ředitelského období, jež končilo o Velikonocích 1846, se přihlásil do konkurzu na místo ředitele Stavovského divadla. Hodlal zejména pokračovat ve zlepšování scénické stránky pražských inscenací (s čímž radikálně započal Stöger), chtěl rozhojnit zásobu kostýmů a věnovat se důkladněji režii. V konkurzu byl vybrán ředitel Johann Hoffmann, ale '''E.''' si udržel dobrou pozici. Spolupracoval s Hoffmannem na záchraně Stavovského divadla po finančních problémech zapříčiněných revolučními událostmi 1848 a je podepsán též pod Hoffmannovou žádostí o pomoc a podporu, určenou vídeňským úřadům.
  
 
Po rozchodu s manželkou (1829) žil v Praze se synem Maximilianem, aktivním důstojníkem, se svou sestrou a otcem. Byl členem pražského souboru téměř 30 let, od listopadu 1822 do poloviny 1851, kdy se pro přetrvávající chorobu vzdal činnosti. Zemřel ve všeobecné nemocnici. Pohřební průvod (11. 3.) doprovázela na olšanský hřbitov řada členů souboru a mnoho Pražanů.
 
Po rozchodu s manželkou (1829) žil v Praze se synem Maximilianem, aktivním důstojníkem, se svou sestrou a otcem. Byl členem pražského souboru téměř 30 let, od listopadu 1822 do poloviny 1851, kdy se pro přetrvávající chorobu vzdal činnosti. Zemřel ve všeobecné nemocnici. Pohřební průvod (11. 3.) doprovázela na olšanský hřbitov řada členů souboru a mnoho Pražanů.
  
Obsáhlý rozbor jeho hereckého stylu <!--StartFragment-->od A. Müllera<!--EndFragment--> uveřejnila ''Bohemia'' 1934. Jeho herecké možnosti omezila blíže nepopsaná hlasová vada, jež mu bránila v energičtějším projevu. Na angažmá vystoupil 5. 11. 1822 jako Hanns (Kotzebue:'' Intermezzo'') a 12. 11. 1822 jako Balduin (Kotzebue: ''Die'' ''Kreuzfahrer''). Měl být určen pro obor milovníků a mladých intrikánů, ale zločinecké typy se mu nedařily. Jeho příjemný zevnějšek byl vhodnější pro pozitivní hrdiny a mírný, uměřený projev se stal dobrým protějškem heroických gest prvního tragéda pražského scény Rudolfa Bayera. Ve svém oboru přesvědčivě tvořil i velmi odlišné typy (Markýz Posa, Schiller: ''Don Carlos''; Konrad, Raupach:'' Der Müller und sein Kind''). Úspěch sklidil i coby Preslau v Ebertově hře ''Bretislav und Jutta'', jejíž premiéru zvolil1829 jako jednu ze svých beneficí (patrně ji také režíroval). Jako režisér byl hodně vytížen, kritika příležitostně chválila pečlivé vypracování a na pražské poměry bohaté výpravy. Byl zapojen i do českých představení, přinejmenším do studia českých překladů svých textů, napsaných pro Františka Škroupa.
+
Obsáhlý rozbor jeho hereckého stylu <!--StartFragment-->od A. Müllera<!--EndFragment--> uveřejnila ''Bohemia'' 1934. Jeho herecké možnosti omezila hlasová vada, jež mu bránila v energičtějším projevu. Na angažmá vystoupil 5. 11. 1822 jako Hanns (Kotzebue:'' Intermezzo'') a 12. 11. 1822 jako Balduin (Kotzebue: ''Die'' ''Kreuzfahrer''). Měl být určen pro obor milovníků a mladých intrikánů, ale zločinecké typy se mu nedařily. Jeho příjemný zevnějšek byl vhodnější pro pozitivní hrdiny a mírný, uměřený projev se stal dobrým protějškem heroických gest prvního tragéda pražského scény Rudolfa Bayera. Ve svém oboru přesvědčivě tvořil i velmi odlišné typy (Markýz Posa, Schiller: ''Don Carlos''; Konrad, Raupach:'' Der Müller und sein Kind''). Úspěch sklidil i coby Preslau v Ebertově hře ''Bretislav und Jutta'', jejíž premiéru zvolil1829 jako jednu ze svých beneficí (patrně ji také režíroval). Jako režisér byl hodně vytížen, kritika příležitostně chválila pečlivé vypracování a na pražské poměry bohaté výpravy. Byl zapojen i do českých představení, přinejmenším do studia českých překladů svých textů, napsaných pro Františka Škroupa.
  
