Allram-Lechner, Elisabeth Adele: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
Řádka 25: Řádka 25:
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
Divadelní vzdělání získala ve Vídni. Debutovala koncem 1843 ve vídeňském Carltheater jako mladistvá milovnice a naivka. 1845 byla angažována v Olomouci pro týž obor do souboru K. Burghausera. Od Velikonoc 1846 pobývala jako členka Stavovského divadla v Praze, kde se brzy ve svém oboru s úspěchem uplatnila. 1856 se provdala za obchodníka s moukou K. Allrama, syna známého pražského herce J. Allrama. V dubnu 1861 onemocněla záškrtem, na jehož následky v 37 letech zemřela. Ve Stavovském divadle setrvala kromě několika delších dovolených až do své smrti, také však hostovala v předních německých divadlech, v Hamburku, v Drážďanech a zejména ve Vídni (Burgtheater). Byla hojně obsazována ve veselohrách, ale dostávala i velké role v klasických textech, např. Margarethe (Goethe: ''Faust''), Agnes Sorel (Schiller: ''Jungfrau von Orleans''), Louise (Schiller'': Kabale und Liebe''), Klara (Hebbel: ''Marie Magdalena'') nebo Cordelia (Shakespeare: ''Král Lear''). Její herecký profil se však brzy ustálil; jejím oborem se staly nejrůznější milenecké role dívek a mladých žen, jež dovedla výstižně charakterizovat. Byla pro ně obdařena půvabným zevnějškem a příjemně znějícím hlasem; v těchto rolích lehce získávala oblibu publika. Její herecký projev se vyznačoval neefektní samozřejmou přirozeností. Po několika úspěšných vystoupeních v rolích veseloherních milenek se ji vedení divadla pokusilo vyzkoušet i v tragických rolích (Emilia Galotti, královna Anna v ''Richardu III.''), ale kritik B. Gutt dobře rozpoznal, že pro tragickou heroiku nemá vlohy. Až do svých 35 let se proto realizovala v rolích mladých sympatických žen ve veselohrách (někdy dobrosrdečných, jindy rozmarných), v nichž stále dosahovala úspěchů a přízně obecenstva. Příležitostně hrála i dětské chlapecké role. Byla výtečnou recitátorkou, proto vystupovala v divadle i mimo ně také v této funkci. Měla rovněž dar sdělné mimiky, který uplatnila i v několika němých rolích (Yelva, Fenella z opery ''Die Stumme von Portici''). Jako Yelva vystoupila 27. 3. 1859 i v českém představení. Její repertoár (nejčastěji dramatizace Ch. Birch-Pfeifferové a veselohry R. Benedixe) neoplýval literárně hodnotnými tituly;'''A.-L.''' svými výkony často zachraňovala i hry, které kritika odsuzovala. Krátce před předčasným koncem své herecké kariéry se osvědčila i v charakterních rolích.
+
Divadelní vzdělání získala ve Vídni. Debutovala koncem 1843 ve vídeňském Carltheater jako mladistvá milovnice a naivka. 1845 byla angažována v Olomouci pro týž obor do souboru K. Burghausera. Od Velikonoc 1846 pobývala jako členka Stavovského divadla v Praze, kde se brzy ve svém oboru s úspěchem uplatnila. 1856 se provdala za obchodníka s moukou K. Allrama, syna známého pražského herce J. Allrama. V dubnu 1861 onemocněla záškrtem, na jehož následky v 37 letech zemřela. Ve Stavovském divadle setrvala kromě několika delších dovolených až do své smrti, také však hostovala v předních německých divadlech, v Hamburku, v Drážďanech a zejména ve Vídni (Burgtheater). Byla hojně obsazována ve veselohrách, ale dostávala i velké role v klasických textech, např. Margarethe (Goethe: ''Faust''), Agnes Sorel (Schiller: ''Jungfrau von Orleans''), Louise (Schiller'': Kabale und Liebe''), Klara (Hebbel: ''Marie Magdalena'') nebo Cordelia (Shakespeare: ''König Lear''). Její herecký profil se však brzy ustálil; jejím oborem se staly nejrůznější milenecké role dívek a mladých žen, jež dovedla výstižně charakterizovat. Byla pro ně obdařena půvabným zevnějškem a příjemně