Brunetti, Therese: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Jakubcova přesunul stránku Brunetti Therese na Brunetti, Therese)
m
Řádka 19: Řádka 19:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečnice, herečka,</ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>tanečnice, herečka</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
Jako šestnáctiletá přišla do Prahy z Pasova se společností Andrease Josepha Schopfa. 1798 – 1833 působila jako herečka německé činohry Stavovského divadla. Zprvu se uplatňovala i jako talentovaná tanečnice (provdala se za baletního mistra Joachima Brunettiho, 1773 – 1823), Za ředitelů Johanna Liebicha a Franze Holbeina rozvinula mimořádnou hereckou kariéru, role naivek a milovnic vystřídaly později oceňované úlohy vážné a tragické, zvláště v Schillerových dramatech (např. Elisabeth, ''Maria Stuart'', 1825). 1813–14 důvěrná přítelkyně pražského divadelního kapelníka Carla Marii von Webera. 
+
Jako šestnáctiletá přišla do Prahy z Pasova se společností Andrease Josepha Schopfa. 1798–1833 působila jako herečka německé činohry Stavovského divadla. Zprvu se uplatňovala i jako talentovaná tanečnice (provdala se za baletního mistra Joachima Brunettiho, 1773–1823). Za ředitelů Johanna Liebicha a Franze Holbeina rozvinula mimořádnou hereckou kariéru, role naivek a milovnic vystřídaly později oceňované úlohy vážné a tragické, zvláště v Schillerových dramatech. 1813–14 důvěrná přítelkyně pražského divadelního kapelníka Carla Marii von Webera. 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
Řádka 27: Řádka 27:
 
Rozená Therese Frey. Dcera vídeňského úředníka Antona Freye z italské hudebnické rodiny.
 
Rozená Therese Frey. Dcera vídeňského úředníka Antona Freye z italské hudebnické rodiny.
  
Společně s dalšími členy Schopfovy společnosti, která působila v Pasově, byla angažována roku 1798 ředitelem Domenicem Guardasonim do Stavovského divadla. V roce 1799 se šestnáctiletá '''B'''. v Praze provdala za baletního mistra Stavovského divadla Joachima Brunettiho (též Giacomo '''B.''', 1773 Florencie – 1823 Praha). V letech 1813–1814 sehrálo významnou roli v jejím životě setkání se skladatelem C. M. von Weberem, tehdy kapelníkem StD, s nímž udržovala důvěrné přátelství a který učil její dceru Rezi hře na klavír. Po Brunettiho smrti se jejím druhým manželem stal skladatel a člen orchestru StD František Max Kníže (†1840). Stavovské divadlo zůstalo jejím jediným angažmá až do roku 1834. S divadlem, kde působila během čtyř ředitelských režimů, se rozloučila beneficí 26. 4. 1834. Odešla do soukromí a s dobrou penzí od divadelního Penzijního fondu StD, přiznanou za dlouholeté služby, žila v Praze do svých 82 let.
+
Společně s dalšími členy Schopfovy společnosti, která působila v Pasově, byla angažována 1798 ředitelem Domenicem Guardasonim do Stavovského divadla. V šestnácti  letech (1799) se v Praze provdala za baletního mistra Stavovského divadla Joachima Brunettiho (též Giacomo '''B.''', 1773 Florencie – 1823 Praha). Významnou roli v jejím životě<!--EndFragment--> sehrálo 1813–14 setkání se skladatelem C. M. von Weberem, tehdy kapelníkem Stavovského divadla, s nímž udržovala důvěrné přátelství a který učil její dceru Rezi hře na klavír. Po Brunettiho smrti se jejím druhým manželem stal skladatel a člen orchestru Stavovského divadla František Max Kníže († 1840). Stavovské divadlo zůstalo jejím jediným angažmá až do 1834. S divadlem, kde působila během čtyř ředitelských režimů, se rozloučila beneficí 26. 4. 1834. Odešla do soukromí a s dobrou penzí od divadelního Penzijního fondu, přiznanou za dlouholeté služby, žila v Praze do svých 82 let.
  
 '''B. '''debutovala sice v roce 1798 v činoherní roli Therese Halterové ve hře Johanna Friedricha Jüngera ''Die'' ''Geschwister vom Lande'',ale poté se ve StD uplatňovala především jako tanečnice v baletních dohrách, které v letech 1798–1799 a 1800–1804 připravoval její manžel Joachim '''B.''' S jeho pomocí vytvořila v roce 1804 meloplastické kreace ''Das Mädchen in der Grotte ''a ''Minna die Fee''.Taneční průpravou získala obratnost a ladná gesta. Její kariéra činoherní herečky, v pražském StD ojedinělá, započala po nástupu Johanna Liebicha do ředitelské pozice roku 1806. V Liebichově době hrála role milovnic a naivek, pro něž měla vhodný zevnějšek – drobnější postavu, nápadně půvabný obličej, rusé vlasy a modré oči. Nespoléhala však jen na své charisma a role studovala s neobyčejnou pečlivostí. Výborně deklamovala prózu i verše (vystupovala také ve vlastních celovečerních recitačních pořadech.). Už roku 1807 ji referent vídeňského časopisu ''Allgemeine Theaterzeitung ''řadil na první místo mezi herečkami pražského souboru, v roce 1809 zaujala i Johanna Friedricha Reichardta, a to svou přirozenou grácií a ladností. Ludwig Tieck, který v Praze pobýval přes léto roku 1813, ji viděl v roli Marie Beaumarchaisové (Goethe / ''Clavigo'') a předpovídal jí prý kariéru první německé herečky. Svůj vzhled si dokázala dlouho udržet a ještě v roce 1828 kritik [[Müller Anton|Anton Müller]] oceňoval, že byla schopna hrát dvě role vzdálené věkem dvě desetiletí.
+
 '''B. '''debutovala sice 1798 v činoherní roli Therese Halterové ve hře Johanna Friedricha Jüngera ''Die'' ''Geschwister vom Lande'' S jeho pomocí vytvořila 1804 meloplastické kreace ''Das Mädchen in der Grotte ''a ''Minna die Fee''. Taneční průpravou získala obratnost a ladná gesta. Její kariéra činoherní herečky, v pražském Stavovském divadle ojedinělá, započala po nástupu Johanna Liebicha do ředitelské pozice 1806. V Liebichově době hrála role milovnic a naivek, pro něž měla vhodný zevnějšek – drobnější postavu, půvabný obličej, rusé vlasy a modré oči. Nespoléhala však jen na své charisma a role studovala s neobyčejnou pečlivostí. Výborně deklamovala prózu i verše (vystupovala také ve vlastních celovečerních recitačních pořadech). Už 1807 ji referent vídeňského časopisu ''Allgemeine Theaterzeitung ''řadil na první místo mezi herečkami pražského souboru, 1809 zaujala i Johanna Friedricha Reichardta, a to svou přirozenou grácií a ladností. Ludwig Tieck, který v Praze pobýval přes léto 1813, ji viděl v roli Marie Beaumarchaisové (Goethe /''Clavigo''/) a předpovídal jí kariéru první německé herečky. Svůj vzhled si dokázala dlouho udržet a ještě 1828 kritik [[Müller_Anton|Anton Müller]] oceňoval, že byla schopna hrát role vzdálené věkem dvě desetiletí.
  
