Nové avantgardní divadlo: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress"></span> | <span id="PageFillProgress"></span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Instituce |
− | {{Infobox Instituce | + | |
| název = <ee:label>Nové avantgardní divadlo</ee:label> | | název = <ee:label>Nové avantgardní divadlo</ee:label> | ||
| letopočet = <ee:era>Praha 1933</ee:era> | | letopočet = <ee:era>Praha 1933</ee:era> | ||
Řádka 9: | Řádka 8: | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
+ | | fotodesc = <ee:imagedesc/> | ||
| type = <ee:type>divadlo</ee:type> | | type = <ee:type>divadlo</ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Zrodilo se v názorové sféře Svazu DDOČ jako pokus o vzorovou scénu, vnášející do dělnického ochotnického hnutí nové ideové a tvůrčí impulzy. U jeho kolébky stála choreografka a tanečnice M. Holzbachová, člen výboru Svazu DDOČ herec a režisér A. Kurš, svazový režisér F. Spitzer, redaktor Rudého práva a vedoucí pražského souboru DDOČ Modrá bluza F. Němec, hudební skladatel J. Stanislav. V souboru se shromáždili absolventi a posluchači pražské konzervatoře (M. Matysová, E. Petrlíková, S. Strobachová, R. Harna) a členové pražských souborů DDOČ. Externě spolupracoval i básník V. Nezval. Přístřeší nalezli v Unitarii, modlitebním sále náboženské společnosti Čs. unitářů v Karlově ul., zařízeném po způsobu koncertních sálů (široké pódium opatřené oponou a elektrickými varhanami). | Zrodilo se v názorové sféře Svazu DDOČ jako pokus o vzorovou scénu, vnášející do dělnického ochotnického hnutí nové ideové a tvůrčí impulzy. U jeho kolébky stála choreografka a tanečnice M. Holzbachová, člen výboru Svazu DDOČ herec a režisér A. Kurš, svazový režisér F. Spitzer, redaktor Rudého práva a vedoucí pražského souboru DDOČ Modrá bluza F. Němec, hudební skladatel J. Stanislav. V souboru se shromáždili absolventi a posluchači pražské konzervatoře (M. Matysová, E. Petrlíková, S. Strobachová, R. Harna) a členové pražských souborů DDOČ. Externě spolupracoval i básník V. Nezval. Přístřeší nalezli v Unitarii, modlitebním sále náboženské společnosti Čs. unitářů v Karlově ul., zařízeném po způsobu koncertních sálů (široké pódium opatřené oponou a elektrickými varhanami). | ||
Řádka 39: | Řádka 39: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Bořivoj Srba]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | <ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | ||
Řádka 55: | Řádka 47: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | |||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:50
Zrodilo se v názorové sféře Svazu DDOČ jako pokus o vzorovou scénu, vnášející do dělnického ochotnického hnutí nové ideové a tvůrčí impulzy. U jeho kolébky stála choreografka a tanečnice M. Holzbachová, člen výboru Svazu DDOČ herec a režisér A. Kurš, svazový režisér F. Spitzer, redaktor Rudého práva a vedoucí pražského souboru DDOČ Modrá bluza F. Němec, hudební skladatel J. Stanislav. V souboru se shromáždili absolventi a posluchači pražské konzervatoře (M. Matysová, E. Petrlíková, S. Strobachová, R. Harna) a členové pražských souborů DDOČ. Externě spolupracoval i básník V. Nezval. Přístřeší nalezli v Unitarii, modlitebním sále náboženské společnosti Čs. unitářů v Karlově ul., zařízeném po způsobu koncertních sálů (široké pódium opatřené oponou a elektrickými varhanami).
Scéna chtěla inscenačně navazovat na avantgardu, zejm. na počáteční fázi Osvobozeného divadla a divadla Dada, a přitom se hodlala stát divadlem ryze politickým, sloužícím zájmům dělnické třídy. Tento program usilovala vyjevit první inscenací, scénickým přepisem Mahenova filmového libreta Clown Čokoláda (ú: F. Němec, r: M. Holzbachová, 8. 12. 1933). Invenčně bohatá podívaná, v pohybu inspirovaná biomechanikou, akcentovala sociální téma hry. Formální avantgardní postupy a ideový záměr se však míjely. Mezi artisticky stylizovanými výkony jedině výkon Kuršův v tit. roli působil i vnitřním obsahem. Když Kurš, nejvýznamnější osobnost souboru, pověřený zastupovat DDOČ v Mezinárodním svazu revolučních divadel (MORT), odjel do Moskvy, NAD, neschopné překonat finanční obtíže, zaniklo. Jeho tvůrci se vrátili k práci v zavedených dělnických ochotnických souborech.
Literatura
-c-: N.A.D. nové avantgardní divadlo v Praze, Děln. divadlo 13, 1933, č. 11–12, s. 8; jv. [J. Vodák]: Ještě jedno avantgardní divadlo, ČS 10. 12. 1933; jtg [J. Träger]: Divadlo, Čin 5, 1933, s. 550; V. P.: NAD (Nové avantgardní divadlo), RA 9, 1933/34, s. 107; Paulík: NAD, tamtéž, s. 530; Č. J. [Č. Jeřábek]: Nové avantgardní divadlo pražské… LN 13. 3. 1934; B. Srba: Antonín Kurš a dělnické divadelní hnutí, Divadlo 12, 1961, s. 348.
Významné události
- 1933: vznik (založení), Praha
- 1933: zrušení (ukončení činnosti), Praha
Vznik: 2000
Autor: Bořivoj Srba