 
Měl trvalé literární zájmy, psal verše, jež byly vícekrát zhudebněny (báseň ''An sie'' zhudebnil 1828 F. Škroup ve svém svazku ''Drei Lieder, ''zachovalo se i několik opisů). Dobře ovládal různé odstíny literárního vyjádření a pro divadlo psal prology a texty pro slavnostní příležitosti. Uplatnil se též jako dramatik a libretista. Napsal tři nenáročné veselohry a tři libreta pro Františka Škroupa. Ztracená práce ''Der Prinz und die Schlange'' / ''Princ a had'' byla výpravným a naučným příběhem s hudbou a tancem. Podle zpráv o české premiéře (1835 v ''České včele'') byla hra uvedena i v Berlíně a ve Vídni. Zvlášť zmiňovaná mimořádně krásná výprava a tanec svědčí o tom, že šlo o typickou vídeňskou kouzelnou hru. Německé libreto ''Udalrich und Bozena'' napsal '''E.''' pro Františka Škroupa po neúspěchu Škroupovy české opery ''Oldřich a Božena'' na libreto J. K. Chmelenského (prem. 14. 12. 1828 ve Stavovském divadle). Chmelenského znění přepracoval do podoby dobově aktuální velké opery. Zachoval historické prostředí, doplnil podle Hájkovy kroniky další postavy a obohatil děj o žánrové výjevy. Opera měla úspěch (dávala se 1833 ve Stavovském divadle při slavnosti k císařským narozeninám, hrála se v Coburgu v říjnu 1835). '''E.''' text přeložil do češtiny J. K. Tyl v době, kdy byl v divadle dramaturgem českých představení, a operu uvedl 31. 10. 1847. Posledním '''E.''' libretem pro Škroupa byla balada ''Die Geisterbraut. ''Jedná o tragédii, při níž je ženich zabit těsně před svatbou a nepravý ženich unese nevěstu od svatební hostiny. Pohádková a historická libreta řadí '''E.''' mezi dobové romantické dramatiky; František Škroup chtěl s jeho pomocí vytvořit českou raně romantickou operu a kouzelnou hru. Jako režisér i autor prokázal '''E.''' pražskému divadlu cenné služby a sledoval seriózní umělecké cíle.
 
