Rittner, Rudolf: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (oprava jména divadelního ředitele v Olomouci (Carl Stick))
(vložení perexu)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
<span id="PageFillProgress">3</span>
+
<span id="PageFillProgress">4</span>
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
<cshow logged="1">{{Infobox Osoba
 
<cshow logged="1">{{Infobox Osoba
Řádka 9: Řádka 9:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
Bílý Potok u Javorníka [Weißbach b. Jauering], dříve Rak. Slezsko
+
Bílý Potok u Javorníka / Weißbach b. Jauering, dříve Rak. Slezsko
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
Řádka 20: Řádka 20:
 
| povolání = <ee:profession>herec, dramatik, divadelní režisér, hudebník,</ee:profession>
 
| povolání = <ee:profession>herec, dramatik, divadelní režisér, hudebník,</ee:profession>
 
}}</cshow><ee:perex>
 
}}</cshow><ee:perex>
<br/>
+
Vystudoval hru na housle a na hoboj, pak přešel k dramatickému oboru. 1888 – 1889 byl v angažmá v hannoverském Residenztheater. 1889 -1890 angažován ředitelem Carlem Stichem pro role mladistvých hrdinů a milovníků v Olomouci. V Karlových Varech (angažován 1890) ho viděl ředitel Lautenburg a pozval ho do Rezidenztheater v Berlíně (1891- 1894), kde se proslavil jako herec naturalistických rolí. Spolupracoval s významnými divadelníky (Otto Brahm, Max Reinhardt), vynikl jako interpret postav ve hrách Gerharta Hauptmanna (Florian Geyer ve stejnojmenné hře). 1913 – 1914 režisér a spoluředitel berlínského Deutsches Künstlertheater, později hrál v němém i zvukovém filmu.  
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1"><ee:content>
 
<cshow logged="1"><ee:content>
Pocházel z rodiny sedláka Franze R., tarosty obce Bílý Potok,a jeho ženy Albertine Latzelové. Již v mládí se zřejmě vzdělával v hudbě, protože úspěšně složil zkoušky na vídeňskou konzervatoř a ve dvanácti letech, na podzim 1881, odešel do Vídně; studoval nejprve hru na housle a poté na hoboj. Až v roce 1887 přešel na dramatický obor, který zakončil roku 1888 s výbornými výsledky. Své první angažmá získal v Residenztheater v Hannoveru (1888/1889), kde byl většinou obsazován do nevýznamných rolí. Již zde však nastudoval svou první naturalistickou roli: účetního Gräberga ve hře ''Die Wildente'' Henrika Ibsena.
+
Pocházel z rodiny sedláka Franze R., starosty obce Bílý Potok, a jeho ženy Albertine Latzelové. Již v mládí se zřejmě vzdělával v hudbě, protože úspěšně složil zkoušky na vídeňskou konzervatoř a ve dvanácti letech, na podzim 1881, odešel do Vídně; studoval nejprve hru na housle a poté na hoboj. Až v roce 1887 přešel na dramatický obor, který zakončil roku 1888 s výbornými výsledky. Své první angažmá získal v Residenztheater v Hannoveru (1888/1889), kde byl většinou obsazován do nevýznamných rolí. Již zde však nastudoval svou první naturalistickou roli: účetního Gräberga ve hře ''Die Wildente'' Henrika Ibsena.
  
 
Na sezonu 1889/1890 ho angažoval ředitel Carl Stick do prvních rolí mladistvých hrdinů a milovníků pro Königliches städt. Theater v Olomouci. Odtud přešel k řediteli Emanuelu Raulovi a následující letní sezonu (duben–září 1890) hrál v Karlových Varech. Od října 1890 do ledna 1891 působil v Prešpurku [Bratislavě] a do Květné neděle 1891 v Temešváru. Již v Karlových Varech ho viděl na jevišti režisér a divadelní ředitel Siegmund Lautenburg a nabídl mu angažmá v Residenztheater v Berlíně, které '''R.''' nejprve odmítl a do konce sezony 1890/1891 působil ve Stadttheater v Kolíně n. R. Posléze Lautenburgovu nabídku přijal a dostal se na počátku 90. let 19. století do Berlína, centra německého naturalismu. V Residenztheater působil tři sezony (1891–94) a proslul ztvárněním postavy studenta Hanse Hartwiga v dramatu ''Die Jugend'' Maxe Halbeho. Pod vedením Otto Brahma se na scénách Deutsches Theater (1894–1904) a Lessingtheater (1904–07) stal prototypem moderního herce naturalistických dramat, využívajícího přirozené řeči a gestiky bez teatrálního patosu starší školy. Vynikl jako interpret Hauptmannových postav, z nichž mnohé ztvárnil poprvé; vytvořil např. Moritze Jägra v dramatu ''Die Weber'' či vozku Henschla (''Fuhrmann Henschel'') a Floriana Geyera ve stejnojmenné hře. 1906 uzavřel smlouvu s ředitelem Maxem Reinhardtem na období 1909–12, smlouva však nevstoupila v platnost, jelikož se '''R.''' na vrcholu své dráhy (1907) rozhodl hereckou kariéru opustit a žít na svém statku v rodišti. S jevištěm se rozloučil ve Vídni svou nejúspěšnější rolí Floriana Geyera (zachytil ho v ní malíř Lovis Corinth). V této době napsal dvě divadelní hry (''Wiederfinden ''a'' Narrenglanz'').
 
