Mussik, Gustav Julius: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 37: | Řádka 37: | ||
Působení '''M. '''společnosti v Litoměřicích je spojeno s několikaměsíčními časovými úseky v letech let 1852–1855 a 1864–1867, kdy si '''M.''' pronajímal zdejší městské divadlo. Od začátku 19. století (divadlo bylo postaveno 1822) navazovaly divadelní kočovné společnosti v Litoměřicích na starou tradici gymnaziálních představení, zahájenou již v 1549. Hrálo se nejen v Městském divadle, ale i v aréně na Střeleckém ostrově. V průběhu letní litoměřické sezóny 1853 vedl s '''M.''' společnost jako jeho spoluředitel Max Hessling, od října spadalo vedení opět výhradně do '''M.''' gesce (uvádí Hilmera). Jak lze usuzovat ze složení hereckého souboru, hrála společnost v obou litoměřických obdobích široký repertoár činoher, operet a her se zpěvy. Činohra zahrnovala díla klasické, novější i soudobé dramatiky. Tisk zmiňuje jako událost litoměřické zimní sezony 1866/67 '''M.''' první provedení Shakespearova ''Krále Leara'' a ''Snu noci svatojánské'' s hudbou F. Mendelssohna-Bartholdyho (''Leitmeritzer Wochenblatt'' 28. 12. 1866). | Působení '''M. '''společnosti v Litoměřicích je spojeno s několikaměsíčními časovými úseky v letech let 1852–1855 a 1864–1867, kdy si '''M.''' pronajímal zdejší městské divadlo. Od začátku 19. století (divadlo bylo postaveno 1822) navazovaly divadelní kočovné společnosti v Litoměřicích na starou tradici gymnaziálních představení, zahájenou již v 1549. Hrálo se nejen v Městském divadle, ale i v aréně na Střeleckém ostrově. V průběhu letní litoměřické sezóny 1853 vedl s '''M.''' společnost jako jeho spoluředitel Max Hessling, od října spadalo vedení opět výhradně do '''M.''' gesce (uvádí Hilmera). Jak lze usuzovat ze složení hereckého souboru, hrála společnost v obou litoměřických obdobích široký repertoár činoher, operet a her se zpěvy. Činohra zahrnovala díla klasické, novější i soudobé dramatiky. Tisk zmiňuje jako událost litoměřické zimní sezony 1866/67 '''M.''' první provedení Shakespearova ''Krále Leara'' a ''Snu noci svatojánské'' s hudbou F. Mendelssohna-Bartholdyho (''Leitmeritzer Wochenblatt'' 28. 12. 1866). | ||
− | V Mariánských Lázních účinkovala '''M. '''společnost podle zpráv tisku poprvé během letní sezóny 1855 (''Deutscher Bühnenalmanach''; Berlin 1856, s. 350-351). Není ale vyloučeno, že zde byla již v roce 1852. R. Švandrlík (viz lit., s. 2) uvádí pro léta 1852–67 jméno ředitele „Musila“, který převzal direkci od Johanna Nepomuka Feichtingera, nelze vyloučit, že jde o chybný přepis jména. Hrálo se v prozatímním divadle, na místě pozdějšího Lesního zámečku. Z tisku je patrná spokojenost a hmotná prosperita '''M.''' společnosti v letním lázeňském prostředí. ''Pilsner Bote'' 19. července 1857 komentuje, že'''M.''' „dělá v krásné aréně (aréna v Šenově, sloužící k letním představením) se zdatnými silami a nejnovějším repertoárem skvělé obchody.