znějícím hlasem; v těchto rolích lehce získávala oblibu publika. Její herecký projev se vyznačoval neefektní samozřejmou přirozeností. Po několika úspěšných vystoupeních v rolích veseloherních milenek se ji vedení divadla pokusilo vyzkoušet i v tragických rolích (Emilia Galotti, královna Anna v ''Richardu III.''), ale kritik B. Gutt dobře rozpoznal, že pro tragickou heroiku nemá vlohy. Až do svých 35 let se proto realizovala v rolích mladých sympatických žen ve veselohrách (někdy dobrosrdečných, jindy rozmarných), v nichž stále dosahovala úspěchů a přízně obecenstva. Příležitostně hrála i dětské chlapecké role. Byla výtečnou recitátorkou, proto vystupovala v divadle i mimo ně také v této funkci. Měla rovněž dar sdělné mimiky, který uplatnila i v několika němých rolích (Yelva, Fenella z opery ''Die Stumme von Portici''). Jako Yelva vystoupila 27. 3. 1859 i v českém představení. Její repertoár (nejčastěji dramatizace Ch. Birch-Pfeifferové a veselohry R. Benedixe) neoplýval literárně hodnotnými tituly; '''A.-L.''' svými výkony často zachraňovala i hry, které kritika odsuzovala. Krátce před předčasným koncem své herecké kariéry se osvědčila i v charakterních rolích.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Výběr z rolí</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Výběr z rolí</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Stavovské divdlo
+
<ee:bibliography_content>Stavovské divadlo
  
Armande (B. A. Herrmann dle Desnoyera: ''Molière, oder das Leben eines Schauspielers''), Johanna (B. A. Herrmann dle Scriba a Barmeta: ''Johanna und Hannchen''), Bertha von Bruneck (F. Schiller: ''Wilhelm Tell''), Anne (W. Shakespeare: ''Richard III.''), Emilia Galotti (G. E. Lessing: ''Emilia Galotti''), Gräfin Marie (P. A. von S. [Prinzessin Amalie von Sachsen]: ''Der Landwirth''), Abigail (E. Scribe: ''Glaß Wasser''), Recha (G. E. Lessing: ''Nathan der Weise''), Eva (L. Angely dle povídky  F. X. Tolda: ''Von sieben die Häßlichste''), Pauline (J. F. A. Bayard: ''Sie muß aufs Land''), Natalie (F. von Holbein: ''Der Doppelgänger''), Evchen (J. von Plötz: ''Der verwunschene Prinz''), Clara (J. Nestroy: ''Dreizehn Mädchen in der Uniform''), Margarethe (J. W. von Goethe: ''Faust''), Nerissa (W. Shakespeare: ''Der Kaufmann von Venedig''), Titania (W. Shakespeare: ''Der Sommernachtstraum''), Baronin Bruckbaum (H. Börnstein dle A. Ph. Denneryho a Malliana: ''Ein Mutterherz''), Henriette (K. Blum: ''Erziehungsresultate oder:'' ''Guter und schlechter Ton''), Oberon (W. Shakespeare: ''Sommernachtstraum''), Mary (W. Friedrich: ''Doktor Robin''), Jenny (J. Lederer: ''Geistliche Liebe''), Louise (K. Töpfer: ''Der beste'' ''Ton''), Renate (L. Angely dle Barina: ''Christoph uind Renate''), Agnes Sorel (F. Schiller: ''Jungfrau von Orleans''), Pauline (R. Benedix: ''Der Vetter'') – 1846; Röschen (W. A. Gerle: ''Abenteuer einer Neujahrsnacht''), Hannchen (Clauren: ''Das Hotel von Wiburg''), Sophie (R. Benedix: ''Versprechen''), Pächterin Rosine (H. Börnstein dle E. Scriba a Mellesville: ''Gabrielle''), Margarethe (A. W. Iffland: ''Die Hagestolzen''), Emilie (R. Benedix: ''Der Ruf''), Bertha, der Husar (W. Marsano: ''Die Helden''), Karoline (K. Blum dle it. předlohy Alberto Rota: ''Ich bleibe ledig''), Seraphine (W. Vogel dle povídky E. T. A. Hoffmanna Das Majorat: ''Der Erbvertrag'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1847; Sylphide (T. Krones: ''Sylphide''), Marie (E. von Bauernfeld: ''Leichtsinn aus Liebe, oder: Täuschungen''), Gräfin Felsek (Ch. Birch-Pfeiffer dle románu B. Auerbacha Die Professorin: ''Stadt und ''Land) <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1848; Klara (F. Hebbel: ''Maria