Na sezonu 1889/1890 ho angažoval ředitel Carl Stick do prvních rolí mladistvých hrdinů a milovníků pro Königliches städt. Theater v Olomouci. Odtud přešel k řediteli Emanuelu Raulovi a následující letní sezonu (duben–září 1890) hrál v Karlových Varech. Od října 1890 do ledna 1891 působil v Prešpurku [Bratislavě] a do Květné neděle 1891 v Temešváru. Již v Karlových Varech ho viděl na jevišti režisér a divadelní ředitel Siegmund Lautenburg a nabídl mu angažmá v Residenztheater v Berlíně, které '''R.''' nejprve odmítl a do konce sezony 1890/1891 působil ve Stadttheater v Kolíně n. R. Posléze Lautenburgovu nabídku přijal a dostal se na počátku 90. let 19. století do Berlína, centra německého naturalismu. V Residenztheater působil tři sezony (1891–94) a proslul ztvárněním postavy studenta Hanse Hartwiga v dramatu ''Die Jugend'' Maxe Halbeho. Pod vedením Otto Brahma se na scénách Deutsches Theater (1894–1904) a Lessingtheater (1904–07) stal prototypem moderního herce naturalistických dramat, využívajícího přirozené řeči a gestiky bez teatrálního patosu starší školy. Vynikl jako interpret Hauptmannových postav, z nichž mnohé ztvárnil poprvé; vytvořil např. Moritze Jägra v dramatu ''Die Weber'' či vozku Henschla (''Fuhrmann Henschel'') a Floriana Geyera ve stejnojmenné hře. 1906 uzavřel smlouvu s ředitelem Maxem Reinhardtem na období 1909–12, smlouva však nevstoupila v platnost, jelikož se '''R.''' na vrcholu své dráhy (1907) rozhodl hereckou kariéru opustit a žít na svém statku v rodišti. S jevištěm se rozloučil ve Vídni svou nejúspěšnější rolí Floriana Geyera (zachytil ho v ní malíř Lovis Corinth). V této době napsal dvě divadelní hry (''Wiederfinden ''a'' Narrenglanz'').
Řádka 57: Řádka 57:
 
<ee:chronology>
 
<ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from>30.6. 1869</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Bílý Potok u Javorníka [Weißbach b. Jauering], dříve Rak. Slezsko</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>30.6. 1869</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Bílý Potok u Javorníka / Weißbach b. Jauering, dříve Rak. Slezsko</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>4.2. 1943</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Bílý Potok u Javorníka</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>4.2. 1943</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Bílý Potok u Javorníka</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology>
 
</ee:chronology>
 
<ee:names/></cshow>
 
<ee:names/></cshow>
 +
<cshow logged="0">
 +
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné, až po [[Speciální:Přihlásit|přihlášení]].'''
 +
</cshow>
  
 
'''Publikováno:''' <ee:published>30.11.2012</ee:published><br/>
 
'''Publikováno:''' <ee:published>30.11.2012</ee:published><br/>

Verze z 20. 2. 2015, 15:17

Vystudoval hru na housle a na hoboj, pak přešel k dramatickému oboru. 1888 – 1889 byl v angažmá v hannoverském Residenztheater. 1889 -1890 angažován ředitelem Carlem Stichem pro role mladistvých hrdinů a milovníků v Olomouci. V Karlových Varech (angažován 1890) ho viděl ředitel Lautenburg a pozval ho do Rezidenztheater v Berlíně (1891- 1894), kde se proslavil jako herec naturalistických rolí. Spolupracoval s významnými divadelníky (Otto Brahm, Max Reinhardt), vynikl jako interpret postav ve hrách Gerharta Hauptmanna (Florian Geyer ve stejnojmenné hře). 1913 – 1914 režisér a spoluředitel berlínského Deutsches Künstlertheater, později hrál v němém i zvukovém filmu.  


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné, až po přihlášení.


Publikováno: 30.11.2012
Autor: Jana Tunková