Od nástupu ředitele Franze Holbeina (v roce 1819 jako režisér, v letech 1821 –1824 ředitel) se její repertoár postupně měnil. Hrála vznešené dámy a mladší ženy v seriózních činohrách, dostávala se častěji i k rolím hrdinek v tragédiích, zejména Schillerových, a mnohokrát je reprízovala. Ke konci své divadelní dráhy přijímala, ač prý nerada, i role matek a vdov a sklízela za ně rovněž chválu kritiky. Po nástupu ředitelského triumvirátu Štěpánek – Kainz – Polawsky (1824) postupně ubývalo náročného repertoáru. Po roce 1830 začala mít '''B.''' konkurenci v mladších herečkách, zastiňovala ji zejména Nina Herbstová. '''B.''' byla hojně zaměstnávána, ale postupně musela brát zavděk i vedlejšími rolemi v podřadném repertoáru, jak je patrné z cedulí, zachovaných kompletně od roku 1824. Trpěla častými nemocemi a v roce 1832 požádala o udělení penze. Nepravidelně vystupovala ještě celý rok, ale nevyužila už ani svých posledních dvou benefičních představení. Její poslední nově studovanou rolí byla 3. 2. 1833 vedlejší úloha hraběnky Neubergové v Albiniho veselohře ''Keinem Mädchen ist zu trauen, aber desto mehr den Frauen''.
+
Od nástupu ředitele Franze Holbeina (1821–24) se její repertoár postupně měnil. Hrála vznešené dámy a mladší ženy v seriózních činohrách, dostávala se častěji i k rolím hrdinek v tragédiích, zejména Schillerových, a mnohokrát je reprízovala. Ke konci své divadelní dráhy přijímala, ač nerada, i role matek a vdov a sklízela za ně rovněž chválu kritiky. Po nástupu ředitelského triumvirátu Štěpánek – Kainz – Polawsky (1824) postupně ubývalo náročného repertoáru. Po 1830 začala mít '''B.''' konkurenci v mladších herečkách, zastiňovala ji zejména Nina Herbstová. '''B.''' byla hojně zaměstnávána, ale postupně musela brát zavděk i vedlejšími rolemi v podřadném repertoáru. Trpěla častými nemocemi a 1832 požádala o udělení penze. Nepravidelně vystupovala ještě celý rok, ale nevyužila už ani svých posledních dvou benefičních představení. Její poslední nově studovanou rolí byla 3. 2. 1833 vedlejší úloha hraběnky Neubergové v Albiniho veselohře ''Keinem Mädchen ist zu trauen, aber desto mehr den Frauen''.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>'''1798 '''Therese Halter (J. F. Jünger: ''Geschwister vom Lande''). – '''1800''' Ludmille (Ch. F. von Bonin: ''Das Fest der Fürstenliebe''). – '''1806''' Sophie (A. Lafontaine: ''Die Tochter der Natur''), Sittah Mani (Ch. A. Vulpius: ''Sitah Mani, oder Karl XII. bei Bender''). – '''1808''' Margarethe (A. W. Iffland: ''Die Hagestolzen''), Katinka (F. Kratter: ''Das Mädchen von Marienburg''), Elsbeth (Kotzebue: ''Graf von Burgund'')'', ''Sena (M. Stegmayer: ''Salomons Urtheil). – '''''1809''' Ines del Castro (F. H. Thelo: ''Ines del Castro''), Elise (W. Vogel dle C. Federiciho: ''Der Amerikaner''), Elise (C. W. Contessa: ''Das Rätsel''). – '''1813''' Jertha (A. Müllner: ''Die Schuld''), Marie Beaumarchais (Goethe: ''Clavigo). – '''''1814''' Baronin von Holmbach (F. L. Schröder: ''Stille'Wasser sind betrüglich''). – '''1815 '''Cora (Kotzebue:''Die Sonnenjungfrau''), Elvire (Kotzebue: ''Rollas Tod''), Welleda (Kotzebue: ''Die kluge Frau im Walde oder Der stumme Ritter''). – '''1817''' Elisabeth (Goethe: ''Götz von Berlichingen'',benefice). – '''1818 – 1820 '''Minna (Lessing: ''Minna von Barnhelm''). – '''1821''' Camilla (Ch. E. von Houwald: ''Das Bild. – '''''1824 '''Eine Dame in Trauer (Lessing: ''Minna von'' ''Barnhelm''), Elisabeth (P. Weidmann: ''Der Schwätzer''), Therese, junge Wittwe (T. Hell podle franc. novely: ''Die beiden Galeeresklaven''), Sara (Ch. E. von Houwald: ''Richard von Franken''), Elisabeth, Königin von England (W. Lembert nach W. Scott: ''Das Fest zu Kenilworth''), Adolphine (Kotzebue: ''Der verbannte Amor''), Die Gräfin [von Felsek] (T. Körner: ''Hedwig''), Paulowna Ossakowa (J. M. Babo: ''Die Strelitzen''), Frau Drave (Iffland: ''Die Mündel''), Elisa (Holbein nach W. Shakespeare: ''Die bezähmte Widerspenstige''), Helene, Gräfin von Strahl (Holbein nach Kleist: ''Das Käthchen von Heilbronn''), Donna Claura (P. A. Wolff, h: C. M. von Weber: ''Preciosa''), Lady Milford (Schiller: ''Kaballe und Liebe''), Gertrud, Pächterin von Kammersdorf (J. Franul von Weissenthurn: ''Es spuckt''), Marie (J. Franul von Weissenthurn: ''Johann von Finnland''), Blanka (Kotzebue: ''Bayard, Der Ritter ohne Furcht und ohne Tadel''), Doktorin (Kotzebue: ''Männer-Treue''), Räthin Warning (Kotzebue: ''Das Epigramm''), Gräfin Klausner (K. Schall: ''Die unterbrochene Wistparthie, oder Der Strohmann''), Die Königin (Shakespeare: ''Hamlet''), Donna Clara (I. von Seyfried s hudbou W. A. Mozarta: ''Ahasverus, der nie Ruhende''), Otilie (Kotzebue:''Die Corsen in Ungarn''), Eleonore (T. Körner: ''Rosamunde Clifford''), Baronin Dütthelm (J. Franul von Weissenthurn'': Das letzte Mittel''), Isabella (H. Clauren: ''Der Bräutigam aus Mexiko''), Elisabeth von Arragonien (F. J. W. Ziegler: ''Fürstengröße''), Die Gräfin (Kotzebue: ''Menschenhaß und Reue''), Gräfin Mathilde von Burgund (Kotzebue: ''Der Graf von Burgund''), Sophie Derville (T. Hell podle J. M. T. Baudouina d´Aubigny: ''Die beiden Sergeanten''); Oberpriesterin der Sonne (Kotzebue: ''Die Sonnenjungfrau''), Frau Gertrude (G. de Pixérécourt: ''Der Hund des Aubri de Mont-Didier''), Gräfin von Werdenberg (Holbein podle H. Claurena: ''Das Alpenröslein, das Patent und der Shawl''), Elisabeth (Goethe: ''Götz von Berlichingen''), Helene (Holbein: ''Fridolin, oder der Gang nach dem Eisenhammer''), Helene (Holbein: ''Der Brautschmuck''), Lotte (Kotzebue: ''Das Intermezzo''), Lady Macbeth (F. L. Schröder nach W. Shakespeare: ''Macbeth''). – '''1825 '''Frau von Altschön (K. Meisl: ''Das Gespenst auf der Bastei''), Maria (W. Marsano: ''Der Spessart''), Die Räthin (Iffland: ''Die Aussteuer''), Julie, Gräfin Imperiali (Schiller: ''Fiesco''), Frau Wiesen (W. Vogel: ''Reue und Ersatz''), Elisabeth, Königin von England (J. G. Dyk nach J. Banks: ''Graf von Essex''), Bertha, Verwitwette von Eichenhorst (F. S. Weidmann: ''Die Scharfenecker, oder: Der Verkannte''), Margarethe (A. von Thörring-Seefeld: ''Kaspar der Thorringer''), Elisabeth von