“ Po letní sezóně 1866, když musela být z důvodu událostí prusko-rakouské války pozastavena výstavba nového městského divadla v Mariánských Lázních, se '''M.''' přesunul na zimní sezonu do Litoměřic, odkud společnost zajížděla také do Terezína. '''M.''' působení v Mariánských Lázních zakončila letní sezóna v červenci 1867. Od 1. srpna téhož roku bylo prozatímní divadlo pronajato řediteli Carlu Moserovi, jehož správní pravomoci se měly od roku 1868 rozšířit na dokončovanou divadelní novostavbu. V reakci na tuto skutečnosti opustil '''M.''' Mariánské Lázně a zamířil do Karlových Varů. | + | V Mariánských Lázních účinkovala '''M. '''společnost podle zpráv tisku poprvé během letní sezóny 1855 (''Deutscher Bühnenalmanach''; Berlin 1856, s. 350-351). Není ale vyloučeno, že zde byla již v roce 1852. R. Švandrlík (viz lit., s. 2) uvádí pro léta 1852–67 jméno ředitele „Musila“, který převzal direkci od Johanna Nepomuka Feichtingera, nelze vyloučit, že jde o chybný přepis jména. Hrálo se v prozatímním divadle, na místě pozdějšího Lesního zámečku. Z tisku je patrná spokojenost a hmotná prosperita '''M.''' společnosti v letním lázeňském prostředí. ''Pilsner Bote'' 19. července 1857 komentuje, že '''M.''' „dělá v krásné aréně (aréna v Šenově, sloužící k letním představením) se zdatnými silami a nejnovějším repertoárem skvělé obchody.“ Po letní sezóně 1866, když musela být z důvodu událostí prusko-rakouské války pozastavena výstavba nového městského divadla v Mariánských Lázních, se '''M.''' přesunul na zimní sezonu do Litoměřic, odkud společnost zajížděla také do Terezína. '''M.''' působení v Mariánských Lázních zakončila letní sezóna v červenci 1867. Od 1. srpna téhož roku bylo prozatímní divadlo pronajato řediteli Carlu Moserovi, jehož správní pravomoci se měly od roku 1868 rozšířit na dokončovanou divadelní novostavbu. V reakci na tuto skutečnosti opustil '''M.''' Mariánské Lázně a zamířil do Karlových Varů. |
Městské divadlo v Karlových Varech, další z '''M.''' významných působišť, získal '''M.''' do osmitýdenního pronájmu 10. října 1863, po odchodu Fröhlichovy společnosti. V roce 1868 hrála '''M.''' společnost v karlovarském městském divadle po skončení ředitelských štací Carla Königa (pronájem karlovarského městského divadla na tři roky od roku 1866) a Carla Haaga. M. Kaufmann (lit., s. 44) cituje zprávu listu ''Wochenblatt ''z roku 1869, že „Pan Haag je pryč a Mussikova společnost je zde“, zanedlouho je ale konstatováno, že '''M.''' repertoár nedoznal oproti předchozímu Haagovu zásadnějších změn, neboť „Offenbach je v podstatě na denním pořádku“ („Offenbach der Mann des Tages blieb“). Karlovy Vary zůstaly důležitým působištěm společnosti také v sedmdesátých letech po smrti ředitele Gustava Julia '''M.,''' v období nástupnických direkcí '''M.''' manželky Thekly, dcery Angeliky Suttner-Mussikové a jejího manžela Franze Suttnera. | Městské divadlo v Karlových Varech, další z '''M.''' významných působišť, získal '''M.''' do osmitýdenního pronájmu 10. října 1863, po odchodu Fröhlichovy společnosti. V roce 1868 hrála '''M.''' společnost v karlovarském městském divadle po skončení ředitelských štací Carla Königa (pronájem karlovarského městského divadla na tři roky od roku 1866) a Carla Haaga. M. Kaufmann (lit., s. 44) cituje zprávu listu ''Wochenblatt ''z roku 1869, že „Pan Haag je pryč a Mussikova společnost je zde“, zanedlouho je ale konstatováno, že '''M.''' repertoár nedoznal oproti předchozímu Haagovu zásadnějších změn, neboť „Offenbach je v podstatě na denním pořádku“ („Offenbach der Mann des Tages blieb“). Karlovy Vary zůstaly důležitým působištěm společnosti také v sedmdesátých letech po smrti ředitele Gustava Julia '''M.,''' v období nástupnických direkcí '''M.''' manželky Thekly, dcery Angeliky Suttner-Mussikové a jejího manžela Franze Suttnera. |
Verze z 9. 2. 2015, 13:37
Publikováno: 30.11.2012
Autor: Martin Hanoušek