Magdalena''), Schutzgeist (W. Friedrich: ''Die Töchter Luzifers''), Marie Didier (F. Pyat: ''Der Lumpensammler von Paris''), Regina (G. zu Putlitz: ''Familienzwist und Friede''), Nina Linden (F. Herbst: ''Sylva''), Louise (F. Schiller: ''Kaballe und Liebe''), Esmeralda (Ch. Birch-Pfeiffer dle V. Huga: ''Der Glöckner von Notre-Dame''), Käthchen (H. von Kleist: ''Käthchen von Heilbronn''), Blanche (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Anna von ''Oesterreich), Figurantin Judith (F. Blum dle franc. předlohy: ''Die Figurantin'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1849; Königin (F. Schiller: ''Don ''''Carlos''), Marquise de Vilette (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Die Marquise von Vilette''), Emilia (G. E. Lessing: ''Emilia Galotti''), Emma (Herrmann: ''Der Vater der Debutantin''), Juliette (Ch. Birch-Pfeiffer dle románu Memoires d’un notaire von Pontmartin: ''Die Rose von Avignon''), Agnes (F. W. Ziegler: ''Ernst und Scherz''), Antonie (R. Benedix: ''Die Hochzeitsreise'' <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->benefice), Lucy (J. Lederer: ''Häusliche Wirren'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1850;  Isabella, Infantin von Portugal (B. Dawison dle E. Scriba a E. F. Legouvé: ''Die Märchen der Königin von Navarra''), Franzisca (G. E. Lessing: ''Minna von Barnhelm''),  Eveline (G. zu Putlitz: ''Das Herz vergessen''), Anna, Bauernmädchen (R. Benedix:''Der Liebesbrief'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1851; Arabella Woodstock (A. Meissner: ''Ronaleyn Armstrong, oder: Die Welt des'' ''Geldes''), Luciana (W. Shakespeare, úpr. K. von Holtei: ''Die Komödie der Irrungen''), Die Tochter (E. von Bauernfeld: ''Zu Hause''), Margarethe Grandin (E. Jerrmann dle E. Augiera: ''Diana von Mirmanda''), Lorle + Leonore (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Dorf und Stadt''), Yelva (E. Scribe: ''Yelva''), Karoline Wilden (R. Benedix: ''Das Lügen''), Madelaine (L. Schneider: ''Ihr Bild'' – benefice) <!--StartFragment-->– 1852; Priska (E. von Bauernfeld: ''Krisen''), Angelina Tartini (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Ein alter Musikant''), Frau von Marainville (L. Julius dle E. Scriba: ''Alle Mittel gelten''), Cordelia (W. Shakespeare, úpr.: C. A. West: ''König Lear''), Adelheid Runeck (G. Freytag: ''Die Journalisten''), Florentine (C. A. Görner: ''Nichte und Tante'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1853; Röschen (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Rose und Röschen''), Louis, Enkel (K. Töpfer: ''Der Pariser Taugenichts''), Puck oder Robin Gutgesell, auch Droll genannt, ein Elfe (W. Shakespeare, úpr.: A. W. Schegel a L. Tieck: ''Sommernachtstraum''), Bertha von Beaumont (M. A. Grandjean dle Barriera a Lorina: ''Am Clavier'') + Minette (G. zu Putlitz: ''Liebe im Arrest'' – benefice), Marie (O. Ludwig: ''Der Erbförster''), Anna (S. H. Mosenthal: '' Der Sonnenwendhof'', Sophie von Hastfehl (H. Beck: ''Die Schachmaschine''), Ottilie (O. Prechtler: ''Er sucht eine Braut''), Rosa (L. Feldmann: ''Immer zu vorschnell!''), Francisca (Ch. Birch-Pfeiffer dle Bremerova románu Die Nachbarn: ''Mutter und Sohn''), Gräfin Olivia (W. Shakespeare: ''Viola ''[ = Was ihr wollt]), Fenella (D. F. E. Auber, t: F. A. Ritter dle E. Scriba a G. Delavigne: ''Die Stumme von Portici''), Sylva (H. Laube: ''Monaldeschi, oder: Die Abenteuerer''), Agnes Sorel (F. Schiller: ''Die Jungfrau von Orleans''), Clotilde (R. Benedix: ''Die alte Jungfer''), Klärchen (J. W. von Goethe: ''Egmont'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1854; Leontine, Erbfräulein von Steinau (J. Geiger: ''Der