Měl trvalé literární zájmy, psal verše, jež byly vícekrát zhudebněny (báseň ''An sie'' zhudebnil 1828 F. Škroup ve svém svazku ''Drei Lieder, ''zachovalo se i několik opisů). Dobře ovládal různé odstíny literárního vyjádření a pro divadlo psal prology a texty pro slavnostní příležitosti. Uplatnil se též jako dramatik a libretista. Napsal tři nenáročné veselohry a tři libreta pro Františka Škroupa. Ztracená práce ''Der Prinz und die Schlange'' / ''Princ a had'' byla výpravným a naučným příběhem s hudbou a tancem. Podle zpráv o české premiéře (1835 v ''České včele'') byla hra uvedena i v Berlíně a ve Vídni. Zvlášť zmiňovaná mimořádně krásná výprava a tanec svědčí o tom, že šlo o typickou vídeňskou kouzelnou hru. Německé libreto ''Udalrich und Bozena'' napsal '''E.''' pro Františka Škroupa po neúspěchu Škroupovy české opery ''Oldřich a Božena'' na libreto J. K. Chmelenského (prem. 14. 12. 1828 ve Stavovském divadle). Chmelenského znění přepracoval do podoby dobově aktuální velké opery. Zachoval historické prostředí, doplnil podle Hájkovy kroniky další postavy a obohatil děj o žánrové výjevy. Opera měla úspěch (dávala se 1833 ve Stavovském divadle při slavnosti k císařským narozeninám, hrála se v Coburgu v říjnu 1835). '''E.''' text přeložil do češtiny J. K. Tyl v době, kdy byl v divadle dramaturgem českých představení, a operu uvedl 31. 10. 1847. Posledním '''E.''' libretem pro Škroupa byla balada ''Die Geisterbraut. ''Jedná o tragédii, při níž je ženich zabit těsně před svatbou a nepravý ženich unese nevěstu od svatební hostiny. Pohádková a historická libreta řadí '''E.''' mezi dobové romantické dramatiky; František Škroup chtěl s jeho pomocí vytvořit českou raně romantickou operu a kouzelnou hru. Jako režisér i autor prokázal '''E.''' pražskému divadlu cenné služby a sledoval seriózní umělecké cíle.
Řádka 37: Řádka 37:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Dílo</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Dílo</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>''Der seltene Vertreter,'' veselohra, 1 jedn., prem. 30. 4. 1827 StD, benefice. – ''Heilmittel von Ungefähr'', veselohra, 5 jedn., prem. 10. 11. 1827 StD, benefice. – ''Der Prinz und die Schlange, ''kouzelná hra se zpěvy, hudba František Škroup, 19. 11. 1829 StD, nezachováno. V překladu J. K. Chmelenského jako ''Prinz a had'' se Škroupovou hudbou prov. 10. 5. 1835 a 28. 11. 1841 ve StD, kuplet Já jsem jistě hezký dost otišten ve ''Věnci zpěvů vlastenských'' III, s. 49. – ''Udalrich und Bozena, romantische Oper in 3 Acten'', libreto opery podle J. K. Chmelenského ''Oldřich a Božena'', prem. něm. znění 12. 2. 1833 StD, partitura s vepsaným textem v Národním muzeu – Muzeu české hudby. – ''Jung und alt'', veselohra, 3 jedn., prem. 29. 1. 1836 StD, benefice. – ''Die Geisterbraut, ''libreto k opeře podle Washingtona Irwinga, hudba F. Škroup, 17. 11. 1836 StD, benefice Škroupova. – ''Arm und Reich, ''veselohra, 1 jedn., oznámeno vídeňské provedení in ''Humorist ''27. 8. 1847, č. 205, s. 820, rubr. Wiener Tags-Courier, StD 15. 1. 1848, prem., benefice.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>''Der seltene Vertreter,'' veselohra, 1 jedn., 30. 4. 1827 StD, benefice; ''Heilmittel von Ungefähr'', veselohra, 5 jedn., 10. 11. 1827 StD, benefice; ''Der Prinz und die Schlange, ''kouzelná hra se zpěvy, h. F. Škroup, 19. 11. 1829 StD, nezachováno (v překladu J. K. Chmelenského jako ''Prinz a had'', h. F. Škroup, 10. 5. 1835 a 28. 11. 1841 ve StD, kuplet Já jsem jistě hezký dost otišten ve ''Věnci zpěvů vlastenských'' III, s. 49); ''Udalrich und Bozena, romantische Oper in 3 Acten'' (libreto opery dle J. K. Chmelenského ''Oldřich a Božena''), 12. 2. 1833 StD, (partitura s vepsaným textem v Národním muzeu – Muzeu české hudby); ''Jung und alt'', veselohra, 3 jedn., 29. 1. 1836 StD, benefice; ''Die Geisterbraut, ''libreto k opeře dle W. Irwinga, h. F. Škroup, 17. 11. 1836 StD, Škroupova <!--StartFragment-->benefice<!--EndFragment-->; ''Arm und Reich, ''veselohra, 1 jedn., (vídeňské provedení oznámeno in ''Humorist ''27. 8. 1847, č. 205, s. 820, rubr. Wiener Tags-Courier), 15. 1. 1848 <!--StartFragment-->StD, benefice.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Herecké nebo režijní benefice, cizí díla</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Herecké nebo režijní benefice, cizí díla</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>13. 2. 1824 Bäuerle: ''Sohn des Waldes ''; 9. 2. 1826 Wendt: ''Montbars'', drama, 5 jedn., prem.; 20. 12. 1826 Vogel: ''Abu, der schwarze Wundermann,'' melodram, 4 jedn., hudba Lannoy, prem.; 5. 3. 1829 Ebert: ''Bretislav und Jutta'', hra, 5 jedn., prem.; 30. 3. 1830 W. J. Lembert podle W. Scotta:''Maria Stuarts erste Gefangenschaft'', prem., benefice; 2. 3. 1831 A. Jeiteles: ''Die Macht des Blutes'', veselohra, 3 jedn., prem.; 17. 10. 1832 F. W. Ziegler:'' Liebhaber und Nebenbuhler in einer Person, ''veselohra, 4 jedn..; 20. 3. 1833 [?] Schneider: ''Die beiden Forsten'', hra, 5 jedn., prem.; 1. 3. 1834 F. A. von Kurlander: ''Warum''?, veselohra, 1 jedn., J. S. F. Zimmermann podle polské předlohy: ''Damen und Husaren'', veselohra, 3 jedn.; 7. 11. 1837 J. Wenzig: ''Die Doppelehen von Tarrent'', pohádka, 4 jedn., prem., režijní benefice; 18. 5. 1841 Auber: ''Der schwarze Domino'', opera, 3 jedn., režijní benefice.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''Stavovské divadlo, Praha'''
 +
 
