Blažková, Marie: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
|||
Řádka 33: | Řádka 33: | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> == | ||
− | + | <ee:bibliography_content>Národní divadlo<br/>Liduška (F. X. Svoboda: ''Lapený Samsónek'') – 1903; Cimon (I. Madách: ''Tragedie člověka'') – 1904; Nónynka (B. Kunětická-Viková: ''Cop''), Marie (H. Bernstein: ''Oklikou''), Páže (F. Schiller: ''Marie Stuartovna'') – 1905.<br/>Národní divadlo v Brně – A. J. Frýda<br/>Pavla (E. v. Wolzogen: ''Čistý lístek''), Suzanna (G. Ohnet: ''Majitel hutí''), Mercedes (J. Zeyer: ''Doňa Sanča''), Ludmila (F. F. Šamberk: ''Josef Kajetán Tyl''), Charlotte Parrotová (J. M. Barrie: ''V tiché uličce''), Květinářka (J. Štolba: ''Mořská panna''), Brigida (J. Zorilla: ''Don Juan Tenorio''), Hanička (A. Jirásek: ''Lucerna''), Ella Delahay (B. Thomas: ''Charleyova teta'') – 1905; Růžena (F. X. Told: ''Čarovný závoj''), Nathalie (P. Berton, Ch. Simon: ''Zaza'', i Blažkova spol. b. d.), Veronika (J. Vrchlický: ''Rabínská moudrost''), Anežka (F. X. Svoboda: ''Poupě''), Františka Wermelskirchová (G. Hauptmann: ''Forman Henčl''), Havlík (J. K. Tyl: ''Jan Hus''), Hilda (H. Ibsen: ''Paní z námoří''), Salome (O. Wilde: ''Salome''), Sigmund Korybut (J. J. Kolár: ''Žižkova smrt''), Jana (F. X. Svoboda: ''Démon''), Marta de Moissand (É. Pailleron: ''Myška''), Maryša (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'', i Blažkova společnost 1908), Isoarda z Ansoys (J. Vrchlický: ''Soud lásky''), Hortensie (E. Bozděch: ''Světa pán v županu''), Bětka (A. Jirásek: ''Vojnarka''), Kristýna (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Princezna Elisa (V. Sardou, É. Moreau: ''Madame Sans-Gêne''), Mabel Chilternová (O. Wilde: ''Ideální manžel''), Jane (R. Coolus: ''Drahoušek''), Essie (G. B. Shaw: ''Pekelník''), Jasana (J. K. Tyl: ''Lesní panna''), Hortensie Mirivalová (V. Sardou: ''Zaváté stopy'') – 1906; Fedosie (H. Bataille dle L. N. Tolstého: ''Vzkříšení''), Bettina (L. Fulda: ''Novella d'Andrea''), Malaňa (V. A. Krylov: ''Divoška''), Efrozina (J. K. Tyl: ''Jiříkovo vidění''), Albína (J. Veleba [K. Egart Sokol]: ''Bahno''), Boženka (J. Štolba: ''Vodní družstvo''), Zuzka (G. Preissová: ''Gazdina roba''), Adéla (G. Hauptmann: ''Bobří kožich''), Prija (J. Zeyer, h. J. Suk: ''Radúz a Mahulena''), Mary (J. Verne, A. Dennery: ''Děti kapitána Granta''), Míny (J. Štolba: ''Na letním bytě''), Alena (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''), Sylva (R. Těsnohlídek: ''Panenky''), Anna (J. Koutecký: ''Dcery upírovy''), Baruška (L. Stroupežnický: ''Zkažená krev''), Feodora (R. Heuberger: ''Ples v opeře''), Fany (F. v. Schönthan dle Ch. Dickense: ''Malá Dorritová''), Saša (A. P. Čechov: ''Ivanov''), Zulika (J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''), Betty Sturhahnová (O. Ernst: ''Flachsmann vychovatel''), Kralevic Václav (J. Hilbert: ''Falkenštejn''), Corina (F. Hervé: ''Mamzelle Nitouche''), Alžběta (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''), Slečna de Lusignan (V. Sardou: ''Cyprienna''), Vivie (G. B. Shaw: ''Živnost paní Warrenové'') – 1907; Julie (W. Shakespeare: ''Romeo a Julie''), Prokop (J. K. Tyl: ''Paličova dcera''), Henrietta Jamineova (M. Donnay: ''Milenci''), Madlena (A. H. Horáková: ''Páni''), Hero (W. Shakespeare: ''Mnoho povyku pro nic'') – 1908.