Frey, Marie Magdalena: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 25: Řádka 25:
 
Ve Stavovském divadle v Praze působili tři členové rodiny: herec a režisér '''Jakob''' '''Bernhard Frey''' (1784 – 27. 9. 1836 Praha), jeho dcera, herečka '''Maria Magdalena Frey''', a její manžel téhož příjmení, herec [[Frey Friedrich|'''Friedrich Frey''']] (viz samostatné heslo). Hercem a ředitelem cestující divadelní společnosti byl i Mariin bratr '''[[Frey August Johann|August Johann Frey]] '''(1829 Štýrský Hradec–18. 9. 1897 Bruntál), který působil na území Rakouska a na Moravě, podobně jako jeho syn '''Gustav Frey, '''který se objevuje též v západních Čechách a v Českém Krumlově.
 
Ve Stavovském divadle v Praze působili tři členové rodiny: herec a režisér '''Jakob''' '''Bernhard Frey''' (1784 – 27. 9. 1836 Praha), jeho dcera, herečka '''Maria Magdalena Frey''', a její manžel téhož příjmení, herec [[Frey Friedrich|'''Friedrich Frey''']] (viz samostatné heslo). Hercem a ředitelem cestující divadelní společnosti byl i Mariin bratr '''[[Frey August Johann|August Johann Frey]] '''(1829 Štýrský Hradec–18. 9. 1897 Bruntál), který působil na území Rakouska a na Moravě, podobně jako jeho syn '''Gustav Frey, '''který se objevuje též v západních Čechách a v Českém Krumlově.
  
V době Mariina narození byl Bernhard F. hercem a režisérem vídeňského Theater an der Wien. Matka Elisabeth vlastnila dům na vídeňském předměstí Laimgrube a byla též herečkou.  Marie byla nejstarším dítětem v rodině s osmi dalšími sourozenci. V sezoně 1818/19, za ředitele Heinricha Schmidta, pobýval Bernhard F. v městském divadle v Brně. Mezi lednem a dubnem je zde zaznamenán jako choreograf (spíše režisér) několika inscenací. Marie vyrostla v divadelním prostředí, jevila od dětských let herecké nadání, mimořádnou schopnost memorovat texty a naučila se dobře zpívat. 1820 získal otec místo režiséra ve Štýrském Hradci a Marie tam záhy hrála dětské role. Jako šestnáctiletá zaskočila za onemocnělou herečku v roli milovnice, vystoupila opakovaně a získala angažmá (role: Käthchen / Lessing: ''Käthchen von Heilbronn'', Marie / Raupach: ''Der Müller und sein'' ''Kind''). V květnu 1831 hostovala s otcem v městském divadle v Brně, 1833 tam sama absolvovala 16 pohostinských představení. 1. 5. 1833 vystoupila v Theater an der Wien (Wolff: ''Presiosa'') a po dvou dalších vystoupeních byla angažována (Franziska / Holbein: ''Liebe kann Alles oder die bezähmte Widerspenstige'', přepracování Shakespearovy komedie, a Kunigunde / Deinhardstein: ''Hans Sachs''). Spolu s ní přijal ředitel Carl i jejího otce, jehož angažmá stanovila Marie jako podmínku svého nástupu, protože početná rodina musela z praktických důvodů žít pohromadě. Učila se nové role (Louisa / Schiller:''Kabale und Liebe,'' Yelva / Hell–Müller: ''Yelva, die russische Waise''), s úspěchem vystoupila i jako lokální zpěvačka, ale nepřijala nabízený výhodný přestup do tohoto oboru, protože chtěla zůstat ve vyšší oblastech dramatické tvorby. Díky vstupenkám do dvorní činohry (Burgtheater) od hraběte Černína mohla studovat výkony předních herců.
+
V době Mariina narození byl Bernhard F. hercem a režisérem vídeňského Theater an der Wien. Matka Elisabeth vlastnila dům na vídeňském předměstí Laimgrube a byla též herečkou.  Marie byla nejstarším dítětem v rodině s osmi dalšími sourozenci. V sezoně 1818/19, za ředitele Heinricha Schmidta, pobýval Bernhard F. v městském divadle v Brně. Mezi lednem a dubnem je zde zaznamenán jako choreograf (spíše režisér) několika inscenací. Marie vyrostla v divadelním prostředí, jevila od dětských let herecké nadání, mimořádnou schopnost memorovat texty a naučila se dobře zpívat. 1820 získal otec místo režiséra ve Štýrském Hradci a Marie tam záhy hrála dětské role. Jako šestnáctiletá zaskočila za onemocnělou herečku v roli milovnice, vystoupila opakovaně a získala angažmá (role: Käthchen / Lessing: ''Käthchen von Heilbronn'', Marie / Raupach: ''Der Müller und sein'' ''Kind''). V květnu 1831 hostovala s otcem v městském divadle v Brně, 1833 tam sama absolvovala 16 pohostinských představení. 1. 5. 1833 vystoupila v Theater an der Wien (Wolff: ''Presiosa'') a po dvou dalších vystoupeních byla angažována (Franziska / Holbein: ''Liebe kann Alles oder die bezähmte Widerspenstige'', přepracování Shakespearovy komedie, a Kunigunde / Deinhardstein: ''Hans Sachs''). Spolu s ní přijal ředitel Carl i jejího otce, jehož angažmá stanovila Marie jako podmínku svého nástupu, protože početná rodina musela z praktických důvodů žít pohromadě. Učila se nové role (Louisa / Schiller: ''Kabale und Liebe,'' Yelva / Hell–Müller: ''Yelva, die russische Waise''), s úspěchem vystoupila i jako lokální zpěvačka, ale nepřijala nabízený výhodný přestup do tohoto oboru, protože chtěla zůstat ve vyšší oblastech dramatické tvorby. Díky vstupenkám do dvorní činohry (Burgtheater) od hraběte Černína mohla studovat výkony předních herců.
  