 +
13. 2. 1824 Bäuerle: ''Sohn des Waldes''; 9. 2. 1826 Wendt: ''Montbars'', drama, 5 jedn., prem.; 20. 12. 1826 Vogel: ''Abu, der schwarze Wundermann,'' melodram, 4 jedn., hudba Lannoy, prem.; 5. 3. 1829 Ebert: ''Bretislav und Jutta'', hra, 5 jedn., prem.; 30. 3. 1830 W. J. Lembert dle W. Scotta:''Maria Stuarts erste Gefangenschaft'', prem., benefice; 2. 3. 1831 A. Jeiteles: ''Die Macht des Blutes'', veselohra, 3 jedn., prem.; 17. 10. 1832 F. W. Ziegler:'' Liebhaber und Nebenbuhler in einer Person, ''veselohra, 4 jedn.; 20. 3. 1833 [?] Schneider: ''Die beiden Forsten'', hra, 5 jedn., prem.; 1. 3. 1834 F. A. von Kurlander: ''Warum''?, veselohra, 1 jedn., J. S. F. Zimmermann dle polské předlohy: ''Damen und Husaren'', veselohra, 3 jedn.; 7. 11. 1837 J. Wenzig: ''Die Doppelehen von Tarrent'', pohádka, 4 jedn., prem., režijní benefice; 18. 5. 1841 Auber: ''Der schwarze Domino'', opera, 3 jedn., režijní benefice.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Role (Katharina E.)</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role (Katharina E.)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Představení pro angažmá 1822: 4. 11. Sargines /Paër: ''Sargines oder Der Triumph der Liebe'', 13. 11. Elwira, – Opferfest, 16. 11. Nintette /Rossini: ''Die Diebische Elster. – ''Benefice: 3.10. 1823 Mozart: ''Die Zauberprobe'' (Cosi fan tutte); 19. 4. 1825 Paër:'' Achilles; ''11. 11. 1826 Mozart: ''Don Giovanni''; 20. 11. 1827 Auber: ''Leokaida''; 3. 1. 1829 Auber: ''Fiorella.''</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''Stavovské divadlo, Praha'''
 +
 
 +
Sargines (Paër: ''Sargines oder Der Triumph der Liebe''), Elwira (???: ???), Nintette (Rossini: ''Die Diebische Elster) ''– vystoupení na angažmá 1822;<!--EndFragment-->??? (Mozart: ''Die Zauberprobe'' /Cosi fan tutte/) <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->benefice 1823; ??? (Paër: ''Achilles'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1825; ??? (Mozart: ''Don Giovanni''; ??? (Auber: ''Leokaida''; ??? (Auber: ''Fiorella'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1829''.''</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Národní archiv, Policejní ředitelství I, záznam F. V. Ernsta v konskripci, karton 110, obraz 565 (uvedeno místo nar. Mainz). Archiv hl. města Prahy, Aufnahmsbogen 1837, Krabice č. 55, s původním záznamem „nar. v Mainzu“, který byl později škrtnut a nahrazen Damstadtem, zde též datum úmrtí). Pobýval na území monarchie od roku 1822, podle dekretu z 21. 10. 1837 získal rakouské státní občanství a stal se pražským měšťanem).</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Národní archiv: Policejní ředitelství I, záznam F. V. Ernsta v konskripci, kart. 110, obr. 565 (místo nar. Mainz).
== <ee:bibliography_label>Periodika</ee:bibliography_label> ==
+
 