<br/>Blažkova společnost<br/>Titanie (W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské''), Magda (H. Sudermann: ''Domov''), Ofelie (W. Shakespeare: ''Hamlet''), Madlena Vojnarová (A. Jirásek: ''Vojnarka''), Marjána (A. H. Horáková: ''Páni''), Helena Larochová (M. Lengyel: ''Tajfun''), Gilberta (M. Hennequin, P. Bilhaud: ''Ze všech nejhodnější'') – 1908; Jiřina (F. X. Svoboda: ''Čekanky'') – 1910; Amálie (F. Schiller: ''Loupežníci''), Routička (G. Hauptmann: ''Potopený zvon'') – 1911; Hanka (G. Zapolska: ''Morálka paní Dulské''), Olivie (W. Shakespeare: ''Večer tříkrálový''), Hippodamie (J. Vrchlický: ''Smrt Hippodamie''), Debora (S. H. Mosenthal: ''Debora''), Královna Amazonek (R. Misch: ''V říši Amazonek'') – 1912; Bětka (A. Jirásek: ''Vojnarka'') – 1913; Nasťa Vorověvová (G. Davis: ''Katakomby'') – 1914; Žena (K. Schönherr: ''Ďáblice'') – 1915; Paní Eva (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: ''Zlatá Eva'') – 1916; Hraběnka z Eguzonů (G.-A. de Caillavet, R. de Flers, É. Rey: ''Rozkošná příhoda''), Božena Dvorská (J. Štolba: ''Zločin v horské boudě''), Paní Kordula Kocourková (J. Kuba: ''Dávno tomu, dávno''), Paní Lásková (F. F. Šamberk: ''Josef Kajetán Tyl'') – 1921; Ňura (O. Dymov: ''Ňu''), Porcie (W. Shakespeare: ''Kupec benátský''), Paní Erlynová (O. Wilde: ''Vějíř lady Windermerové''), Salomena (B. Adámek: ''Salomena''), Markéta (J. W. Goethe: ''Faust''), Eva (G. Preissová: ''Gazdina roba''), Jacquelina (A. Bisson: ''Bezejmenná'') – b. d.<br/>Uranie<br/>Aase (H. Ibsen: ''Peer Gynt''), Paní Bergmannová (F. Wedekind: ''Procitnutí jara'') – 1924; Františka z Wendlovských (H. Sudermann: ''Domov''), Catherina Hübscherová (V. Sardou, E. Moreau: ''Madame Sans-Gêne'') – 1925; Matka Roškotová (L. Mattuš: ''Přítel žen''), Buryjovka (G. Preissová: ''Její pastorkyňa''), Paní Kalinová (Ch. Birch-Pfeifferová, ú. J. K. Tyl: ''Pražská paní stará a její synové''), Dolfa (J. Maria: ''Dolfa'') – 1926; Karla Plambergová (E. Kálmán: ''Cirkusová princezna''), Líza Dobrá (L. Krenn, K. Lindau, ú. V. Marek: ''Chudá holka''), Klementina z Mittersteigů (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: ''Komtesa Kukuč''), Clemence (M. Hennequin, R. Coolus: ''Poplašný zvonek''), Madame Le Hochet (A. Birabeau, G. Dolley: ''Svatební vínek''), Aurora Leclapierová (M. Hennequin, G. Duval: ''Manžel šibal''), Mrs. Thompsonová (R. Piskáček: ''Tulák''), Agáta (A. Rebner dle G. Kadelburga, h. H. Hirsch: ''Rozpustilá Lola''), Mrs. Chichester (J. Hartley: ''Peg mého srdce''), Desiré (L. Fall: ''Stambulská růže''), Mrs. Lippetová (R. Piskáček: ''Táta Dlouhán''), Anhilta (E. Kálmán: ''Čardášová princezna''), Lolotte (P. Veber: ''Dívenka dnešní doby''), Mary (J. H. Hladkovský: ''Geniální švec''), Paní Bramberková (H. Berté, F. Schubert: ''Dům u tří děvčátek''), Madame Aubryová (F. Gandéra: ''Slečna panská''), Kněžna Brunhilda (E. Kálmán: ''Hraběnka Marica''), Paní Princová (M. Slavíková: ''Bílý slon''), Hraběnka Marie Ludmila (F. A. Šubert: ''Probuzenci''), Mirabella (J. Strauss: ''Cikánský baron''), Jasana (A. Šíma: ''Obr a Paleček''), Fortnýřka (F. Hervé: ''Mamzelle Nitouche''), Kalinová (J. L. Bucek: ''Jezulátko''), Hraběnka Aurora (B. Hardt-Warden, F. Löhner: ''Ztratil jsem srdce v Heidelberku''), Paní Alvingová (H. Ibsen: ''Příšery'') – 1927; Kateřina Šestáková (J. K. Tyl: ''Paličova dcera''), Regina (K. A. Görner: ''Šípková Růženka''), Kněžna (Z. Uhlířová-Štětková: ''Kněžna čarodějka''), Miss Haysová (A. Duer-Millerová, R. Milton: ''Dvanáct děvčat se učí vdávat''), Zlobaba (J. Veselý: ''Čtverák Všudybyl''), Paní Zsombolyi (E. Földes: ''To zlaté srdce ženy''), Paní Bourjeonová (R. de Flers, F. Croisset: ''Vinice Páně''), Babička (V. Sedláček: ''Ďáblovy pilulky''), Ethel Brander (R. Friml: ''Rose Marie''), Kunhuta (A. Šíma: ''Troje přání''), Liběna (R. Valášek: ''Mramorová princezna''), Marie (R. Havelka: ''Maličká, ale naše''), Berta Lundová (G. Esmann: ''Otec a syn''), Anna (R. Jesenská: ''Devátá'' ''louka''), Terezie (P. M. Malloch: ''Černé oči''), Alžběta (K. Lužanská: ''Bludiště lásky''), Královna (E. Rada: ''My z boží milosti''), Paní de Moissand (É. Pailleron:''Myška''), Madame Rousseauová (H. Bernstein:''Stíny minulosti''), Kněžna Volkovská (S. Geyer: ''Alraune''), Mešjanovka (G. Preissová: ''Gazdina roba'') – 1928; Matka Kociánova (J. Kvapil: ''Oblaka''), Matka Kulichová (I. Herrmann, dram. R. Podhorská: ''Vdavky Nanynky Kulichovy'') – 1929; Paní Mary (F. Gottwald: ''Mamá ze všech nejhodnější''), Bavorová (J. Neruda: ''Týden v tichém domě''), Marie Šumbalová (L. Stroupežnický: ''Naši furianti'') – 1930; Aktuárová Slabihoudková (M. Kareš: ''Kde domov můj''), Vdova Rošlinka (C. Golar: ''Vdova Rošlinka''), Marie Dubská (L. Stroupežnický: ''Naši furianti'') – 1931.<br/>Švandovo (Intimní) divadlo<br/>Ředitelová Baylesová [?] (H. Kottow: ''Maison Grünwald'') j. h., Paní z Trévillacu (G.-A. Caillavet, R. de Flers, É. Rey: ''Rozkošná příhoda'') j. h. – 1930; Patty (J. M. Barrie: ''V tiché uličce''), Ferike (L. Bus-Fekete, A. Göth: ''Ferike vystupuje pohostinsku''), Andža (B. Nušić: ''Podezřelá osoba''), Paní Rosa Löwyová (F. Bartoš, B. Delvard: ''Princezna z ghetta''), Telcida (A. Acremant: ''Čtyři slečny se psem'') – 1932; Vdova Doubravská (J. Neruda: ''Ženich z hladu''), Margaret (N. Grant: ''Mamá se musí vdávat''), Mína (anon.: ''Mistr Pleticha''), Artamanová (V. Katajev: ''Milion trápení''), Slečna z Nordecku (Ch. Winsloeová: ''Děvčata v uniformě''), Paní Baumfeldová (L. Nerz: ''Paní Baumfeldová vyučuje bridge''), Slivková (I. Stodola: ''Čaj u pana senátora'') – 1933; Matka (L. Frank: ''Proč vraždíš?''), Baronka Linghoffová (V. Skoch: ''Naše babička''), Kráčmerka (F. Cimler dle P. Biliánové Do panského stavu: ''Matka Kráčmerka'') – 1934; Persa (B. Nušić: ''Veselý bankrot'') – 1935.