 
O Velikonocích 1834 přesídlila rodina do Prahy. Stavovské divadlo převzal vídeňský ředitel Johann August Stöger a nabídl dceři i otci angažmá. Marie byla přijata jako naivka a sentimentální hrdinka (dvě zkušební vystoupení 3. 5., Polixena / Albini: ''Kunst und Natur ''a 14. 5., Julie / Bauernfeld: ''Die Bekenntnisse''). Pro zvolený obor měla pěkný vzhled, drobnou postavu a přirozenou, kultivovanou řeč. Hrála i chlapecké role (1844: Mladý Richelieu / Heine dle franc: ''Der erste Waffengang''). Se svou divadelní praxí se dobře zařadila mezi zkušené pražské herce [[Polawsky Ferdinand|Ferdinanda Polawského]], [[Binder Margarethe|Margarethu Binderovou]], [[Feistmantl Franz|Franze Feistmantela a]] Franze Rudolfa Bayera, kteří se stali jejími partnery. Její otec pracoval v Praze jen krátce. Jeho největším úkolem byla režisérská příprava představení k pražské korunovaci císaře Ferdinanda I. a jeho manželky v září 1836 (Meyerbeer: ''Der Kreutzritter in Aegypten,'' Dessauer-Ebert: ''Lidwinna'', prem.). Bernhard F. nastudoval obě neobyčejně výpravné a nákladné opery, ale těsně před premiérou ''Lidwinny'' (byla 30. 9. 1836) podlehl choleře. Informace o jeho úmrtí zanikla ve slavnostním dění a ''Bohemia'' ji komentovala až 7. října, v souvislosti s dobročinným představením ve prospěch rodiny. Na jeho místo nastoupil [[Ernst Ferdinand Valentin|Ferdinand Valentin Ernst]].
 
O Velikonocích 1834 přesídlila rodina do Prahy. Stavovské divadlo převzal vídeňský ředitel Johann August Stöger a nabídl dceři i otci angažmá. Marie byla přijata jako naivka a sentimentální hrdinka (dvě zkušební vystoupení 3. 5., Polixena / Albini: ''Kunst und Natur ''a 14. 5., Julie / Bauernfeld: ''Die Bekenntnisse''). Pro zvolený obor měla pěkný vzhled, drobnou postavu a přirozenou, kultivovanou řeč. Hrála i chlapecké role (1844: Mladý Richelieu / Heine dle franc: ''Der erste Waffengang''). Se svou divadelní praxí se dobře zařadila mezi zkušené pražské herce [[Polawsky Ferdinand|Ferdinanda Polawského]], [[Binder Margarethe|Margarethu Binderovou]], [[Feistmantl Franz|Franze Feistmantela a]] Franze Rudolfa Bayera, kteří se stali jejími partnery. Její otec pracoval v Praze jen krátce. Jeho největším úkolem byla režisérská příprava představení k pražské korunovaci císaře Ferdinanda I. a jeho manželky v září 1836 (Meyerbeer: ''Der Kreutzritter in Aegypten,'' Dessauer-Ebert: ''Lidwinna'', prem.). Bernhard F. nastudoval obě neobyčejně výpravné a nákladné opery, ale těsně před premiérou ''Lidwinny'' (byla 30. 9. 1836) podlehl choleře. Informace o jeho úmrtí zanikla ve slavnostním dění a ''Bohemia'' ji komentovala až 7. října, v souvislosti s dobročinným představením ve prospěch rodiny. Na jeho místo nastoupil [[Ernst Ferdinand Valentin|Ferdinand Valentin Ernst]].

Verze z 28. 4. 2015, 07:17

Otec Jakob Bernard Frey (1784 – 1836) byl herec a režisér, matka Elisabeth Frey herečka. Bratr August Johann Frey (1829 – 1897) ředitelem cestující div. společnosti. Debutovala v dětských rolích ve Štýrském Hradci, kde režíroval její otec. 1831 a 1833 pohostinsky vystoupila v Brně. 1834 přesídlila do Prahy, kde byla kmenovou členkou souboru Stavovského divadla v oboru naivek a sentimentálních milovnic (Deborah, Mosenthal: Deborah), později v oboru salónních dám a důstojných matek. Často hrála s manželem, hercem Friedrichem Freyem (1824 – 1892).


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné, až po přihlášení.


Publikováno: 30.11.2012
Autor: Jitka Ludvová