<ee:bibliography_content>''Lumír'' 11. 3. 1852, č. 6, s. 140 ozn. úmrtí. – ''Bohemia'' 19. 10. 1834, č. 125 a 21. 10. 1834, č. 126, charakteristika hereckého stylu v rámci článku Versuch einer Beurtheilung der Kräfte unseres recitirenden Schauspiels; 20. 11. 1836 podrobně o ''Geisterbraut''; 12. 3. 1852 zpráva o pohřbu. – Theateralmanach [Praha] 1838–1853 (zde na s. 19 zpráva o úmrtí).</ee:bibliography_content>
+
Archiv hl. města Prahy: Aufnahmsbogen 1837, Krabice č. 55 (s původním záznamem „nar. v Mainzu“, který byl později škrtnut a nahrazen Damstadtem, zde též datum úmrtí; na území monarchie <!--StartFragment-->pobýval<!--EndFragment--> od 1822, dle dekretu z 21. 10. 1837 získal rakouské státní občanství a stal se pražským měšťanem).</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Teuber III: Valentin Ferdinand 109, 144, 146, 158, 161, 171, 206, 213, 230, 231, 233, 247, 260, 276, 329, 338, 339, 361, 384, 393, 411; Katharina 101, 107–120 passim, 166–177 passim.
+
<ee:bibliography_content><!--StartFragment-->''Lumír'' 2, 1852, s. 140 (ozn. úmrtí); nesign.: Versuch einer Beurtheilung der Kräfte unseres recitirenden Schauspiels, <!--EndFragment-->''Bohemia'' 19. a 21. 10. 1834 (charakteristika hereckého stylu); 20. 11. 1836 (podrobně o ''Geisterbraut''); 12. 3. 1852 (zpráva o pohřbu); ''Theateralmanach 1838–1853'', Prag, s. 19 (zpráva o úmrtí);
  
Vondráček II, viz rejstřík
+
Teuber III: (Valentin Ferdinand) s. 109, 144, 146, 158, 161, 171, 206, 213, 230, 231, 233, 247, 260, 276, 329, 338, 339, 361, 384, 393, 411; (Katharina) s. 101, 107–120 passim, 166–177 passim; Vondráček II, rejstřík; J. Plavec: ''František Škroup'', Praha 1941 (podrobný obsah libret).
  
J. Plavec: ''František Škroup'', Praha, Melantrich 1941 (podrobný obsah libret)</ee:bibliography_content>
+
F. J. von <!--StartFragment-->Reden-Esbeck<!--EndFragment-->: ''Deutsches Bühnen-Lexikon'', 1879; Ulrich 1997 (oba); Kosch (Marianne Katharina E.); Kutsch-Riemens 1997, s. 1049 (* 1808 je nepravděpodobné vzhledem k uváděnému debutu 1816 a narození syna Maximiliana 1820)
== <ee:bibliography_label>Lexika</ee:bibliography_label> ==
+
<ee:bibliography_content>Reden-Esbeck, Friedrich Johann von: ''Deutsches Bühnen-Lexikon'', 1879; Ulrich 1997 (oba) ;
+
  
Kosch (Marianne Katharina E.) ; Kutsch-Riemens 1997, s. 1049, uváděné datum nar. 1808 je nepravděpodobné vzhledem k uváděnému debutu 1816 a narození syna Maximiliana 1820.</ee:bibliography_content>
+
<!--EndFragment--></ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 77: Řádka 79:
 
</cshow>
 
</cshow>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
<ee:published>'''Vznik:''' 30.11.2012</ee:published><br/>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 30. 11. 2012</ee:published><br/>
 
<ee:source></ee:source><br/>
 
<ee:source></ee:source><br/>
 
<ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Ludvová]]</ee:author>
 
<ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Ludvová]]</ee:author>

Verze z 26. 6. 2016, 00:05

Ferdinand Valentin Ernst
* 1799 Mainz (D) nebo Darmstadt (D)
8.3. 1852 Praha (CZ)
herec, divadelní režisér, dramatik

Z Vídně do Prahy ho přivedl ředitel Franz Holbein. Ve Stavovském divadle působil jako herec (uplatnil se zejména v oboru pozitivních hrdinů). Později režíroval (převážně operu) a zasadil se o zlepšení scénické stránky představení. Autor tří veseloher a libret německých oper pro kapelníka Františka Škroupa (Udalrich und Bozena, Die Geisterbraut). Manžel herečky a zpěvačky Marianny Katharine Ernst, roz. Seidler (1808 ? – 1869).


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.