Merhaut, Vladimír: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 29: | Řádka 29: | ||
Manželka Pavla M. (1864–1919) hrála již před sňatkem u týchž cestujících společností. Zastávala role činoherní (např. Maruška, Halbe: ''Mládí'', 1897; Veronika, Vrchlický: ''Rabínská moudrost'', 1903; Avdotja, Gogol: ''Revizor'', 1908; Josefina, Bozděch: ''Světa pán v županu'', b. d.) i operetní (Binka, Lecocq: ''Giroflé–Girofla'', 1900; Jorana, Strauss: ''Cikánský baron'', 1903, Petronella, Millöcker: ''Viceadmirál'', 1905). Podle lokální kritiky patřila v souborech cestujících společností ke kvalitním silám. Hereckou dráhu ukončila 1908 v Brně. | Manželka Pavla M. (1864–1919) hrála již před sňatkem u týchž cestujících společností. Zastávala role činoherní (např. Maruška, Halbe: ''Mládí'', 1897; Veronika, Vrchlický: ''Rabínská moudrost'', 1903; Avdotja, Gogol: ''Revizor'', 1908; Josefina, Bozděch: ''Světa pán v županu'', b. d.) i operetní (Binka, Lecocq: ''Giroflé–Girofla'', 1900; Jorana, Strauss: ''Cikánský baron'', 1903, Petronella, Millöcker: ''Viceadmirál'', 1905). Podle lokální kritiky patřila v souborech cestujících společností ke kvalitním silám. Hereckou dráhu ukončila 1908 v Brně. | ||
− | '''[[File:Merhautbila.jpg|left| | + | '''[[File:Merhautbila.jpg|left|360px|Von Tschernembel (A. Dvořák: Bílá Hora, Národní divadlo, 1924), fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-4/2011, sign. 4 F 141]]M.''' byl podsadité postavy, měl mužně pohlednou tvář výrazných rysů a hustou vlnitou kštici. Disponoval zvučným, příjemným hlasem, výborně zpíval i tančil a na scéně se pohyboval se sebevědomou lehkostí. Pro své mnohostranné vlohy se od počátku uplatňoval jak v činohře, tak v operetě i v menších operních rolích (Vojtěch, Weber: ''Čarostřelec''; Indián a Principál, Smetana: ''Prodaná nevěsta''). Jako činoherec projevoval smysl pro realistickou charakteristiku i pro vyjádření psychologie postavy. Již rané role (Toník v dramatizaci románu K. Světlé ''Kříž u potoka'', Jiří Mařák v Hilbertově ''Vině'', Amandus v Halbeho ''Mládí'', Boleslav ve Vrchlického ''Bratřích'') naznačovaly '''M.''' směřování k charakternímu oboru. Propracoval se k němu poměrně záhy; do brněnského souboru nastupoval už jako zdatný představitel komických i vážných charakterních postav. V té době byl však vnímán především jako interpret operetních rolí, zejména těch, v nichž mohl uplatnit své komediální předpoklady, smysl pro nadsázku a parodii. Vytěžován úkoly ve Frýdově zpěvoherním repertoáru, které upevňovaly jeho pozici operetního herce, vymaňoval se v Brně jen pozvolna z jednostranného zařazení. Řadou zdařilých činoherních kreací (Dorrit, Schönthan: ''Malá Dorritka'', Vodník Michal, Jirásek: ''Lucerna'', První hrobník, Shakespeare: ''Hamlet''), jež vyvrcholily rolí Krügera (Hauptmann: ''Bobří kožich''), si postupně vydobyl respekt a uznání. V následném angažmá ve Švandově divadle se doménou jeho působení, rozkročeného mezi činohrou a operetou, stala opereta. Hereckými výkony si získal obecenstvo i kritiku, oceňující jeho umění nevtíravé charakterizační komiky (např. rezervista Wallerstein, Kálmán: ''Podzimní manévry''; prof. Balík, Moor: ''Pan profesor v pekle'', Matěj Brouček, týž: ''Výlet pana Broučka do Měsíce''). V Národním divadle, které se stalo jeho posledním a nejdelším působištěm, hrál menší charakterní role, podružné úlohy a epizody, jichž se však chápal s příkladnou svědomitostí a zodpovědností. Pro každou postavu a postavičku objevoval osobité detaily, podtržené diferencovanými výrazovými prostředky. Velkou péči věnoval také vnější podobě figur, utvářené obličejovou maskou, líčením a vlásenkou i kostýmem a rekvizitou. Jako tvárný herec se dokázal přizpůsobit odlišným režijním požadavkům a představám: Jeho minuciézně propracovaná charakteristika se dobře uplatňovala v inscenacích J. Kvapila (např. Vrchní v Jiráskově ''Lucerně'', Shakespearův Klubko ve ''Snu noci svatojanské'', pastýř Corin v ''Jak se vám líbí'' či Nehluba v ''Jindřichu IV.''), groteskní nadsázka a výrazová plasticita v režiích K. H. Hilara (Pan Fleurant + 2. doktor, Molière: ''Zdravý nemocný''; Finančník + Rosenbaum: Lom: ''Převrat'') i K. Dostala (Muchomor ve Wedekindově ''Procitnutí jara''). Vytvořil obsáhlou galerii postav v české dramatice od Tyla (Kalafuna ve ''Strakonickém dudákovi'', Matinoha v'' Tvrdohlavé ženě'') přes Stroupežnického (Pavel Kožený a Marek Ehrmann v ''Našich furiantech''), Štecha (Krakeš, ''David a Goliáš'', Kaštyl, ''Třetí zvonění'') a Štolbu (Zelenka, ''Vodní družstvo'') až po současné autory (Dědeček Kajlík, Viková Kunětická: ''Přítěž'', Kantor: Dyk: ''Ondřej a drak'', Havíř, Čapek: ''Loupežník'', Hradecký, Hilbert: ''Druhý břeh''). Pro své přetělesňovací schopnosti se stal vyhledávaným interpretem bizarních zvířecích figur (pavoučí král Mygale v Kàanově ''Bajajovi'', Druhá sova a Tlustá ropucha v Rostandově ''Chanteclerovi'', Druhý slimák ve féerii bratří Čapků ''Ze života hmyzu''). Byl však vnímán především jako komik, vzdáleně upomínající na J. Frankovského, od jehož měkké, usměvavé komiky se odlišoval říznějším a štiplavějším humorem a venkovanským rozumářstvím. V loutkářské činnosti uplatňoval výrazně stylizovaný projev (mluvní interpretace Vágnera v inscenaci ''Fausta'', 1918). Sklon k parodii rozvinul ve hříčkách ''Salome'' a ''Princ Jaromír'' (1919), které předváděl s maňásky zhotovenými z brambor. |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> |
Verze z 22. 6. 2016, 13:54
Mnohostranný talent mu dovoloval herecké i režijní uplatnění v činohře, operetě i opeře. Prošel několika kočovnými společnostmi (Suk, Košner, Kratochvíl, Zöllnerová), působil ve Švandově divadle a v brněnském i pražském Národním divadle. Herec s mužnou tváří a zvučným hlasem zpočátku směřoval k charakternímu oboru, později se uplatňoval více v operetě a v komických rolích.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.