Valois (Schiller: ''Don Carlos''), Gonerill (F. L. Schröder podle Shakespeara: ''König Lear''), Baronin Sophie von Wallborn (Holbein: ''Die Zufälle''), Claudia (Lessing: ''Emilia Galotti''), Elisabeth, Königin von England (Schiller: ''Maria Stuart''), Donna Eleonore (K. A. West podle Calderónovy hry El médico de su honra'': Don Guttiere''), Therese (Iffland: ''Die Hagestolzen''), Frau von Dachs (Kotzebue: ''Der Shawl''), Gräfin Terzky (Schiller: ''Wallensteins Tod''), Gertrud Stauffacher (Schiller: ''Wilhelm Tell''), Gräfin Waltron (H. F. Möller: ''Graf Waltron''), Oberförsterin (Iffland: ''Die Jäger''), Therese (G. Lotz podle ?: ''Die Brandruine von Burnina''), Amalie von Bergenheim (F. J. W. Ziegler: ''Weltton und Herzensgüte''), Fräulein Scuderi (W. Stich podle Antonyho a Léopolda: ''Cardillac, der Goldschmid von Paris''), Camilla (E. von Houwald: ''Das ''Bild), Gräfin Wolward (Kotzebue: ''Die beiden Klingberge''). – '''1826''' Otilie (Kotzebue: ''Die Corsen in Ungarn''), Baronin von Wertheim (J. Franul von Weissenthurn: ''Welche ist die Braut?''), Madam Dahl, Wittwe (Kotzebue: ''Die Erbschaft''), Gräfin Kleinberg (F. Elmenreich: ''Röschens Aussteuer, oder: Das Duell''), Oberförsterin Warberger (Iffland: ''Die Jäger''), Ludmilla (W. Vogel: ''Der Erbvertrag''), Sabina Möhring, Strassenausschoderungs-Assesors Wittwe (Anonym: ''Die optische Zimmerreise in Krähwinkel''), Phädra (Racine: ''Phädra), ''Antonina (E. von Schenk: ''Belisar''), Kaiserin Katharina (Castelli podle J. H. F. Lamartelliera: ''Peter und Paul''), Königin Isabeau (Schiller: ''Jungfrau von Orleans''), Eva Ogelova, Gräfin von Rosenberg (T. Körner: ''Zriny oder Die Bestürmung von Szigety'')'', ''Gräfin Capulet (Shakespeare: ''Romeo'' ''und Julia''), Bertha (Kotzebue: ''Die Hussiten vor Naumburg''), Veturia (M. von Collin: ''Coriolan''), Elvira von Oerindur (A. Müllner: ''Die Schuld''), Ludmilla (W. Vogel podle povídky E. T. A Hoffmanna: ''Der Erbvertrag''), Marie (Iffland: ''Der Spieler''), Lady Athol (Kotzebue: ''Eduard in Schottland, oder: Die Macht eines Flüchtlings''), Mistriß Pierce (C. Blum podle franc. předlohy: ''Die beiden Britten''), Oberhofmeisterinn(Iffland: ''Elise von Valberg''), Gräfin von Sendheim, Wittwe (H. Beck: ''Das Kamäleon''), Karoline von Blankendorf (C. Töpfer: ''Der Tagesbefehl''), Claudia (Lessing: ''Emilia Galotti''), Baronin von Ringen (C. Töpfer: ''Schein und Seyn''), Die Fürstin (H. Clauren: ''Das Hotel von ''Wiburg), Cölestine von Nordek, Vorsteherin der Hopitaliterinnen (Kotzebue: ''Die deutschen Ritter vor Nizäa''), Hofräthinn Rose (Iffland: ''Dienstpflicht''), Justine, Vertraute (W. Vogel nach M. G. Lewis: ''Adelma, oder Kampf und ''Sieg), Camilla (W. Marsano podle W. Scotta: ''Isbella von Crove oder: Des Sieges Preis''). – '''1827''' Frau von Blankenschweert (Anonym: ''Die Abenteuer in der Neujahrsnacht''), Baronin Albosi, Wittwe (F. J. W. Ziegler: ''Weltton und Herzensgüte''), Therese Valry (G. Lotz podle franc. předlohy: ''Die Brandruine von Burnina''), Gräfin Wollwarth (Kotzebue: ''Die beiden Klingsberge''), Herzogin von Olivarez (Schiller: ''Don Carlos''), Räthin Warning (Kotzebue: ''Das Epigramm''), Madame Moreau (Kotzebue: ''Falsche Schaam''), Theodora Bonamati (Castelli nach C. Federici: ''Die Pisanischen Brüder''), Madame Wölbing (J. Franul von Weissenthurn: ''Das Manuscript''), Gora, Medeens Amme (Grillparzer: ''Medea''), Die Hofräthin Stahl (Iffland: ''Der Hausfriede''), Gertrude, Königin von Dänemark (Shakespeare, p: Schlegel: ''Hamlet, Prinz'' ''von Dänemark''), Maria Allegri (A. Oehlenschläger: ''Corregio''). – '''1828 '''Elisabeth von Burgund, Wittwe (W. A. Gerle: ''Adam Wiederbauer''), Kriminalräthin von Wollenkampf (Albini: ''Zu zahm, und zu wild''), Frau Felden (C. Töpfer podle Goethovy básně: ''Herrmann und Dorothea''), Madame Wardam (Iffand: ''Erinnerung''), Marthe (H. Kuno: ''Vergeltung, oder: Der steinerne Burggraf von Ellbogen''), Wilhelmine (Kotzebue: ''Das Kind der Liebe''), Elisabeth, Königin von England (M. von Collin: ''Essex''), Frau von Wildruff (Kotzebue: ''Der verschwiegene wider Willen oder: Die Fahrt von Berlin nach Potsdam''), Miß Irwing (F. L. Schröder: ''Stimme der Natur''), Madam Traut (Iffland: ''Die Reise nach der Stadt''), Oberhofmeisterin (Iffland: ''Elise von Valberg''), Die Gräfin (A. von Steigentesch: ''Die Zeichen der Ehe''), Mutter Cesannes (Castelli podle E. Scriba: ''Yelva''), Marie, Königin (J. Franul von Weissenthurn: ''Johann von Finnland''), Gräfin Elisabeth von Gölding (J. Franul von Weissenthurn: ''Die Burg Gölding''), Gertraud (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Fra Bartolomeo oder das Stift zu Worms''). – '''1830''' Anna Welling (Kotzebue: ''Silberne Hochzeit''), Kurfürstin (Kleist: ''Prinz von Homburg''), Die Herzogin (Schiller, ú: K. A. West: ''Wallenstein''), Schwiegermutter [des Elsassers Freiberg] (A. Lewald: ''Vatersegen''), Margarethe Douglas (W. Lembert podle Scotta: ''Maria Stuarts erste Gefangenschaft''), Mutter Gerende (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Die Taube von Cerdrons''), Baronin Dütthelm (J. Franul von Weissenthurn: ''Das letzte Mittel'')'', ''Mutter Herb (W. Vogel podle C. Federiciho: ''Der Amerikaner''), Die Baronesse (J. Franul von Weissenthurn: ''Welche ist die Braut?''), Die Gräfin (P. A. Wolff: ''Der Mann von fünfzig Jahren''), Frau (F. L. Schmidt nach Engel: ''Lorenz Stark, oder die deutsche Familie''), Frau von Darring: (F. L. Schröder: ''Ring''). – '''1831 '''Baronin von Ringen (C. Töpfer:''Schein und Seyn''), Frisca (Raupach: ''Schuld uind Buse''), Bertha von Walden (F. A. von Kurländer: ''Die kleine Schwärmerin''), Großmutter (Kotzebue: ''Die Großmama''), Frau Ruhberg (Iffland: ''Verbrechen aus Ehrfurcht''), Frau Erlen (Kotzebue: ''Das Schreibpult, oder die Gefahren der Jugend''). – '''1832''' Wittwe Dahl (Albini: ''Milady Mann und Lieutenant Frau''), Die Schulzin (Raupach: ''Der Müller und sein Kind''). – '''1833 '''Gräfin Neuberg (Albini: ''Keinem Mädchen ist zu trauen, aber desto mehr den Frauen'').</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''Stavovské divadlo,''''''Praha'''
 +
 