Bänkelsänger''), Eine Schauspielerin + Marie (W. Friedrich dle franc. předlohy: ''Doktor Robin''), Agnese Wellstedt, eine reiche Wittwe (K. Töpfer dle angl. předlohy: ''Die Gebrüder Foster''), Anna (W. Shakespeare, p: A. W. Schlegel: ''König Richard III.''), Josseline (E. Scribe: ''Mein Stern'') + Agnes (W. Friedrich dle J. F. A. Bayarda: ''Das Gänschen von Buchenau'' – benefice), Walburgis (K. Blum: ''Des Goldschmieds Töchterlein''), Laura (W. Lembert podle Calderona: ''Das öffentliche Geheimnis''), Sophie (J. von Plötz: ''Dumm und gelehrt'') + Antonie (Offers dle franc. předlohy: ''Der Freiwillige'' – benefice), Philippine (E. Raupach: ''Vor hundert'' ''Jahren''), Gilli (F. Kaiser: ''Die Frau Wirthin'') – v Pštrossově zahradě, Gretel, Dienstmagd im Goetheschen Hause, (K. Gutzkow: ''Drr Königslieutenant''), Elisabeth (R. Benedix: ''Doctor Wespe, oder: Drei Heiratsanträge'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1856; Elise (J. Krüger: ''Das Mädchen vom Dorfe''), Hannchen, Stubenmädchen (R. Benedix: ''Die Dienstboten''), Sophie Arnould, Gräfin Helene von Nois (A. Elmenreich dle franc. předlohy: ''Ich heirate meine Frau''), Trudchen (R. Kneisel: ''Das Märchen vom Könige Allgold, oder: Drei Thränen''), Lady Georgine Clarens (Ch. Birch-Pfeiffer dle románu C. Bella: ''Die Waise von Lowood''), Gräfin Caselli (Offers dle franc. předlohy: ''Die Geldfrage''), Helene (W. Friedrich dle J. Sandeau: ''Helene von Seiglière''), Leontine von Donnersdorf (H. Börnstein dle franc. předlohy: ''Reich an Liebe'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1857; Karoline (C. A. Görner: ''Sperling und Sperber, oder: Der Sündenbock''), Marie (P. A. von S. [Prinzessin Amalia von Sachsen]: ''Der Landwirth''), Julie (O. F. Berg: ''Ein Wiener Dienstbote''), Amalie (T. Hell dle franc. předlohy: ''Der Gang ins Irrebnhaus''), Adele (R. Genée: ''Ehestandsexercitien''), Florence, Erbgräfin von Tannensee (O. Prechtler: ''Die Tochter des Waldes''), Ida (J. Lederer: ''Die weiblichen Studenten''), Gräfin Laura (E. von Bauernfeld: ''Der kategorische Imperativ''), Comtesse Bettina (K. Töpfer: ''Wasserkur''), Antoinette (F. L. Schröder dle F. Beaumont, J. Fletcher: Rule a Wife and Have a Wife: ''Stille Wasser sind tief''), Gertraud (F. Schiller: ''Wilhelm Tell''), Estrella (West dle Calderona: ''Das Leben ein Traum''), Lady Percy, Heißsporns Gemahlin (W. Shakespeare: ''König Heinrich IV.''), Nerissa (W. Shakespeare: ''Der Kaufmann von Venedig''), Gräfin Baldern (J. Franul von Weissenthurn: ''Pauline''), Auguste (J. Krüger: ''Ich möchte wohl ein Mann seyn!'') + Linchen, Minchen, Tinchen, die Drillingschwestern (C. von Holtei: ''Die weiblichen Drillinge'') + Selma (C. A. Görner: ''Pfingsten! Denk an Pfingsten!'' – benefice), Kathi (A. Berla: ''Kathi von Eisen''), Mad. Aubry (O. Feuillet, úpr. C. Juin a P. J. Reinhard: ''Ein armer junger Mann''), Bertha (P. A. von S. [Prinzessin Amalie von Sachsen]: ''Der'' ''Majoratserbe'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1859; Marketenderin (F. Schiller: ''Wallensteins Lager''), Leopoldine von Strehler (K. Töpfer: ''Der beste Ton''), Amalie (E. Devrient: ''Treue Liebe''), Therese (J. H. Mirani: ''Eine Judenfamilie'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1860; Armande, Schauspielerin (K. Gutzkow: ''Das Urbild des Tartuffe''), Julie (P. A. Wolf: ''Cäsario, oder Die bekehrte Spröde''), Gustel, Kellnerin (S. Schlesinger: ''Die Gustel von Blasewitz ''benefice) + Rosa (anonym dle J. Marsoliera, h: N. Dalayrac), Baronin Waldhüll (J. Franul von Weissenthurn: ''Das letzte Mittel''), Beate (K. Gutzkow: ''Eim weißes Blatt'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1861.
