Ernst, Ferdinand Valentin: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 23: Řádka 23:
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1"><ee:content>
 
<cshow logged="1"><ee:content>
O jeho rodině a studiu nejsou žádné informace. Byl členem divadla v Mannheimu, když se seznámil se svou pozdější manželkou, zpěvačkou Katharinou Seidlerovou (uvádí Teuber III). Přes Linec s ní odešel Vídně, kde oba 1822 podnikli neúspěšný pokus získat angažmá ve dvorním divadle. Ve Vídni se s nimi setkal pražský ředitel Franz Holbein, který hledal síly pro stavovskou scénu, a''' E.''' nastoupil do Holbeinova souboru jako herec, Katharina jako zpěvačka. Po Holbeinově odchodu z Prahy (1824) se '''E.''' stal jednou z hlavních opor skromného provozu za ředitelů Polawského, Kainze a Štěpánka. Spřátelil se s kapelníkem Františkem Škroupem a stal se jeho libretistou. Po nástupu ředitele Stögera (1834) se začal věnovat režii a po smrti režiséra Jakoba Bernharda Freye (1836) své režijní uplatnění rozhojnil o operu; té se pak věnoval převážně. Nezřekl se hereckých ambicí, počet jeho rolí ale zůstal omezený. Patřil dlouhodobě k velmi pilným, uznávaným a také nejlépe honorovaným členům pražského souboru. Na konci 30. let byl ustanoven členem penzijní komise Stavovského divadla a po delší období spolurozhodoval o udělovaných penzích. Byl znám svou osobní solidností a dobrými kolegiálními vztahy. Ředitele Stögera zastupoval v době jeho nepřítomnosti. Na konci Stögerova ředitelského období, jež končilo o Velikonocích 1846, se přihlásil do konkurzu na místo ředitele Stavovského divadla. Hodlal zejména pokračovat ve zlepšování scénické stránky pražských inscenací (s čímž radikálně započal Stöger), chtěl rozhojnit zásobu kostýmů a věnovat se důkladněji režii. V konkurzu byl vybrán ředitel Johann Hoffmann, ale '''E.''' si udržel dobrou pozici. Spolupracoval s Hoffmannem na záchraně Stavovského divadla po finančních problémech zapříčiněných revolučními událostmi roku 1848 a je podepsán též pod Hoffmannovou žádostí o pomoc a podporu, určenou vídeňským úřadům (uvádí Teuber III, s. 384).
+
O jeho rodině a studiu nejsou žádné informace. Byl členem divadla v Mannheimu, když se seznámil se svou pozdější manželkou, zpěvačkou Katharinou Seidlerovou (uvádí [[Teuber_Oskar_Karl|Teuber]] III). Přes Linec s ní odešel Vídně, kde oba 1822 podnikli neúspěšný pokus získat angažmá ve dvorním divadle. Ve Vídni se s nimi setkal pražský ředitel Franz Holbein, který hledal síly pro stavovskou scénu, a''' E.''' nastoupil do Holbeinova souboru jako herec, Katharina jako zpěvačka. Po Holbeinově odchodu z Prahy (1824) se '''E.''' stal jednou z hlavních opor skromného provozu za ředitelů Polawského, Kainze a Štěpánka. Spřátelil se s kapelníkem Františkem Škroupem a stal se jeho libretistou. Po nástupu ředitele Stögera (1834) se začal věnovat režii a po smrti režiséra Jakoba Bernharda Freye (1836) své režijní uplatnění rozhojnil o operu; té se pak věnoval převážně. Nezřekl se hereckých ambicí, počet jeho rolí ale zůstal omezený. Patřil dlouhodobě k velmi pilným, uznávaným a také nejlépe honorovaným členům pražského souboru. Na konci 30. let byl ustanoven členem penzijní komise Stavovského divadla a po delší období spolurozhodoval o udělovaných penzích. Byl znám svou osobní solidností a dobrými kolegiálními vztahy. Ředitele Stögera zastupoval v době jeho nepřítomnosti. Na konci Stögerova ředitelského období, jež končilo o Velikonocích 1846, se přihlásil do konkurzu na místo ředitele Stavovského divadla. Hodlal zejména pokračovat ve zlepšování scénické stránky pražských inscenací (s čímž radikálně započal Stöger), chtěl rozhojnit zásobu kostýmů a věnovat se důkladněji režii. V konkurzu byl vybrán ředitel Johann Hoffmann, ale '''E.''' si udržel dobrou pozici. Spolupracoval s Hoffmannem na záchraně Stavovského divadla po finančních problémech zapříčiněných revolučními událostmi roku 1848 a je podepsán též pod Hoffmannovou žádostí o pomoc a podporu, určenou vídeňským úřadům (uvádí [[Teuber_Oskar_Karl|Teuber]] III, s. 384).
  
 
 Od rozchodu s manželkou (1829) žil v Praze se synem Maximilianem, aktivním důstojníkem, se svou sestrou a otcem. Byl členem pražského souboru téměř 30 let, od listopadu 1822 do poloviny roku 1851, kdy se pro přetrvávající chorobu vzdal činnosti. Zemřel ve všeobecné nemocnici. Pohřební průvod (11. 3.) doprovázela na olšanský hřbitov řada členů souboru a mnoho Pražanů).
 
 Od rozchodu s manželkou (1829) žil v Praze se synem Maximilianem, aktivním důstojníkem, se svou sestrou a otcem. Byl členem pražského souboru téměř 30 let, od listopadu 1822 do poloviny roku 1851, kdy se pro přetrvávající chorobu vzdal činnosti. Zemřel ve všeobecné nemocnici. Pohřební průvod (11. 3.) doprovázela na olšanský hřbitov řada členů souboru a mnoho Pražanů).
Řádka 84: Řádka 84:
 
== Právní a technická dokumentace ==
 
== Právní a technická dokumentace ==
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 22. 4. 2015, 14:43

Z Vídně do Prahy ho přivedl ředitel Franz Holbein. Ve Stavovském divadle působil jako herec (uplatnil se zejména v oboru pozitivních hrdinů). Později režíroval (převážně operu) a zasadil se o zlepšení scénické stránky představení. Autor tří veseloher t a libret německých oper pro kapelníka Fr. Škroupa (Udalrich und Bozena, Die Geisterbraut). Manžel herečky a zpěvačky Marianny Katharine Ernst, roz. Seidler (1808 ? – 1869).


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné, až po přihlášení.


Publikováno: 30.11.2012
Autor: Jitka Ludvová