 +
Therese Halter (J. F. Jünger: ''Geschwister vom Lande'') – <!--StartFragment-->1798; Ludmille (Ch. F. von Bonin: ''Das Fest der Fürstenliebe'') – <!--StartFragment--><!--EndFragment-->1800<!--EndFragment-->; Sophie (A. Lafontaine: ''Die Tochter der Natur''), Sittah Mani (Ch. A. Vulpius: ''Sitah Mani, oder Karl XII. bei Bender'') – <!--StartFragment-->1806; Margarethe (A. W. Iffland: ''Die Hagestolzen''), Katinka (F. Kratter: ''Das Mädchen von Marienburg''), Elsbeth (Kotzebue: ''Graf von Burgund'')'', ''Sena (M. Stegmayer: ''Salomons Urtheil) – ''<!--StartFragment-->1808<!--EndFragment-->; Ines del Castro (F. H. Thelo: ''Ines del Castro''), Elise (W. Vogel dle C. Federiciho: ''Der Amerikaner''), Elise (C. W. Contessa: ''Das Rätsel'') – <!--StartFragment-->1809<!--EndFragment-->; Jertha (A. Müllner: ''Die Schuld''), Marie Beaumarchais (Goethe: ''Clavigo) – ''<!--StartFragment-->1813<!--EndFragment-->; Baronin von Holmbach (F. L. Schröder: ''Stille Wasser sind betrüglich''). – <!--StartFragment-->1814<!--EndFragment-->; Cora (Kotzebue:''Die Sonnenjungfrau''), Elvire (Kotzebue: ''Rollas Tod''), Welleda (Kotzebue: ''Die kluge Frau im Walde oder Der stumme Ritter'') – <!--StartFragment-->1815; Elisabeth (Goethe: ''Götz von Berlichingen'',benefice) – <!--StartFragment-->1817<!--EndFragment-->; Minna (Lessing: ''Minna von Barnhelm'') – <!--StartFragment-->1818–20<!--EndFragment-->; Camilla (Ch. E. von Houwald: ''Das Bild – ''<!--StartFragment-->1821<!--EndFragment-->; Eine Dame in Trauer (Lessing: ''Minna von'' ''Barnhelm''), Elisabeth (P. Weidmann: ''Der Schwätzer''), Therese, junge Wittwe (T. Hell podle franc. novely: ''Die beiden Galeeresklaven''), Sara (Ch. E. von Houwald: ''Richard von Franken''), Elisabeth, Königin von England (W. Lembert nach W. Scott: ''Das Fest zu Kenilworth''), Adolphine (Kotzebue: ''Der verbannte Amor''), Die Gräfin [von Felsek] (T. Körner: ''Hedwig''), Paulowna Ossakowa (J. M. Babo: ''Die Strelitzen''), Frau Drave (Iffland: ''Die Mündel''), Elisa (Holbein nach W. Shakespeare: ''Die bezähmte Widerspenstige''), Helene, Gräfin von Strahl (Holbein nach Kleist: ''Das Käthchen von Heilbronn''), Donna Claura (P. A. Wolff, h: C. M. von Weber: ''Preciosa''), Lady Milford (Schiller: ''Kaballe und Liebe''), Gertrud, Pächterin von Kammersdorf (J. Franul von Weissenthurn: ''Es spuckt''), Marie (J. Franul von Weissenthurn: ''Johann von Finnland''), Blanka (Kotzebue: ''Bayard, Der Ritter ohne Furcht und ohne Tadel''), Doktorin (Kotzebue: ''Männer-Treue''), Räthin Warning (Kotzebue: ''Das Epigramm''), Gräfin Klausner (K. Schall: ''Die unterbrochene Wistparthie, oder Der Strohmann''), Die Königin (Shakespeare: ''Hamlet''), Donna Clara (I. von Seyfried s hudbou W. A. Mozarta: ''Ahasverus, der nie Ruhende''), Otilie (Kotzebue:''Die Corsen in Ungarn''), Eleonore (T. Körner: ''Rosamunde Clifford''), Baronin Dütthelm (J. Franul von Weissenthurn'': Das letzte Mittel''), Isabella (H. Clauren: ''Der Bräutigam aus Mexiko''), Elisabeth von Arragonien (F. J. W. Ziegler: ''Fürstengröße''), Die Gräfin (Kotzebue: ''Menschenhaß und Reue''), Gräfin Mathilde von Burgund (Kotzebue: ''Der Graf von Burgund''), Sophie Derville (T. Hell podle J. M. T. Baudouina d´Aubigny: ''Die beiden Sergeanten''); Oberpriesterin der Sonne (Kotzebue: ''Die Sonnenjungfrau''), Frau Gertrude (G. de Pixérécourt: ''Der Hund des Aubri de Mont-Didier''), Gräfin von Werdenberg (Holbein podle H. Claurena: ''Das Alpenröslein, das Patent und der Shawl''), Elisabeth (Goethe: ''Götz von Berlichingen''), Helene (Holbein: ''Fridolin, oder der Gang nach dem Eisenhammer''), Helene (Holbein: ''Der Brautschmuck''), Lotte (Kotzebue: ''Das Intermezzo''), Lady Macbeth (F. L. Schröder nach W. Shakespeare: ''Macbeth'') – <!--StartFragment-->1824<!--EndFragment-->; Frau von Altschön (K. Meisl: ''Das Gespenst auf der Bastei''), Maria (W. Marsano: ''Der Spessart''), Die Räthin (Iffland: ''Die Aussteuer''), Julie, Gräfin Imperiali (Schiller: ''Fiesco''), Frau Wiesen (W. Vogel: ''Reue und Ersatz''), Elisabeth, Königin von England (J. G. Dyk nach J. Banks: ''Graf von Essex''), Bertha, Verwitwette von Eichenhorst (F. S. Weidmann: ''Die Scharfenecker, oder: Der Verkannte''), Margarethe (A. von Thörring-Seefeld: ''Kaspar der Thorringer''), Elisabeth von Valois (Schiller: ''Don Carlos''), Gonerill (F. L. Schröder podle Shakespeara: ''König Lear''), Baronin Sophie von Wallborn (Holbein: ''Die Zufälle''), Claudia (Lessing: ''Emilia Galotti''), Elisabeth, Königin von England (Schiller: ''Maria Stuart''), Donna Eleonore (K. A. West podle Calderónovy hry El médico de su honra'': Don Guttiere''), Therese (Iffland: ''Die Hagestolzen''), Frau von Dachs (Kotzebue: ''Der Shawl''), Gräfin Terzky (Schiller: ''Wallensteins Tod''), Gertrud Stauffacher (Schiller: ''Wilhelm Tell''), Gräfin Waltron (H. F. Möller: ''Graf Waltron''), Oberförsterin (Iffland: ''Die Jäger''), Therese (G. Lotz podle ?: ''Die Brandruine von Burnina''), Amalie von Bergenheim (F. J. W. Ziegler: ''Weltton und Herzensgüte''), Fräulein Scuderi (W. Stich podle Antonyho a Léopolda: ''Cardillac, der Goldschmid von Paris''), Camilla (E. von Houwald: ''Das ''Bild), Gräfin Wolward (Kotzebue: ''Die beiden Klingberge'') – <!