Buono, Vincenzo dal: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
m (založení hesla)
Řádka 23: Řádka 23:
 
Mezi velmi skromnými zprávami o životě a tvorbě '''B'''. zachycují relativně nejsouvislejší úsek údaje, obsažené v operních libretech, tištěných k představením divadla hraběte → Františka Antonína Šporka v Praze a v Kuksu 1725–29. Scénograf '''B'''. je v nich představen (zřejmě podle vlastního sdělení) jako Boloňan a žák F. Galli-Bibieny.
 
Mezi velmi skromnými zprávami o životě a tvorbě '''B'''. zachycují relativně nejsouvislejší úsek údaje, obsažené v operních libretech, tištěných k představením divadla hraběte → Františka Antonína Šporka v Praze a v Kuksu 1725–29. Scénograf '''B'''. je v nich představen (zřejmě podle vlastního sdělení) jako Boloňan a žák F. Galli-Bibieny.
  
Pro Šporkovo divadlo vypravil 1725/26 operu G. Boniventiho a A. Guerry''Venceslao'' (při vůbec prvním provedení díla 1721 v Turíně zpíval titulní roli → A. Denzio a dekorace vytvořil → I. Bellavita, '''B'''. předchůdce ve Šporkově ­divadle 1724/25), dále 1727 operu ''Tullo Ostilio'', 1728 opery ''Armida al campo'' [Armida ve vojenském ležení, h: A. R. Vona], ''Irene Augusta, la caduta di Baiazetto Imperadore de Turchi'' [Irena Augusta, poražená tureckým vládcem Bajezidem, h: M. Luchini], ''Astarto'' (h: T. Albinoni) a ''La costanza combattuta in Amore'' [Věrnost přemožená láskou, h: G. Porta], 1729 ''Siface'' (h: N. Porpora) a ''Amore trionfante'' [Vítězná láska].
+
Pro Šporkovo divadlo vypravil 1725/26 operu G. Boniventiho a A. Guerry ''Venceslao'' (při vůbec prvním provedení díla 1721 v Turíně zpíval titulní roli → A. Denzio a dekorace vytvořil → I. Bellavita, '''B'''. předchůdce ve Šporkově ­divadle 1724/25), dále 1727 operu ''Tullo Ostilio'', 1728 opery ''Armida al campo'' [Armida ve vojenském ležení, h: A. R. Vona], ''Irene Augusta, la caduta di Baiazetto Imperadore de Turchi'' [Irena Augusta, poražená tureckým vládcem Bajezidem, h: M. Luchini], ''Astarto'' (h: T. Albinoni) a ''La costanza combattuta in Amore'' [Věrnost přemožená láskou, h: G. Porta], 1729 ''Siface'' (h: N. Porpora) a ''Amore trionfante'' [Vítězná láska].
  
 
O dalším působení '''B'''. je známo jen to, že ve třicátých či čtyřicátých letech 18. stol. vyzdobil dva sály v Palazzo Verscovile v severoitalské Imole (nedochováno) a že do tří obrazů N. Bertucciho v nedalekém karmelitském kostele Medicina namaloval architektonická pozadí po vzoru F. a → G. Galli-Bibieny. Také '''B'''. dekorace pro pražské Šporkovo divadlo byly pravděpodobně vytvořeny v obdobném stylu. Scénu patrně zaplňovaly náročné architektonické kompozice v efektní perspektivě.
 
O dalším působení '''B'''. je známo jen to, že ve třicátých či čtyřicátých letech 18. stol. vyzdobil dva sály v Palazzo Verscovile v severoitalské Imole (nedochováno) a že do tří obrazů N. Bertucciho v nedalekém karmelitském kostele Medicina namaloval architektonická pozadí po vzoru F. a → G. Galli-Bibieny. Také '''B'''. dekorace pro pražské Šporkovo divadlo byly pravděpodobně vytvořeny v obdobném stylu. Scénu patrně zaplňovaly náročné architektonické kompozice v efektní perspektivě.
Řádka 29: Řádka 29:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Libreta oper vypravených pro Šporkovo divadlo ⇒ Kneidl, ⇒ ''Freeman'' 1992. •• J. Hilmera: ''Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách'', Praha 1965, s. 43–45; P. Preiss: ''Italští umě''''lci v Praze'', Praha 1986, s. 429; D. E. Freeman: ''The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague (1724–35)'', Stuyvesant (N.Y.) 1992, s. 47, 62. •• Meyer, Sartori, Thieme–Becker</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Libreta oper vypravených pro Šporkovo divadlo ⇒ Kneidl, ⇒ ''Freeman'' 1992. •• J. Hilmera: ''Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách'', Praha 1965, s. 43–45; P. Preiss: ''Italští umělci v Praze'', Praha 1986, s. 429; D. E. Freeman: ''The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague (1724–35)'', Stuyvesant (N.Y.) 1992, s. 47, 62. •• Meyer, Sartori, Thieme–Becker</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>

Verze z 29. 5. 2016, 11:00

Vincenzo dal BUONO
* počátek 18. stol. Bologna (Itálie)
jevištní výtvarník



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.