+
Armande (B. A. Herrmann dle Desnoyera: ''Molière, oder das Leben eines Schauspielers''), Johanna (B. A. Herrmann dle Scriba a Barmeta: ''Johanna und Hannchen''), Bertha von Bruneck (F. Schiller: ''Wilhelm Tell''), Anne (W. Shakespeare: ''Richard III.''), Emilia Galotti (G. E. Lessing: ''Emilia Galotti''), Gräfin Marie (P. A. von S. [Prinzessin Amalie von Sachsen]: ''Der Landwirth''), Abigail (E. Scribe: ''Glaß Wasser''), Recha (G. E. Lessing: ''Nathan der Weise''), Eva (L. Angely dle povídky  F. X. Tolda: ''Von sieben die Häßlichste''), Pauline (J. F. A. Bayard: ''Sie muß aufs Land''), Natalie (F. von Holbein: ''Der Doppelgänger''), Evchen (J. von Plötz: ''Der verwunschene Prinz''), Clara (J. Nestroy: ''Dreizehn Mädchen in der Uniform''), Margarethe (J. W. von Goethe: ''Faust''), Nerissa (W. Shakespeare: ''Der Kaufmann von Venedig''), Titania (W. Shakespeare: ''Der Sommernachtstraum''), Baronin Bruckbaum (H. Börnstein dle A. Ph. Denneryho a Malliana: ''Ein Mutterherz''), Henriette (K. Blum: ''Erziehungsresultate oder:'' ''Guter und schlechter Ton''), Oberon (W. Shakespeare: ''Sommernachtstraum''), Mary (W. Friedrich: ''Doktor Robin''), Jenny (J. Lederer: ''Geistliche Liebe''), Louise (K. Töpfer: ''Der beste'' ''Ton''), Renate (L. Angely dle Barina: ''Christoph uind Renate''), Agnes Sorel (F. Schiller: ''Jungfrau von Orleans''), Pauline (R. Benedix: ''Der Vetter'') – 1846; Röschen (W. A. Gerle: ''Abenteuer einer Neujahrsnacht''), Hannchen (Clauren: ''Das Hotel von Wiburg''), Sophie (R. Benedix: ''Versprechen''), Pächterin Rosine (H. Börnstein dle E. Scriba a Mellesville: ''Gabrielle''), Margarethe (A. W. Iffland: ''Die Hagestolzen''), Emilie (R. Benedix: ''Der Ruf''), Bertha, der Husar (W. Marsano: ''Die Helden''), Karoline (K. Blum dle it. předlohy Alberto Rota: ''Ich bleibe ledig''), Seraphine (W. Vogel dle povídky E. T. A. Hoffmanna Das Majorat: ''Der Erbvertrag'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1847; Sylphide (T. Krones: ''Sylphide''), Marie (E. von Bauernfeld: ''Leichtsinn aus Liebe, oder: Täuschungen''), Gräfin Felsek (Ch. Birch-Pfeiffer dle románu B. Auerbacha Die Professorin: ''Stadt und ''Land) <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1848; Klara (F. Hebbel: ''Maria Magdalena''), Schutzgeist (W. Friedrich: ''Die Töchter Luzifers''), Marie Didier (F. Pyat: ''Der Lumpensammler von Paris''), Regina (G. zu Putlitz: ''Familienzwist und Friede''), Nina Linden (F. Herbst: ''Sylva''), Louise (F. Schiller: ''Kaballe und Liebe''), Esmeralda (Ch. Birch-Pfeiffer dle V. Huga: ''Der Glöckner von Notre-Dame''), Käthchen (H. von Kleist: ''Käthchen von Heilbronn''), Blanche (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Anna von ''Oesterreich), Figurantin Judith (F. Blum dle franc. předlohy: ''Die Figurantin'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1849; Königin (F. Schiller: ''Don Carlos''), Marquise de Vilette (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Die Marquise von Vilette''), Emilia (G. E. Lessing: ''Emilia Galotti''), Emma (Herrmann: ''Der Vater der Debutantin''), Juliette (Ch. Birch-Pfeiffer dle románu Memoires d’un notaire von Pontmartin: ''Die Rose von Avignon''), Agnes (F. W. Ziegler: ''Ernst und Scherz''), Antonie (R. Benedix: ''Die Hochzeitsreise'' <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->benefice), Lucy (J. Lederer: ''Häusliche Wirren'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1850;  Isabella, Infantin von Portugal (B. Dawison dle E. Scriba a E. F. Legouvé: ''Die Märchen der Königin von Navarra''), Franzisca (G. E. Lessing: ''Minna von Barnhelm''),  Eveline (G. zu Putlitz: ''Das Herz vergessen''), Anna, Bauernmädchen (R. Benedix:''Der Liebesbrief'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1851; Arabella Woodstock (A. Meissner: ''Ronaleyn Armstrong, oder: Die Welt des'' ''Geldes''), Luciana (W. Shakespeare, úpr. K. von Holtei: ''Die Komödie der Irrungen''), Die Tochter (E. von Bauernfeld: ''Zu Hause''), Margarethe Grandin (E. Jerrmann dle E. Augiera: ''Diana von Mirmanda''), Lorle + Leonore (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Dorf und Stadt''), Yelva (E. Scribe: ''Yelva''), Karoline Wilden (R. Benedix: ''Das Lügen''), Madelaine (L. Schneider: ''Ihr Bild'' – benefice) <!--StartFragment-->– 1852; Priska (E. von Bauernfeld: ''Krisen''), Angelina Tartini (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Ein alter Musikant''), Frau von Marainville (L. Julius dle E. Scriba: ''Alle Mittel gelten''), Cordelia (W. Shakespeare, úpr. C. A. West: ''König Lear''), Adelheid Runeck (G. Freytag: ''Die Journalisten''), Florentine (C. A. Görner: ''Nichte und Tante'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1853; Röschen (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Rose und Röschen''), Louis, Enkel (K. Töpfer: ''Der Pariser Taugenichts''), Puck oder Robin Gutgesell, auch Droll genannt, ein Elfe (W. Shakespeare, úpr.: A. W. Schegel a L. Tieck: ''Sommernachtstraum''), Bertha von Beaumont (M. A. Grandjean dle Barriera a Lorina: ''Am Clavier'') + Minette (G. zu Putlitz: ''Liebe im Arrest'' – benefice), Marie (O. Ludwig: ''Der Erbförster''), Anna (S. H. Mosenthal: '' Der Sonnenwendhof'', Sophie von Hastfehl (H. Beck: ''Die Schachmaschine''), Ottilie (O. Prechtler: ''Er sucht eine Braut''), Rosa (L. Feldmann: ''Immer zu vorschnell!''), Francisca (Ch. Birch-Pfeiffer dle Bremerova románu Die Nachbarn: ''Mutter und Sohn''), Gräfin Olivia (W. Shakespeare: ''Viola ''[Was ihr wollt]), Fenella (D. F. E. Auber, t: F. A. Ritter dle E. Scriba a G. Delavigne: ''Die Stumme von Portici''), Sylva (H. Laube: ''Monaldeschi, oder: Die Abenteuerer''), Agnes Sorel (F. Schiller: ''Die Jungfrau von Orleans''), Clotilde (R. Benedix: ''Die alte Jungfer''), Klärchen (J. W. von Goethe: ''Egmont'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1854; Leontine, Erbfräulein von Steinau (J. Geiger: ''Der Bänkelsänger''), Eine Schauspielerin + Marie (W. Friedrich dle franc. předlohy: ''Doktor Robin''), Agnese Wellstedt, eine reiche Wittwe (K. Töpfer dle angl. předlohy: ''Die Gebrüder Foster''), Anna (W. Shakespeare, p: A. W. Schlegel: ''König Richard III.''), Josseline (E. Scribe: ''Mein Stern'') + Agnes (W. Friedrich dle J. F. A. Bayarda: ''Das Gänschen von Buchenau'' – benefice), Walburgis (K. Blum: ''Des Goldschmieds Töchterlein''), Laura (W. Lembert podle Calderona: ''Das öffentliche