--StartFragment-->1825<!--EndFragment-->; Otilie (Kotzebue: ''Die Corsen in Ungarn''), Baronin von Wertheim (J. Franul von Weissenthurn: ''Welche ist die Braut?''), Madam Dahl, Wittwe (Kotzebue: ''Die Erbschaft''), Gräfin Kleinberg (F. Elmenreich: ''Röschens Aussteuer, oder: Das Duell''), Oberförsterin Warberger (Iffland: ''Die Jäger''), Ludmilla (W. Vogel: ''Der Erbvertrag''), Sabina Möhring, Strassenausschoderungs-Assesors Wittwe (Anonym: ''Die optische Zimmerreise in Krähwinkel''), Phädra (Racine: ''Phädra), ''Antonina (E. von Schenk: ''Belisar''), Kaiserin Katharina (Castelli podle J. H. F. Lamartelliera: ''Peter und Paul''), Königin Isabeau (Schiller: ''Jungfrau von Orleans''), Eva Ogelova, Gräfin von Rosenberg (T. Körner: ''Zriny oder Die Bestürmung von Szigety'')'', ''Gräfin Capulet (Shakespeare: ''Romeo'' ''und Julia''), Bertha (Kotzebue: ''Die Hussiten vor Naumburg''), Veturia (M. von Collin: ''Coriolan''), Elvira von Oerindur (A. Müllner: ''Die Schuld''), Ludmilla (W. Vogel podle povídky E. T. A Hoffmanna: ''Der Erbvertrag''), Marie (Iffland: ''Der Spieler''), Lady Athol (Kotzebue: ''Eduard in Schottland, oder: Die Macht eines Flüchtlings''), Mistriß Pierce (C. Blum podle franc. předlohy: ''Die beiden Britten''), Oberhofmeisterinn(Iffland: ''Elise von Valberg''), Gräfin von Sendheim, Wittwe (H. Beck: ''Das Kamäleon''), Karoline von Blankendorf (C. Töpfer: ''Der Tagesbefehl''), Claudia (Lessing: ''Emilia Galotti''), Baronin von Ringen (C. Töpfer: ''Schein und Seyn''), Die Fürstin (H. Clauren: ''Das Hotel von ''Wiburg), Cölestine von Nordek, Vorsteherin der Hopitaliterinnen (Kotzebue: ''Die deutschen Ritter vor Nizäa''), Hofräthinn Rose (Iffland: ''Dienstpflicht''), Justine, Vertraute (W. Vogel nach M. G. Lewis: ''Adelma, oder Kampf und ''Sieg), Camilla (W. Marsano podle W. Scotta: ''Isbella von Crove oder: Des Sieges Preis'') – <!--StartFragment-->1826<!--EndFragment-->; Frau von Blankenschweert (Anonym: ''Die Abenteuer in der Neujahrsnacht''), Baronin Albosi, Wittwe (F. J. W. Ziegler: ''Weltton und Herzensgüte''), Therese Valry (G. Lotz podle franc. předlohy: ''Die Brandruine von Burnina''), Gräfin Wollwarth (Kotzebue: ''Die beiden Klingsberge''), Herzogin von Olivarez (Schiller: ''Don Carlos''), Räthin Warning (Kotzebue: ''Das Epigramm''), Madame Moreau (Kotzebue: ''Falsche Schaam''), Theodora Bonamati (Castelli nach C. Federici: ''Die Pisanischen Brüder''), Madame Wölbing (J. Franul von Weissenthurn: ''Das Manuscript''), Gora, Medeens Amme (Grillparzer: ''Medea''), Die Hofräthin Stahl (Iffland: ''Der Hausfriede''), Gertrude, Königin von Dänemark (Shakespeare, p: Schlegel: ''Hamlet, Prinz'' ''von Dänemark''), Maria Allegri (A. Oehlenschläger: ''Corregio'') – <!--StartFragment-->1827<!--EndFragment-->; Elisabeth von Burgund, Wittwe (W. A. Gerle: ''Adam Wiederbauer''), Kriminalräthin von Wollenkampf (Albini: ''Zu zahm, und zu wild''), Frau Felden (C. Töpfer podle Goethovy básně: ''Herrmann und Dorothea''), Madame Wardam (Iffand: ''Erinnerung''), Marthe (H. Kuno: ''Vergeltung, oder: Der steinerne Burggraf von Ellbogen''), Wilhelmine (Kotzebue: ''Das Kind der Liebe''), Elisabeth, Königin von England (M. von Collin: ''Essex''), Frau von Wildruff (Kotzebue: ''Der verschwiegene wider Willen oder: Die Fahrt von Berlin nach Potsdam''), Miß Irwing (F. L. Schröder: ''Stimme der Natur''), Madam Traut (Iffland: ''Die Reise nach der Stadt''), Oberhofmeisterin (Iffland: ''Elise von Valberg''), Die Gräfin (A. von Steigentesch: ''Die Zeichen der Ehe''), Mutter Cesannes (Castelli podle E. Scriba: ''Yelva''), Marie, Königin (J. Franul von Weissenthurn: ''Johann von Finnland''), Gräfin Elisabeth von Gölding (J. Franul von Weissenthurn: ''Die Burg Gölding''), Gertraud (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Fra Bartolomeo oder das Stift zu Worms'') – <!--StartFragment-->1828<!--EndFragment-->; Anna Welling (Kotzebue: ''Silberne Hochzeit''), Kurfürstin (Kleist: ''Prinz von Homburg''), Die Herzogin (Schiller, ú: K. A. West: ''Wallenstein''), Schwiegermutter [des Elsassers Freiberg] (A. Lewald: ''Vatersegen''), Margarethe Douglas (W. Lembert podle Scotta: ''Maria Stuarts erste Gefangenschaft''), Mutter Gerende (Ch. Birch-Pfeiffer: ''Die Taube von Cerdrons''), Baronin Dütthelm (J. Franul von Weissenthurn: ''Das letzte Mittel'')'', ''Mutter Herb (W. Vogel podle C. Federiciho: ''Der Amerikaner''), Die Baronesse (J. Franul von Weissenthurn: ''Welche ist die Braut?''), Die Gräfin (P. A. Wolff: ''Der Mann von fünfzig Jahren''), Frau (F. L. Schmidt nach Engel: ''Lorenz Stark, oder die deutsche Familie''), Frau von Darring: (F. L. Schröder: ''Ring'') – <!