<br/>Rokoko<br/>Paní Kondelíková (I. Herrmann, dram. R. Pohorská: ''Kondelík a Vejvara'') j. h. – 1932.<br/>Národní divadlo<br/>Babka (I. Vojnović: ''Smrt matky Jugovičů''), Bába (A. Jirásek: ''Lucerna''), Teta (B. Nušić: ''Truchlící pozůstalí''), Žanynka (R. de Flers, G.-A. Caillavet, É. Rey: ''Rozkošná příhoda'') – vše j. h. 1935.<br/>Uranie<br/>Peštová (F. Langer: ''Velbloud uchem jehly''), Paní Katynka (P. Biliánová, dram. F. Cimler: ''Paní Katynka z vaječného trhu'') – 1935; Paní Lindová (H. Ibsen: ''Nora'') – 1936.<br/>Divadlo Vlasty Buriana<br/>Hornová (J. Verner: ''U pokladny stál''), Barberina (M. Kareš, H. R. Nacek: ''Ruce vzhůru'') – 1936; Jindřiška (L. Lenz: ''Manželství po kapkách''), Hegnerová (K. Piskoř: ''Svátek věřitelů''), Klára Větrníková (F. Arnold, E. Bach: ''4 párky s hořčicí''), Leontýna Hosnedlová (D. R. Zoulek: ''Případ revizora Kožulína''), Adéla Pučalková (A. Hunyady: ''Pučalka – člověk naměkko''), Věnceslava Měsíčná (F. Arnold, E. Bach: ''Ahoj na neděli'') – 1937; Paní ministrová (J. Verner: ''Rozkaz, pane ministře!''), Sejčková (E. Synek: ''Navoněná primadona'') – 1938; Paní Draga (B. Nušić: ''Za peníze všecko!''), Horníčková (E. A. Longen: ''Děkuji, bylo to krásné'') – 1939; Veronika (J. Hořejší, J. Lébl: ''Provdám svou ženu'') – 1940; Veronika Králičková (F. F. Šamberk:''Jedenácté přikázání'') – 1941; Barbora (A. Hamik: ''Prodaný dědeček'') – 1942; Paní Richterová, reprezentantka domu (R. Neuner: ''Když kocour není doma'') – 1943; Brigitte (J. Stolař: ''Ducháček to zařídí'') – 1944.</ee:bibliography_content> | |
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>AMP: Sbírka matrik, VIN 1, matrika narozených fary u sv. Ludmily 1884–1885, s. 169, obr. 179. SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 85-7802 Lázně Bělohrad, matrika oddaných 1903–1923, fol. 39.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>AMP: Sbírka matrik, VIN 1, matrika narozených fary u sv. Ludmily 1884–1885, s. 169, obr. 179. SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 85-7802 Lázně Bělohrad, matrika oddaných 1903–1923, fol. 39.</ee:bibliography_content> |
Verze z 8. 2. 2016, 13:53
Marie Blažková
* 12. 10. 1885 Královské Vinohrady (Praha-Vinohrady) (CZ)
† 29. 12. 1975 Svojšice u Kolína (CZ)
herečka
Hlasově i fyzicky disponovaná herečka suverénně ovládla široké spektrum různorodých rolí klasického i moderního repertoáru, od sentimentálních a tragických milovnic přes romantické heroiny po salonní dámy. Jako nepostradatelná síla rozličných lidových scén (společnost A. J. Frýdy, manželova společnost, Uranie, Švandovo /Intimní/ divadlo, Divadlo V. Buriana) osvědčila tvořivou pohotovost pro vystižení charakteru a sociálního zařazení postavy. Dle kritiky její potenciál přesahoval úroveň scén, u nichž působila, a její schopnosti zůstávaly nevyužity.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.