Polívka, Boleslav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | povolání = <ee:profession>mim, herec, režisér, </ee:profession> | + | | povolání = <ee:profession>mim, herec, režisér,</ee:profession> |
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 21: | Řádka 21: | ||
<cshow logged="1"> | <cshow logged="1"> | ||
<ee:content> | <ee:content> | ||
− | Absolvoval herectví na JAMU 1971 tit. postavou hry L. Smočka Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho (dlouho ji poté udržoval na repertoáru, od 1981 ve verzi Poslední leč) a současně (jako žák J. Ryšánkové) ukončil studie autorskou pantomimou ''Vize a metamorfózy strýca Macalíka''. Tyto dvě polohy kreativity B. Polívky nadlouho určily jeho umělecký profil. Účinkoval j.h. v inscenaci ''Harakiri ''Pantomimy A. Jarryho 1971–72 a v zahraničí v Cirkuse Alfred 1978–79; byl v angažmá brněnského divadla Husa na provázku 1972–75, kde hrál např. tit. postavu v Příbězích Dona Quijota J. Johna a M. Pospíšila (1972), Harlekýna v Commedii dell’arte (1974), Mageriho v Baladě pro banditu I. Olbrachta a M. Uhdeho (1975). Otevřený program divadla mu umožnil autorskou pantomimickou tvorbu klauniád: ''Am a Ea ''(1973), ''Pépe ''(1975), ''Pezza versus Čorba ''(1975), ''Trosečník ''(1977). V 80. letech směřoval k osobitému básnivému i grotesknímu vidění světa, vyjadřovanému nadsazenou hereckou akcí, ať už ryze fyzickou anebo spojenou se slovem: ''Šašek a královna ''(1983, 1987 jako film režisérky V. Chytilové), ''Terapie ''(1985), ''Seance ''(1987), kde uplatnil i herectví své manželky Ch. Poullain. Jako interpret používal virtuózně cirkusové a artistické triky a gagy, měl dar spontánního kontaktu s divákem. Na přelomu 80. a 90. let byl vyhledávaným televizním aktérem (cyklus pořadů Manéž aj.). Jako herec se výrazně uplatnil i ve filmu Balada pro banditu, Kalamita, Jak zabít Sekala, Něžný barbar, Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Zapomenuté světlo, Pelíšky, Pasti, pasti, pastičky aj. V Brně 1992 otevřel vlastní scénu Divadlo Bolka Polívky a obnovil zde inscenaci ''Šašek a královna'', ''Don Quijote a ti druzí'', ''Mickey Mouse'', ''Trosečník'',''Poslední leč'', recitál pro J. Pechu ''Nejsem svůj pes ''a mj. uvedl psychoanalyticko-divadelně-autobiografický kabaret ''Pro dámu na balkoně ''(1998). Získal české filmové ocenění Mr. Film 1990 a Řád umění a písemnictví francouzské vlády 1991. Manžel 1. Evelyny Steimarové, 2. Chantal Poullain. | + | Absolvoval herectví na JAMU 1971 tit. postavou hry L. Smočka Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho (dlouho ji poté udržoval na repertoáru, od 1981 ve verzi Poslední leč) a současně (jako žák J. Ryšánkové) ukončil studie autorskou pantomimou ''Vize a metamorfózy strýca Macalíka''. Tyto dvě polohy kreativity B. Polívky nadlouho určily jeho umělecký profil. Účinkoval j.h. v inscenaci ''Harakiri ''Pantomimy A. Jarryho 1971–72 a v zahraničí v Cirkuse Alfred 1978–79; byl v angažmá brněnského divadla Husa na provázku 1972–75, kde hrál např. tit. postavu v Příbězích Dona Quijota J. Johna a M. Pospíšila (1972), Harlekýna v Commedii dell’arte (1974), Mageriho v Baladě pro banditu I. Olbrachta a M. Uhdeho (1975). Otevřený program divadla mu umožnil autorskou pantomimickou tvorbu klauniád: ''Am a Ea ''(1973), ''Pépe ''(1975), ''Pezza versus Čorba ''(1975), ''Trosečník ''(1977). V 80. letech směřoval k osobitému básnivému i grotesknímu vidění světa, vyjadřovanému nadsazenou hereckou akcí, ať už ryze fyzickou anebo spojenou se slovem: ''Šašek a královna ''(1983, 1987 jako film režisérky V. Chytilové), ''Terapie ''(1985), ''Seance ''(1987), kde uplatnil i herectví své manželky Ch. Poullain. Jako interpret používal virtuózně cirkusové a artistické triky a gagy, měl dar spontánního kontaktu s divákem. Na přelomu 80. a 90. let byl vyhledávaným televizním aktérem (cyklus pořadů Manéž aj.). Jako herec se výrazně uplatnil i ve filmu Balada pro banditu, Kalamita, Jak zabít Sekala, Něžný barbar, Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Zapomenuté světlo, Pelíšky, Pasti, pasti, pastičky aj. V Brně 1992 otevřel vlastní scénu Divadlo Bolka Polívky a obnovil zde inscenaci ''Šašek a královna'', ''Don Quijote a ti druzí'', ''Mickey Mouse'', ''Trosečník'', ''Poslední leč'', recitál pro J. Pechu ''Nejsem svůj pes ''a mj. uvedl psychoanalyticko-divadelně-autobiografický kabaret ''Pro dámu na balkoně ''(1998). Získal české filmové ocenění Mr. Film 1990 a Řád umění a písemnictví francouzské vlády 1991. Manžel 1. Evelyny Steimarové, 2. Chantal Poullain. |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> |
Verze z 24. 1. 2016, 12:00
Boleslav Polívka
* 31. 7. 1949 Vizovice, okr. Vsetín
mim, herec, režisér
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.