--StartFragment-->1830<!--EndFragment-->; Baronin von Ringen (C. Töpfer:''Schein und Seyn''), Frisca (Raupach: ''Schuld uind Buse''), Bertha von Walden (F. A. von Kurländer: ''Die kleine Schwärmerin''), Großmutter (Kotzebue: ''Die Großmama''), Frau Ruhberg (Iffland: ''Verbrechen aus Ehrfurcht''), Frau Erlen (Kotzebue: ''Das Schreibpult, oder die Gefahren der Jugend'') – <!--StartFragment-->1831<!--EndFragment-->; Wittwe Dahl (Albini: ''Milady Mann und Lieutenant Frau''), Die Schulzin (Raupach: ''Der Müller und sein Kind'') – <!--StartFragment-->1832<!--EndFragment-->; Gräfin Neuberg (Albini: ''Keinem Mädchen ist zu trauen, aber desto mehr den Frauen'') <!--StartFragment--><!--StartFragment-->– <!--StartFragment--><!--EndFragment-->1833<!--EndFragment-->.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>AMP, matrika oddaných fary u kostela p. Marie Sněžné, sign. PMS O 2, 4. 5. 1829; Soupis pražských domovských příslušníků 1830-1910, Kníže Franz Maximilian; AMP, sign. HV O 5, matrika oddaných fary u kostela sv. Havla, 10. 1. 1799; sign. HV N 8, matrika narozených tamtéž, 2. VIII. 1801 (narození syna Karla Christiana); sign. HV N 9, 28. I. 1803 (narození dcery Terezie Barbory), sign. HV N 10, 18. 3. 1815 (narození syna Friedricha Matthiase); NA, fond Polic. ředitelství, konskripce, karton 54, obr. 317; NA fond Zúst, bez sign., ''Journal der Privat-Pensions-Instituts-Cassa an dem böhmischen königl. Landständischen Theater'' ''a 1ma Januarij 1820 ''(1820-1828)''+ Geschäfts-Protokoll des Pensions-Instituts am Prager landständ. Theater ''(1815''-''1834). Divadelní referáty a anonce v časasopisech ''Allgemeines europäisches Journal 1798, ''sv. 5, s. 212, ''Allgemeine Theaterzeitung ''1807, 1813, 1826, ''Allgemeiner Deutscher Theater-Anzeiger'' 3, 1813 až 4, 1814, ''Unterhaltungsblätter'' 1828-1829, ''Bohemia ''1830-1834'','' v ročenkách ''Taschenbuch für Schauspieler für das Jahr 1816 -1823, ''Stuttgarts. a., a v novinách ''Kaiserlich-Königliche privilegirte Prager Zeitung ''1814-1817. – Vyobrazení v ročenkách ''Prager Theater-Almanach auf das Jahr 1808, Prager Theater-Almanach auf das Jahr 1809, ''v souboru ''Abbildunmgen von mehreren der vorzüglichen Schauspieler und Sänger der landständischen Bühne in Prag im Jahre 1829 unter Direction der H. H. Polawski, Kainz, Stiepanek, gezeichnet von Anton Machek. Lithographiert von Schoedl und Schier, ''ed. J. Ritter von Rittersberg,v nížeuvedené studii K. Strunze a na [http://www.weber-gesamtausgabe.de/de/Index http://www.weber-gesamtausgabe.de/de/Index], též korespondence, Weberoby kompozice věnované Brunettiovým ad. –  Soubor div. cedulí StD v Divadelním oddělní NM, od 1824. – J. F. Reichardt: ''Vertraute Briefe geschrieben auf einer Reise nach Wien und den Oestrreichischen Staaten zu Ende des Jahres 1808 und zu Anfang 1809 ''II, Amsterdam 1810, s. 207; C. Schluga: Bemerkungen auf einer Reise nach Böhmen über das Prager und Karlsbader Theater, ''Theaterzeitung ''9, Wien 1816, s. 281; nesign.: Nachrichten vom Theater in Prag, ''Wiener allgemeine Thaterzeitung'' 10, 1817, s. 240, 256, 264; nesign.: Sterbefall, ''Bohemia ''20. 5. 1864, Abendblatt, s. 1047n.; M. M. von Weber: Carl Maria von Weber I-III, 1864; O. Teuber: ''Geschichte des Prager Theaters ''II, Prag 1885, s. 388, 447, 448, 449, 450; III, Prag 1889, s. 8, 14, 35, 37, 50, 51. 61. 143. 154; K. B. Schillewein: Eine Erinnerung an Mad. Therese Brunetti, ''Bohemia'' 15. 4. 1905, Beil. s. 1; K. Strunz: Therese Brunetti, ''Deutsche Arbeit ''9'', ''1909/10, s. 459-470; K. Strunz: Eine Schauspielerin der Romantik, ''Das literarische Echo'' 17, Berlin – Stuttgart 1914/15, sešit 14; J. Simon: Malíři z doby empirové a probuzenecké a české umění divadelní, ''Československé divadlo ''20, 1937, s. 61, 76; Z. Němec: ''Weberova pražská léta'', Praha 1944, rejstřík; T. Volek: Repertoir Nosticovského divadla v Praze z let 1794, 1796-8, ''Miscellanea musicologica ''sv. XVI, Praha 1961, s. 142-172, 190.
+
<ee:bibliography_content>AMP, matrika oddaných fary u kostela p. Marie Sněžné, sign. PMS O 2 (4. 5. 1829); <!--StartFragment-->matrika oddaných fary u kostela sv. Havla, <!--StartFragment-->sign. HV O 5 (10. 1. 1799); matrika narozených tamtéž, <!--StartFragment-->sign. HV N 8 (2. 8. 1801, narození syna Karla Christiana); sign. HV N 9 (28. 1. 1803, narození dcery Terezie Barbory), sign. HV N 10 (18. 3. 1815, narození syna Friedricha Matthiase)<!--EndFragment-->.
 +
 