Geheimnis''), Sophie (J. von Plötz: ''Dumm und gelehrt'') + Antonie (Offers dle franc. předlohy: ''Der Freiwillige'' – benefice), Philippine (E. Raupach: ''Vor hundert'' ''Jahren''), Gilli (F. Kaiser: ''Die Frau Wirthin'') – v Pštrossově zahradě, Gretel, Dienstmagd im Goetheschen Hause, (K. Gutzkow: ''Drr Königslieutenant''), Elisabeth (R. Benedix: ''Doctor Wespe, oder: Drei Heiratsanträge'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1856; Elise (J. Krüger: ''Das Mädchen vom Dorfe''), Hannchen, Stubenmädchen (R. Benedix: ''Die Dienstboten''), Sophie Arnould, Gräfin Helene von Nois (A. Elmenreich dle franc. předlohy: ''Ich heirate meine Frau''), Trudchen (R. Kneisel: ''Das Märchen vom Könige Allgold, oder: Drei Thränen''), Lady Georgine Clarens (Ch. Birch-Pfeiffer dle románu C. Bella: ''Die Waise von Lowood''), Gräfin Caselli (Offers dle franc. předlohy: ''Die Geldfrage''), Helene (W. Friedrich dle J. Sandeau: ''Helene von Seiglière''), Leontine von Donnersdorf (H. Börnstein dle franc. předlohy: ''Reich an Liebe'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1857; Karoline (C. A. Görner: ''Sperling und Sperber, oder: Der Sündenbock''), Marie (P. A. von S. [Prinzessin Amalia von Sachsen]: ''Der Landwirth''), Julie (O. F. Berg: ''Ein Wiener Dienstbote''), Amalie (T. Hell dle franc. předlohy: ''Der Gang ins Irrebnhaus''), Adele (R. Genée: ''Ehestandsexercitien''), Florence, Erbgräfin von Tannensee (O. Prechtler: ''Die Tochter des Waldes''), Ida (J. Lederer: ''Die weiblichen Studenten''), Gräfin Laura (E. von Bauernfeld: ''Der kategorische Imperativ''), Comtesse Bettina (K. Töpfer: ''Wasserkur''), Antoinette (F. L. Schröder dle F. Beaumont, J. Fletcher: Rule a Wife and Have a Wife: ''Stille Wasser sind tief''), Gertraud (F. Schiller: ''Wilhelm Tell''), Estrella (West dle Calderona: ''Das Leben ein Traum''), Lady Percy, Heißsporns Gemahlin (W. Shakespeare: ''König Heinrich IV.''), Nerissa (W. Shakespeare: ''Der Kaufmann von Venedig''), Gräfin Baldern (J. Franul von Weissenthurn: ''Pauline''), Auguste (J. Krüger: ''Ich möchte wohl ein Mann seyn!'') + Linchen, Minchen, Tinchen, die Drillingschwestern (C. von Holtei: ''Die weiblichen Drillinge'') + Selma (C. A. Görner: ''Pfingsten! Denk an Pfingsten!'' – benefice), Kathi (A. Berla: ''Kathi von Eisen''), Mad. Aubry (O. Feuillet, úpr. C. Juin a P. J. Reinhard: ''Ein armer junger Mann''), Bertha (P. A. von S. [Prinzessin Amalie von Sachsen]: ''Der'' ''Majoratserbe'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1859; Marketenderin (F. Schiller: ''Wallensteins Lager''), Leopoldine von Strehler (K. Töpfer: ''Der beste Ton''), Amalie (E. Devrient: ''Treue Liebe''), Therese (J. H. Mirani: ''Eine Judenfamilie'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1860; Armande, Schauspielerin (K. Gutzkow: ''Das Urbild des Tartuffe''), Julie (P. A. Wolf: ''Cäsario, oder Die bekehrte Spröde''), Gustel, Kellnerin (S. Schlesinger: ''Die Gustel von Blasewitz ''benefice) + Rosa (anonym dle J. Marsoliera, h: N. Dalayrac), Baronin Waldhüll (J. Franul von Weissenthurn: ''Das letzte Mittel''), Beate (K. Gutzkow: ''Eim weißes Blatt'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment-->1861.
