Bichler, Minna: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 31: Řádka 31:
  
  
Za dvacet let nastudovala desítky rolí ve svém oboru a vystoupila v mnoha ansámblových scénách. Dlouho si uchovávala dívčí zjev, a tím i původní okruh mladistvých typů. V tomto okruhu dokázala ztělesnit velmi rozdílné postavy, od „upřímného děvčete v jednoduché lidové komedii přes předvídavou, k vášnivosti inklinující naivku francouzských veseloher až po jadrné dívčí charaktery v klasických veselohrách“. Přísný a poučený kritik Alfred Klaar přivítal 1876 její angažmá se zdrženlivou zdvořilostí, ale později věnoval jejím výkonům značnou pozornost – v ''Bohemii'' uveřejnil řadu drobných analýz. Jako její výrazné role jsou zmiňovány: Doktorova dcera (L’Arronge: ''Doctor Klaus, ''od 1879, česky jako ''Doktor Kalous''); Jeanne (Jermann: ''Lady Tartuffe, ''dle franc. předlohy Delphine de Giardin, od 1879); Fauchon Vivieur (Birch-Pfeiffer: ''Die Grille, ''dle románu ''La petite Fadette ''od George Sand, od 1880, román česky jako ''Cvrček detektiv'') a Franziska /Lessing: ''Minna von Barnhelm. ''V 90. letech vystupovala i v charakterních rolích, z nichž nejvýznamnější byla Hannele, titulní postava hry Gerharta Hauptmanna (pražská něm. premiéra 1894).
+
Za dvacet let nastudovala desítky rolí ve svém oboru a vystoupila v mnoha ansámblových scénách. Dlouho si uchovávala dívčí zjev, a tím i původní okruh mladistvých typů. V tomto okruhu dokázala ztělesnit velmi rozdílné postavy, od „upřímného děvčete v jednoduché lidové komedii přes předvídavou, k vášnivosti inklinující naivku francouzských veseloher až po jadrné dívčí charaktery v klasických veselohrách“. Přísný a poučený kritik Alfred Klaar přivítal 1876 její angažmá se zdrženlivou zdvořilostí, ale později věnoval jejím výkonům značnou pozornost – v ''Bohemii'' uveřejnil řadu drobných analýz. Jako její výrazné role jsou zmiňovány Doktorova dcera (L’Arronge: ''Doctor Klaus''), Jeanne (Jermann: ''Lady Tartuffe''), Fauchon Vivieur (Birch-Pfeiffer: ''Die Grille'') a Franziska (Lessing: ''Minna von Barnhelm'')''. ''V devadesátých letech vystupovala i v charakterních rolích, z nichž nejvýznamnější byla titulní postava Hauptmanny ''Hannele'' (1894).
  
  
Řádka 38: Řádka 38:
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 +
== <ee:bibliography_label>Výběr rolí</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>Doktorova dcera (L’Arronge: ''Doctor Klaus'', i česky jako ''Doktor Kalous''), Jeanne (Jermann: ''Lady Tartuffe, ''dle franc. předlohy Delphine de Giardin) – 1879; Fauchon Vivieur (Birch-Pfeiffer: ''Die Grille, ''dle románu George Sand La petite Fadette) – 1880; Franziska (Lessing: ''Minna von Barnhelm'') – ?; Hannele (G. Hauptmann: ''Hannele'') – 1894.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>'''Bichler:'''
 
<ee:bibliography_content>'''Bichler:'''
Řádka 116: Řádka 118:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
 
+
<br/>
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 19. 5. 2016, 10:13

Minna Bichler
* 1858 Klagenfurt am Wörthersee (A) [?]
3. 12. 1936 Praha (CZ)
herečka

Dcera herečky Elise Quandt-Bichler. Debutovala v Pešti (1873). Následovala krátká angažmá v berlínském Rezidenztheater (1874–75) a Rezidenztheater v Drážďanech (1875–76). 1876 přijata Eduardem Kreibigem jako členka souboru Stavovského divadla v Praze v oboru naivka a sentimentální milovnice. 1894 ztvárnila titulní roli v pražské premiéře Hauptmannova dramatu Hannele. Po sňatku (1896) s pražským průmyslníkem a mecenášem Alexandrem Richterem (1843–1914) opustila divadlo.


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.