 +
Soupis pražských domovských příslušníků 1830<!--StartFragment-->–1910, Kníže Franz Maximilian.
 +
 
 +
NA, fond Polic. ředitelství, konskripce, karton 54, obr. 317; fond Zúst, bez sign.
 +
 
 +
<!--StartFragment--><!--StartFragment-->Divadelním oddělní NM<!--EndFragment-->, Soubor div. cedulí StD od 1824.<!--EndFragment-->
 +
 
 +
 
 +
''Journal der Privat-Pensions-Instituts-Cassa an dem böhmischen königl. Landständischen Theater'' ''a 1ma Januarij 1820 ''(1820<!--StartFragment-->–<!--EndFragment-->28) ''+ Geschäfts-Protokoll des Pensions-Instituts am Prager landständ. Theater ''(1815<!--StartFragment-->–<!--EndFragment-->34).
 +
 
 +
Divadelní referáty a anonce v časasopisech ''Allgemeines europäisches Journal 1798, ''sv. 5, s. 212; ''Allgemeine Theaterzeitung ''1807, 1813, 1826; ''Allgemeiner Deutscher Theater-Anzeiger'' 3, 1813 <!--StartFragment-->–<!--EndFragment--><!--EndFragment--> 4, 1814; ''Unterhaltungsblätter'' 1828<!--StartFragment-->–<!--EndFragment--><!--EndFragment-->29; ''Bohemia ''1830<!--StartFragment-->–<!--EndFragment--><!--EndFragment-->34'';'' v ročenkách ''Taschenbuch für Schauspieler für das Jahr 1816''<!--StartFragment-->–<!--EndFragment--><!--EndFragment-->''1823, ''Stuttgart b. d.; a v novinách ''Kaiserlich-Königliche privilegirte Prager Zeitung ''1814<!--StartFragment--><!--EndFragment--><!--EndFragment-->17.
 +
 