  
Burgtheater, Vídeň:
+
Burgtheater, Vídeň
  
 
Ulrike (K. Töpfer: ''Rosenmüller und Finke'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1851.</ee:bibliography_content>
 
Ulrike (K. Töpfer: ''Rosenmüller und Finke'') <!--StartFragment-->– <!--EndFragment--> 1851.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>NA, f. PŘ, konskripce, přihláška Josefiny L.; f. PŘ, konskripce, přihláška K. Allrama; AMP, matrika oddaných fary u P. Marie Sněžné sign. PMS O 4, 8. 9. 1856; matrika zemřelých téže fary sign. PMS Z 3, 24. 5. 1861; ''Almanach für Freunde der Schauspielkunst auf das Jahr 1843'',  Berlin 1844, s. ?;  ''+ …auf das Jahr 1844'', Berlin 1945, s. 518; + ''…auf das Jahr 1845'', Berlin 1846, s  245 n.; + ''…auf das Jahr 1846'', Berlin 1847, s.. 270 n.; referáty  anonce v deníku ''Bohemia'' 1846-1861.  •   ''Lumír ''9, 1859, č. 13. s. 308; nesign.: Dne 26. května… (nekrolog), ''Lumír'' 11, 1861, s. 524; O. Teuber: ''Geschichte des Prager Theaters'' III, Prag 1888, s. 341, 347, 362, 365, 366, 371, 408, 421, 422, 428, 440, 455, 480, 495, 500, 508, 515, 519-520, 528; P. Kozák: Kdo byl František Max Kníže (Kruh popularity a zapomnění), ''Harmonie ''2006, č. 12, s. 17.
+
<ee:bibliography_content>NA, f. PŘ, konskripce, přihláška Josefiny L.; f. PŘ, konskripce, přihláška K. Allrama.
 +
 
 +
AMP, matrika oddaných fary u P. Marie Sněžné sign. PMS O 4, 8. 9. 1856; matrika zemřelých téže fary sign. PMS Z 3, 24. 5. 1861.
 +
 
 +
''Almanach für Freunde der Schauspielkunst auf das Jahr 1843'',  Berlin 1844, s. ?;  ''+ …auf das Jahr 1844'', Berlin 1945, s. 518; + ''…auf das Jahr 1845'', Berlin 1846, s. 245-246; + ''…auf das Jahr 1846'', Berlin 1847, s. 270-271; referáty a anonce v deníku ''Bohemia'' 1846–1861; ''Lumír ''9, 1859, s. 308; nesign., nekrolog, ''Lumír'' 11, 1861, s. 524; O. Teuber: ''Geschichte des Prager Theaters'' III, Prag 1888, s. 341, 347, 362, 365, 366, 371, 408, 421, 422, 428, 440, 455, 480, 495, 500, 508, 515, 519–520, 528; P. Kozák: Kdo byl František Max Kníže (Kruh popularity a zapomnění), ''Harmonie ''2006, č. 12, s. 17.
  
 
ODS</ee:bibliography_content>
 
ODS</ee:bibliography_content>
Řádka 72: Řádka 76:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
 
+
<br/>
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 19. 5. 2016, 09:38

Elisabeth Adele Allram-Lechner
Elisabeth Adele Allram-Lechner
* 1824 Wien (A)
24.5. 1861 Praha (CZ)
herečka

Jako herečka debutovala 1843 ve Vídni, 1845 hrála ve společnosti Karla Burghausera v Olomouci. Od 1846 členka německé činohry Stavovského divadla v Praze (obor mladistvých milovnic a naivek). Obsazována převážně ve veselohrách, ale uplatnila se i ve velkých rolích v klasických textech. Přízeň obecenstva jí zajistil půvabný zevnějšek, příjemný hlas a přirozený herecký projev. Byla vynikající recitátorkou.  


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.