 +
Vyobrazení v ročenkách ''Prager Theater-Almanach auf das Jahr 1808'';''Prager Theater-Almanach auf das Jahr 1809'';v souboru ''Abbildungen von mehreren der vorzüglichen Schauspieler und Sänger der landständischen Bühne in Prag im Jahre 1829 unter Direction der H. H. Polawski, Kainz, Stiepanek, gezeichnet von Anton Machek. Lithographiert von Schoedl und Schier, ''ed. J. Ritter von Rittersberg, v nížeuvedené studii K. Strunze a na [http://www.weber-gesamtausgabe.de/de/Index http://www.weber-gesamtausgabe.de/de/Index], též korespondence, Weberovy kompozice věnované Brunettiovým ad.
 +
 
 +
J. F. Reichardt: ''Vertraute Briefe geschrieben auf einer Reise nach Wien und den Oesterreichischen Staaten zu Ende des Jahres 1808 und zu Anfang 1809 ''II, Amsterdam 1810, s. 207; C. Schluga: Bemerkungen auf einer Reise nach Böhmen über das Prager und Karlsbader Theater, ''Theaterzeitung ''9, Wien 1816, s. 281; nesign.: Nachrichten vom Theater in Prag, ''Wiener allgemeine Thaterzeitung'' 10, 1817, s. 240, 256, 264; nesign.: Sterbefall, ''Bohemia ''20. 5. 1864, Abendblatt, s. 1047n.; M. M. von Weber: Carl Maria von Weber I<!--StartFragment--><!--StartFragment-->–<!--EndFragment-->III, ??? 1864, s. ...; O. Teuber: ''Geschichte des Prager Theaters ''II, Prag 1885, s. 388, 447, 448, 449, 450; III, Prag 1889, s. 8, 14, 35, 37, 50, 51. 61. 143. 154; K. B. Schillewein: Eine Erinnerung an Mad. Therese Brunetti, ''Bohemia'' 15. 4. 1905, Beil. s. 1; K. Strunz: Therese Brunetti, ''Deutsche Arbeit ''9'', ''1909/10, s. 459<!--StartFragment--><!--StartFragment-->–<!--EndFragment-->470; K. Strunz: Eine Schauspielerin der Romantik, ''Das literarische Echo'' 17, Berlin–Stuttgart 1914/15, sešit 14; J. Simon: Malíři z doby empirové a probuzenecké a české umění divadelní, ''Československé divadlo ''20, 1937, s. 61, 76; Z. Němec: ''Weberova pražská léta'', Praha 1944, rejstřík; T. Volek: Repertoir Nosticovského divadla v Praze z let 1794, 1796<!--StartFragment--><!--StartFragment-->–<!--EndFragment-->8, ''Miscellanea musicologica ''sv. XVI, Praha 1961, s. 142<!--StartFragment--><!--StartFragment-->–<!--EndFragment-->172, 190.
  
Eisenberg, OSN, Ottův div., Kosch, Ulrich.</ee:bibliography_content>
+
Eisenberg, OSN, ODS, Kosch, Ulrich</ee:bibliography_content>
== <ee:bibliography_label>Rejstřík</ee:bibliography_label> ==
+
<ee:bibliography_content>Guardasoni DomenicoSchopf AndreasWeber Carl Maria vonJünger Johann FriedrichReichard Johann FriedrichTieck LudwigGoethe Johann Wolfgang vonMüller AntonLiebich KarlHolbein Franz IgnazHerbstová NinaAlbini, vl. jm. Meddlhammer Albin Johann Baptist vonBonin Christian Friedrich vonLafontaine AugustVulpius Christian AugustIffland August WilhelmKratter FranzMüllner AdolfSchröder Friedrich LudwigKotzebue August vonLessing Gotthold EphraimHell Theodor, vl. jm. Karl WinklerHouwald Christoph Ernst vonWeidmann PaulLembert Wenzel, vl. jm Wenzel TremlerScott WalterKörner TheodorBabo Josef MariusWolf Pius AlexanderSchiller FriedrichFranul von Weissenthurn JohannaSchall KarlShakespeare WilliamSeyfried Ignaz vonMozart Wolfgang AmadeusClauren HeinrichZiegler Friedrich Julius WilhelmHell TheodorBaudouin d´Aubigny ThéodorePixérécourt Gulbert deMeisl KarlMarsano WilhelmVogel WilhelmDyk Johann GottfriedBanks JohnThörring-Seefeld Anton vonWest Karl August, vl. jm. Schreyvogel JosefMöller Heinrich FerdinandLotz GeorgElmenreich FriederikeRacine JeanSchenk Eduard vonCastelli Ignaz FranzLamartelliere Jean Henri FerdinandStich WilhelmBlum CarlTöpfer CarlAntony, vl. jm. Béraud Anicet-NicolasLéopold''', '''vl. jm. Chandezon LéopoldCollin Matthäus vonGrillparzer FranzHoffmann Ernst Theodor AmadeusLewis Matthew GregoryFederici CamilloSchlegel August WilhelmOehlenschläger AdamGerle Wolfgang AntonKuno HeinrichSteigentesch August vonScribe EugèneBirch-Pfeiffer CharlotteKleist Heinrich vonLewald AugustSchmidt Friedrich LudwigEngel Johann JakobRaupach ErnstKurländer Franz Adolf von</ee:bibliography_content>
+
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 66: Řádka 81:
 
</cshow>
 
</cshow>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
'''Zdroj:''' <ee:published>30.11.2012</ee:published><br/>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 30. 11. 2012</ee:published><br/>
'''Autor:''' <ee:author>[[Adolf Scherl]]</ee:author>
+
<ee:source></ee:source><br/>
 +
<ee:author>'''Autor:''' [[Adolf Scherl]]</ee:author>
 
</cshow>
 
</cshow>
 
<ee:category>[[Category:Divadelní osobnosti]]
 
<ee:category>[[Category:Divadelní osobnosti]]
Řádka 74: Řádka 90:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 19. 6. 2016, 23:00

Therese Brunetti
* 25.12. 1782 Wien (A)
20.5. 1864 Praha (CZ)
tanečnice, herečka

Jako šestnáctiletá přišla do Prahy z Pasova se společností Andrease Josepha Schopfa. 1798–1833 působila jako herečka německé činohry Stavovského divadla. Zprvu se uplatňovala i jako talentovaná tanečnice (provdala se za baletního mistra Joachima Brunettiho, 1773–1823). Za ředitelů Johanna Liebicha a Franze Holbeina rozvinula mimořádnou hereckou kariéru, role naivek a milovnic vystřídaly později oceňované úlohy vážné a tragické, zvláště v Schillerových dramatech. 1813–14 důvěrná přítelkyně pražského divadelního kapelníka Carla Marii von Webera. 


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.